Osoblaha
logo_lwt.gif f-cz.png

Hotzenplotzprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
(Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku)

 Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2018   Obiekt położony na wysokości 225 m n.p.m. 

Kopalnie węgla brunatnego w trójstyku PL/CZ/DECzescy politycy z zadowoleniem przyjęli decyzję Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (postanowienie wydała ponownie jednoosobowo pani wiceprezes Rosario Silva de Lapuerta z Hiszpanii) o nałożeniu na Polskę kar za niewstrzymanie wydobycia w kopalni Turów, chociaż niektórzy z nich twierdzą że jej wysokość - 500 000 EUR dziennie to zbyt mało.
Czeskie elity polityczne opanowały więc umiejętność strzelania innym w plecy do perfekcji, bo jak widać - historia się powtarza. Tak samo jak w roku 1919 gdy rząd Czechosłowacji próbował "wyzwalać" Śląsk Cieszyński aż po Skoczów i Bielsko Białą a później blokował dostawy broni dla polskiego wojska walczącego z bolszewikami. Tak samo jak w roku 1945 gdy inny rząd Czechosłowacji zajmował Ziemię Kłodzką i widział granicę swojego kraju na północ od Nysy, Prudnika i Raciborza.

Tylko wredny niegodziwiec może pomyśleć o tym że Polska z dnia na dzień wstrzyma wydobycie w kopalni, zastopuje pracę czwartej co do wielkości elektrowni Polsce i tym samym zrezygnuje z 7 % krajowego bilansu energetycznego. Tylko dureń może uwierzyć w to że polski rząd zlikwiduje kilkanaście tysięcy miejsc pracy w regionie który na ich nadmiar nie narzeka. I tylko pospolity głupek może zaaprobować fakt że przed nadchodzącą zimą pozbawieni będą ciepła mieszkańcy Bogatyni, Turoszowa i sąsiednich miejscowości.
Rząd Polski zapowiedział że nie ma mowy o zamknięciu kopalni Turów. Mam więc nadzieję że nie zapłaci na rzecz Komisji Europejskiej ani jednego eurocenta.

- Czescy politycy w czasie kampanii wyborczej w swoim kraju zachęcają TSUE do jeszcze większego, finansowego szantażu wobec Polski.
- Czeski Greenpeace, europejskie organizacje proekologiczne i wtórujący im użyteczni idioci w Polsce licytują się w eskalowania gróźb i pozbawionych realizmu żądań.
- Czescy oligarchowie z zadowoleniem oczekują na możliwość zwiększenia wydobycia w swoich kopalniach.
- Czeska komisarz Vera Jourova wtykająca z uporem maniaka swój nos w nie swoje sprawy. Przede wszystkim polskie.
Wystarczy. Tak postępuje przyjaciel ? Nie. Nawet premier Mateusz Morawiecki mówiąc o "czeskich przyjaciołach" w kontekście Turowa ma taką minę jakby sam nie wierzył w to, co mówi.

Na koniec nurtujące mnie od jakiegoś czasu pytanie. Czy Grupa Wyszehradzka nadal istnieje i czy ma ona obecnie rację bytu ? V4 miało być porozumieniem czterech państw Europy Środkowej związanych podobnymi doświadczeniami dziejowymi oraz wspólnotą idei i interesów na forum europejskim. Ja takiej wspólnoty pomiędzy Polską i Czechami obecnie nie widzę i oby to był tylko chwilowy, zły sen.

Kopalnia węgla brunatnego Vršany - północne CzechyČeští politici uvítali rozhodnutí Soudního Dvora Evropské Unie (rozhodnutí opět vydal místopředseda Rosario Silva de Lapuerta ze Španělska) uložit Polsku sankce za neudržení těžby v dole Turów, ačkoli někteří tvrdí, že její částka - 500 000 EUR denně je příliš málo.
Česká politická elita zvládla schopnost střílet ostatní do zad k dokonalosti, protože jak vidíte - historie se opakuje. Totéž jako v roce 1919, kdy se československá vláda pokusila "osvobodit" Těšínské Slezsko až po Skoczów a Bielsko Biała a později zablokovala dodávky zbraní polské armádě bojující proti bolševikům. Stejné jako v roce 1945, kdy jiná československá vláda obsadila Kladskou zemi a viděla hranici své země na sever od Nysy, Prudniku a Racibórze.

Jen ošklivý zlý člověk si může myslet, že Polsko zastaví těžbu v dole přes noc, zastaví práci čtvrté největší elektrárny v Polsku a vzdá se tak 7% národní energetické bilance. Jen blázen může věřit, že polská vláda zruší několik tisíc pracovních míst v regionu, který si nestěžuje na jejich přebytek. A jen obyčejný idiot může schválit skutečnost, že obyvatelé Bogatynie, Turoszowa a sousedních měst budou před nadcházející zimou zbaveni tepla.
Polská vláda oznámila, že o uzavření dolu Turów není řeč. Doufám tedy, že nezaplatí Evropské komisi ani cent.

