Lesko Łukawica
Lk

 Obiekt oddany do użytku w roku 1872  ❋  EMGV - Első Magyar - Gácsországi Vasút / Pierwsza Węgiersko - Galicyjska Kolej Żelazna

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2010   Obiekt położony na wysokości 327 m n.p.m. 

min 484 1.jpgStacja w Łukawicy została zdegradowana do roli przystanku osobowego jeszcze przed rokiem 2000. Znajduje się tu okazały budynek stacyjny, ale poczekalnia i kasa są oczywiście od dawna zamknięte. Budynek jest za to częściowo zamieszkały.
Widok na północ - wyjazd w kierunku Zagórza i Sanoka.
min 484 2.jpgUjęcie odwrotne na budynek stacji i dwa ziemne perony. Obecnie w obrębie stacji czynny jest tylko jeden tor a rok temu zostały wycięte unieważnione już wcześniej semafory kształtowe.
min 484 3.jpgWidok na dawą towarową część stacji - kiedyś głównym surowcem tutaj przeładowywanym było drewno. Widok na południe - wyjazd w kierunku Ustrzyk Dolnych. Stąd do centrum Leska wąską, lokalną szosą (to w tym samym kierunku) jest około 5 km.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Lesko Łukawica ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Lesko Łukawica ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. Stacja Lesko Łukawica ❋  Strona MK z Podkarpacia
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Zagórz - Ustrzyki Dolne - Krościenko znajdują się na stronie stacji Zagórz.
Ostatnim pociągiem trzymającym jeszcze stację tę i kilka następnych położonych dalej w kierunku granicy z Ukrainą był słynny "przemytnik" jeżdżący dwa razy dziennie w relacji Sanok - Chyrów (lub jak kto woli Hyriv) - Sanok. Ponieważ pociąg ten służył tylko i wyłącznie do wwozu na terytorium Polski papierosów i spirytusu bez akcyzy, turysty z plecakiem raczej się w nim nie uświadczyło. Przemytnik wraz ze zmianą rozkładu jazdy w grudniu 2010 r. przestał jednak kursować a jego dwa ledwie trzymające się jako całość bezprzedziałowe wagony (bonanzy) - rozkręcane i skręcane kilka razy na dobę przez "pasażerów" i celników prawdopodobnie trafiły na kolejowy szrot. Ponieważ pomysł puszczenia szynobusu na trasę Sanok - Krościenko lub przynajmniej Sanok - Ustrzyki Dolne (przecież to miasto powiatowe) przekracza polskie realia, tak więc pociągi pasażerskie na wschód od Zagórza to już chyba zamknięta historia.

Taką samą tylko bardziej odległą historią jest pospieszna "Solina" z Zagórza do Warszawy Zachodniej jeżdżąca tędy jeszcze na początku lat 90-tych ubiegłego stulecia. Pociąg ten startował w Zagórzu i przedostawał się do Przemyśla krótszą trasą przez Ustrzyki Dolne i Chyrów - tranzytem przez ZSRR. Była to podobno przygoda jedyna w swoim rodzaju :)) Na stopniach wagonów wisieli poprzypinani pasami sowieccy pogranicznicy. Nie wolno było wychylać się z okien - jeżeli ktoś to zrobił to narażał się na internacjonalistyczny opierdol ze strony wojska. Nie daj Boże jak ktoś wyrzucił jakiś przedmiot przez okno - pociąg był natychmiast zatrzymywany, tor sprawdzany w poszukiwaniu "zgubionej" rzeczy a w wagonie następowało coś w rodzaju rewizji. Po nastaniu Samostijnej Ukrainy wygłupy na trasie wyraźnie zelżały, ale lokalny koloryt pozostał - do maja 1994 r. Wówczas strona polska z tej wybitnie krótszej, kolejowej trasy w Bieszczady zrezygnowała i "Solina" do Zagórza przez Przemyśl Główny i Chyrów jeździć przestała.

ROZKŁAD JAZDY

Lesko Łukawica

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Region Podkarpacki | Województwo Podkarpackie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 484 |

Liczba gości na stronie Lesko Łukawica od 31 grudnia 2010: 6892
Data i czas poprzedniego wejścia: 11 października 2024 / 21:11
Średnia wejść dziennie: 1.37

Wpis do bazy MySQL: 31 grudnia 2010
Ostatnia modyfikacja strony: 4 czerwca 2021
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.008 sek