Złotów

Flatow
(Grenzmark Posen Westpreußen)
przedwojenna niemiecka nazwa stacji
Złotowopierwsza powojenna polska nazwa stacji

 Złotów - obiekt oddany do użytku w roku 1871  ❋  KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021   Obiekt położony na wysokości 116 m n.p.m. 

Königlich Preußische Ostbahn czyli Królewska Pruska Kolej Wschodnia. Niegdyś słynna magistrala o długości ponad 700 km łącząca Berlin z Królewcem. Dziś boczna linia leżąca na terytorium trzech państw - odcinki w każdym z nich pełnią lokalne, podrzędne role. Pozostała legenda...
min 887 1.jpgPeron 1 (tor 3) - ujęcie w kierunku północno - wschodnim. Jesteśmy na dawnym Ostbahnie, a więc to wyjazd w stronę Chojnic, chociaż nie tylko.
min 887 2.jpgPeron 2 (tor 2 - jak widać jest on częściowo zdemontowany) - ujęcie w tym samym kierunku. Na wprost widzimy dawną parowozownię. Ten biało - czerwony badyl sterczący obok niej pełni na pewno bardzo ważną rolę, ale trochę przeszkadza w robieniu zdjęć.
min 887 3.jpgPeron 2 (tor 1 - główny zasadniczy). Po prawej stronie wschodnia stacyjna wieża ciśnień.
min 887 4.jpgPeron 2 raz jeszcze. Semafory wyjazdowe E i F - nieczynne. Za parowozownią w prawo nieistniejący od roku 2015 wyjazd do Więcborka. Po stronie lewej nastawnia dysponująca "Zł".
min 887 5.jpgPo prawej stronie zarośnięty peron 3 i sterczący pośród drzew semafor wyjazdowy G oraz mechaniczna tarcza manewrowa.
min 887 6.jpgZarośnięte drzewami semafory G i H to wspomnienie dawnej rangi stacji w Złotowie - czterokierunkowego węzła z trzema peronami, przejściem podziemnym i wieloma torami towarowymi. Pozostało z tego niewiele. Teraz jest to jedna z bardziej zdegradowanych stacji na dawnym Ostbahnie.
min 887 7.jpgPlecy semaforów wyjazdowych E i F - ujęcie z peronu 2.
min 887 8.jpgDewastacja stacji poszła tak daleko że w chwili obecnej czynne (czyli przejezdne) są tylko dwa tory widoczne z lewej strony - 1 i 3. Co za tym idzie, na stacji można od biedy krzyżować pociągi - Ostbahn pomiędzy Piłą i Chojnicami jest jednotorowy. I tyle.
min 887 9.jpgBudynek dworca widziany z peronu 2 od strony północno - wschodniej.
min 887 10.jpgTor 2 od strony zachodniej został zwinięty prawie w całości a tor 4 przy peronie 3 jest niezdatny do użytku.
min 887 11.jpgmap_1_zl.jpg
min 887 12.jpg
Zachodnia część stacji widziana z peronu 3. Tutaj też mamy wieżę ciśnień. Ciekawe która - wschodnia czy zachodnia jest starsza ?

Mapa przedstawia stopniową degradację węzła kolejowego w Złotowie.
●●● linia istniejąca i czynna zarówno w ruchu pasażerskim jak i towarowym: środkowy odcinek Ostbahnu czyli magistrala Piła - Chojnice - Tczew.
●●● nieistniejący odcinek do Więcborka - jest to zachodni fragment zdemontowanej w latach 2015 - 2016 linii do Terespola Pomorskiego.
●●● nieistniejący od końca II wojny odcinek do stacji Węgierce - dalej Wałcz lub Jastrowie.
min 887 13.jpgUjęcie w kierunku południowo - zachodnim. Jesteśmy na dawnym Ostbahnie, a więc jest to zasadniczo wyjazd w stronę Piły Głównej. Natomiast przedłużenie toru 2 (zarośnięte starotorze na wprost, później lekko w lewo) to dawny wyjazd do Jastrowia oraz Wałcza. Historia linii kolejowej prowadzącej w tym kierunku dobiegła końca wraz z końcem II wojny. Po prawej nastawnia wykonawcza "Zł".
min 887 14.jpgBudynek dworca widziany z peronu 2 od strony południowo - zachodniej.
min 887 15.jpgNieprzejezdny tor 4 przy peronie 3, dalej zlikwidowany tor 2. Jego istnienie stało się zbyteczne po likwidacji ruchu pasażerskiego do Więcborka (i likwidacji linii tam prowadzącej w ogóle). A jeszcze w latach 80-tych ubiegłego wieku odjeżdżały w tym kierunku pociągi w tak niebanalnych relacjach jak Laskowice Pomorskie i Grudziądz.
min 887 16.jpgBudynek dworca jest zamknięty, parter ulega dewastacji. A to wszystko w mieście powiatowym położonym w północnej części Wielkopolski. Chyba trochę wstyd !
min 887 17.jpgPodjazd do budynku dworca od strony miasta - ulica Kolejowa.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
a) tabela nr 434: Tuchola - Koronowo.
b) tabela nr 436: Świecie nad Wisłą - Terespol Pomorski - Pruszcz Bagienica - Więcbork - Złotów.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 436: Świecie nad Wisłą - Terespol Pomorski - Pruszcz Bagienica - Więcbork - Złotów.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Złotów ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Złotów ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Złotów ❋  Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Piła Główna - Chojnice - Tczew (czyli środkowego odcinka Ostbahnu) znajdują się na stronie stacji Chojnice.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZŁOTÓW
1945 ---> Węgierce - WAŁCZ / JASTROWIE (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej)
1993 ---> WIĘCBORK
ROZKŁAD JAZDY

Złotów

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Piły | Województwo Wielkopolskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 887 |

Liczba gości na stronie Złotów od 6 marca 2022: 1315
Data i czas poprzedniego wejścia: 6 października 2024 / 02:32
Średnia wejść dziennie: 1.4

Wpis do bazy MySQL: 6 marca 2022
Ostatnia modyfikacja strony: 4 marca 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.051 sek