- Čeští politici během volební kampaně ve své zemi vybízejí SDEU k ještě většímu finančnímu vydírání proti Polsku.
- Česká Greenpeace, evropské proenvironmentální organizace a užiteční idioti, kteří je doprovázejí v Polsku, soutěží o eskalaci hrozeb a požadavků postrádajících realismus.
- Čeští oligarchové jsou rádi, že vidí příležitost ke zvýšení produkce ve svých dolech.
- Česká komisařka Věra Jourová tvrdohlavě strkala nos do svých záležitostí. Hlavně polsky.
Dost. Tohle dělá přítel ? Ne. I premiér Mateusz Morawiecki, mluvící v kontextu Turowa o "českých přátelích", vypadá, jako by nevěřil tomu, co říká.

Konečně otázka, která mě trápí už nějakou dobu. Existuje Visegrádská Skupina stále a má důvod ? V4 měla být dohodou čtyř středoevropských zemí souvisejících s podobnými historickými zkušenostmi a komunitou myšlenek a zájmů na evropském fóru. Nevidím nyní takovou komunitu mezi Polskem a Českou republikou a může to být jen dočasný, zlý sen.
Kolej wąskotorowa o prześwicie 760 mm.
min 702 1.jpgBudynek stacji - widok od strony północnej.
min 702 2.jpgKilka minut temu przyjechał przedpołudniowy pociąg z Třemešnej ve Slezsku. Jego dwuosobowa załoga (mechanik + kierownik pociągu) błyskawicznie odczepili spalinowóz od pojedyńczego wagonu i teraz rozpoczynają się stacyjne manewry.
min 702 3.jpgUjęcie na północ. Po prawej dwustanowiskowa lokomotywownia, do której vstup zakázán. Na wszelki wypadek więc do środka przez okna nie zaglądałem. Na wprost koniec toru na którym zaparkował jeden z wagonów pasażerskich typu Balm/ú z praskiej fabryki Tatra Smíchov eksploatowanych na tej linii od połowy lat 60-tych XX wieku. Po lewej ulicą Nádražní (początek jest nieco dziurawy) po kilometrowym spacerku i mostku nad rzeczką Osobłogą (lewy dopływ Odry) docieramy do centrum miasteczka. Powiedzmy - zbyt interesujące ono nie jest.
min 702 4.jpgSpalinowóz 705 913 - 2 w trakcie manewrów. Chyba mnie nie polubił bo ustawicznie na mnie trąbił. Że niby w ostatniej chwili uciekałem z toru ?
min 702 5.jpgUjecie na południe - wyjazd w kierunku Třemešnej. Jak widzimy - prędkość dopuszczalna na pierwszym, w miarę prostym odcinku to 40 km/h. Równolegle do toru, kilkaset metrów po lewej przebiega w tym miejscu granica czesko - polska.
min 702 6.jpg10 minut później pociąg powrotny do Třemešnej jest gotowy do odjazdu. Ale nastąpi to dopiero za mniej więcej godzinę - o 13:50.
Z wąskotorowego wagonu wysiedli tylko jacyś Niemcy w liczbie trzech osób. Czwartą osobą na stacji byłem ja (ale ścigałem pociąg samochodem). To byli wszyscy turyści jacy w południe pewnego dnia na początku maja pojawili się na stacji Osoblaha. Mało - ale niestety tak to wygląda. Tutejsza wąskotorówka jest niewątpliwie wielką atrakcją turystyczną jako jedna z dwóch jeszcze istniejących w Republice Czeskiej. Ta druga to kolejka Obrataň - Jindřichův Hradec - Nová Bystřice na południu kraju przy granicy z Austrią. Lecz okolice linii z Trzemesznej do Osobłogi są typowym zadupiem gdzie nie ma zbytniej możliwości powiązania lajtowej, sentymentalnej podróży kolejką wąskotorową ze zwiedzaniem miejscowych atrakcji turystycznych. Takich w najbliższej okolicy z reflektorem szukać. Z całym szacunkiem ale po naszej, polskiej stronie granicy jest niestety podobnie - pieszy spacerek z Osobłogi do Głubczyc lub do zamku w Mosznej z uwagi na odległość nie wchodzi w rachubę. Dlatego mam wrażenie że kolejka funkcjonuje w swego rodzaju próżni i docierają tutaj tylko najbardziej zdeterminowani i świadomi celu podróży koneserzy. Ale czy to na następne lata wystarczy ?
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Osoblaha ❋  Atlas Kolejowy Polski
  2. Popis trati 298 Třemešná ve Slezsku - Osoblaha ❋  Žel Page
  3. Osoblažská uzkokolejka ❋ prywatny serwis WWW
ROZKŁAD JAZDY

Osoblaha

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Nysy | Moravskoslezský Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 702 |

Liczba gości na stronie Osoblaha od 18 kwietnia 2020: 502
Data i czas poprzedniego wejścia: 22 września 2021 / 16:30
Średnia wejść dziennie: 0.96

Wpis do bazy MySQL: 18 kwietnia 2020
Ostatnia modyfikacja strony: 8 kwietnia 2021
2004 - 2021
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.007 sek