Havířov |
|
|
Šumbark ve Slezsku | poprzednia nazwa stacji funkcjonująca do 1959 roku |
Szumbark Śląski | przedwojenna polska nazwa stacji (sporne tereny Spisza, Orawy i Śląska Cieszyńskiego przejęte przez Polskę w 1938 roku) |
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017
|
Obiekt położony na wysokości 250 m n.p.m. |
|
| Nástupiště 1 - widok na zachód - wyjazd w kierunku Stacji Ostrava Kunčice. Peron ten latem roku 2017 był nieczynny. |
| Ujęcie odwrotne - widok na wschód - wyjazd w kierunku Czeskiego Cieszyna. Po prawej górny poziom budynku dworca. Gmaszysko zaniedbane, wielkie (tu widać tylko pięterko), posępne, wybudowane w latach 1964 - 1969 w tzw. stylu brukselskim. Bardzo podobne architektonicznie obiekty powstały w tym samym czasie na stacjach Ostrava Vítkovice i Karviná Hlavní Nádraží. Wówczas były bardzo nowoczesne, ale czy ładne ? |
| Jest 11:45. Na stację wjeżdża spóźniony o kwadrans "City Elefant" Českich Dráh o numerze 471 056 - 7. Jedzie dziś w relacji Opava Východ - Ostrava Svinov - Český Těšín. Te potężne, piętrowe EZT czeskiej produkcji (Škoda Vagonka) można obecnie spotkać nie tylko w Republice Czeskiej, a także na kolejach Słowacji i Litwy. |
| Chwilę później miejski słonik "Alinka" rusza z nástupiště 2 w dalszą drogę do Czeskiego Cieszyna. Powinien tam dojechać za 24 minuty. Linia kolejowa Ostrava Kunčice - Havířov - Český Těšín ma pierwszorzędne znaczenie towarowe. W ruchu pasażerskim wykorzystywana jest zasadniczo w połączeniach lokalnych. Jedynymi wyjątkami dalekobieżnymi są obecnie kilka par "żółtasów" Regio Jet w relacjach Praga - Koszyce (trzy w porywach do czterech) i Praga - Zvolen (jedna). |
| Budynek dworca - widok od strony wschodniej. Dodam że dojeżdżamy tutaj szeroką, przestronną, socrealistyczną Hlavní Třída. Cały Havířov przypomina zresztą Tychy - ale to nie dziwne gdyż obydwa miasta rozwijały się w podobnym czasie i okolicznościach. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Havířov ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Havířov ❋
Koleje Śląska Cieszyńskiego
-
Popis trati 321 Opava Východ - Ostrava Svinov - Český Těšín ❋
Žel Page
|
W latach 1938 - 1939 (rozpad Czechosłowacji i powrót spornych terenów Zaolzia, Spisza i Orawy do Polski) Szumbark Śląski wraz ze stacją kolejową znajdował się na terytorium Rzeczpospolitej. Na stacji odbywała się odprawa graniczna i celna - granicę w kierunku Ostravy (wówczas stacja docelowa nazywała się Kunčice nad Ostravicí) przekraczały 4 pary pociagów z Cieszyna Zachodniego.
W roku 1961 odcinek Havířov - Albrechtice u Českého Těšína (Olbrachcice) został przesunięty o kilometr na południe. Dawna stacja Prostřední Suchá (Sucha Średnia) przestała istnieć a większość dawnej linii została przekształcona w bocznicę towarową. |
| |
|