Łódź Kaliska
ŁKO logo_pkp.gif f-pl.png

 Łódź Kaliska - stacja oddana do użytku w roku 1902  ❋  WKŽD - Warszawsko - Kaliszskaja Železnaja Doroga / Droga Żelazna Warszawsko - Kaliska

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2023   Obiekt położony na wysokości 200 m n.p.m. 

Strona zawiera także opis stacji Łódź Kaliska Towarowa.
min 20 1.jpgRok 2005.

Tor 1, peron 1. W oddali widać budynek dworca. Pusto, ale obecnie tutejszy ruch i przepływ pasażerów do największych nie należy. W porównaniu z innymi, głównymi stacjami w miastach wojewódzkich - w Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie czy chociażby Dworcem Centralnym w Warszawie - Łódź nie ma za bardzo powodów do dumy. Już ma - przypis z roku 2016. Tezę tę postaram się udowodnić przy następnych zdjęciach. Chyba jednak o wiele bardziej na miano wiodącego, łódzkiego dworca zasługuje stacja Łódź Fabryczna.
min 20 2.jpgDalej tędy na razie nic nie pojedzie. Perony 4 oraz 5 i tory 4, 6 oraz 8 kończące się ślepo tarczami D1.
Widok w stronę nieistniejącego od lat wyjazdu w kierunku stacji Łódź Chojny.
min 20 3.jpgTo samo miejsce - widok z góry na perony 4 i 5. W głębi stadion ŁKS-u.
min 20 4.jpgPodczas trwającej kilkanaście lat nieudolnej i urągającej zdrowemu rozsądkowi modernizacji tego największego, łódzkiego dworca jego wschodnia strona została rozgrzebana i pozostawiona w stanie trwałej ruiny - być może do dokończenia następnym pokoleniom. W tej chwili nie dzieje się tu nic, dawny plac budowy - miejsca pod perony i torowiska powoli zarastają drzewa.
min 20 5.jpgWschodni wiadukt nad Aleją Bandurskiego został wybudowany, ale nie zdążono położyć na nim torów. Później dokończenie inwestycji przestało być dla PKP opłacalne. Obecnie ruch w kierunku Łodzi Chojny odbywa się łącznikiem odbijającym od torów przebiegających wiaduktem zachodnim i wpadającym w dawny trakt "kolei obwodowej" w rejonie przejazdu na ulicy Wróblewskiego. Ma to tę dobrą stronę, że obecnie możliwa jest zmiana kierunku jazdy pociągów przelotowych zdążających z Chojen w kierunku Pabianic. Kiedyś taki manewr w obrębie samej stacji był niewykonalny.
min 20 6.jpgPeron 4, tor 4. Widok na północ w kierunku wyjazdu do Zgierza.
min 20 7.jpgRaz jeszcze widok w kierunku Zgierza. W tym miejscu odcinek łódzkiej "kolei obwodowej" z Łodzi Widzewa przez Łódź Chojny spotyka się szlakiem dawnej Kolei Kaliskiej z Ostrowa Wielkopolskiego do Warszawy i zaczyna się plątanina torów...
min 20 8.jpgNa tor 3 przy peronie 2 podstawia się "kibelek" do Łowicza Głównego. To teraz dość rzadki widok - w rozkładzie jazdy na rok 2005 pomiędzy Łodzią a Łowiczem kursują tylko trzy pary pociągów.
min 20 9.jpgNa skwerku pomiędzy peronami 1 i 4 miał stanąć w roli pomnika parowóz Ty 51 - takie były ambitne zamierzenia. Jak wiele innych, ciekawych pomysłów dotyczących tego dworca (np. zadaszenia peronów, ceramiczne płytki na elewacjach budynku) zweryfikował je czas. Efekty można "podziwiać" z okien niewielu przejeżdżających teraz tędy pociągów, a mieszkańcy Łodzi znają je chyba aż za dobrze...
min 20 10.jpgPerony nr 5, 4, 1 i 2 - widok z góry. Na ten ostatni, na tor 3 wjeżdża EN 57 z Kutna.
min 20 11.jpgJeszcze jeden widoczek na skwerek pomiędzy peronami 4 i 1. U dołu widać nieużywane już, zarośnięte tory prowadzące w kierunku hali przeładunkowej łódzkiego Urzędu Przewozu Poczty. Od dwóch lat Poczta Polska nie korzysta już z usług PKP, ostatnim kolejowym ambulansem pocztowym tu obsługiwanym był wagon doczepiany do nocnego pociągu pospiesznego relacji Łódź Fabryczna - Suwałki.
min 20 12.jpgPociąg pospieszny "Ostrowianin" z Warszawy Wschodniej do Ostrowa Wielkopolskiego (to takie rozkładowe dziwadło jeżdżące od sezonu 2004/2005) opuszcza stację Łódź Kaliska. Z przeciwka nadjeżdża towarowy z węglem prowadzony przez karsznicką ET 22.
Widok w kierunku Pabianic, z lewej strony widać odejście łącznika torowego do Łodzi Chojny.
min 20 13.jpgPrzez prawie stulecie wydawało się że wschodni wiadukt (przedłużenie torów 4,6 i 8) nad ulicą Karolewską (kiedyś) lub Aleją Bandurskiego (obecnie) jest nieodzową i nieodłączną częścią systemu torowego Łodzi Kaliskiej. A jednak nie. Na przełomie XX i XXI wieku znalazł się jakiś idiota (a może był to cały aeropag idiotów - nigdy ich przecież nie brakuje) udowadniających że wystarczy prowizoryczny, jednotorowy łącznik od strony wiaduktu zachodniego. Prowizorka okazała się trwała i jest obecnie newralgicznym oraz wybitnie wąskim gardłem całego dworca.
min 20 14.jpgmap_1_lk.jpg
min 20 15.jpg
Rok 2023.

