Łódź Kaliska
ŁKO logo_pkp.gif f-pl.gif

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2006 Obiekt położony na wysokości 200 m n.p.m.

min 20 1.jpgTor 1, peron 1. W oddali widać budynek dworca. Pusto tu, ale obecnie tutejszy ruch i przepływ pasażerów do największych nie należy. W porównaniu z innymi, głównymi stacjami w miastach wojewódzkich - w Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie czy chociażby Dworcem Centralnym w Warszawie - Łódź nie ma za bardzo powodów do dumy. Tezę tę postaram się udowodnić przy następnych zdjęciach. Chyba jednak o wiele bardziej na miano wiodącego, łódzkiego dworca zasługuje teraz stacja Łódź Fabryczna.
min 20 2.jpgDalej tędy na razie nic nie pojedzie. Perony 4 oraz 5 i tory 4, 6 oraz 8 kończące się ślepo tarczami D1.
Widok w stronę nieistniejącego od lat wyjazdu w kierunku stacji Łódź Chojny.
min 20 3.jpgTo samo miejsce - widok z góry na perony 4 i 5. W głębi stadion ŁKS-u.
min 20 4.jpgPodczas trwającej kilkanaście lat nieudolnej i urągającej zdrowemu rozsądkowi modernizacji tego największego, łódzkiego dworca jego wschodnia strona została rozgrzebana i pozostawiona w stanie trwałej ruiny - być może do dokończenia następnym pokoleniom. W tej chwili nie dzieje się tu nic, dawny plac budowy - miejsca pod perony i torowiska powoli zarastają drzewa.
min 20 5.jpgWschodni wiadukt nad Aleją Mickiewicza został wybudowany, ale nie zdążono położyć na nim torów. Później dokończenie inwestycji przestało być dla PKP opłacalne. Obecnie ruch w kierunku Łodzi Chojen odbywa się łącznikiem odbijającym od torów przebiegających wiaduktem zachodnim i wpadającym w dawny trakt kolei obwodowej w rejonie przejazdu na ul. Wróblewskiego. Ma to tę dobrą stronę, że obecnie możliwa jest zmiana kierunku jazdy pociągów przelotowych zdążających od Chojen w kierunku Pabianic. Kiedyś taki manewr w obrębie samej stacji był niewykonalny.
min 20 6.jpgPeron 4, tor 4. Widok na północ w kierunku wyjazdu do Zgierza.
min 20 7.jpgRaz jeszcze widok w kierunku Zgierza. W tym miejscu odcinek łódzkiej "kolei obwodowej" z Łodzi Widzewa przez Łódź Chojny spotyka się szlakiem dawnej Kolei Kaliskiej z Ostrowa Wielkopolskiego do Warszawy i zaczyna się plątanina torów...
min 20 8.jpgNa tor 3 przy peronie 2 podstawia się "kibelek" do Łowicza Głównego. To teraz dość rzadki widok - w rozkładzie jazdy na rok 2005 pomiędzy Łodzią a Łowiczem kursują tylko trzy pary pociągów.
min 20 9.jpgNa skwerku pomiędzy peronami 1 i 4 miał stanąć w roli pomnika parowóz Ty 51 - takie były ambitne zamierzenia. Jak wiele innych, ciekawych pomysłów dotyczących tego dworca (np. zadaszenia peronów, ceramiczne płytki na elewacjach budynku) zweryfikował je czas. Efekty można "podziwiać" z okien niewielu przejeżdżających teraz tędy pociągów, a mieszkańcy Łodzi znają je chyba aż za dobrze...
min 20 10.jpgPerony nr 5, 4, 1 i 2 - widok z góry. Na ten ostatni, na tor 3 wjeżdża EN 57 z Kutna.
min 20 11.jpgJeszcze jeden widoczek na skwerek pomiędzy peronami 4 i 1. U dołu widać nieużywane już, zarośnięte tory prowadzące w kierunku hali przeładunkowej łódzkiego Urzędu Przewozu Poczty. Od dwóch lat Poczta Polska nie korzysta już z usług PKP, ostatnim kolejowym ambulansem pocztowym tu obsługiwanym był wagon doczepiany do nocnego pociągu pospiesznego relacji Łódź Fabryczna - Suwałki.
min 20 12.jpgPociąg pospieszny "Ostrowianin" z Warszawy Wschodniej do Ostrowa Wielkopolskiego (to takie rozkładowe dziwadło jeżdżące od sezonu 2004/2005) opuszcza stację Łódź Kaliska. Z przeciwka nadjeżdża towarowy z węglem prowadzony przez karsznicką ET 22.
Widok w kierunku Pabianic, z lewej strony widać odejście łącznika torowego do Łodzi Chojen.
Linki zewnętrzne
  1. Dworzec Łódź Kaliska ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Dworzec Łódź Kaliska ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Dworzec Łódź Kaliska ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Dworzec Łódź Kaliska ❋  Transport Szynowy
ŁÓDŹ KALISKA
marzec i maj 2006
czerwiec 2009
Trzy wycieczki z Bartusiem na dworzec Łódź Kaliska - marzec i maj 2006 r. oraz czerwiec 2009 r.
ROZKŁAD JAZDY

