Skierniewice |
Sk |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1845 ❋ WWŽD - Warszawsko - Wienskaja Železnaja Doroga / Droga Żelazna Warszawsko - Wiedeńska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2008
|
Obiekt położony na wysokości 126 m n.p.m.
|
|
| Skierniewicki dworzec prawie w całej okazałości. Widok z wiaduktu którego górą przebiega ul. Rataja - tranzytowa trasa tego miasta. |
| Widok na wschód w kierunku towarowej - praktycznie już nieużywanej części stacji. Kilkanaście torów zarasta teraz trawą i krzakami. 4 km dalej od głównego szlaku "wiedenki" do Warszawy odbija w prawo linia do Łukowa - obecnie wykorzystywana tylko w ruchu towarowym. Na semaforze wyjazdowym sygnał S5. Za chwilę coś tędy przejedzie. |
| Od strony Koluszek (lub Łowicza) na skierniewicką stację wjeżdża ciężki skład towarowy ciągnięty przez prywatny elektrowóz 181-064 holdingu PCC Rail ze Szczakowej. |
| Zabytkowy budynek dworca - rzut oka z peronu 2. Wiata nad peronem 1 także w całości została odnowiona. |
| Peron 1 - a raczej skwerek tuż obok. Skierniewicki dworzec naprawdę ładnie się prezentuje - jesteśmy pod murami zabytku ! |
| Ponownie peron 1 - wyjazd w kierunku Warszawy. |
| Ujęcie odwrotne - wyjazdy w kierunku Koluszek i Łowicza. Po lewej zabytkowa (także odnowiona) nastawnia "SkB" za którą zaczynają się tory postojowe dla EZT jeżdżących stąd do Łodzi Fabrycznej, Łowicza Głównego, Kutna i Warszawy Wschodniej. Kiedyś jeździły one także do Łukowa, ale od czerwca 2004 roku kierunek ten jest dla komunikacji pasażerskiej zamknięty. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 604: Skierniewice - Pilawa - Łuków. |
Dworzec kolejowy w Skierniewicach została wybudowany w roku 1874 według projektu Jana Heuricha seniora w stylu neogotyckim przypominającym średniowieczne budynki obronne. Konieczność budowy takiego reprezentacyjnego dworca na trasie Drogi Żelaznej Warszawsko - Wiedeńskiej wynikała stąd, że w Skierniewicach mieściła się letnia rezydencja carów i pałac prymasowski. Ponadto od roku 1845 Skierniewice były pierwszą stacją węzłową na ziemiach Królestwa Kongresowego. Tutaj zaczynała się Kolaj Warszawsko - Bydgoska (ukończona w całości w roku 1862) prowadząca przez Łowicz, Kutno i Włocławek do Aleksandrowa Kujawskiego leżącego w pobliżu ówczesnej granicy rosyjsko - pruskiej. Obiekt został spalony w czasie I wojny światowej, ale szybko udało się go odbudować. Jednak późniejsze naprawy i remonty zamiast mu pomagać - szkodziły. Najgorsze przyszło pod koniec lat 50. Władzy ludowej nie spodobała się elewacja z czerwonej cegły. Zdecydowano wówczas, że trzeba położyć tynki, co też zrobiono. Zabytkowy budynek brzydł z dnia na dzień. Dziury w ścianach, powybijane okna - była to kompletna ruina. Wreszcie zapadła decyzja o remoncie, ale żeby go przeprowadzić, dworzec musiał zostać zamknięty. Ostatnich pasażerów przyjął w roku 1992.Skierniewicki dworzec kolejowy na trasie "wiedenki" budowano od kwietnia 1873 roku do kwietnia 1874 roku - czyli przez 12 miesięcy. Również 12 - tyle że lat - trwał jego remont generalny. Przez ten czas podróżni oglądali falistą blachę i sterczące nad nią odrapane mury. Jednak efekt tego długotrwałego remontu jest nad wyraz pozytywny. Co zobaczyli skierniewiczanie po ponad 10 latach ? Piękną ceglaną elewację, ciepłe beżowe wnętrza wykończone elegancką glazurą i terakotą oraz dzieło realizmu socjalistycznego - płaskorzeźby przedstawiające pracę robotników i chłopów autorstwa rodziny Mieszkowskich z roku 1954. To też historia - tyle że najnowsza :)
opracowano na podstawie informacji z Wikipedii i Dziennika Łódzkiego. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Skierniewice ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Skierniewice ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Skierniewice ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Muzeum kolejowe w Skierniewicach ❋ Kraina Żywych Maszyn
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SKIERNIEWICE |
2004 |
---> Mszczonów - Pilawa - ŁUKÓW |
Uwaga: linia ta na odcinku z Mszczonowa do Łukowa została ponownie otwarta dla ruchu pasażerskiego (jedna para pociągów) w roku 2007. |
|
Ciekawostka prosto z sieci PKP: od roku 2007 fragment linii Skierniewice - Pilawa - Łuków jest ponownie otwarty dla ruchu pasażerskiego. Odcinkiem Mszczonów (skrzyżowanie tej linii z CMK) - Łuków kursuje tranzytowy pociąg pospieszny "Vltava" z Pragi do Moskwy. Pomijając fakt że jest to jedyny pociąg międzynarodowy w tej okolicy który z niezrozumiałych (przynajmniej dla mnie) powodów omija Warszawę, to osiąga tu jeszcze jedno nieprawdopodobne osiągnięcie. Odcinek pomiędzy Pilawą a Łukowem (61 km długości) pokonuje w czasie 1 godziny i 20 minut (w obu kierunkach jazdy). Średnią prędkość obliczcie sobie Państwo sami - jak na pociąg pospieszny jest ona wręcz wstrząsająca :)) |
| |
|