Przyczyny mojego pojawienia się z aparatem fotograficznym na dworcu Łódź Kaliska w czerwcu 2023 roku były zasadniczo trzy. Oto one:

1* Zaliczyłem kilkuletni okres w moim życiu kiedy przejeżdżałem przez ten dworzec dzień w dzień w drodze "do" i "z" pracy. Spowodowało to że zachodzące tutaj powolutku, stopniowo i obserwowane codziennie zmiany po prostu umykały mojej uwadze. To co dzieje się powoli staje się niezauważalne. Zmiany są bardziej widoczne gdy stwierdza się je w większym interwale czasowym - ich skokowy zakres po prostu bardziej rzuca się w oczy.

2* Latem roku 2023 było już pewne że budynek dworca wraz z najbliższą okolicą ulegnie w bliskiej przyszłości zasadniczym przeobrażeniom. Piszę to bez żalu - jego wygląd praktycznie od początku czyli od oficjalnego zakończenia inwestycji w sierpniu 1995 roku urągał wszelkim zasadom estetyki, funkcjonalności i jakości wykonania. Był to więc ostatni czas na to by conieco brzydala jednak zostało się na zdjęciach. Ku przestrodze.

3* Także latem roku 2023 "władza" zafundowała nam projekt nowelizacji zasad legalności fotografowania infrastruktury krytycznej kraju - w tym (w domyśle) obiektów kolejowych. Postanowiłem więc wypad na Kaliski potraktować jako "rozpoznanie bojem" przed wakacjami włażąc z aparatem fotograficznym dosłownie pod każdą kamerę i w zasięg wzroku pracowników kolei. Wykonałem ponad 100 zdjęć ale nic złego mi się nie stało, nie wezwano do mnie Policji ani SOK-u. Stwierdam że tę potyczkę z systemem wygrałem :)
min 20 16.jpgZachodnia część dworca (perony 1, 2 i 3) czyli dawna Kolej Warszawsko - Kaliska.

