Zagórz |
Zg |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1872 ❋ EMGV - Első Magyar - Gácsországi Vasút / Pierwsza Węgiersko - Galicyjska Kolej Żelazna
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2010
|
Obiekt położony na wysokości 306 m n.p.m.
|
|
| Charakterystyczny widok - duży budynek stacyjny (obecnie zamknięty) z jednym wysokim peronem i kolejne tory już z niskimi peronami ziemnymi. Pamiętam jak dawno temu wysiadałem tutaj po nocnej podróży. Studenckie czasy :) |
| Zagórz - największy węzeł kolejowy południowo - wschodniej Polski, brama w Bieszczady. To tutaj dojeżdżały i tutaj kończyły bieg dalekobieżne pociągi z kilku dużych miast naszego kraju. No właśnie - dojeżdżały... |
| Przez długie lata tutejszy rozkład jazdy był prawie niezmienny. Przede wszystkim lokalne połączenia do Jasła, Krościenka i Łupkowa. Ale z Zagórza można było dojechać nocnymi pociągami do Warszawy Wschodniej i Łodzi Kaliskiej przez Jasło, Rzeszów i Sandomierz. Były także dzienne "Bieszczady" do Gliwic przez Stróże, Kraków Główny i Katowice oraz "Solina" do Warszawy Zachodniej przez Ustrzyki Dolne, Przemyśl Główny i Lublin. Ogólne "czyszczenie" bieszczadzkich połączeń kolejowych zaczęto w roku 2004, ale jeszcze 5 lat później dojeżdżały tutaj "Połoniny" z Gdyni Głównej - był to ostatni dalekobieżny pociąg w Bieszczady. |
| Ujęcie podobne do tych na dwóch zdjęciach powyżej - widok na południe - wyjazd w kierunku Komańczy i Łupkowa. Od tego miejsca linia kolejowa przez 48 km podążać będzie zakosami doliną rzeki Osławy (a później Osławicy) w kierunku granicznej stacji w Łupkowie. O dziwo - w sezonie letnim jeżdżą tą przepiękną trasą jeszcze dwie pary pociągów pasażerskich. W Łupkowie są one skomunikowane ze słowackim szynobusem do stacji Medzilaborce. |
| Ujęcie odwrotne. Część pasażerska stacji jest zupełnie pusta (kiedyś wyglądało to zupełnie inaczej), ale w ciągu ostatnich dwóch lat ruch osobowy w tej okolicy został wygaszony praktycznie do zera. Na przykład w rozkładzie jazdy na rok 2011 odjeżdżają stąd 2 (słownie - dwa) całoroczne pociągi do Rzeszowa dziennie. I to wszystko... |
| Samotna ST 43 - 218 czeka zapewne na podpięcie do składu towarowego. Najprawdopodobniej pojedzie do Jasła bo ruch towarowy na Słowację przez Komańczę i tunel pod Przełęczą Łupkowską jest minimalny. |
| Widok na północny kraniec stacji - górą na wiadukcie przebiega DK nr 84 z Sanoka do Krościenka. Tuż za wiaduktem następuje rozwidlenie szlaku: tor w lewo prowadzi przez Sanok i Krosno do Jasła, tor w prawo przez Lesko Łukawicę i Ustrzyki Dolne osiąga w okolicach Krościenka granicę z Ukrainą. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 128: Przemyśl Główny - Malhowice - Krościenko - Zagórz. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 132: Gorlice Zagórzany - Gorlice.
b) tabela nr 134: Zagórz - Łupków. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Zagórz ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Zagórz ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Zagórz ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Pożegnanie SP 32 w Bieszczadach, 10-X-2009 ❋
Kolejowa Strona MK z Podkarpacia
-
810 642 - 09 "Bartek" Sanok - Ustrzyki Dolne - Sanok. Cabview 4K ❋ You Tube
-
810 569 - 04 "Albert" Łupków - Zagórz. Cabview 4K ❋ You Tube
-
SN 84 - 01 "Mucha" Jasło - Zagórz - Łupków. Cabview 4K ❋ You Tube
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZAGÓRZ |
2004 |
---> post. odg. Zagórz R101 - ZAŁUŻ |
Uwaga - pierwsza pozycja tabeli dotyczy oczywiście łącznika Zagórz - Zagórz R101. Pociągi pasażerskie w kierunku Załuża i Ustrzyk Dolnych trasą "na wprost" od strony Sanoka kursowały do roku 2010. |
2004 |
---> Komańcza - ŁUPKÓW |
2009 |
---> Komańcza - ŁUPKÓW (likwidacja sezonowego ruchu pasażerskiego) |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZAGÓRZ |
2005 |
---> Komańcza - ŁUPKÓW (ruch sezonowy) |
2010 |
---> Komańcza - ŁUPKÓW (nieregularne uruchamianie sezonowego ruchu pasażerskiego) |
|
| |
|