Jugowice
Jg logo_dln.gif f-pl.gif

Hausdorfprzedwojenna niemiecka nazwa stacji

Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2007 Obiekt położony na wysokości 390 m n.p.m.

min 242 1.jpgW roku 2003 nastąpiło doprowadzenie stacji w Jugowicach do stanu używalności - wcześniej rósł tu już całkiem dorodny las. Stało się tak za sprawą ludzi z Sowiogórskiego Bractwa Kolejowego oraz miejscowych władz - czyli wójta gminy Walim. Władze zorganizowały prace interwencyjne dzięki którym można było przyszły teren pierwszego Push-Pull Party (19 - 20 lipca 2003) w Jugowicach doprowadzić do odpowiedniego stanu. Od tamtego czasu jugowickie "drezynowanie" na stałe wpisało się do kalendarza krajowych imprez kolejowych a SBK oraz kilku innych zapaleńców stara się utrzymywać cały szlak Kolei Doliny Bystrzycy w stanie jako takiej przejezdności.
Widok na południe - wyjazdy w kierunku Jedliny Zdroju i Walimia.
min 242 2.jpgDwutorowy wiadukt nad szosą nr 383 z Jedliny Zdroju do Dzierżoniowa. Na wprost tor w kierunku Jedliny Zdroju, z lewej wolne miejsce po torze rozebranej ostatecznie w 1984 r. linii kolejowej do Walimia.
min 242 3.jpgKiedyś było tu 6 torów stacyjnych, z czego 2 były zelektryfikowane. W Jugowicach zaczynała się legendarna już dziś Kolejka Walimska SA (Wüstewaltersdorfer Kleinbahn AG) - prywatne przedsięwzięcie kilku lokalnych przemysłowców. Kolejka ta była normalnotorowa, zelektryfikowana (1,1 kV prądu stałego, sieć płaska), liczyła 4,7 km długości a jej oficjalne otwarcie miało miejsce 22 lipca 1914 r. Była więc drugą zelektryfikowaną linią kolejową na Dolnym Śląsku (ta pierwsza to linia Wałbrzych Szczawienko - Szczawno Zdrój - Mieroszów - Meziměstí).
Widok na północ - wyjazd w kierunku Świdnicy Kraszowice.
min 242 4.jpgPrzed nami zamek Grodno w Zagórzu Śląskim - największa "niekolejowa" atrakcja turystyczna tych okolic.
min 242 5.jpgStacja w Jugowicach na tle zamku Grodno - ujęcie zza wiaduktu z toru (proszę o odrobinę wyobraźni) dawnej Kolejki Walimskiej.

źródło: Sowiogórskie Bractwo Kolejowe.

min 242 6.jpgBudynek stacji od strony podjazdu. Brakuje tylko samochodów...
SRJP 1988/89 - tab. 223.pdf Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89.
tabela nr 223: Wrocław Główny - Kobierzyce - Świdnica Miasto / Jedlina Zdrój.
Wracając jeszcze do SBK - jest to stowarzyszenie powstałe w 2003 r. z nieformalnej grupy Miłośników i Entuzjastów Kolei, która od 2000 r. prowadziła działania zmierzające do uratowania przed fizyczną likwidacją Kolei Doliny Bystrzycy (Weistritzthalbahn), łączącej Świdnicę Kraszowice z Jedliną Zdrojem. To że ta przepiękna linia wraz z całą infrastrukturą (przede wszystkim potężne wiadukty) nie została pocięta na żyletki jest wielkim sukcesem Bractwa. W jego statucie jest także dążenie do przywrócenia normalnego ruchu kolejowego na tej linii. A więc powodzenia !
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Jugowice ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Jugowice ❋  Koleje Dolnego Śląska
  3. Stacja Jugowice ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Jugowice - maj 2006 ❋  Galerie Fotograficzne SBK
  5. Stacja Jugowice - styczeń 2007 ❋  Galerie Fotograficzne SBK
  6. Linia Wrocław Główny - Kobierzyce - Świdnica Przedmieście - Jedlina Zdrój ❋  Strona MK z Jeleniej Góry
  7. Kolej Bystrzycka ❋ Strona Kolejowa Wojtka Michalskiego
  8. Sowiogórskie Bractwo Kolejowe ❋ prywatny serwis WWW
  9. Kolej wójta z Walimia ❋ You Tube
  10. Ostatni pociąg w Jugowicach ❋ You Tube
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji JUGOWICE
1960 ---> WALIM
1989 ---> ŚWIDNICA KRASZOWICE
1989 ---> JEDLINA ZDRÓJ
Strona powstała przy współpracy Grzegorza Sztetnera - Sowiogórskie Bractwo Kolejowe.
Strona główna | Okolice Wrocławia | Województwo Dolnośląskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 242 |

Liczba gości na stronie Jugowice od 17 stycznia 2008: 5450
Data i czas poprzedniego wejścia: 24 czerwca 2017 / 17:43
Średnia wejść dziennie: 1.58

Wpis do bazy MySQL: 17 stycznia 2008
Ostatnia modyfikacja strony: 15 marca 2015
2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.053 sek