Zaczynamy od zachodniej części dworca. Tutaj tak samo jak dawniej mamy 3 perony, 6 torów oraz 5 krawędzi peronowych. O ile nie zmieniła się numeracja peronów (są jak dawniej - 1, 2 i 3) tak numeracja torów jest już zupełnie inna niż jeszcze 4 lata temu. Opisy kolejnych zdjęć będą uwzględniać numerację obecną i dawną.

Peron 1, tor 8 (dawniej 1) i ujęcie w kierunku północnym - wyjazd do Łodzi Żabieniec i Zgierza.
min 20 17.jpgPierwsze trzy od prawej semafory wyjazdowe w stronę Zgierza: G8, G6 i G4. Przed nami dawna, pasażerska, postojowa część stacji. Obecnie wykorzystywana w niewielkim stopniu, ale dzień otwarcia tunelu do Łodzi Fabrycznej wszystko zmieni. O ile tego dnia doczekamy.
min 20 18.jpgTo już peron 2 - z prawej tor 4 (dawniej 3) i tor 6 (dawniej 2). Panorama na pierwszym planie to semafory wyjazdowe G2, G4, G6 i G8. Po prawej skład ŁKA wjeżdżający od strony Zgierza na wschodnią połówkę dworca - w chwili obecnej 95% pociągów obecnych na Kaliskim to właśnie Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Takie czasy.
min 20 19.jpgJesteśmy na peronie 2. Ujęcie od strony północnej. Po lewej tor 4 (dawniej 3), po prawej tor 2 (dawniej 5).
min 20 20.jpgUjęcie z peronu 2 na perony 1, 4 i 5. Dalej budynek Urzędu Pocztowego Łódź 2.
min 20 21.jpgOgólne spojrzenie na zachodnią część dworca z peronu 1 - widok od strony północnej.
min 20 22.jpgWidok z peronu 1 na perony 2 i 3. Od lewej tory 8 (dawniej 1), 6 (dawniej 2) i 4 (dawniej 3). Ten środkowy (czyli obecnie 6) zawsze (przynajmniej odkąd ja to pamiętam) był wyłącznie torem tranzytowym służącym do manewrów albo do przebiegów towarowych.
min 20 23.jpgPeron 1 - na wprost kubistyczne budynki dotychczasowego dworca. Widok ten od lat szczypie w oczy. Z zażenowania. Elewacji, jeżeli sprawę rozpatrywać w kategoriach estetyki i norm architektonicznych, od strony peronów praktycznie nie ma. Są tylko te cholerne grzybki.
min 20 24.jpgPeron 2 tor 2 (dawniej 5). Na torze sąsiednim czyli 1 (dawniej 7) Stadler Flirt LM - 4269 - 007 ŁKA do Łodzi Fabrycznej.
min 20 25.jpgRetrospekcja 1 - sierpień 2022.

Peron 2 - ujęcie w kierunku północnym. Trwa przebudowa stacji - góry piachu w okolicy dawnej bocznicy do UP Łódź 2 są tego dowodem.
min 20 26.jpgPonownie peron 2 - po lewej tor 2 (dawniej 5), po prawej tor 4 (dawniej 3).
min 20 27.jpgPo przebudowie układu torowego stacji i idącej za tym całkowitej modernizacji urządzeń SRK pojawiły się powtarzacze będące tutaj zupełną nowością. Niektóre z nich są nieco śmieszne bo umieszczone na takich niewysokich pomostach, robiących wrażenie stelaży w markecie z materiałami budowlanymi. Ten tutaj - ISpG2 - stoi przed semaforem wyjazdowym G2, w sumie takich konstrukcji na Kaliskim mamy teraz 2 sztuki.
min 20 28.jpgRetrospekcja 2 - sierpień 2022.

Ujęcie z peronu 2 w stronę Łodzi Żabieniec. Jak widać tor 2 (dawniej 5) nie jest jeszcze gotowy. Jest tego zupełnie konkretny i całkiem solidny (mamy go za plecami) powód, ale o tym za chwilę.
min 20 29.jpgRetrospekcja 3 - sierpień 2022.

