Brodnica
Br logo_arriva.gif f-pl.png

 Brodnica - stacja oddana do użytku w roku 1886  ❋  KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei

 Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2017   Obiekt położony na wysokości 275 m n.p.m. 

min 654 1.jpgPeron 3 tor 3 - ujęcie na zachód - wyjazdy do Jabłonowa Pomorskiego i Kowalewa Pomorskiego.
min 654 2.jpgPeron 3 tor 5 - podobne ujęcie. Seria semaforów wyjazdowych i tarcz manewrowych jak na dawną dużą stację przystało. Tutaj nadal panuje sygnalizacja kształtowa - dla kolejowego estety widok nie do przecenienia :)
min 654 3.jpgWyjazdy do Jabłonowa Pomorskiego (dalej Grudziądz) oraz Kowalewa Pomorskiego przez Golub Dobrzyń. Lekko po lewej nastawnia dysponująca "Br". Pierwszy z tych kierunków jest obecnie jedynym na jakim odbywają się jeszcze kursy pasażerskie z Brodnicy. Kierunek drugi - linia w kierunku Golubia Dobrzynia została fizycznie zlikwidowana i sprzedana na złom w 2017 r.
min 654 4.jpgmap_1_br.jpg
min 654 5.jpg
Dwa powyższe zdjęcia to widok na północ i semafory wyjazdowe L oraz M. Wyjazdy do Lubania Śląskiego (na wprost) i nieistniejący już do Lwówka Śląskiego (w prawo). Linia do Lwówka po opuszczeniu stacji zakręcała ostro o ponad 90° i kierowała się na wschód.

Mapa przedstawia aktualny status węzła kolejowego w Gryfowa Śląskiego.
●●● linia istniejąca i czynna w ruchu towarowym oraz pasażerskim do Jabłonowa Pomorskiego.
●●● czynna linia do Sierpca (dalej Płock i Kutno) częściowo zrewitalizowana w roku 2021.
●●● nieczynna od roku 2009 ale jeszcze istniejąca i oczekująca na ewentualną reaktywację linia do Działdowa.
●●● linia do Kowalewa Pomorskiego przez Golub Dobrzyń zlikwidowana ostatecznie i nieodwołalnie w roku 2017. Ujęcie odwrotne - widok na północ. Wyjazdy do Lubania Śląskiego (na wprost) i nieistniejący już do Lwówka Śląskiego (w prawo). Linia do Lwówka po opuszczeniu stacji zakręcała ostro o ponad 90° i kierowała się na wschód. Niby to samo co na poprzednim zdjęciu, ale nie mogłem sobie tych semaforów darować :)
min 654 6.jpgUjęcie na wschód - wyjazdy w kierunku Działdowa (na wprost - niewielki ruch towarowy) i Sierpca (za stacją efektowną agrafką o 180° w prawo - niewielki ruch towarowy). 6 semaforów wyjazdowych i tyle samo kształtowych TM. Wiele lat temu wyjeżdżał w tę stronę najdłuższy w okolicy (jeżeli chodzi o relację) pociąg osobowy (a później pospieszny) z Łodzi Kaliskiej do Gdyni Głównej - nawet zmieniał tutaj kierunek jazdy. Pamiętam doskonale tę stację z kilkukrotnych wizyt właśnie na pokładzie tego pociągu. Ale to już historia. Szlak od niedalekiej Tamy Brodzkiej przez Nowe Miasto Lubawskie do Iławy już istnieje. Został zwinięty w roku 2010 (komuś najwyraźniej przeszkadzał) więc nic stąd w stronę Bałtyku już nie pojedzie. Po lewej nieczynna i całkowicie zdewastowana nastawnia wykonawcza "Br2", dalej - po prawej nastawnia wykonawcza "Br1".
min 654 7.jpgZabudowania stacji - widok od strony wschodniej.
min 654 8.jpgZabudowania stacji - widok od strony zachodniej. Tory obsługujące ruch w kierunku Golubia Dobrzynia zostały zlikwidowane i i teraz mamy pomiędzy peronami 1 i 2 coś w rodzaju pasa startowego dla średniej wielkości samolotów. Brodnica - mocno podupadły węzeł kolejowy. Oby nie było gorzej :(
W roku 2019 skończyła się epoka sygnalizacji kształtowej na tutejszej stacji. Nie jestem przeciwnikiem nowoczesności na szlakach PKP ani nie neguję potrzeby zwiększania niezawodności urzadzeń ZRK, ale jednak szkoda i już bo panował tu ekstra nastrój. Czyżby spodziewano się w Brodnicy gwałtownego powrotu pociągów w relacjach do Działdowa lub Kutna ?
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 418: Kutno - Płock - Sierpc - Brodnica.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
a) tabela nr 431: Działdowo - Brodnica - Grudziądz - Chojnice.
b) tabela nr 432: Skórcz - Starogard Gdański - Skarszewy.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
a) tabela nr 431: Chojnice - Grudziądz - Brodnica - Działdowo.
b) tabela nr 433: Smętowo - Szlachta - Lipowa Tucholska.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
a) tabela nr 435: Pszczółki - Skarszewy - Kościerzyna.
b) tabela nr 437: Brodnica - Iława.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1998/99
tabela nr 416: Bydgoszcz - Nowa Wieś Wielka / Unisław Pomorski - Chełmża - Kowalewo Pomorskie - Brodnica.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Brodnica ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Brodnica ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Brodnica ❋  Atlas Kolejowy Polski
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji BRODNICA
1999 ---> Golub Dobrzyń - KOWALEWO POMORSKIE
2000 ---> Rypin - SIERPC
2004 ---> Tama Brodzka - Lidzbark - DZIAŁDOWO
2009 ---> Tama Brodzka - Lidzbark - DZIAŁDOWO (ponowna całkowita likwidacja ruchu pasażerskiego)
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji BRODNICA
2005 ---> Tama Brodzka - Lidzbark - DZIAŁDOWO (nieregularny ruch pasażerski w latach 2005 - 2009)
2021 ---> Rypin - SIERPC (pociąg pasażerski TLK "Flisak" relacji Gdynia Główna - Katowice - Gdynia Główna)
ROZKŁAD JAZDY

Brodnica

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Torunia i Grudziądza | Województwo Kujawsko - Pomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 654 |

Liczba gości na stronie Brodnica od 24 listopada 2019: 1681
Data i czas poprzedniego wejścia: 8 lutego 2023 / 18:05
Średnia wejść dziennie: 1.44

Wpis do bazy MySQL: 24 listopada 2019
Ostatnia modyfikacja strony: 10 grudnia 2022
2004 - 2023
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.007 sek