Svoboda nad Úpou |
|
|
Freiheit Johannisbad | Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku - przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2012
|
Obiekt położony na wysokości 516 m n.p.m. |
|
| Linia Trutnov - Svoboda nad Úpou liczy tylko 10 km, kończy się dość nieoczekiwanie przed znanymi miejscowościami wypoczynkowymi doliny Úpy, ale do dziś znakomicie spełnia swoją komunikacyjną rolę. Od tego miejsca zaczyna się coraz bardziej stromy podjazd do karkonoskiego kurortu Pec pod Sněžkou - to już tylko 12 km, a w oddali widać Karkonosze. Widok na północ - za chwilę tor się kończy... |
| ...właśnie tak. Dalej w głąb Karkonoszy pociągiem już nie pojedziemy :)
|
| Do momentu sprywatyzowania tej linii docierały tu także pociągi dalekobieżne - m. in. pospieszny "Úpa" z Pragi. Widok w stronę Trutnova.
|
| Od grudnia 1997 r. odcinek Trutnov - Svoboda nad Úpou obsługuje czeski prywatny operator przewozów regionalnych GW Train Regio a.s. (do 20 grudnia 2011 r. Viamont a.s.). Ruch prowadzony jest autobusami szynowymi serii 810. Viamont wstępnie zainteresowany jest obsługą kolejowych połączeń transgranicznych z Polską w obrębie Karkonoszy, a przede wszystkim odcinka Trutnov - Královec - Lubawka - Kamienna Góra. Pozostałych, które w tym rejonie nie zostały jeszcze rozebrane, zostało już niewiele - pozostaje więc życzyć powodzenia. Jeszcze jeden widok na północ w stronę Karkonoszy. |
| Ujęcie odwrotne - widok na południe - wyjazd do Trutnova. Jeszcze pod koniec lat 90-tych ubiegłego wieku funkcjonowała na tej stacji sygnalizacja świetlna w czeskim czyli minimalistycznym wydaniu: semafor wjazdowy i odpowiadająca mu tarcza ostrzegawcza oraz grupowy semafor wyjazdowy stojący przy torze głównym zasadniczym (to ten po prawej). Sygnalizatory jednak zniknęły - dziś w dużej mierze nie ma po nich śladu. Pozostał tylko nieczynny wjazdowy. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Svoboda nad Úpou ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
| |
|