Jasło
Js logo_pr.gif f-pl.png

 Jasło - stacja oddana do użytku w roku 1884  ❋  GT - k.k. Galizische Transwersalbahn / C.K. Galicyjska Kolej Transwersalna

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2009   Obiekt położony na wysokości 238 m n.p.m. 

min 415 1.jpgBardzo nietypowy jak na podkarpackie warunki budynek dworca. Od strony miasta wygląda dość nieciekawie - jak baraczek w żółtawym kolorze, natomiast od strony peronów to prawie neoklasycyzm. Te kolumienki...
Stary budynek nie przetrwał ostatniej wojny. Został zrównany z ziemią we wrześniu 1944 r. przez wojska niemieckie - dokładnie tak samo jak ponad 90% Jasła.
min 415 2.jpgPerony (wszystkie 2) stacji w Jaśle - widok od wschodu. Wychodzimy ze stacji w prawo i już jesteśmy na ulicy Metzgera - jednej z głównych ulic miasta.
min 415 3.jpgWidok na zachód - wyjazd w kierunku Gorlic i Stróż. Pomimo faktu że jest to jedyny, zelektryfikowany szlak wychodzący z Jasła, ruch pasażerski na nim od roku 2006 praktycznie nie istnieje. Kiedyś jeździły w tym kierunku pociągi elektryczne do Stróż, Nowego Sącza a nawet Krynicy oraz pospieszny "Bieszczady" z Zagórza do Gliwic. Obecnie (rok 2009) jedynym pociągiem pasażerskim na odcinku Jasło - Biecz jest sezonowy pospieszny "Połoniny" relacji Zagórz - Gdynia Główna przez Kraków Główny i Łódź Kaliską.
Linią kolejową Jasło - Stróże niewiele co jeździ ponieważ leży ona w dwóch województwach (ich granica przebiega w okolicach Biecza) i jest to kolejny przykład rozbicia dzielnicowego w wykonaniu PKP. Jeden z najbardziej wkurwiających, żałosnych i pożałowania godnych efektów reformy podziału administracyjnego Polski z roku 1999.
min 415 4.jpgUjęcie odwrotne - widok na wschód - wjazdy do Rzeszowa (w lewo) i Sanoka (w prawo). Sieć trakcyjna kończy się 4 km stąd na stacji Jasło Towarowe znajdującej się na linii do Rzeszowa.
min 415 5.jpgTakie pociągi jeżdżą obecnie na trasach z Jasła do Rzeszowa oraz Zagórza: jeden wagon klasy 2 plus lokomotywa SU 42 lub SP 32. Szynobusy jeszcze w te okolice nie dotarły (z wyjątkiem słowackich autobusów szynowych pojawiających się jeszcze niedawno na granicznej stacji w Łupkowie). Dodam że funkcjonowanie obu wspomnianych linii jest obecnie mocno krytykowane. Wnioski nasuwają się same...
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 126: Rzeszów - Jasło.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Jasło ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Jasło ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Jasło ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Jasło ❋  Strona MK z Podkarpacia
  5. Stacja Jasło ❋  Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
  6. Jasło - Krosno - Zagórz ❋ You Tube
  7. Rzeszów - Jasło ❋ You Tube
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji JASŁO
2009 ---> Gorlice Zagórzany - STRÓŻE
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji JASŁO
2015 ---> Gorlice Zagórzany - STRÓŻE (nieregularny ruch sezonowy)
  1* Projekt obejmuje modernizację linii kolejowej nr 108 na odcinku od Jasła do Nowego Zagórza. Cały szlak ma zostać odnowiony, obiekty inżynieryjne czeka przebudowa lub remont, przebudowane zostaną też stacje i przystanki osobowe oraz powstaną nowe przystanki. Po linii pociągi mają pojechać z prędkością od 100 km/h do 120 km/h.

2* Zapowiedziana realizacja łącznicy Jedlicze - Szebnie poprowadzona równolegle z modernizacją linii 108 na odcinku Jasło - Krosno - Nowy Zagórz, umożliwi podróż pociągami z Rzeszowa w Bieszczady z pominięciem postoju na stacji Jasło. Dyskusje o tej inwestycji toczą się od wielu lat a jej brak wpływa na niską konkurencyjność transportu kolejowego w Bieszczady.

Konkret czy tylko obietnica wyborcza ?
ROZKŁAD JAZDY

Jasło

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Region Podkarpacki | Województwo Podkarpackie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 415 |

Liczba gości na stronie Jasło od 5 października 2009: 8462
Data i czas poprzedniego wejścia: 19 marca 2024 / 02:07
Średnia wejść dziennie: 1.61

Wpis do bazy MySQL: 5 października 2009
Ostatnia modyfikacja strony: 21 sierpnia 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.028 sek