Orchowo |
Or |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1921 ❋ PKP - Polskie Koleje Państwowe
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019
|
Obiekt położony na wysokości 111 m n.p.m.
|
|
| Samotna posesja stojąca na skraju miejscowości (dawniej było to miasto) wygladająca trochę jak zaniedbana willa - gdyby nie znajdujące się tuż obok tory kolejowe. Tak wygląda obecnie dawny budynek stacji w Orchowie. |
| Od strony podjazdu widać że był tu także sąsiedni budynek - zapewne magazyn. |
| Ujęcie na północ - wyjazd w stronę Mogilna. |
| Budynek stacji widziany pośród drzew od strony południowej. Na stacji zostały się 3 tory. |
| Na południowym skraju stacji mamy jeszcze dość dobrze zachowaną rampę czołowo - boczną. |
| Ujęcie na południe - wyjazd donikąd. 200 m za wiaduktem drogowym tor kolejowy kończy się w przysłowiowym szczerym polu. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1986/87 |
tabela nr 314: Barcin - Mogilno - Orchowo. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Orchowo ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Orchowo ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
Znam dwie hipotezy dotyczące dalszego przebiegu linii kolejowej z Mogilna, której budowę zaczęto jeszcze w czasie I wojny światowej i w pewnym sensie zakończono już w niepodległej Polsce - bardziej i mniej prawdopodobną. Hipoteza bardziej prawdopodobna jest taka że kolej miała dalej - podobno przez graniczne Anastazewo prowadzić do Strzałkowa i tym samym do Wrześni. Natomiast hipoteza niezbyt prawdopodobna mówi o poprowadzeniu linii w stronę Konina (miasta wówczas wielce prowincjonalnego) i ostatecznie do Łodzi. Niemcy musieli więc liczyć na spore, powojenne zdobycze terytorialne w tym zakątku ziem polskich, ale się przeliczyli. Ostatecznie, już w czasach II RP linia kolejowa na południe poza Orchowo nie wyjechała. |
|