Lublin |
Lb |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1877 ❋ PŽD - Priwislinskaja Železnaja Doroga / Kolej Nadwiślańska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2024
|
Obiekt położony na wysokości 176 m n.p.m.
|
|
| Plac Dworcowy. Z podjazdu przed budynkiem (bywało że podjeżdżały tu także trolejbusy) pozostał niewielki, trójkątny placyk dla taksówek. Reszta zamieniła się w wybetonowaną patelnię ze sterczącym po środku pogiętym zegarem - krzaczki w równie betonowanych donicach mogą się schować. Ich obecność niewiele zmienia. W 2004 roku skończył się największy w powojennej historii budynku remont dzięki czemu istniejący od roku 1877 obiekt (wpisany prawie równo 100 lat później do rejestru zabytków) prezentuje się bardzo godnie. Rozpoczynamy zwiedzanie. |
| Peron 1. Jest 12:39. Na tor 53 przy sąsiednim peronie 2 (numeracja torów jest tu dość abstrakcyjna - podobną chorą manierę w oznaczaniu torów pasażerskich mamy też na dworcach Poznań Główny i częściowo Łódź Kaliska) akurat wjechał IC 72101 "Lubuszanin" z Zielonej Góry i Gorzowa Wielkopolskiego. Pociąg przejechał w poprzek całą Polskę, zdołał bez strat własnych przeczołgać się przez rozkopany węzeł w Warszawie i pomimo ponad siedmiu godzin jazdy przybył do Lublina zupełnie punktualnie. Moje gratulacje :) |
| Peron 1 i tor 52 - ujęcie w kierunku wschodnim. |
|
|
A to już peron 2 i tor 51 - ujęcie w tym samym kierunku. Zasadniczo jest to wyjazd pierwszą (lewą) parą torów do Lublina Północnego. Dalej mamy (na wschód) Świdnik i Chełm oraz (na północ) Lubartów i Łuków. Druga (prawa) para torów prowadzi do stacji rozrządowej Lublin Tatary. Po lewej peron 1 który w pewnym momencie przechodzi w peron 1b. W jego sąsiedztwie widać fragment budynku i rampy UP Lublin 1 do której podjeżdżały kiedyś ambulanse pocztowe. Ale jak wiemy - od dziesiącioleci Poczta Polska z usług kolei już nie korzysta. Było za drogo ? |
|
IC "Lubuszanin" przyprowadził elektrowóz EP 09 - 017 (PKP IC Zakład Centralny w Warszawie). Z pociągu cały czas wyprowadza się nieskończony potok podróżnych. Tłum jest tak wielki że podejrzewam iż nie wszyscy zdołali kupić sobie miejsca siedzące :/ |
|
Budynek dworca widziany z peronu 2 od strony wschodniej. Fasada budynku z herbem miasta widziana od strony peronów (chociaż zakłócona dobudowaną dziesięciolecia później wiatą peronową) nadal robi należne sobie imperialne wrażenie :) |
|
Ciąg dalszy peronu 2 - ujęcie w kierunku zachodnim. |
|
|
IC "Lubuszanin" wyjeżdża w stronę torów postojowych. Podpięta do składu SM 42 - 454 trochę dymi :) Ujęcie w kierunku zachodnim - wyjazd do Puław, Dęblina i Warszawy (początkowo na zachód, później łagodny zakręt ku północy) oraz do Kraśnika i Stalowej Woli Rozwadowa (na południowy zachód). Linia magistralna do Warszawy (dawna Kolej Nadwiślańska) jest dwutorowa i od niepamiętnych czasów (rok 1968) zelektryfikowana. Linia do Stalowej Woli jest od przystanku Lublin Zemborzyce jednotorowa, a jej elektryfikację wprost nadludzkim wysiłkiem III RP udało się zakończyć w roku 2020. Jak na razie to najbardziej spektakularny rozdział elektryfikacji sieci PKP wykonany w XXI wieku. Całe 95 km. |
|
Zachodnia końcówka peronu 2. Lekko po lewej widzimy dwie dawne lokomotywownie. Bliższa - prostokątna - pełni obecnie rolę hali napraw i parkują pod nią elektrowozy. Dalsza - wachlarzowa - jest chyba sprywatyzowana, praktycznie odcięta od układu torowego stacji i nie jest już w żaden sposób związana z czynnościami trakcyjnymi. |
