Bełżec |
Bł |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1887 ❋ LCJE - k.k. privilegierte Lemberg - Czernowitz - Jassy Eisenbahn / C.K. Uprzywilejowana Kolej Lwów - Czerniowce - Jassy
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2024
|
Obiekt położony na wysokości 269 m n.p.m.
|
|
| Wejście na peron 1 od strony wschodniej i jednocześnie od strony podjazdu. Po prawej tor 3 a po lewej tor 5 przylegający do ogromnego placu ładunkowego. |
| Ujęcie odwrotne z peronu 1 - w głębi nowy budynek dworca. Stary - drewniany i parterowy funkcjonował tu do końca XX wieku stulecia ubiegłego. Bardziej po prawej DK nr 17 która przechodzi przez centrum Bełżca i kieruje się w stronę przejścia granicznego z Ukrainą w Hrebennem. |
| Budynek dworca z bliska. Oprócz poczekalni i kasy jest są tu także pomieszczenia służbowe naczelnika stacji oraz nastawnia dysponująca "Bł". |
| Ujęcie w kierunku południowo - wschodnim. Na pierwszym planie semafory wyjazdowe F1 i F3. Wyjazd do stacji granicznej Hrebenne - dalej już Rawa Ruska (wjeżdżamy na Ukrainę) lub Werchrata (linia do Muniny przez Horyniec Zdrój i Lubaczów). |
| Jest 18:10. Na tor 3 przy peronie 1 wjeżdża (kwadrans opóźnienia ale nikomu się tutaj nie spieszy) szynobus Polregio z Zamościa Wschód. |
|
|
Plregio z Zamościa Wschód to dwuczłonowy SZT SA 134 - 026 (produkcja PESA Bydgoszcz) w biało - niebiskich kolorkach województwa lubelskiego. 10 minut postoju i o 18:26 wracamy do Lublina. Jeżeli chodzi o pociągi pasażerskie w Bełżcu to na dzień dzisiejszy wszystko.
Przez długie lata tutejszy rozkład jazdy był prawie niezmienny. Przede wszystkim kilka (dosłownie) lokalnych połączeń do Przeworska i Zamościa. Tych do Przeworska było więcej (od 4 do 5 na dobę) ale okolice środkowego Roztocza zawsze traktowane były przez PKP jako totalne zadupie. Były także dwa osobowe pociągi dalekobieżne: jeden nocny jadący do Warszawy Zachodniej przez Lublin oraz drugi (też nocny) jadący z Zamościa (a bywało że nawet z Hrubieszowa Miasta) do Krakowa Głównego przez Horyniec Zdrój i Przeworsk. Znaczenie tego jednotorowego i niezelektryfikowanego szlaku pozostaje bez zmian - nadal wiedzie on w miarę spokojny żywot znajdując się na drugim (albo i trzecim) planie kolejowych wydarzeń naszego kraju - typowa prowincja. Co prawda przed wojną było to najkrótsze połączenie Warszawy i Lublina z naddniestrzańskimi kresami Rzeczpospolitej a linią Rejowiec - Zawada - Rawa Ruska - Lwów jechał bezpośredni pociąg kurierski z Warszawy do Bukaresztu, ale teraz to tylko ciekawostka kolejowo - historyczna. |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji BEŁŻEC |
2009 |
---> ZWIERZYNIEC TOWAROWY |
2009 |
---> HREBENNE |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji BEŁŻEC |
2017 |
---> ZWIERZYNIEC TOWAROWY |
Uwaga - w roku 2011 nastąpiło sezonowe wznowienie ruchu pasażerskiego na odcinku Zwierzyniec Towarowy - Bełżec. |
2017 |
---> HREBENNE |
Uwaga - w roku 2015 nastąpiło krótkie wznowienie ruchu pasażerskiego na odcinku Horyniec Zdrój - Hrebenne - Bełżec. |
|
|
Według map z Internetów skos tego przejazdu to niecałe 15° co czyni go chyba najbardziej ostrym i długim przejazdem kolejowym w Polsce :) DK nr 17 prowadzi nas w stronę Tomaszowa Lubelskiego i Zamościa natomiast linia kolejowa podąża w stronę Zwierzyńca. Od tego miejsca zaczyna się jej najładniejszy widokowo fragment prowadzący częściowo przez Roztoczański Park Narodowy. |
Bełżec mapa topograficzna rok 1937
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 554: Rejowiec - Zawada - Hrubieszów / Bełżec. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Bełżec ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Bełżec ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Bełżec ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Linia Rejowiec - Bełżec - Rzeszów - Sandomierz - Stalowa Wola Rozwadów ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
|
|