Osoblaha |
|
|
Hotzenplotz | Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku - przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2018
|
Obiekt położony na wysokości 225 m n.p.m. |
|
Kolej wąskotorowa o prześwicie 760 mm. |
| Budynek stacji - widok od strony północnej. |
| Kilka minut temu przyjechał przedpołudniowy pociąg z Třemešnej ve Slezsku. Jego dwuosobowa załoga (mechanik + kierownik pociągu) błyskawicznie odczepili spalinowóz od pojedyńczego wagonu i teraz rozpoczynają się stacyjne manewry. |
| Ujęcie na północ. Po prawej dwustanowiskowa lokomotywownia, do której vstup zakázán. Na wszelki wypadek więc do środka przez okna nie zaglądałem. Na wprost koniec toru na którym zaparkował jeden z wagonów pasażerskich typu Balm/ú z praskiej fabryki Tatra Smíchov eksploatowanych na tej linii od połowy lat 60-tych XX wieku. Po lewej ulicą Nádražní (początek jest nieco dziurawy) po kilometrowym spacerku i mostku nad rzeczką Osobłogą (lewy dopływ Odry) docieramy do centrum miasteczka. Powiedzmy - zbyt interesujące ono nie jest. |
| Spalinowóz 705 913 - 2 w trakcie manewrów. Chyba mnie nie polubił bo ustawicznie na mnie trąbił. Że niby w ostatniej chwili uciekałem z toru ? |
| Ujecie na południe - wyjazd w kierunku Třemešnej. Jak widzimy - prędkość dopuszczalna na pierwszym, w miarę prostym odcinku to 40 km/h. Równolegle do toru, kilkaset metrów po lewej przebiega w tym miejscu granica czesko - polska. |
| 10 minut później pociąg powrotny do Třemešnej jest gotowy do odjazdu. Ale nastąpi to dopiero za mniej więcej godzinę - o 13:50. |
Z wąskotorowego wagonu wysiedli tylko jacyś Niemcy w liczbie trzech osób. Czwartą osobą na stacji byłem ja (ale ścigałem pociąg samochodem). To byli wszyscy turyści jacy w południe pewnego dnia na początku maja pojawili się na stacji Osoblaha. Mało - ale niestety tak to wygląda. Tutejsza wąskotorówka jest niewątpliwie wielką atrakcją turystyczną jako jedna z dwóch jeszcze istniejących w Republice Czeskiej. Ta druga to kolejka Obrataň - Jindřichův Hradec - Nová Bystřice na południu kraju przy granicy z Austrią. Lecz okolice linii z Trzemesznej do Osobłogi są typowym zadupiem gdzie nie ma zbytniej możliwości powiązania lajtowej, sentymentalnej podróży kolejką wąskotorową ze zwiedzaniem miejscowych atrakcji turystycznych. Takich w najbliższej okolicy z reflektorem szukać. Z całym szacunkiem ale po naszej, polskiej stronie granicy jest niestety podobnie - pieszy spacerek z Osobłogi do Głubczyc lub do zamku w Mosznej z uwagi na odległość nie wchodzi w rachubę. Dlatego mam wrażenie że kolejka funkcjonuje w swego rodzaju próżni i docierają tutaj tylko najbardziej zdeterminowani i świadomi celu podróży koneserzy. Ale czy to na następne lata wystarczy ? |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Osoblaha ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Popis trati 298 Třemešná ve Slezsku - Osoblaha ❋
Žel Page
-
Osoblažská uzkokolejka ❋ prywatny serwis WWW
|
| |
|