Koronowo |
Kr |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1909 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Obiekt położony na wysokości 82 m n.p.m.
|
|
| Budynek stacji - ujęcie od strony północnej. Domek przepiękny (jest nowy dach) ale do stanu świetności bardzo mu daleko. Za plecami mamy dawny wjazd na stację od strony Pruszcza Bagienicy. |
| Widok na południe w stronę końca linii i komin miejscowej ciepłowni do której kiedyś prowadziła bocznica kolejowa. |
| Budynek stacji - ujęcie od strony południowej. Jest tu (była) tylko jedna krawędź peronowa i znajduje (znajdowała) się ona wcale nie przy torze położonym najbliżej budynku. Przeznaczenie tego toru było towarowe - co widać po magazynowej rampie. |
| Domek obok to chyba jeszcze jeden stacyjny magazyn z elewacją z muru pruskiego. Jak widać - ma status zabytku. W roku 2012 odcinek linii kolejowej z Koronowa do Pruszcza Bagienicy wraz z budynkami i przyległą infrastrukturą został wpisany do ewidencji zabytków. |
| Znalezienie torów w trawie jest nieco kłopotliwe, ale to właśnie bocznica prowadząca do wspomnianej już ciepłowni oraz do tutejszego elewatora zbożowego. Bocznica (podobnie jak cała linia z Koronowa do Tucholi) jest nieczynna, boi i po co ona komu. Elewator w Koronowie od lat z transportu kolejowego nie korzysta. Samochodami jest taniej i bardziej eko, prawda ? |
| Ogólne spojrzenie na ten kiedyś naprawdę ładny zestaw obiektów - ujęcie z zarośli po wschodniej stronie stacji. W prawo Pruszcz Bagienica, w lewo koniec linii. |
|
Semaforek krajoznawczy.
Most nad Brdą - miejsce odległe od stacji o mniej więcej 500 m na północ.źródło Google Maps - serwis nie posiada praw autorskich do tej grafiki. |
|
Na koniec przenosimy się 5 km na północny zachód od stacji w Koronowie. Jadąc w stronę Sępólna Krajeńskiego trafiamy na wybudowany w roku 1909 kamienno - ceglany, sklepiony wiadukt przerzucony nad doliną rzeki Krówka oraz obecną DK nr 25. |
|
Długość wiaduktu to ponad 100 m, natomiast wysokość wynosi aż 30 m. Obok mostu nad Brdą jest to jeden z dwóch największych obiektów inżynieryjnych na linii Koronowo - Pruszcz Bagienica i stanowi jeden z najciekawszych zabytków techniki z początku XX wieku na Pomorzu. |
Koronowo mapa topograficzna rok 1934
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 465: Bydgoszcz Wąskotorowa - Morzewiec - Koronowo Wąskotorowe. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 434: Tuchola - Koronowo.
b) tabela nr 436: Świecie nad Wisłą - Terespol Pomorski - Pruszcz Bagienica - Więcbork - Złotów. |
Historia kolei w Koronowie (niestety - chyba definitywnie zamknięta) to nie tylko linia normalnotorowa do Pruszcza Bagienicy, która skończyła służbę w przewozach pasażerskich 23 maja 1993 r. To także linia wąskotorowa do Bydgoszczy. Co ciekawe - kolejka z odległej o 25 km metropolii dotarła tu wcześniej od kolei "normalnej", bo już w 1895 r. Linię z Pruszcza Bagienicy uruchomiono jako boczną odnogę połączenia Terespol Pomorski - Więcbork dopiero 14 lat później. Po ostatniej wojnie zarząd nad bydgoską wąskotorówką przejęły PKP. Ostatni kurs pasażerski na linii odbył się 30 września 1969 r, natomiast 30 czerwca 1991 r. zakończono przejazdy towarowe na ostatnim czynnym odcinku Koronowo - Morzewiec. Niedługo później został on zlikwidowany. Obecnie częściowo śladem wąskotorówki prowadzi ścieżka rowerowa. Na jej potrzeby został gruntownie wyremontowany i dostosowany do ruchu pieszo - rowerowego dawny most kolejki nad Brdą. |
Chwilową nadzieję na powrót kolei do Koronowa dał program Kolej Plus. Pojawił się wówczas ambitny plan połączenia Bydgoszcz - Koronowo - Więcbork - Sępólno Krajeńskie - Chojnice. Jednak już w lipcu 2021 r. okazało się że zamiast kolei będzie figa z makiem. Kwota jaką na wykonanie studium planistycznego tego bardzo rozległego projektu zarezerwował tutejszy samorząd okazała się wiele za mała na to by wybrać wykonawcę studium. Za mała nawet na to by myśleć o reaktywacji ruchu na nadal istniejącej (chociaż coraz bardziej teoretycznie) linii do Tucholi. Zamyka to możliwość przywrócenia połączeń kolejowych w dającym się przewidzieć czasie. Koniec - bomba, kto wierzył - ten trąba. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Koronowo ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Koronowo ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Koronowskie Stowarzyszenie Rozwoju Turystyki Szczęśliwa Dolina ❋ oficjany serwis WWW
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji TUCHOLA |
1993 |
---> Pruszcz Bagienica - KORONOWO |
|
|