Havířov

Šumbark ve Slezskupoprzednia nazwa stacji funkcjonująca do 1959 roku
Szumbark Śląskiprzedwojenna polska nazwa stacji
(sporne tereny Spisza, Orawy i Śląska Cieszyńskiego przejęte przez Polskę w 1938 roku)

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017   Obiekt położony na wysokości 250 m n.p.m. 

min 621 1.jpgNástupiště 1 - widok na zachód - wyjazd w kierunku Stacji Ostrava Kunčice. Peron ten latem roku 2017 był nieczynny.
min 621 2.jpgUjęcie odwrotne - widok na wschód - wyjazd w kierunku Czeskiego Cieszyna. Po prawej górny poziom budynku dworca. Gmaszysko zaniedbane, wielkie (tu widać tylko pięterko), posępne, wybudowane w latach 1964 - 1969 w tzw. stylu brukselskim. Bardzo podobne architektonicznie obiekty powstały w tym samym czasie na stacjach Ostrava Vítkovice i Karviná Hlavní Nádraží. Wówczas były bardzo nowoczesne, ale czy ładne ?
min 621 3.jpgJest 11:45. Na stację wjeżdża spóźniony o kwadrans "City Elefant" Českich Dráh o numerze 471 056 - 7. Jedzie dziś w relacji Opava Východ - Ostrava Svinov - Český Těšín. Te potężne, piętrowe EZT czeskiej produkcji (Škoda Vagonka) można obecnie spotkać nie tylko w Republice Czeskiej, a także na kolejach Słowacji i Litwy.
min 621 4.jpgChwilę później miejski słonik "Alinka" rusza z nástupiště 2 w dalszą drogę do Czeskiego Cieszyna. Powinien tam dojechać za 24 minuty.
Linia kolejowa Ostrava Kunčice - Havířov - Český Těšín ma pierwszorzędne znaczenie towarowe. W ruchu pasażerskim wykorzystywana jest zasadniczo w połączeniach lokalnych. Jedynymi wyjątkami dalekobieżnymi są obecnie kilka par "żółtasów" Regio Jet w relacjach Praga - Koszyce (trzy w porywach do czterech) i Praga - Zvolen (jedna).
min 621 5.jpgBudynek dworca - widok od strony wschodniej. Dodam że dojeżdżamy tutaj szeroką, przestronną, socrealistyczną Hlavní Třída. Cały Havířov przypomina zresztą Tychy - ale to nie dziwne gdyż obydwa miasta rozwijały się w podobnym czasie i okolicznościach.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Havířov ❋  Atlas Kolejowy Polski
  2. Stacja Havířov ❋  Koleje Śląska Cieszyńskiego
  3. Popis trati 321 Opava Východ - Ostrava Svinov - Český Těšín ❋  Žel Page
W latach 1938 - 1939 (rozpad Czechosłowacji i powrót spornych terenów Zaolzia, Spisza i Orawy do Polski) Szumbark Śląski wraz ze stacją kolejową znajdował się na terytorium Rzeczpospolitej. Na stacji odbywała się odprawa graniczna i celna - granicę w kierunku Ostravy (wówczas stacja docelowa nazywała się Kunčice nad Ostravicí) przekraczały 4 pary pociagów z Cieszyna Zachodniego.

W roku 1961 odcinek Havířov - Albrechtice u Českého Těšína (Olbrachcice) został przesunięty o kilometr na południe. Dawna stacja Prostřední Suchá (Sucha Średnia) przestała istnieć a większość dawnej linii została przekształcona w bocznicę towarową.
ROZKŁAD JAZDY

Havířov

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Cieszyna i Zaolzie | Moravskoslezský Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 621 |

Liczba gości na stronie Havířov od 27 sierpnia 2017: 2508
Data i czas poprzedniego wejścia: 20 listopada 2024 / 18:39
Średnia wejść dziennie: 0.95

Wpis do bazy MySQL: 27 sierpnia 2017
Ostatnia modyfikacja strony: 6 czerwca 2019
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.026 sek