Krokowa |
Kr |
|
|
|
|
Krokòwa | kaszubska nazwa miejscowości (dotyczy tylko obiektów znajdujących się w dwudziestoleciu międzywojennym na terytorium Polski) |
Obiekt oddany do użytku w roku 1903 ❋ KBPK - Kleinbahn Putzig - Krockow / Kolej Lokalna Puck - Krokowa
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2005
|
Obiekt położony na wysokości 12 m n.p.m. |
|
|
|
|
Linia z Pucka dotarła tutaj jesienią 1903 roku. Początkowo była to kolejka prywatna (Kleinbahn Aktiengesellschaft Putzig - Krockow) do majątku i siedziby rodu von Krockow - właścicieli tutejszych dóbr. Po odzyskaniu Pomorza przez Polskę przeszła pod zarząd PKP - rok 1922, a odcinek Puck - Swarzewo posłużył jako fragment początkowy przy budowie szlaku na Półwysep Helski. Widok od wschodu - od strony wjazdu ze Swarzewa. |
Krokowa mapa topograficzna rok 1935
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 443: Puck - Swarzewo - Krokowa. |
Linia ta nie doczekała swoich setnych urodzin - komunikacja pasażerska do Krokowej ostatecznie została zlikwidowana 28 maja 1989 roku. Później odcinek ten przez kilka lat był linią o "charakterze niekomercyjnym" - służył m. in. miłośnikom drezynowych przejazdów po nieczynnych liniach kolejowych Pomorza Gdańskiego. Służył - bo w międzyczasie był powoli, ale sukcesywnie rozkradany. W listopadzie 2005 roku nastąpił smutny, lecz chyba przewidywany finał - w tempie wręcz ekspresowym tory z tego szlaku zostały usunięte przez ekipę remontową (???) PKP. W ten sposób dawna kolejka hrabiego Karola Gustawa von Krockow przeszła do historii. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Krokowa ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Krokowa ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
|
Semaforek krajoznawczo - historyczny.
Przenosimy się niecałe 9 km na północny zachód do nadmorskiego letniska Dębki. Koneserom pobytów na polskim wybrzeżu i nadbałtyckim wczasowiczom tego miejsca jakoś specjalnie przdstawiać nie trzeba - tutejsza plaża uznawana jest za jedną z najpiękniejszych w Polsce. Ale Dębki mają swoją ważną rolę w historii naszego kraju. To tutaj - w dwudziestoleciu międzywojennym - postanowieniem Traktatu Pokojowego w Wersalu zaczynała się Polska. Dokładniej - tutaj rozpoczynało się 147 km polskiego wybrzeża (wliczając w to brzeg Zatoki Puckiej). Jego drugi koniec znajdował się w miejscu ujścia potoczku Swelina do Zatoki Gdańskiej pomiędzy Gdynią Orłowem a Sopotem. Pierwszy. Granitowy, wysoki na półtora metra słup graniczny z czarnymi literami Versailles 28.6.1919 stojący na przedłużeniu ul. Bałtyckiej na lewym brzegu Piaśnicy to oczywiście replika. Pierwszy znak graniczny stał przed wojną nie tutaj - na deptaku a na wydmie nad plażą. Oryginał został zniszczony przez Niemców tuż po wybuchu wojny we wrześniu 1939 roku. |
|
|
|
Mapka przedstawia przebieg pierwszych metrów przedwojennej granicy polsko - niemieckiej w okolicy Dębek. Jak widać - końcowe meandry Piaśnicy nie były granicą państwową, co błędnie sugerują niektóre historyczne mapy. Natomiast dwa ostatnie zdjęcia to ujście Piaśnicy do Bałtyku. Tak do września 1939 roku wyglądał początek II Rzeczypospolitej. Teraz aby zobaczyć miejsce podobne musimy pojechać nieco dalej na zachód - na wyspę Uznam do Świnoujścia. No chyba że ktoś chce pojechać w stronę przeciwną - na Mierzeję Wiślaną do Nowej Karczmy po to by pomachać kukłą Putina lub wypiąć zadek w stronę kacapskich pograniczników. Ale to twarde chłopaki - są w strukturach FSB więc nie każdy zadek wpływa na nich deprymująco :/ |
|