Tym powodem jest nastawnia "ŁK4" stojąca na południowym skraju peronu 2.
min 20 30.jpgRetrospekcja 4 - sierpień 2022.

Ujęcie z peronu 1 na północ. Na torze 8 (dawniej 1) gotowy do odjazdu skład Inter Regio z Warszawy Głównej do Poznania Głównego. Dzisiaj w roli tej zestaw EN 57 AL - 1770. Po sąsiedzku - na torze 4 (dawniej 3) przy peronie 2 Stadler Flirt LM - 4268 - 003 ŁKA z Łodzi Widzewa do Zgierza Północ.
min 20 31.jpgRetrospekcja 5 - sierpień 2022.

Jest 16:10. Minimalnie opóźniony skład Inter Regio do Poznania Głównego rusza w dalszą drogę. Po prawej stronie na końcu peronu 2 nastawnia "ŁK4". Jej czas (a powstała "za Niemca" podczas II wojny światowej) dobiega końca.
min 20 32.jpgRok później - widok z mniej więcej tego samego miejsca na peronie 1. Nastawni "ŁK4" już nie ma.
min 20 33.jpgRetrospekcja 6 - sierpień 2022.

Peron 1 - ujęcie od strony południowej. W kadrze ponownie mamy nastawnię "ŁK4", no jest rok wcześniej.
min 20 34.jpgRetrospekcja 7 - sierpień 2022.

Peron 2 tor 4 (dawniej 3) i widok na południe - wyjazdy do Łodzi Chojny i do Pabianic.
min 20 35.jpgRetrospekcja 8 - sierpień 2022.

Ponownie peron 2 i tor 2 (dawniej 5) - widok na południe. To właśnie na tym ujęciu widać jak nastawnia "ŁK4" przez ponad 35 lat blokowała przedłużenie toru 2 (numeracja obecna) do południowej głowicy rozjazdowej. W tym miejscu może pojawić się pytanie: jak obiekt ten znalazł się dosłownie pośrodku dworca ? To efekt ślamazarnej, trwającej dziesięciolecia przebudowy Kaliskiego. Jeszcze w latach 70-tych XX wieku jedynym przejazdem w stronę Retkini był ciasny i niski (z trudem przeciskały się pod nim tramwaje), dwutorowy wiadukt pamiętający czasy budowy Kolei Warszawsko - Kaliskiej. Południowa głowica rozjazdowa kończyła się w miejscu widocznej bramki z semaforami wyjazdowymi K2, K1 i K3. Nastawnia (wybudowana dopiero w czasie ostatniej wojny) znajdowała się wówczas przy północnym narożniku nieistniejącego już wiaduktu na zachodnim skraju stacji.
min 20 36.jpgRok później torem 2 (numeracja obecna) można już wyjechać w kierunku południowym. Teraz widać jak przez ostatnich kilkadziesiąt lat rozrósł się (wzdłuż i wszerz) układ torowy dworca Kaliskiego w tym miejscu.
min 20 37.jpgUjęcie podobne z końca peronu 2 - wyjazdy na południe czyli jednotorowy łącznik wiodący opłotkami stacji Łódź Kaliska Towarowa do Łodzi Chojny (na wprost) oraz do Pabianic (dalej Zduńska Wola i Sieradz) w prawo.
min 20 38.jpgRetrospekcja 9 - sierpień 2022.

Podobne ujęcie z końca peronu 3 - po lewej tor 1 (dawniej 7), po prawej tor 3 (dawniej 9). Wyjazdy do Łodzi Chojny oraz do Pabianic.
min 20 39.jpgRetrospekcja 10 - sierpień 2022.

Koniec peronu 3 - ujęcie od południa. Obie części toru 2 (dawniej 5) czekają na połączenie.
min 20 40.jpgPeron 2 tor 2 (dawniej 5) oraz peron 3 tor 1 (dawniej 7) - widok od strony południowej na zachodnią część dworca. Jeszcze bardziej po lewej stadion ŁKS-u. Z uwagi na nikłe wyniki w PKO BP Ekstraklasie powodu do dumy raczej nie ma :|
min 20 41.jpgPeron 2 tor 4 (dawniej 3), tor 6 (dawniej 2) oraz peron 1 tor 8 (dawniej 1) - widok od strony południowej na zachodnią część dworca.
min 20 42.jpgRetrospekcja 11 - sierpień 2022.

