Petrovice u Karviné |
|
|
Piotrowice koło Karwiny | przedwojenna polska nazwa stacji (sporne tereny Spisza, Orawy i Śląska Cieszyńskiego przejęte przez Polskę w 1938 roku) |
Obiekt oddany do użytku w roku 1854 ❋ KFNB - k.k. privilegierte Kaiser Ferdinands Nordbahn / C.K. Uprzywilejowana Kolej Północna Cesarza Ferdynanda
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017
|
Obiekt położony na wysokości 320 m n.p.m. |
|
| Nástupiště 1 i stojący przy nim motoraček serii 810 (numer 533) którym 4 razy dziennie można dojechać stąd do Bohumína. |
| W czasach gdy Petrovice były bardzo ruchliwą stacją graniczną ten chodniczek po lewej też był peronem, tyle że korzystały z niego wyłącznie graniczne służby mundurowe Czechosłowacji. |
| Na pierwszym planie ponownie motoraček 810 533 - 0, w głębi fragment budynku dworca. Tutaj socrealizm też zaznaczył swoją obecność :( |
| Zachodni skraj stacji - z przodu składu towarowego elektrowóz Siemens EuroSprinter 1216 235 "Taurus". Wielosystemowa lokomotywa przeznaczona do prowadzenia pociągów towarowych i pasażerskich - w tym składów EC i IC na terenie wielu krajów Europy. W Czechach pociągi Railjet oferują szybką i wygodną podróż między Brnem a Pragą, a także bezpośrednie połączenie z Wiedniem i Grazem w Austrii. W Polsce znane sa jako EU 44 "Husarz" (PKP IC) oraz EU 45 (PKP Cargo). |
| Ujęcie w kierunku zachodnim z nástupiště 2. Na wprost dwutorowa magistrala do Bohumína i Ostravy, w lewo odchodzi od niej dawna jednotorowa linia do Frysztatu Śląskiego. Jest to pozostałość po lokalnym połączeniu ze stacją Karwina położoną do połowy lat 60-tych XX wieku na pierwszym odcinku Kolei Koszycko - Bogumińskiej. Od roku 1962 szlak do Frysztatu Śląskiego (obecnie Karviná Město) jest tylko bocznicą towarową bez ruchu pasażerskiego. |
| Peron 2 - ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Zebrzydowic. Do granicy czesko - polskiej mamy stąd kilometr i ciut ciut. |
| Od strony granicy z Polską na stację wjeżdża skład towarowy prowadzony przez polskiego "Jamnika" ET 41 - 193 z Zakładu Południowego PKP Cargo w Katowicach. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Petrovice u Karviné ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Petrovice u Karviné ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Petrovice u Karviné ❋
Koleje Śląska Cieszyńskiego
-
Popis trati 320 Dětmarovice - Petrovice u Karviné ❋
Žel Page
|
W czasach studenckich - druga połowa lat 80-tych przejeżdżałem przez tę stację "tam" i "z powrotem" w sumie 6 razy. W ostatnich latach realnego socjalizmu nie należało to jednak do przyjemności. Szczególnie niemiło pamiętam "graniczny" fragment wakacyjnego przejazdu z Ołomuńca do Katowic w roku 1998. Środek nocy, EX "Silesia" z Pragi do Warszawy Wschodniej i ówczesna stacja w Petrovicach. Wtedy nie parkowały tutaj niezliczone składy towarowe, w dzień było raczej pusto, za to w nocy służby bratniej Czechosłowacji mogły sobie poszaleć, bo większość transgranicznych pociągów z południa Europy do Polski ("Silesia" z Pragi, "Bathory" i "Varsovia" z Budapesztu oraz "Chopin" z Wiednia) meldowały się tutaj o mniej lub bardziej nieludzkich porach. Rok 1988 był końcówką socjalistycznego dobrobytu we wszystkich KDL-ach i na wewnętrznych granicach krajów demokracji ludowej wybuchła "wojna ubogich". Trzeba było pilnować swojego mizernego rynku, lecz nie dotyczyło to PRL-u. Po stanie wojennym nie było u nas czego pilnować. Za to import plecakowo - walizkowy kwitł w tempie wykładniczym :) Wracając do tamtej nocy w "Silesii" na stacji w Petrovicach - ponad godzinny postój, światło latarń, bezlitosne "trzepanie" bagaży w całym pociagu w poszukowaniu spożywczej kontrabandy i jej rekwizycje, pociąg otoczony przez wojsko a pomiędzy wojakami ujadające psy. Skojarzenie - niestety - nasuwało się samo. Czechosłowacki pogranicznik widząc mnie stojącego na korytarzu wręcz siłą wepchnął mnie do przedziału. Nie wyglądało na to że żartował.
Minęły lata. Dzisiaj pociągi z Polski (niestety jest ich mniej niż w czasach komuny) nawet się tutaj nie zatrzymują :/ |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji PETROVICE U KARVINÉ |
1962 |
---> KARVINÁ MĔSTO |
|
| |
|