Karnin |
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2008
|
Obiekt położony na wysokości 3 m n.p.m.
|
|
| Tory kolejowe w obrębie stacji to oczywiście atrapa a nie wynik przeoczenia Armii Czerwonej, która do roku 1948 rabowała i wywoziła koleją z wyspy Uznam wszystko co tylko wywieźć się dało. Zostały one położone tutaj kilka lat temu jako swoisty dowód kolejowej historii tego miejsca. Jeszcze niedawno stało tu kilka starych wagonów. Nie wiem co się z nimi stało, bo na własnych kołach odjechać stąd nie mogły... Widok na północny wschód - dawny wyjazd w kierunku Usedom i Świnoujścia Głównego. Po prawej za drzewkami budynek stacji. |
| Ujęcie odwrotne - na przedłużeniu torów imponujący, legendarny Hubbrücke Karnin - dokładnie jego jedyne zachowane, środkowe, podnoszone przęsło. |
| Tyle (i na szczęście aż tyle) zostało z tej niesamowitej budowli nad Peenestrom łączącej stacje Karnin na wyspie Uznam i Rosenhagen na stałym lądzie. Do 1945 r. był to najbardziej widowiskowy punkt dwutorowej magistrali kolejowej z Ducherow do Świnoujścia. |
| Kolejowa przeprawa mostowa nad liczącą w tym miejscu 500 m szerokości częścią Zalewu Szczecińskiego istniała od maja 1876 r. Był to jednotorowy most z obrotowym przęsłem środkowym. Jednak przepustowość mostu i całej - wówczas jednotorowej linii już na początku XX stulecia stała się niewystarczająca z powodu bardzo szybko wzrastającego ruchu kolejowego - w tym czasie Świnoujście stawało się ulubionym kąpieliskiem mieszkańców Berlina. W latach 1907 - 1908 dobudowano drugi tor na moście, a w 1933 r. został oddany do użytku nowy, dwutorowy obiekt z podnoszonym przęsłem, wzorowany na konstrukcji mostu nad Koningshaven w Rotterdamie. |
| Nowy, monumentalny obiekt w Karnin istniał tylko 13 lat. 28 kwietnia 1945 r. wycofujące się przed Armią Czerwoną wojska niemieckie wysadziły stałe elementy mostu pozostawiając część środkową. Linia kolejowa Ducherow - Świnoujście Główne została zwinięta przez okupacyjne wojska sowieckie 3 lata później i praktycznie przestała istnieć. Zresztą na skutek powojennych zmian granic jej funkcjonowanie i tak byłoby mocno problematyczne. Władze NRD miały wielką ochotę na całkowite zdemontowanie podnoszonego przęsła - jednak nie zdążyły. Obecnie to co pozostało po Hubbrücke Karnin jest zabytkiem techniki. |
| Przystań jachtowa w Karnin (jedna z dwóch), most i po prawej nasyp kolejowy. |
| Ujęcie odwrotne - pięknie utrzymany budynek dawnej stacji Karnin. Obecnie jest w nim muzeum. Jak widać, zagląda tu sporo turystów :) |
Karnin mapa topograficzna rok 1928
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Niektóre szczegóły techniczne podnoszonego przęsła Hubbrücke Karnin:
- Wysokość od lustra wody do najwyższej części mostu (wysokość maksymalna konstrukcji) ---> 35 m
- Wysokość od lustra wody do dolnej krawędzi przęseł w stanie podniesionym (prześwit nad wodą) ---> 28 m
- Szerokość konstrukcji od strony torowiska ---> 16 m
- Szerokość konstrukcji od strony drogi wodnej (długość przęsła ruchomego) ---> 47,9 m
- Szerokość każdego z dwóch przejść wodnych (pośrodku prześwitu mostu jest coś w rodzaju sztucznej wyspy) ---> 15,7 m
- Czas całkowitego podniesienia lub opuszczenia przęsła ruchomego ---> 120 s
|
Linki zewnętrzne
-
Stacja Karnin ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Hubbrücke Karnin ❋ www.wikipedia.de
-
Linia kolejowa Ducherow - Świnoujście Główne ❋ www.wikipedia.pl
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii kolejowych na wyspie Uznam znajdują się także na stronie przystanku Ahlbeck Grenze.
|
|