Ujęcie z peronu 1 położonego w tym miejscu na wiadukcie zachodnim na Aleję biskupa Władysława Bandurskiego (łódzka Trasa W-Z) oraz na wiadukt wschodni na którym trwają ostatnie prace przy układaniu torów i montażu sieci trakcyjnej. Wiadukt ten leżał odłogiem od roku 1998. Dalej za wiaduktem wschodnim mamy już centrum miasta - 2 km stąd wejdziemy na tramwajowy dworzec przesiadkowy Piotrkowska Centrum i na ósmy cud świata czyli ulicę Piotrkowską właśnie. Cud obecnie nieco podupadły.
min 20 43.jpgZaniedbany podjazd / plac parkingowy pomiędzy rozjeżdzającymi się w tym miejscu LK nr 14 i 25. Już oficjalnie wiadomo że za chwilę zacznie się wielka przebudowa dworca i jego otoczenia. Mnie jednak projekt nowego budynku wraz z wieżą zagarową podoba się średnio, ponieważ nic nie zastąpi bryły dawnego, carskiego obiektu z początków Kolei Warszawsko - Kaliskiej i monumentalnych schodów do niego prowadzących. Ale to już niestety nie wróci.
min 20 44.jpgWschodnia część dworca (perony 4 i 5) czyli dawna Kolej Fabryczno - Łódzka lub (to określenie zwyczajowe) Kolej Obwodowa.

