Rybina Gdańska
logo_zkd.gif f-pl.gif

Fischerbabkeprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
(Freie Stadt Danzig - terytorium wyłączone z Niemiec w listopadzie 1920 roku postanowieniami traktatu wersalskiego)

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2011 Obiekt położony na wysokości 2 m n.p.m.

min 496 1.jpgPołudniowy kraniec stacji w Rybinie - widok w kierunku Stegny. Po stronie lewej, kilkadziesiąt metrów dalej zaczyna się prawie całkowicie zarośnięty peron - pasażerów wsiada tu i wysiada raczej niewielu. Po stronie prawej znajdowały się kiedyś tory wyładowcze i rampa towarowa.
min 496 2.jpgUjęcie odwrotne - tor w lewo to zamknięte na zamek żeberko ochronne mostu obrotowego nad Szkarpawą. Bartuś oczywiście próbował zwrotnicę przełożyć, jednak bez skutku :)
min 496 3.jpgPracownicy ŻKD są już na moście - trwają ostatnie przygotowania do przejazdu wieczornego składu z Prawego Brzegu Wisły do Nowego Dworu Gdańskiego Wąskotorowego.
min 496 4.jpgWszystkie łubki łączące styki szyn pomiędzy przęsłem obrotowym oraz lądem stałym (8 sztuk) są na swoim miejscu, wszystkie śruby skręcone - most jest gotowy. Teraz jeden z panów z ŻKD idzie "odbezpieczyć" opisane już powyżej żeberko ochronne na stacji w Rybinie.
Widok na północ - kierunek morze, Stegna i inne pobliskie kurorty.
min 496 5.jpgUjęcie odwrotne - kierunek Nowy Dwór Gdański. Po lewej mostowa "narzędziówka" zaadaptowana ze starego wagonu towarowego.
min 496 6.jpgO 19:27 pociąg znad morza powolutku wjeżdża na most.
min 496 7.jpgDzisiaj jest to skład zestawiony z dwóch "letniaków" typu Btxhpi prowadzonych przez wagon spalinowy MBxd2 - 212.
min 496 8.jpgBartuś w pomarańczowej kamizelce podaje sygnał D8, Jola strzela zdjęcia do ewentualnego backupu a pan z ŻKD czujnym okiem kontroluje całość odcinka drogowego. Komisyjnie stwierdzamy obecność sygnału końca pociągu na ostatnim wagonie, można więc zaczynać składanie mostu - na dzisiaj jeżeli chodzi o pociągi to już wszystko.
min 496 9.jpgNajpierw wjazd od strony północnej zamykany jest na łańcuch - np. po to żeby ktoś "po kielichu" idący tędy nocą nie wpadł do Szkarpawy :)
min 496 10.jpgPóźniej należy rozkręcić torowisko i przygotować taki długi kluczyk.
min 496 11.jpgNiecały kwadrans po przejeździe pociągu dzielna, dwuosobowa ekipa ŻKD zaczyna składać most...
min 496 12.jpg...który coraz bardziej ustawia się równolegle do nurtu rzeki.
min 496 13.jpgPo kolejnych 10-ciu minutach obrotowe przęsło parkuje w położeniu spoczynkowym na dwóch ślizgowych elementach na południowym brzegu Szkarpawy.
min 496 14.jpgKrótki rzut oka na drogowego sąsiada - obydwa mosty zwodzone w Rybinie (bo właśnie tutaj od Szkarpawy oddziela się Wisła Królewiecka) są zasadniczo opuszczone. Podnosi się je tylko w określonych godzinach kilka razy dziennie.
min 496 15.jpgA most kolejowy ponownie uruchomi się jutro około godziny 8:00 rano. Dobranoc :)
Niektóre szczegóły techniczne obrotowego mostu kolejowego w Rybinie:
  1. Długość całkowita ---> 51,2 m
  2. Długość przęsła obrotowego ---> 43,4 m
  3. Wysokość przęsła obrotowego ---> 2 m
  4. Prześwit pod zamkniętym mostem ---> 3,5 m
  5. Napęd ręczny poprzez układ zębatek umożliwia obrócenie mostu przez 2 - 3 osoby
Most wybudowała w 1905 roku firma Stahlwerke Dortmund AG. Konstrukcja została zniszczona w 1945 roku i odbudowana 3 lata później.
Linki zewnętrzne
  1. Mijanka Rybina Gdańska ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Mijanka Rybina Gdańska ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. Rybina - most obrotowy - kolejowy (Szkarpawa) ❋  Pomorski Szlak Żeglarski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących Żuławskiej Kolei Dojazdowej znajdują się na stronie stacji Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy.
Strona główna | Pomorze Gdańskie | Województwo Pomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 496 |

Liczba gości na stronie Rybina Gdańska od 28 listopada 2011: 2304
Data i czas poprzedniego wejścia: 20 maja 2017 / 21:47
Średnia wejść dziennie: 1.15

Wpis do bazy MySQL: 28 listopada 2011
Ostatnia modyfikacja strony: 17 sierpnia 2015
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.176 sek