Złotów |
Zł |
|
|
|
|
Flatow (Grenzmark Posen Westpreußen) | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Złotowo | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1871 ❋ KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Obiekt położony na wysokości 116 m n.p.m. |
|
|
| Peron 1 (tor 3) - ujęcie w kierunku północno - wschodnim. Jesteśmy na dawnym Ostbahnie, a więc to wyjazd w stronę Chojnic, chociaż nie tylko. |
| Peron 2 (tor 2 - jak widać jest on częściowo zdemontowany) - ujęcie w tym samym kierunku. Na wprost widzimy dawną parowozownię. Ten biało - czerwony badyl sterczący obok niej pełni na pewno bardzo ważną rolę, ale trochę przeszkadza w robieniu zdjęć. |
| Peron 2 (tor 1 - główny zasadniczy). Po prawej stronie wschodnia stacyjna wieża ciśnień. |
| Peron 2 raz jeszcze. Semafory wyjazdowe E i F - nieczynne. Za parowozownią w prawo nieistniejący od roku 2015 wyjazd do Więcborka. Po stronie lewej nastawnia dysponująca "Zł". |
| Po prawej stronie zarośnięty peron 3 i sterczący pośród drzew semafor wyjazdowy G oraz mechaniczna tarcza manewrowa. |
| Zarośnięte drzewami semafory G i H to wspomnienie dawnej rangi stacji w Złotowie - czterokierunkowego węzła z trzema peronami, przejściem podziemnym i wieloma torami towarowymi. Pozostało z tego niewiele. Teraz jest to jedna z bardziej zdegradowanych stacji na dawnym Ostbahnie. |
| Plecy semaforów wyjazdowych E i F - ujęcie z peronu 2. |
| Dewastacja stacji poszła tak daleko że w chwili obecnej czynne (czyli przejezdne) są tylko dwa tory widoczne z lewej strony - 1 i 3. Co za tym idzie, na stacji można od biedy krzyżować pociągi - Ostbahn pomiędzy Piłą i Chojnicami jest jednotorowy. I tyle. |
| Budynek dworca widziany z peronu 2 od strony północno - wschodniej. |
| Tor 2 od strony zachodniej został zwinięty prawie w całości a tor 4 przy peronie 3 jest niezdatny do użytku. |
| |
|
Zachodnia część stacji widziana z peronu 3. Tutaj też mamy wieżę ciśnień. Ciekawe która - wschodnia czy zachodnia jest starsza ?
Mapa przedstawia stopniową degradację węzła kolejowego w Złotowie.
●●● linia istniejąca i czynna zarówno w ruchu pasażerskim jak i towarowym: środkowy odcinek Ostbahnu czyli magistrala Piła - Chojnice - Tczew.
●●● nieistniejący odcinek do Więcborka - jest to zachodni fragment zdemontowanej w latach 2015 - 2016 linii do Terespola Pomorskiego.
●●● nieistniejący od końca II wojny odcinek do stacji Węgierce - dalej Wałcz lub Jastrowie.
|
| Ujęcie w kierunku południowo - zachodnim. Jesteśmy na dawnym Ostbahnie, a więc jest to zasadniczo wyjazd w stronę Piły Głównej. Natomiast przedłużenie toru 2 (zarośnięte starotorze na wprost, później lekko w lewo) to dawny wyjazd do Jastrowia oraz Wałcza. Historia linii kolejowej prowadzącej w tym kierunku dobiegła końca wraz z końcem II wojny. Po prawej nastawnia wykonawcza "Zł". |
| Budynek dworca widziany z peronu 2 od strony południowo - zachodniej. |
| Nieprzejezdny tor 4 przy peronie 3, dalej zlikwidowany tor 2. Jego istnienie stało się zbyteczne po likwidacji ruchu pasażerskiego do Więcborka (i likwidacji linii tam prowadzącej w ogóle). A jeszcze w latach 80-tych ubiegłego wieku odjeżdżały w tym kierunku pociągi w tak niebanalnych relacjach jak Laskowice Pomorskie i Grudziądz. |
| Budynek dworca jest zamknięty, parter ulega dewastacji. A to wszystko w mieście powiatowym położonym w północnej części Wielkopolski. Chyba trochę wstyd ! |
| Podjazd do budynku dworca od strony miasta - ulica Kolejowa. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 434: Tuchola - Koronowo.
b) tabela nr 436: Świecie nad Wisłą - Terespol Pomorski - Pruszcz Bagienica - Więcbork - Złotów. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 436: Świecie nad Wisłą - Terespol Pomorski - Pruszcz Bagienica - Więcbork - Złotów. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Złotów ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Złotów ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Złotów ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Piła Główna - Chojnice - Tczew (czyli środkowego odcinka Ostbahnu) znajdują się na stronie stacji Chojnice.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZŁOTÓW |
1945 |
---> Węgierce - WAŁCZ / JASTROWIE (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej) |
1993 |
---> WIĘCBORK |
|
| |
|