Guben
logo_db.gif f-de.png

Gubinhistoryczna dolnołużycka nazwa miejscowości

 Guben - stacja oddana do użytku w roku 1846  ❋  NME - Niederschlesisch - Märkische Eisenbahn

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021   Obiekt położony na wysokości 49 m n.p.m. 

min 162 1.jpgWizyta 1 - lipiec 2000.

Zachodnia połówka stacji czyli dawna Kolej Dolnośląsko - Marchijska (Niederschlesisch - Märkische Eisenbahn). Widok na północ - wyjazd w kierunku Frankfurtu nad Odrą.
min 162 2.jpgWschodnia połówka stacji czyli dawna Kolej Marchijsko - Poznańska (Märkisch - Posener Eisenbahn). Widok na północ - wyjazd w kierunku Czerwieńska.
min 162 3.jpgWizyta 2 - grudzień 2021.

Wiadukt na Cottbuser Straße to pierwsze miejsce z którego można rozpocząć zwiedzanie "głównego" dworca kolejowego w Gubinie (zakładając że traktujemy obie części podzielonego miasta jako całość). Zjazd w dół po prawej to Bahnhofsberg. Tędy wchodzimy na dworzec.
min 162 4.jpgJak przystało na stację leżącą na skrzyżowaniu dwóch dawnych, pruskich magistrali o znaczeniu państwowym, dworzec w Guben jest dworcem wyspowym.

Bardzo dawno temu ulicą Bahnhofsberg docierał tutaj tramwaj. Głównym powodem powstania linii tramwajowej w Gubinie była spora odległość ze śródmieścia (leżącego na wschodnim brzegu Nysy Łużyckiej - czyli teraz w polskiej części miasta) do stacji kolejowej. Historia szynowej komunikacji w tym mieście zakończyła się jednak dość szybko - nastąpiło to ostatecznie w czerwcu 1938 roku.
min 162 5.jpgWschodnia połówka stacji czyli dawna Kolej Marchijsko - Poznańska i bahnsteig 3. To jedyny, zachowany peron tej (wschodniej) części dworca.
min 162 6.jpgUjęcie na południe - wyjazd w stronę Cottbus (oczywiście czynny) oraz zlikwidowany w roku 1996 wyjazd do Forst. Linia ta prawie na całej swojej długości biegła lewym brzegiem Nysy Łużyckiej wzdłuż granicy z Polską a po zjednoczeniu Niemiec jakoby przestała być potrzebna. Tu też doradzał Balcerowicz ?
W sierpniu 2008 roku (po przebudowie odcinka z Guben do Schlagsdorf) wznowiono ruch towarowy do miejscowej żwirowni.
min 162 7.jpgRaz jeszcze bahnsteig 3. Jeżeli kiedykolwiek wrócą tutaj pociągi pasażerskie z Polski to zapewne będą się zatrzymywać właśnie na peronie 3. Po lewej budynek dworca.
min 162 8.jpgNa jednym z sąsiednich torów pociąg z kontenerami z chińszczyzną - zapewne przyjechał od strony Czerwieńska. Jesteśmy na północnym końcu peronu 3, dalej zaczyna się skomplikowana plątanina torów. Jeszcze dalej wyjazdy do Frankfurtu nad Odrą (na wprost - dwutorowa linia zelektryfikowana) oraz w stronę granicy DE/PL do Gubina (w prawo - jednotorowa linia niezelektryfikowana).
min 162 9.jpgBudynek dworca widziany od strony północnej ze skwerku pomiędzy peronami 2 i 3. Budynek w dużej części robi wrażenie opuszczonego i nieco zaniedbanego.
min 162 10.jpgPrzenosimy się na bahnsteig 2. Ujęcie w kierunku północnej plątaniny torów, a więc ponownie wyjazdy do Frankfurtu i Gubina.
min 162 11.jpgBudynek dworca widziany od strony północnej z peronu 2. Wiata peronowa w remoncie. Z tego peronu odjeżdżają składy do Frankfurtu i Berlina.
min 162 12.jpgZachodnia połówka stacji czyli Kolej Dolnośląsko - Marchijska. Bahnsteig 2 i ujęcie w kierunku południowym.
min 162 13.jpgZasadniczo jest to obecnie wyjazd do Cottbus, chociaż przed ostatnią wojną byłby to bardziej wyjazd do Lubska i Żagania.
min 162 14.jpgRaz jeszcze peron 1 - ujęcie w kierunku północnym.
min 162 15.jpgW porównaniu z rzeczywistością po naszej, polskiej stronie granicy pod względem połączeń kolejowych to już zupełnie inny świat. W cyklach cogodzinnych przjeżdżają tędy głównie pociągi RE w relacjach Cottbus - Frankfurt (Oder) - Cottbus, chociaż zdarzają się też połączenia dalsze - do Berlina, Magdeburga i Falkenberg (Elster). Do jesieni roku 2002 przyjeżdżały tu również 2 polskie Kopciuszki z Zielonej Góry.
min 162 16.jpgCharakterystyczny element tutejszej stacji - wielopiętrowa nastawnia "W2" rodem z czasów NRD. Zegar nie działa - a raczej działa 2 razy na dobę :)
min 162 17.jpgWracamy na Cottbuser Straße. Nieco karkołomne przejście torowe w lewo łączące zachodnią część stacji z wyjazdem do Cottbus to konstrukcja powojenna. Inaczej (w związku z pojawieniem się po II wojnie granicy państwowej w centrum Gubina) nie dałoby się prowadzić tutaj sensownego ruchu pociągów. A niepozorny tor po prawej na wprost to nieczynny od dziesięcioleci wyjazd do Lubska. Tak obecnie po niemieckiej stronie kończy się szlak jednaj z pierwszych linii kolejowych w tej części Europy - dawnej magistrali łączącej Berlin z Wrocławiem. W krzakach.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Guben ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Guben ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. Guben - zarys historii tutejszych tramwajów ❋  Verkehrswege Beiderseits von Oder und Neisse
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji GUBEN
1945 ---> GUBINEK (odcinek graniczny dawnej magistrali Berlin - Wrocław nieczynny w sensie pasażerskim od końca II wojny światowej)  
1981 ---> FORST (LAUSITZ) (linia uległa fizycznej likwidacji w roku 1996)
2002 ---> GUBIN
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji GUBEN
2022 ---> Gubin - Krosno Odrzańskie - CZERWIEŃSK
ROZKŁAD JAZDY

Guben

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Zielonej Góry | Land Brandenburg | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 162 |

Liczba gości na stronie Guben od 30 września 2006: 8887
Data i czas poprzedniego wejścia: 18 marca 2024 / 11:49
Średnia wejść dziennie: 1.4

Wpis do bazy MySQL: 13 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 8 kwietnia 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.048 sek