Zagórz
Zg logo_pr.gif f-pl.png

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2010 Obiekt położony na wysokości 306 m n.p.m.

min 482 1.jpgCharakterystyczny widok - duży budynek stacyjny (obecnie zamknięty) z jednym wysokim peronem i kolejne tory już z niskimi peronami ziemnymi. Pamiętam - wysiadałem :)
Zagórz - największy węzeł kolejowy południowo - wschodniej Polski, brama w Bieszczady. To tutaj dojeżdżały i tutaj kończyły bieg dalekobieżne pociągi z kilku dużych miast naszego kraju. No właśnie - dojeżdżały...
min 482 2.jpgPrzez długie lata tutejszy rozkład jazdy był prawie niezmienny. Przede wszystkim lokalne połączeń do Jasła, Krościenka i Łupkowa. Ale z Zagórza można było dojechać nocnymi pociągami do Warszawy Wschodniej i Łodzi Kaliskiej przez Jasło i Rzeszów. Były także dzienne "Bieszczady" do Gliwic przez Stróże i Kraków Główny oraz "Solina" do Warszawy Zachodniej przez Przemyśl Główny i Lublin. Ogólne "czyszczenie" bieszczadzkich połączeń kolejowych zaczęto w roku 2004, ale jeszcze 5 lat później dojeżdżały tutaj "Połoniny" z Gdyni Głównej - był to ostatni dalekobieżny pociąg w Bieszczady.
min 482 3.jpgUjęcie podobne do tych na dwóch zdjęciach powyżej - widok na południe - wyjazd w kierunku Komańczy i Łupkowa. Od tego miejsca linia kolejowa przez 48 km podążać będzie zakosami doliną rzeki Osławy (a później Osławicy) w kierunku granicznej stacji w Łupkowie. O dziwo - w sezonie letnim jeżdżą tą przepiękną trasą jeszcze dwie pary pociągów pasażerskich. W Łupkowie są one skomunikowane ze słowackim szynobusem do stacji Medzilaborce.
min 482 4.jpgUjęcie odwrotne. Część pasażerska stacji jest zupełnie pusta (kiedyś wyglądało to zupełnie inaczej), ale w ciągu ostatnich dwóch lat ruch osobowy w tej okolicy został wygaszony praktycznie do zera. Na przykład w rozkładzie jazdy na rok 2011 odjeżdżają stąd 2 (słownie - dwa) całoroczne pociągi do Rzeszowa dziennie. I to wszystko...
min 482 5.jpgSamotna ST 43 - 218 czeka zapewne na podpięcie do składu towarowego. Najprawdopodobniej pojedzie do Jasła bo ruch towarowy na Słowację przez Komańczę i tunel pod Przełęczą Łupkowską jest minimalny.
min 482 6.jpgWidok na północny kraniec stacji - górą na wiadukcie przebiega DK nr 84 z Sanoka do Krościenka. Tuż za wiaduktem następuje rozwidlenie szlaku: tor w lewo prowadzi przez Sanok i Krosno do Jasła, tor w prawo przez Lesko Łukawicę i Ustrzyki Dolne osiąga w okolicach Krościenka granicę z Ukrainą.
SRJP 1988/89 - tab. 128.pdf Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89.
tabela nr 128: Przemyśl Główny - Malhowice - Krościenko - Zagórz.
SRJP 1988/89 - tab. 134.pdf Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89.
a) tabela nr 132: Gorlice Zagórzany - Gorlice.
b) tabela nr 134: Zagórz - Łupków.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Zagórz ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Zagórz ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Zagórz ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Zagórz ❋  Transport Szynowy
  5. Pożegnanie SP 32 w Bieszczadach, 10-X-2009 ❋  Kolejowa Strona MK z Podkarpacia
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZAGÓRZ
2004 ---> post. odg. Zagórz R101 - ZAŁUŻ
Uwaga - pierwsza pozycja tabeli dotyczy oczywiście łącznika Zagórz - Zagórz R101. Pociągi pasażerskie w kierunku Załuża i Ustrzyk Dolnych trasą "na wprost" od strony Sanoka kursowały do roku 2010.
2004 ---> Komańcza - ŁUPKÓW
2009 ---> Komańcza - ŁUPKÓW (likwidacja sezonowego ruchu pasażerskiego)
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZAGÓRZ
2005 ---> Komańcza - ŁUPKÓW (ruch sezonowy)
2010 ---> Komańcza - ŁUPKÓW (nieregularne uruchamianie sezonowego ruchu pasażerskiego)
ROZKŁAD JAZDY

Zagórz

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Region Podkarpacki | Województwo Podkarpackie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 482 |

Liczba gości na stronie Zagórz od 6 stycznia 2011: 8224
Data i czas poprzedniego wejścia: 18 listopada 2017 / 00:47
Średnia wejść dziennie: 3.28

Wpis do bazy MySQL: 6 stycznia 2011
Ostatnia modyfikacja strony: 2 lipca 2015
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.01 sek