Łagiewniki Dzierżoniowskie
ŁD logo_dln.gif f-pl.png

Heidersdorfprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
Gościejowicepierwsza powojenna polska nazwa stacji

 Stacja Łagiewniki Dzierżoniowskie po raz pierwszy oddana do użytku w roku 1883 | KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei

 Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2015   Obiekt położony na wysokości 180 m n.p.m. 

min 86 1.jpgOdsłona 1 - sierpień 2003.

Jeszcze w 1987 r. można było tędy przejechać z Wrocławia Głównego przez Piławę Górną i Świdnicę Miasto do Jaworzyny Śląskiej. Później 2 pociągi z Wrocławia kończyły bieg tutaj i tak było do roku 1995.
Czas zrobił swoje. Tory i perony zarosły krzaki i drzewa, przejazd na skrzyżowaniu z DK nr 8 (to zaraz za stacją) od lat jest zaasfaltowany, a odcinek Łagiewniki - Kobierzyce służył do listopada 2001 r. jako bocznica do pobliskiej cukrowni.
Widok na południe - w stronę dawnych wyjazdów do Piławy Górnej i Kondratowic.
min 86 2.jpgOdsłona 2 - sierpień 2015.

Parafrazując klasyka - na południu bez zmian. Pojawiające się od czasu do czasu (na ogół przed kolejnymi wyborami) pogłoski o mającej nastąpić reaktywacji ruchu kolejowego na linii Kobierzyce - Piława Górna można zaliczyć do tej samej kategorii co gruszki na wierzbie.
min 86 3.jpgW chwili obecnej mamy tutaj to samo co na całej długości wspomnianego szlaku - drzewa, krzewy i asfalt na dawnych przejazdach. Budynek stacji to obecnie dom mieszkalny a peron zamienił się w podwórko. Gdzie miałby tu wjechać pociąg - do kuchni ?
min 86 4.jpgWidok na północ - równia stacyjna i dawny wyjazd w kierunku Kobierzyc.
min 86 5.jpgBudynek stacji od strony podjazdu. Najlepiej zachowane tory w okolicy stacji to dawna bocznica do zamkniętej w roku 2004 i rozebranej (a wręcz zburzonej) niedługo później cukrowni. Rozwinięcie tematu poniżej.
Na wprost wyjazd w kierunku miasteczka.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Łagiewniki Dzierżoniowskie ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Łagiewniki Dzierżoniowskie ❋  Koleje Dolnego Śląska
  3. Stacja Łagiewniki Dzierżoniowskie ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Cukrownia Łagiewniki S.A. (dawna) ❋ Wratislaviae Amici
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Kobierzyce - Piława Górna znajdują się na stronie stacji Kobierzyce.

Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Brzeg - Strzelin - Kondratowice - Łagiewniki Dzierżoniowskie znajdują się na stronie stacji Kondratowice.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ŁAGIEWNIKI DZIERŻONIOWSKIE
1976 ---> KONDRATOWICE
1987 ---> Niemcza - PIŁAWA GÓRNA
1995 ---> KOBIERZYCE
Ostatni pociąg pasażerski w kierunku Kobierzyc i Wrocławia odjechał stąd 19 listopada 1995 r.

"Zmuszono też Polskę (ogromną rolę odegrali w tym Niemcy) do likwidacji dużej części naszych cukrowni i plantacji buraków poprzez narzucenie restrykcyjnych limitów. W związku z tym wielu rolników straciło źródło dochodów z upraw buraków cukrowych. Rządy niektórych krajów Unii, przed wszystkim Niemiec, wyłożyły wielkie pieniądze na wykup polskich cukrowni, z zamiarem ich likwidacji. W ten sposób ochroniły i wzmacniały swój przemysł cukrowniczy. Jeszcze w 1997 r. w Polsce działało 76 cukrowni. W 2012 r. zostało ich 18. Resztę sprzedano inwestorom zagranicznym i zlikwidowano."

autor - prof. Wojciech Polak - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
źródło - portal wPolityce.pl

Strona główna | Okolice Wrocławia i Wałbrzycha | Województwo Dolnośląskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 86 |

Liczba gości na stronie Łagiewniki Dzierżoniowskie od 30 września 2006: 7751
Data i czas poprzedniego wejścia: 23 września 2021 / 02:35
Średnia wejść dziennie: 1.42

Wpis do bazy MySQL: 16 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 16 lipca 2021
2004 - 2021
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.006 sek