Wierzchucin
Wc logo_arriva.gif f-pl.png

 Wierzchucin - stacja oddana do użytku w roku 1930  ❋  PKP - Polskie Koleje Państwowe

 Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2021   Obiekt położony na wysokości 116 m n.p.m. 

Największa kolejowa inwestycja II Rzeczpospolitej - Magistrala Węglowa ze Śląska przez Tarnowskie Góry, Karsznice, Inowrocław, Bydgoszcz i Kościerzynę do Gdyni. Duma i legenda polskiego kolejnictwa. Tak wygląda dziś - jest to seria zdjęć po latach...
min 200 1.jpgWizyta 1 - rok 2005.

Widok na południe - wyjazd w stronę Maksymilianowa i Bydgoszczy.
min 200 2.jpgWidok na południowy wschód - peron 1 i grupa torów w kierunku Laskowic Pomorskich.
min 200 3.jpgWierzchucin to duża, węzłowa stacja z dość skomplikowanym układem torowym wybudowana praktycznie od podstaw w roku 1930. Powstała na przecięciu istniejącej od 1883 r. linii Laskowice Pomorskie - Tuchola - Chojnice z budowanym wówczas północnym odcinkiem Magistrali Węglowej z Bydgoszczy w kierunku Kościerzyny. Od tego czasu zasadniczą linią przechodzącą przez Wierzchucin jest "węglówka", wyjazd w kierunku Tucholi został przesunięty kilkaset metrów na północ i dopiero tam ostrym łukiem w prawo opuszcza stację. Ze starym szlakiem łączy się w okolicach dawnego przystanku Wierzchucin Stary. Grupa torów Bydgoszcz - Kościerzyna. Widok na północ - wyjazdy w kierunku Lipowej Tucholskiej i Tucholi.

3 powyższe zdjęcia pochodzą z roku 2005 - autor zastrzegł sobie anonimowość.
min 200 4.jpgWizyta 2 - czerwiec 2021.

Na stację w Wierzchucinie dojeżdżamy po kocich łbach (chyba jeszcze pamiętających II RP) i koszmarnych wertepach. Na dodatek dzień w którym tutaj dojechałem do najładniejszych - eufemistycznie rzcz ujmując - nie należał. Było więc także sporo błota i głębokich kałuż, ale na szczęście przytrafiło się 30 minut kiedy padało trochę mniej. Tak więc wchodzimy na teren tej kultowej stacji położonej na północnym odcinku przedwojennej Magistrali Węglowej i zaczynamy zwiedzanie. Przed nami budynek dworcowy i (po prawej) peron 1 oraz grupa torów z Laskowic Pomorskich.
min 200 5.jpgNieco za budynkiem chowa się zasadniczy element stacji - położona w jej centralnym punkcie nastawnia dysponująca "Wc". Jest jeszcze detal historyczny - wieża ciśnień którą niebawem te wysokie sosny po prostu przerosną.
min 200 6.jpgNastawnia dysponująca "Wc" widziana z peronu 2. Jesteśmy na zasadniczej części stacji czyli na szlaku prowadzącym z Bydgoszczy i Maksymilianowa - to właśnie przedwojenna "węglówka". Ujęcie od strony południowej.
min 200 7.jpgKoniec peronów 2 i 3 - początek towarowej części stacji - ujęcie w kierunku północnym. Stacja jest bardzo rozległa. Projektując ją i budując w drugiej połowie lat 20-tych ubiegłego stulecia jako jeden z obiektów zasadniczej pod względem gospodarczym dla Odrodzonej Polski linii kolejowej zaplanowano ją z odpowiednim inżynierskim zapasem możliwym do wykorzystania także obecnie. Podobnie wyglądają dziś węzłowe ale pozornie uśpione obiekty w Lipowej Tucholskiej, Bąku i Somoninie.
min 200 8.jpgWyjazdy do Lipowej Tucholskiej i Kościerzyny (na wprost) oraz do Chojnic (w lewo na rozjeździe krzyżowym w okolicy widzianej w oddali nastawni wykonawczej "Wc1"). To niestety newralgiczny punkt stacji - na tym rozjeździe opiera się praktycznie całe jej funkcjonowanie. Jakakolwiek usterka lub zdarzenie w jego obrębie i przebiegi na północ lub z Laskowic Pomorskich do Chojnic stają się niewykonalne. Wspomniana nastawnia wykonawcza "Wc1" steruje północną częścią stacji.
min 200 9.jpgOdwracamy się do tyłu. Stacja - a dokładnie na pierwszym planie nastawnia "Wc" - widziana z peronu 3 od strony północnej.
min 200 10.jpgPodobne ujęcie na budynek stacji. Na wprost wyjazd w stronę Maksymilianowa i Bydgoszczy.
min 200 11.jpgSemafory wyjazdowe E, F i G w stronę Maksymilianowa. Wierzchucin jest stacją wyjątkową - jak na razie cała sygnalizacja jest kształtowa łącznie z tarczami ostrzegawczymi. Obraz bardzo miły dla oka - klimat stacji dosłownie przenosi nas w lata międzywojenne gdy przejeżdżały tędy dziesiątki ciężkich pociągów towarowych prowadzonych przez parowozy Tr20, Ty23 i Ty37 do naszego ówczesnego "okna na świat" czyli do portu w Gdyni. Ciekawe jak długo taki historyczny układ sygnalizacji jeszcze tu pobędzie ?
min 200 12.jpgBudynek stacji widziany z okolic bocznego peronu 1.
min 200 13.jpgWschodnia część stacji - grupa torów do Laskowic Pomorskich.
min 200 14.jpgPeron 1 pamiętający odjeżdżające stąd pociągi o niesamowitych relacjach z Chojnic do Brodnicy a nawet do Działdowa. Ta ostatnia trasa liczyła ponad 200 km ! To już historia, od roku 2016 do Laskowic Pomorskich co najwyżej towarowym i to niezbyt często.
min 200 15.jpgSemafor wjazdowy B i tarcza ostrzegawcza ToN od strony Laskowic Pomorskich. Łatwo tutaj podejść więc zestaw jest bardzo często fotografowany :)
min 200 16.jpgJest 12:06. Na stację wjeżdża pociąg Arrivy RP z Chojnic do Bydgoszczy Głównej. Jest to szynobus VT 628 - 633 firmy Düwag. Pociągi w relacjach Chojnice - Bydgoszcz Główna - Chojnice są obecnie jedynymi przejeżdżającymi przez Wierzchucin. Pod koniec roku 2020 (dokładnie 13 grudnia podczas kolejnej zmiany rozkładu jazdy) pasażerska komunikacja kolejowa w stronę Lipowej Tucholskiej i dalej do Czerska została zlikwidowana. Znając tępą, antykolejową postawę władz województwa nieprędko zostanie ona wznowiona.
min 200 17.jpgSzynobus Arrivy zaparkował przy peronie 1.