Łódź Kaliska Towarowa

tablica odjazdów
tablica przyjazdów


Łódź Kaliska Towarowa
ŁKT logo_tow.giff-pl.gif

min 20 13.jpgA to już miejsce położone kilkaset metrów na południe od zasadniczej części dworca. Jeszcze pod koniec lat 70-tych było ono znane jako stacja Łódź Karolew. Później zostało przemianowane na Łódź Kaliska Towarowa.
O układzie linii kolejowych w tym miejscu Łodzi zadecydowała historia. Był to oficjalnie końcowy odcinek "kolei obwodowej" - łącznika zaczynającego się na stacji Łódź Widzew pomiędzy Koleją Kaliską a Koleją Fabryczno - Łódzką. Stąd nawet stojąca tu do dziś wieża ciśnień. Pozostał się także okazały budynek stacyjny, niestety - częściowo zdemolowany.
Widok od strony zachodniej grupy torów.
min 20 14.jpgPo wspomnianej wcześniej modernizacji dworca Łódź Kaliska miejsce to zostało odcięte od zasadniczego układu torowego i obecnie służy tylko jako tory postojowe dla składów z węglem do pobliskiej EC II.
Widok na północ. Dawny tor główny zasadniczy przy peronie 1. Jak widać - dość długo nic tu nie jechało...
min 20 15.jpgRaz jeszcze widok na północ i wspomniana wcześniej wieża ciśnień. Za nieczynnym wiaduktem nad Aleją Mickiewicza (jedno ze zdjęć powyżej) zaczyna się dworzec Łódź Kaliska - dokładnie jego niedokończona, wschodnia część.
min 20 16.jpgWschodnia grupa torów - także kończąca się ślepo przed nieczynnym wiaduktem nad Aleją Mickiewicza. Tutaj dla odmiany rozlokowało się złomowisko i kilka innych, "reprezentacyjnych" obiektów. A obok przebiego tranzytowa arteria Łodzi - Aleja Włókniarzy. Widok zaiste bardzo estetyczny...
min 20 17.jpgWyjazd w kierunku Łodzi Chojen. W głębi - za semaforami wyjazdowymi przecięcie torów z ulicą Wróblewskiego i wlot torów z posterunku odgałęźnego Retkinia.
Linki zewnętrzne
  1. Dworzec Łódź Kaliska Towarowa ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Dworzec Łódź Kaliska Towarowa ❋  Atlas Kolejowy Polski
Strona główna | Region Łódzki | Województwo Łódzkie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 20 |

Liczba gości na stronie Łódź Kaliska od 30 września 2006: 27745
Data i czas poprzedniego wejścia: 23 września 2017 / 07:35
Średnia wejść dziennie: 6.92

Wpis do bazy MySQL: 17 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 23 września 2015
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.147 sek