Dęblin |
Db |
|
|
|
|
Iwanogród | pierwsza historyczna nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1877 ❋ PŽD - Priwislinskaja Železnaja Doroga / Kolej Nadwiślańska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2009
|
Obiekt położony na wysokości 119 m n.p.m. |
|
 | Ujęcie z peronu 1 na perony 2 i 3. Widok na ten drugi zastawił swoim żółto - niebieskim cielskiem kibelek EN 57 - 1612 lubelskich Przewozów Regionalnych. Funkcjonuje jeszcze przejście na poziomie torów, tunel pod peronami pojawi się dopiero za 10 lat. |
 | Peron 2 - po lewej tor 2, po prawej tor 1. Ujęcie w kierunku Warszawy (po opuszczeniu stacji kierunek północ) oraz do Łukowa (po opuszczeniu stacji zdecydowanie bardziej na wschód). |
 | Bezpośrednie sąsiedztwo peronu 3 - tory tranzytowe 6 i 8. Po prawej tylna ściana nieużywanej wachlarzowej parowozowni i coraz bardziej podupadające zaplecze techniczne stacji. |
 | W cieniu jaki dają drzewa rosnące przy torze 5 stoi sobie (w roli pomnika / zabytku techniki) wąskotorowy, dwuosiowy parowóz typu Ryś. Jego dawne, oficjalne oznaczenie PKP to T49 - 112. Parowozy tego typu były przeznaczone do pracy na kolejach leśnych i przemysłowych, produkowała je po II wojnie (od roku 1946) Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce w Chrzanowie. T49 - 112 wybudowany na szerokość toru 600 mm od opuszczenia fabryki w Chrzanowie w roku 1949 pracował na Myszynieckiej KD - tyle o nim wiadomo. Maluch pozytywnym zrządzeniem losu od roku 2006 jest (razem z tendrem) historyczną, kolejową pamiątką umieszczoną obok dęblińskiego dworca. Zobaczcie sami - piękna maszyna. |
 |  |
 |
Dęblin to bardzo ważny (zarówno w kontekście historycznym i obecnym) węzeł kolejowy położony na magistrali łączącej Lublin z Warszawą. Jest to mniejszy fragment większej całości - dawna Droga Żelazna Nadwiślańska wiodła z Kowla przez Chełm, Lublin i Warszawę do Mławy gdzie do roku 1914 znajdowała się stacją graniczna pomiędzy Imperium Rosyjskim a Cesarstwem Niemieckim. Z punktu widzenia rosyjskiego zaborcy Kolej Nadwiślańska miała znaczenie strategiczne, łącząc carskie twierdze na terenie Królestwa Polskiego - Modlin i Dęblin (wówczas Iwanogród) z twierdzami położonymi na Wołyniu. Ponadto odgałęziają się tutaj linie boczne (ale ważne i ruchliwe - dwutorowe o zelektryfikowane) do Radomia (to dawna Kolej Iwangorodzko - Dąbrowska prowadząca do Zagłębia) oraz do Łukowa. Ta ostatnia linia zasadniczo pełni obecnie rolę towarową.
2 zdjęcia powyżej to budynek dworca, a właściwie dwa. Bo dworzec kolejowy w Dęblinie składa się z dwóch części: starszej, murowanej oraz późniejszej, drewnianej. Na zdrowy rozsądek powinno być odwrotnie :) Murowana część została wybudowana w roku 1900 roku w stylu klasycystycznym, a więc pamięta jeszcze czasy Kraju Przywiślańskiego. Natomiast część drewnianą postawiono już w niepodległej Polsce w roku 1924 łącząc w niej style zakopiański i skandynawski. To właśnie w drewnianym budynku dworcowym znalazły się wygodne pomieszczenia przeznaczone do obsługi pasażerów.
|
 | Ujęcie w kierunku południowo - wschodnim. Łuk w prawo i zaczyna się bardzo rozbudowana, towarowa część stacji. Później - niecałe 3 km dalej mamy do wyboru: na południe wyjazd do Lublina lub w prawo na zachód mostem nad Wisłą wyjazd do Radomia. Ciut dalej znajduje się łącznik z którego korzystały kiedyś (oczywiście oprócz składów towarowych) pociągi pospieszne ominięce stację Dęblin podążające z Lublina w kierunku Radomia i dalej na zachód - do Wrocławia Głównego przez Kielce i Częstochowę Stradom oraz do Szczecina Głównego przez Łódź Chojny i Poznań Główny. |
 | Nastawnia widoczna lekko po lewej w przyszłości (po całkowitej przebudowie w roku 2021) stanie się LCS-em Dęblin a zasięg jej działania będzie sięgać aż do Puław. A dla ścisłości - w tym kierunku także można wydostać się do Łukowa jednotorowym łącznikiem odbijającym w okolicy nastawni w lewo. |
 | Wracamy na peron 1 - ujęcie na południowy wschód - wyjazdy do Lublina i Radomia. |
 | Na tor 5 przy peronie 1 wjechał zestaw EN 57 - 1739 Kolei Mazowieckich z Warszawy Zachodniej. Sądząc po relacji podanej na wyświetlaczu czołowym pociąg niebawem wyruszy w drogę powrotną do stolicy. Jeszcze tylko trzeba przełączyć światełka :) |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Dęblin ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Dęblin ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Dęblin ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Dęblin ❋ Polska-Org
|
| |
|