Skierniewice
Sk

 Obiekt oddany do użytku w roku 1845  ❋  WWŽD - Warszawsko - Wienskaja Železnaja Doroga / Droga Żelazna Warszawsko - Wiedeńska

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2008   Obiekt położony na wysokości 126 m n.p.m. 

min 310 1.jpgSkierniewicki dworzec prawie w całej okazałości. Widok z wiaduktu którego górą przebiega ul. Rataja - tranzytowa trasa tego miasta.
min 310 2.jpgWidok na wschód w kierunku towarowej - praktycznie już nieużywanej części stacji. Kilkanaście torów zarasta teraz trawą i krzakami. 4 km dalej od głównego szlaku "wiedenki" do Warszawy odbija w prawo linia do Łukowa - obecnie wykorzystywana tylko w ruchu towarowym.
Na semaforze wyjazdowym sygnał S5. Za chwilę coś tędy przejedzie.
min 310 3.jpgOd strony Koluszek (lub Łowicza) na skierniewicką stację wjeżdża ciężki skład towarowy ciągnięty przez prywatny elektrowóz 181-064 holdingu PCC Rail ze Szczakowej.
min 310 4.jpgZabytkowy budynek dworca - rzut oka z peronu 2. Wiata nad peronem 1 także w całości została odnowiona.
min 310 5.jpgPeron 1 - a raczej skwerek tuż obok. Skierniewicki dworzec naprawdę ładnie się prezentuje - jesteśmy pod murami zabytku !
min 310 6.jpgPonownie peron 1 - wyjazd w kierunku Warszawy.
min 310 7.jpgUjęcie odwrotne - wyjazdy w kierunku Koluszek i Łowicza. Po lewej zabytkowa (także odnowiona) nastawnia "SkB" za którą zaczynają się tory postojowe dla EZT jeżdżących stąd do Łodzi Fabrycznej, Łowicza Głównego, Kutna i Warszawy Wschodniej. Kiedyś jeździły one także do Łukowa, ale od czerwca 2004 roku kierunek ten jest dla komunikacji pasażerskiej zamknięty.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 604: Skierniewice - Pilawa - Łuków.
Dworzec kolejowy w Skierniewicach została wybudowany w roku 1874 według projektu Jana Heuricha seniora w stylu neogotyckim przypominającym średniowieczne budynki obronne. Konieczność budowy takiego reprezentacyjnego dworca na trasie Drogi Żelaznej Warszawsko - Wiedeńskiej wynikała stąd, że w Skierniewicach mieściła się letnia rezydencja carów i pałac prymasowski. Ponadto od roku 1845 Skierniewice były pierwszą stacją węzłową na ziemiach Królestwa Kongresowego. Tutaj zaczynała się Kolaj Warszawsko - Bydgoska (ukończona w całości w roku 1862) prowadząca przez Łowicz, Kutno i Włocławek do Aleksandrowa Kujawskiego leżącego w pobliżu ówczesnej granicy rosyjsko - pruskiej.
Obiekt został spalony w czasie I wojny światowej, ale szybko udało się go odbudować. Jednak późniejsze naprawy i remonty zamiast mu pomagać - szkodziły. Najgorsze przyszło pod koniec lat 50. Władzy ludowej nie spodobała się elewacja z czerwonej cegły. Zdecydowano wówczas, że trzeba położyć tynki, co też zrobiono. Zabytkowy budynek brzydł z dnia na dzień. Dziury w ścianach, powybijane okna - była to kompletna ruina. Wreszcie zapadła decyzja o remoncie, ale żeby go przeprowadzić, dworzec musiał zostać zamknięty. Ostatnich pasażerów przyjął w roku 1992.

Skierniewicki dworzec kolejowy na trasie "wiedenki" budowano od kwietnia 1873 roku do kwietnia 1874 roku - czyli przez 12 miesięcy. Również 12 - tyle że lat - trwał jego remont generalny. Przez ten czas podróżni oglądali falistą blachę i sterczące nad nią odrapane mury. Jednak efekt tego długotrwałego remontu jest nad wyraz pozytywny. Co zobaczyli skierniewiczanie po ponad 10 latach ? Piękną ceglaną elewację, ciepłe beżowe wnętrza wykończone elegancką glazurą i terakotą oraz dzieło realizmu socjalistycznego - płaskorzeźby przedstawiające pracę robotników i chłopów autorstwa rodziny Mieszkowskich z roku 1954. To też historia - tyle że najnowsza :)

opracowano na podstawie informacji z Wikipedii i Dziennika Łódzkiego.

Linki zewnętrzne
  1. Stacja Skierniewice ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Skierniewice ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Skierniewice ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Muzeum kolejowe w Skierniewicach ❋ Kraina Żywych Maszyn
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SKIERNIEWICE
2004 ---> Mszczonów - Pilawa - ŁUKÓW
Uwaga: linia ta na odcinku z Mszczonowa do Łukowa została ponownie otwarta dla ruchu pasażerskiego (jedna para pociągów) w roku 2007.
Ciekawostka prosto z sieci PKP: od roku 2007 fragment linii Skierniewice - Pilawa - Łuków jest ponownie otwarty dla ruchu pasażerskiego. Odcinkiem Mszczonów (skrzyżowanie tej linii z CMK) - Łuków kursuje tranzytowy pociąg pospieszny "Vltava" z Pragi do Moskwy. Pomijając fakt że jest to jedyny pociąg międzynarodowy w tej okolicy który z niezrozumiałych (przynajmniej dla mnie) powodów omija Warszawę, to osiąga tu jeszcze jedno nieprawdopodobne osiągnięcie. Odcinek pomiędzy Pilawą a Łukowem (61 km długości) pokonuje w czasie 1 godziny i 20 minut (w obu kierunkach jazdy). Średnią prędkość obliczcie sobie Państwo sami - jak na pociąg pospieszny jest ona wręcz wstrząsająca :))
ROZKŁAD JAZDY

Skierniewice

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Mazowsze - część zachodnia | Województwo Łódzkie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 310 |

Liczba gości na stronie Skierniewice od 1 marca 2009: 9754
Data i czas poprzedniego wejścia: 20 listopada 2024 / 10:06
Średnia wejść dziennie: 1.7

Wpis do bazy MySQL: 1 marca 2009
Ostatnia modyfikacja strony: 5 września 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.054 sek