Nie ukrywam że skrót telegraficzny stacji mógłby być bardziej neutralny jeżeli chodzi o skojarzenia. No bo jakoś tak...
min 200 18.jpgJest 12:09. Szynobus do Bydgoszczy Głównej teoretycznie gotowy do odjazdu, ale stój Halina - jeszcze chwilka. Mamy tu rozkładowe krzyżowanie pociągów i czekamy na relację odwrotną. A część peronu przykryta elegancko deskami to oczywiście kanał pędniowy.
min 200 19.jpgPo kolejnych 10-ciu minutach długo oczekiwana Arriva RP z Bydgoszczy Głównej do Chojnic (to kolejny zestaw z Düwagu VT 628 - 659) pojawia się na wjeździe do Wierzchucina. To taki południowy szczyt na tej stacji - wersja mini. Piszę to z gorzką ironią - w kilku sąsiednich krajach w podobnej sytuacji (przyjazd pociągu z pobliskiej metropolii) czekały by na przesiadkę co najmniej 2 lokalne składy - do Kościerzyny i Laskowic Pomorskich.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
a) tabela nr 431: Działdowo - Brodnica - Grudziądz - Chojnice.
b) tabela nr 432: Skórcz - Starogard Gdański - Skarszewy.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
a) tabela nr 431: Chojnice - Grudziądz - Brodnica - Działdowo.
b) tabela nr 433: Smętowo - Szlachta - Lipowa Tucholska.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Wierzchucin ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Wierzchucin ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Wierzchucin ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Arriva PCC Rail ❋ oficjany serwis WWW
Linki do informacji i zdjęć dotyczących przedwojennego, północnego odcinka Magistrali Węglowej znajdują się na stronie stacji Kościerzyna. Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Chojnice - Grudziądz - Brodnica - Działdowo znajdują się na stronach stacji Grudziądz i Brodnica.
 
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji WIERZCHUCIN
2016 ---> LASKOWICE POMORSKIE
2020 ---> LIPOWA TUCHOLSKA
ROZKŁAD JAZDY

Wierzchucin

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Bydgoszczy | Województwo Kujawsko - Pomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 200 |

Liczba gości na stronie Wierzchucin od 30 września 2006: 10503
Data i czas poprzedniego wejścia: 4 grudnia 2022 / 06:40
Średnia wejść dziennie: 1.78

Wpis do bazy MySQL: 6 czerwca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 19 grudnia 2021
2004 - 2022
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.012 sek