Tutaj także zasadniczo nie zmieniła się numeracja peronów - nadal są 4 i 5. Zniknął peron 6, ale była to tylko prowizorka (wieloletnia) dla pociągów wjeżdżających na dworzec od strony Zgierza i kończących tutaj trasę. Za to całkowicie na głowie stanęła numeracja torów. O tym później, na razie zaczynamy od kontry czyli od spojrzenia z peronu 4 w dół na podjazd / parking, zachodnią część dworca oraz na wejście do (określenie nieco na wyrost) hali głównej. Widok ten już na dniach przejdzie do historii.
min 20 45.jpgRaz jeszcze peron 4. Za wiaduktem zachodnim i peronami 1 - 3 widzimy kopułę hali Atlas Sport Arena.
min 20 46.jpgPeron 5 tor 152 (dawniej 6), po prawej peron 4 tor 151 (dawniej 4), budynek dworca i te upiorne, zielone grzybki rodem z planety Dagobah. Dociekliwych odsyłam do sagi Gwiezdne Wojny :) Całość widziana od strony północnej.
min 20 47.jpgNadal peron 5 i budynek dworca widziany z tej samej strony. Klin zieleni pomiędzy peronem 1 a torem 151 na razie leży sobie odłogiem. Kiedyś wymarzyłem sobie stojący w tym miejscu pięknie odrestaurowany parowóz i kształtowy semafor. Taka nostalgiczna ekspozycja jakich sporo na innych dworcach w Polsce. Próbowałem nawet zainteresować tym pomysłem różne osoby funkcjonujące w okolicach łódzkich władz samorządowych lub organizacji turystycznych. Bez skutku. Po przebudowie dworca (która już trwa) podobno ma tutaj powstać parking. Chory, pojebany pomysł. Czy projektant spodziewa się tutaj autokarów ? O tempora, o mores !
min 20 48.jpgOgólne spojrzenie na dworzec z północnego skraju peronu 5.
min 20 49.jpgWidok w kierunku postojowej części stacji z północnego skraju peronu 4. W tę stronę jest on o wiele krótszy od sąsiedniego peronu 5. Dlaczego ? Może z uwagi na zaplanowany tutaj ten absurdalny parking. Po prawej tor 151 (dawniej 4) i tor 152 (dawniej 6). Obecna numeracja torów wschodniej części dworca przyprawia o ból głowy. Dla pasażera informacja o pociągu na torze 155 lub 1055 to w sumie taki sam niezrozumiały i pozbawiony logiki bełkot.
min 20 50.jpgNa tor 151 (dawniej 4) przy peronie 4 wjeżdża Stadler Flirt ŁKA LM - 4268 - 006 relacji Łowicz Główny - Łódź Widzew.
min 20 51.jpgPeron 4 - ujęcie w kierunku południowym. Po lewej stronie stała kiedyś nastawnia "ŁK2", ale nie ma już po niej żadnego śladu. Od strony Łodzi Chojny na sąsiedni tor 152 (dawniej 6) wjeżdża kolejny zestaw ŁKA. Jest to nowszy nabytek tego przewoźnika - trójczłonowy Newag Impuls 36WEha - 005. Pojazdy te są eksploatowane przez ŁKA od grudnia 2018 roku.
min 20 52.jpgŁKA do Kutna gotowy do odjazdu z toru 152 (dawniej 6) przy peronie 5.
min 20 53.jpgPeron 4 - spojrzenie w kierunku południowym.
min 20 54.jpgPonownie peron 4 i ujęcie w tym samym kierunku do Łodzi Chojny. Na planie pierwszym semafor wyjazdowy J151 z wyświetlonym sygnałem S5. Najwyraźniej coś za chwilę tędy pojedzie. Za wiaduktem - po lewej dawna wieża wodna pamiętająca jeszcze czasy funkcjonowania stacji Łódź Karolew. W jej sąsiedztwie powinny być jeszcze fundamenty nastawni "ŁK3". Natomiast vis a vis wieży po drugiej stronie LK 25 w roku 2020 powstała trzytorowa hala zaplecza serwisowego zespołów trakcyjnych Flirt 3 (ED 160 firmy Stadler Polska) eksploatowanych przez PKP IC.
min 20 55.jpgPeron 5 tor 154 (dawniej 8) i tranzytowy tor 32 omijający grupę postojową od strony wschodniej. Jest on zupełną nowością i umożliwia w miarę bezkolizyjny przejazd przez całą długość stacji. Po stronie prawej widziany już wcześniej budynek UP Łódź 2.
min 20 56.jpgTrzy kolejne zdjęcia to peron 5 i widok w kierunku północnym - wyjazd do Zgierza i - kto wie - może w przyszłości do Łodzi Fabrycznej. W dawnych czasach w tym miejscu możliwy był przejazd z toru 152 (dawniej 6) na tor 151 (dawniej 4).
min 20 57.jpgTak wygląda północny koniec peronu 2. Po stronie prawej tor 154 (dawniej 8) i tor 32. Cała reszta - w tym połączenie torowe do hali ambulansów pocztowych Urzędu Pocztowego jest od tej strony stacji odcięte. Ale nie ma się czym przejmować - jest ono zbędne ponieważ Poczta Polska z usług kolei nie korzysta od roku 2003.
min 20 58.jpgSpotkanie LK 14 i LK 25. Kierunek na północ.
min 20 59.jpgNa torze 152 (dawniej 6) przy peronie 5 zameldował się kolejny zestaw ŁKA LM - 4268 - 013 jadący z Łodzi Widzewa do Zgierza. Widzimy w tym miejscu drugi, nietypowy pomost dla semafora powtarzającego ISpJ154.
min 20 60.jpgSkład ŁKA do Zgierza rusza w dalszą drogę - zezwala mu na to z dopuszczalną prędkością 80 km/h semafor wyjazdowy H152 wyświetlający sygnał S10a.
min 20 61.jpgJesteśmy z powrotem na poziomie "0" na podjeździe widzianym od strony wejścia do budynku dworca. Kiedyś była tu pętla tramwajowa ale zlikwidowano ją ostatecznie na początku lat 90-tych. Jak wspomniałem wcześniej, za chwilę zacznie się tu wielka przebudowa - znikną te obrzydliwe, brudne markizy po prawej stronie, obleśne grzybki na poziomie peronów a rzeźba "czółenka" zostanie przeniesiona i "pojawi się w nowej lokalizacji". Tak brzmi oficjalny komunikat. A więc przebudowę czas zacząć.
Semaforek historyczny.