|
Elektrowóz EP 09 - 017 w drodze na miejsce parkowania. |
|
Ogólne spojrzenie na dworzec z peronu 2 od strony zachodniej. Gruntowną przebudowę dworca realizowano etapami w latach 2012 - 2022. Przebudowano m. in. wszystkie perony (chociaż długość peronu 2 nie zmieniła się bo nie było na to miejsca), wymieniono całkowicie sieć trakcyjną i urządzenia SRK, przedłużono przejście podziemne pod torami aż poza południową granicę stacji i częściowo skorygowano układ torowy. W jego zakresie zlikwidowano terminal pocztowy przy budynku UP Lublin 1. Pozostał tam tylko jeden tor służący obecnie pasażerom. |
|
Spojrzenie z peronu 2 na peron 1 który w tym miejscu przechodzi w peron 1a. Po jego drugiej stronie mamy ślepy tor 82 kończący się przy tarczy Z82. W głębi kolejowa kamienica - ulica Gazowa 4. |
|
Przy okazji dementuję podawane dosłownie wszędzie pobożne życzenia na temat tego że do roku 2023 pojawią się na peronach wyświetlacze dynamicznej informacji pasażerskiej. Figa z makiem - jest rok 2024 i nadal niczego takiego tu nie ma. Nowy dworzec został wypucowany na wysoki połysk ale brak jest jakiejkolwiek informacji peronowej, a przecież teraz to standard obecny na o wiele mniejszych obiektach. Czy ktoś postanowił głupio zaoszczędzić ? |
|
Przechodzimy na peron 3. Po prawej peron 2 oraz tory 55 i 53. W głębi budynek dworca. Ujęcie od strony wschodniej. |
|
Południowa krawędź peronu 3 - tor 57. Dalej mamy już rozległą i częściowo nieużywaną grupę torów towarowych, które obecnie służą za miejsce postoju dla wagonów odstawionych na przysłowiowy boczny tor - zasadniczą rolę towarową pełni obecnie stacja Lublin Tatary. 4 tory są przelotowe i mogą służyć przejazdom pociągów tranzytowych. Podwójny garaż na końcu toru 351 to stanowisko utrzymania i przeglądów drezyn inspekcyjnych KOLZAM - jedna taka zaparkowała obok budynku. |
|
Zachodnia końcówka peronu 3 i semafory wyjazdowe N57 i N55. Po prawej - naprzeciw mniejszej lokomotywowni zaczynają się tory postojowe PKP IC. |
|
Ogólne spojrzenie na dworzec z peronu 3 od strony zachodniej. |
|
|
Peron 3 - spojrzenie na wschód - kierunek Lublin Tatary i Chełm. Na planie pierwszym semafory wyjazdowe S55 i S57. Po stronie prawej - w okolicy budynku LCS Lublin zaparkował sześcioosiowy "Dragon" (produkcja NEWAG S.A. Nowy Sącz) E6ACTa - 012 prywatnego polskiego przewoźnika kolejowego Lotos Kolej. |
|
Na koniec wycieczki raz jeszcze peron 1. Na tor 52 wjeżdża skład Polregio EN 57ALd - 2234 z Chełma. Lekko po lewej (zasłonięty szerokim filarem wiaty peronowej) koniec toru 54. To ostatnia pamiątka po dawnym terminalu pocztowym. |
1* 26 kwietnia 2019 roku dworzec kolejowy w Lublinie "wskoczył" na najwyższą półkę z nazwami i od tego dnia jest to dworzec Lublin Główny. Co prawda tylko trzy perony mocno naciągane do pięciu, ale jest :)
2* Od 16 lipca 2023 roku dworzec Lublin Główny nosi imię Lubelskiego Lipca 1980 - na pamiątkę udziału lubelskich kolejarzy w strajkach w lipcu 1980 roku. Datą nadania imienia była 43 rocznica rozpoczęcia kolejarskiego protestu. |
Linki zewnętrzne
-
Dworzec Lublin ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Dworzec Lublin ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Dworzec Lublin ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Dworzec Lublin ❋ Polska-Org
-
Linia Lublin - Chełm - Dorohusk ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
|
|
Semaforek krajoznawczo - zabytkowy.
