Kondratowice |
Ko |
|
|
|
|
Kurtwitz | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Kunratowice | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1883 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2015
|
Obiekt położony na wysokości 167 m n.p.m. |
|
|
Na pierwszym planie dawny, częściowo zdemolowany magazyn stacyjny. Widok od wschodu - wjazd od strony Strzelina. |
|
Podobne ujęcie - widok od strony Strzelina. Tor 2 - ten najbliższy rampy magazynowej i budynku stacji był torem towarowym i nie posiadał krawędzi peronowej. |
|
A tory na stacji były cztery, z dwóch z nich startowały pociągi pasażerskie. Widok z peronu 1 od zachodu. Wjazd (zasadniczo) od strony Łagiewnik Dzierżoniowskich. |
|
W dawnym budynku stacji znajdują się obecnie mieszkania prywatne, natomiast dawna poczekalnia i wspomniany już magazyn są częściowo zdewastowane. Jak widać, zachował się także stacyjny kibelek. Powiedzmy jednak otwarcie, że kafelków na ścianach już w nim nie ma :) |
|
Wyjazd w kierunku Strzelina - widok na wschód. W czasie naszego pobytu w Kondratowicach zauważyliśmy pięknie odkrzaczone i oddrzewione torowisko we wschodniej połowie stacji. Zakładam że czynności te wykonano nie z naszego powodu. Nie podejrzewam także aby miał tu akurat wtedy, po latach zawitać pociąg retro. Tym niemniej latem 2015 r. panował tu lekko nieoczekiwany porządek. |
|
|
Ostatnie powyższe zdjęcie - widok na zachód - dawne wyjazdy do Łagiewnik Dzierżoniowskich (na wprost) oraz Ciepłowodów (za stacją w lewo). |
Kondratowice mapa topograficzna rok 1933
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Stacja w Kondratowicach - chociaż niewielka i znajdująca się w niewielkiej miejscowości posiadała swój tzw. "mały dworzec" (!!!). Było tak za sprawą początkowo prywatnej (ale normalnotorowej), powiatowej kolejki do Ząbkowic Śląskich. Mały dworzec - przynajmniej do czasów II wojny znajdował się po drugiej stronie podjazdu do stacji kolei państwowej. Po wojnie, już za czasów PKP tory małej stacji zlikwidowano, a wjazd od strony Ciepłowodów włączono pojedyńczym rozjazdem z linią Łagiewniki - Kondratowice - Strzelin. Teoretycznie stan taki trwa do chwili obecnej, ale tory kolejki ząbkowickiej są w wielu miejscach likwidowane. |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KONDRATOWICE |
1976 |
---> ŁAGIEWNIKI DZIERŻONIOWSKIE |
1989 |
---> STRZELIN |
1989 |
---> CIEPŁOWODY |
|
Pociągi pasażerskie na liniach wychodzących z Kondratowic przestawały jeździć dwuetapowo. - 30 maja 1976 r. zamknięto komunikację pasażerską na odcinku Kondratowice - Łagiewniki. Dlaczego akurat na nim - pozornie dość istotnym w ówczesnej siatce połączeń kolejowych Dolnego Śląska - nie wiem, chociaż bezpośrednio przed tym faktem wspomniany odcinek przejeżdżała jedna para pociągów na dobę. A więc niewiele. - 28 maja 1989 r. przestały jeździć pociągi na trasie Strzelin - Kondratowice - Ciepłowody - Ząbkowice Śląskie. Tym samym zakończyła działalność dawna kolejka ząbkowicka oraz stacja w Kondratowicach. Tak jest do dziś i aktualny stan rzeczy jest bez wątpienia ostateczny: jakiekolwiek pociągi już tu nie wrócą. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Kondratowice ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Kondratowice ❋
Koleje Dolnego Śląska
-
Stacja Kondratowice ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Linia kolejowa Brzeg - Strzelin - Łagiewniki Dzierżoniowskie ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Kondratowice - Ciepłowody - Ząbkowice Śląskie znajdują się na stronie stacji Ząbkowice Śląskie.
|
|