Tu było moje miejsce magiczne (abstrahując od podstawowego faktu że secesyjny dworzec Kaliski był jednym z najpiękniejszych gmachów użytkowych w Łodzi). Przed weściem na schody było jeszcze miasto żyjące swoim życiem. Tramwaje, samochody, uliczny gwar, ludzie w pośpiechu biegnący za swoimi codziennymi sprawami. Tam, na górze była już atmosfera dalekich (w mojej ówczesnej skali) podróży. Po stronie prawej od razu można było zobaczyć pociąg stojący przy peronach 4 lub 5 bo było tu na nie bezpośrednie przejście. Na peron 1 można było przejść przez gmach dworcowy. Była tam kasa międzynarodowa, poczekalnia i rolkowe rozkłady jazdy stojące pośrodku oraz dworcowa restauracja. A po wejściu na perony było się już w innym świecie. Jakby lepszym bo kojarzącym się z wakacjami :)
Zielone wagony kolejowe z nazwami miast na tablicach opisujących ich relacje i punkty docelowe, buchające parą parowozy (ich obecność tutaj zakończyła się roku 1984) i wszechobecne w tamtych czasach na liniach zelektryfikowanych żółto - niebieskie "kibelki" EN 57. Zapowiedzi z megafonów (często niezrozumiałe), rewidenci opukujący hamulce wagonów, wózki akumulatorowe przewożące pocztę i paczki (o ile dany pociąg miał w składzie odpowiedni wagon do takich przewozów) i ten specyficzny, jedyny w swoim rodzaju zapach (albo fetorek - rzecz gustu) olejów, smarów i parowozowego dymu. Wreszcie podróżni z walizkami (tamte modele nie miały jeszcze kółek - nie słychać było tego dzisiaj wszechobecnego turkotu) oraz sygnały podawane przez kierpociów ogłaszających odjazdy "swoich" pociągów i ponaglających wsiadanie spóźnionych pasażerów. To była prawdziwa kolej a nie ten plastikowy erzac jaki mamy obecnie. No może trochę przesadzam :)

Drewniane przybudówki po obu stronach schodów powstały "za Niemca" podczas II wojny. W moich czasach w przybudówce prawej (czyli wschodniej) znajdowały się kasy biletowe a rozkład jazdy na ścianie przed wejściem do nich był rozkładem podmiejskim. Rozkład dalekobieżny znajdował się naprzeciw na ścianie przybudówki lewej - czyli zachodniej.

źródło Internet - serwis nie posiada praw autorskich do tej grafiki.

Na perony 1, 2 i 3 można było także przedostać się przejściem podziemnym. Wejście do niego z peronu 1 jest widoczne na tym zdjęciu ale podobnie zabudowane schody były także na peronach 2 i 3.
Ujęcie z peronu 2. W głębi wiata nad peronem 1 (gdyby ostała się do czasów dzisiejszych zapewne miałaby status zabytku), dalej budynek dworca. Z toru 1 odjeżdżał wieki temu EX "Pomorzanin" do Gdyni Głównej.

źródło Internet - serwis nie posiada praw autorskich do tej grafiki.

Dawna pętla tramwajowa na podjeździe dworca Łódź Kaliska. Tę drewnianą wiatę na przystanku dla wsiadających pamiętam, numer autobusu nocnego 153 też się zgadza tak samo jak oznaczająca przystanek autobusowy okrągła tablica z literą A. Nie zgadza się natomiast numer tramwaju. Kończyły tutaj bieg linie 8, 12 i 24. Ale nie 7 (tutaj wagon motorowy Lilpop III). Albo dojechała na Kaliski z powodu jakiegoś objazdu (docelowo powinna trafić na dawną pętlę Zielona / Obrońców Stalingradu) i na dodatek dała się tutaj sfotografować, albo jest to ustawka.
Pętla tramwajowa na podjeździe dworca była czynna do roku 1978, najdłużej kończyła się tu trasa linii 12. Później już wszystkie linie tramwajowe jechały dalej - na Karolew i Retkinię.