To ju bezpośrednie sąsiedztwo Starego Miasta. Ulica Podwale kt rą - pod mostkiem - możemy dojść do Placu Zamkowego. Za to górą przebiega ulica Zamkowa i nią w prawo - czyli do lubelskiego zamku najpierw si skierujemy. |
|
Front zamku w Lublinie. |
|
Dziedziniec zamkowy i wieża zamkowa. Wybudowano ją w stylu romańskim w XIII wieku jako budowlę obronno - mieszkalną. W XIV wieku za panowania Kazimierza Wielkiego wzniesiono tu murowany zamek otoczony murem obronnym z bramą od strony zachodniej. Jednak dopiero w pierwszej połowie XVI wieku dzięki Zygmuntowi Staremu zamek stał się okazałą renesansową rezydencję królewską. 1 lipca 1569 roku na zamku lubelskim podpisano akt unii polsko - litewskiej, który dał początek Rzeczypospolitej Obojga Narodów, a więc okresowi dziejów (powiedzmy - 70 lat) gdy Polska była europejskim imperium prawie od morza do morza. Niespełna trzy tygodnie później - 19 lipca 1569 roku książę Albrecht Fryderyk Hohenzollern złożył hołd lenny królowi Zygmuntowi II Augustowi. To ten słynny hołd pruski, który później namalował Jan Matejko. Był to szczyt świetności miasta i zamku. |
Niestety - jego późniejsza historia jest bardzo ponura i monotonna. Ślepym zrządzeniem losu był on najpierw (w czasach Królestwa Kongresowego) więzieniem carskim, w którym przebywali powstańcy styczniowi. W dwudziestoleciu międzywojennym siedzieli tu towarzysze z KPP a w czasie II wojny Niemcy więzili i mordowali na zamku członków polskiego ruchu oporu. Po wojnie - w sierpniu 1944 roku powstało tu więzienie polityczne podległe najpierw władzom sowieckim, a następnie Urzędowi Bezpieczeństwa Publicznego. Przez następne 10 lat komuniści przepuścili przez zamek ponad 30 tysięcy ludzi i nie wszyscy wyszli stąd żywi. Likwidacja więzienia nastąpiła 13 stycznia 1954 roku. Od tej pory zamek nareszcie pełni należną mu rolę placówki historyczno - muzealno - edukacyjnej. |
|
Ulica Zamkową którą kierujemy się do widocznej w oddali Bramy Grodzkiej. |
|
Brama Grodzka zwana jest także Bramą Żydowską ponieważ była kiedyś przejściem pomiędzy Starym Miastem a dzielnicą żydowską. Budowla powstała w roku 1342 na podstawie zgody wydanej przez króla Kazimierza Wielkiego. Jest pozostałością pierwszych murowanych obwarowań miasta a w klasycystycznej formie podziwianej obecnie pochodzi z czasów późniejszych bo z roku 1785. 182 lata później została wpisana do rejestru zabytków. |
|
To już Stare Miasto i fundamenty / obrys dawnego kościoła farnego pod wezwaniem św. Michała Archanioła. Był to pierwszy gotycki kościół w Lublinie. Na przestrzeni wieków kilkakrotnie niszczony i odbudowywany, w pierwszej połowie XIX wieku krótko pełnił godność katedry. Został rozebrany (nie bez problemów) w latach 1846 - 1852 z powodu fatalnego (jak na tamte czasy) stanu technicznego. Obecnie - co jakiś czas pojawia się koncepcja odbudowy lubelskiej fary w mniej lub bardziej nowoczesnej formie. Głosy lubelskich mieszczan "za" lub "przeciw" co do tego pomysłu rozkładają się jednak mniej więcej jednakowo :) |
| |
|