źródło Internet - serwis nie posiada praw autorskich do tej grafiki.

Linki zewnętrzne
  1. Dworzec Łódź Kaliska ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Dworzec Łódź Kaliska ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Dworzec Łódź Kaliska ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Dworzec Łódź Kaliska ❋  Polska-Org
Dworzec Łódź Kaliska występuje jako dworzec Warszawa Zachodnia w filmie awizowanym poniżej. Filmie nietuzinkowym. Zdjęcia realizowano tutaj zapewne z powodów logistycznych - łódzka Wytwórnia Filmów Fabularnych była przecież o krok stąd na ulicy Łąkowej :)

Pociąg - reż. Jerzy Kawalerowicz - rok 1959.

ŁÓDŹ KALISKA
marzec i maj 2006
czerwiec 2009
Trzy wycieczki z Bartusiem na dworzec Łódź Kaliska - marzec i maj 2006 r. oraz czerwiec 2009 r.
ROZKŁAD JAZDY

Łódź Kaliska

tablica odjazdów
tablica przyjazdów


Łódź Kaliska Towarowa
ŁKT logo_pkp.gif f-pl.png

min 20 62.jpgA to już miejsce położone kilkaset metrów na południe od zasadniczej części dworca. Jeszcze pod koniec lat 70-tych było ono znane jako stacja Łódź Karolew. Później zostało przemianowane na Łódź Kaliska Towarowa.
O układzie linii kolejowych w tym miejscu Łodzi zadecydowała historia. Był to oficjalnie końcowy odcinek "kolei obwodowej" - łącznika zaczynającego się na stacji Łódź Widzew pomiędzy Koleją Kaliską a Koleją Fabryczno - Łódzką. Stąd nawet stojąca tu do dziś wieża ciśnień. Pozostał się także okazały budynek stacyjny, niestety - częściowo zdemolowany.
Widok od strony zachodniej grupy torów.
min 20 63.jpgPo wspomnianej wcześniej modernizacji dworca Łódź Kaliska miejsce to zostało odcięte od zasadniczego układu torowego i obecnie służy tylko jako tory postojowe dla składów z węglem do pobliskiej EC II.
Widok na północ. Dawny tor główny zasadniczy przy peronie 1. Jak widać - dość długo nic tu nie jechało...
min 20 64.jpgRaz jeszcze widok na północ i wspomniana wcześniej wieża ciśnień. Za nieczynnym wiaduktem nad Aleją Mickiewicza (jedno ze zdjęć powyżej) zaczyna się dworzec Łódź Kaliska - dokładnie jego niedokończona, wschodnia część.
min 20 65.jpgWschodnia grupa torów - także kończąca się ślepo przed nieczynnym wiaduktem nad Aleją Mickiewicza. Tutaj dla odmiany rozlokowało się złomowisko i kilka innych, "reprezentacyjnych" obiektów. A obok przebiego tranzytowa arteria Łodzi - Aleja Włókniarzy. Widok zaiste bardzo estetyczny...
min 20 66.jpgWyjazd w kierunku Łodzi Chojny. W głębi - za semaforami wyjazdowymi przecięcie torów z ulicą Wróblewskiego i wlot torów z posterunku odgałęźnego Retkinia.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Łódź Kaliska Towarowa ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Łódź Kaliska Towarowa ❋  Atlas Kolejowy Polski
Strona główna | Region Łódzki | Województwo Łódzkie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 20 |

Liczba gości na stronie Łódź Kaliska od 30 września 2006: 32234
Data i czas poprzedniego wejścia: 18 marca 2024 / 16:37
Średnia wejść dziennie: 5.06

Wpis do bazy MySQL: 17 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 3 lutego 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.159 sek