Bohumín |
|
|
Bogumin | przedwojenna polska nazwa stacji (sporne tereny Spisza, Orawy i Śląska Cieszyńskiego przejęte przez Polskę w 1938 roku) |
Obiekt oddany do użytku w roku 1847 ❋ KFNB - k.k. privilegierte Kaiser Ferdinands Nordbahn / C.K. Uprzywilejowana Kolej Północna Cesarza Ferdynanda
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017
|
Obiekt położony na wysokości 208 m n.p.m. |
Strona powstała przy współpracy Jerzego Granowskiego z Katowic
|
| W dawnej Czechosłowacji, a więc w czasach już trochę zamierzchłych Bohumín był jednym z kluczowych węzłów kolejowych tego kraju. Obecnie, leżąc trochę na skraju Republiki Czeskiej nadal pełni ważną rolę na sieci kolejowej naszego południowego sąsiada. Obecny budynek dworca w stylu neorenesansowym przy obecnej ulicy Adama Mickiewicza powstał na początku XX wieku. Privilegirte Kaiser Ferdinands Nordbahn była wówczas najważniejszą magistralą kolejową północnej części Monarchii Austro - Wegierskiej. W lipcu 1991 r. obiekt został wpisany do rejestru zabytków Republiki Czeskiej i poddano go gruntownej modernizacji. Na chwilę wejdźmy do środka... |
| Spojrzenie pierwsze - wrzesień 2007 Główna hala dworca jest pełna dawnego, burżuazyjnego blasku i elegancji. Wnętrza tych w Krakowie Głównym, Tarnowie i Przemyślu Głównym (czyżby echo wspólnej, imperialnej historii połączenia kolejowego Wiedeń - Lwów ?) wyglądają nawet podobnie :)) |
| Jest 09:20. EX "Vajgar" z Břeclav wjeżdża prawie punktualnie na tor przy peronie 2. Pociąg został przyprowadzony przez elektrowóz 362 164-6 produkcji Škoda Plzeň a.s. |
| Spojrzenie drugie 10 lat później - maj 2017 Nástupiště 3 - widok z północnego wschodu. Po prawej budynek dworca a na wprost bardzo charakterystyczny element bogumińskiej stacji - stalowa kładka nad torami w stylu brytyjskim. Jest tutaj od czasów międzywojennych i też została uznana za zabytek. |
| Nástupiště 3 - ujęcie odwrotne - ogólny widok na północny wschód czyli wyjazd w kierunku Zebrzydowic (a od roku 1963 także w kierunku Karviny Hlavní Nádraží). Rozgałęzienie obu linii następuje na stacji Dětmarovice (Dziećmorowice). Tuż obok niej wybudowano wielką elektrownię weglową widzianą także z naszej strony granicy. |
| Pozostajemy na peronie 3. Po sąsiedzku na torze postojowym zaparkował polski elektrowóz EP 09 - 015. Zapewne czeka na kolejny międzynarodowy skład z którym wróci do naszego kraju. Od roku 2007 pociągi wyjeżdżające z Polski przez stację graniczną Zebrzydowice nie zatrzymują się w Petrovicach u Karviné. Kiedyś wymiana lokomotyw następowała właśnie tam. Teraz dopiero tu. Stąd obecność polskich maszyn w Bohumínie jest zwykłą codziennością. |
| I jeszcze jeden elektrowóz - tym razem czeski. Škoda 79E1 o numerze 130 006 zmierza w kierunku stacji towarowej lub dalej - do Ostravy. Na wprost widoczny nowoczesny wiadukt którego górą wiedzie DK nr 67 - jedna z głównych osi drogowych czeskiej części Śląska Cieszyńskiego. |
| Przeciwległy koniec peronu 3. Widok na południowy zachód - początek bardzo rozbudowanej towarowej części stacji. Na wprost wyjazd w kierunku Ostravy - to główny szlak dawnej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda. Ale nie tylko. Za częścią towarową odbija w lewo jednotorowy, niezelektryfikowany i mocno zdegradowany technicznie szlak do Czeskiego Cieszyna przez Orłową. Jest to początkowy odcinek Kolei Koszycko - Bogumińskiej. Linii kultowej i historycznie mocno uwikłanej. Nie używany w normalnym ruchu pociągów od roku 1967 jest już tylko bocznicą kolejową do kilku pobliskich kopalni. |
| Natomiast zaraz za wiaduktem w prawo odgałęzia się szlak do Chałupek. To dawna Wilhelmsbahn AG prowadząca do Kędzierzyna Koźla. W dawnych czasach była elementem pierwszego połączenia kolejowego Berlina z Wiedniem. W sposób umowny można przyjąć że jest ona początkiem magistrali nadodrzańskiej prowadzącej z Bohumína przez Racibórz, Opole, Wrocław, Zieloną Górę i Kostrzyn aż nad Bałtyk - do Szczecina i Świnoujścia. Nástupiště 1 i raz jeszcze widok na południowy zachód w kierunku Ostravy. Na końcu tej linii znajduje się Wiedeń i dawny dworzec Nordbahnhof. |
| Na peron 2 podstawił się rychlík do Brna Hlavní Nádraží. Odjedzie z Bohumína o 14:29. |
| Niedługo później na stację wjeżdża lekko spóźniony (10 minut) EC "Varsovia" relacji Warszawa Wschodnia - Budapest Keleti. Elektrowóz EP 09 - 043 oczywiście dalej nie jedzie, w drodze na Słowację zastąpi go prawdopodobnie wielosystemowa maszyna Českich Dráh serii 362. |
Bohumín mapa topograficzna rok 1938
|
Przebieg granicy państwowej pomiędzy Polską i Czechosłowacją w okolicach Bogumina, Orłowej i Karwiny po powrocie Zaolzia do Polski 2 października 1938 roku. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Bohumín ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Bohumín ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Bohumín ❋
Koleje Śląska Cieszyńskiego
-
Stacja Bohumín ❋
Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
-
Popis trati 270 Česká Třebová - Přerov - Bohumín ❋
Žel Page
Linki do informacji i zdjęć dotyczących północnego fragmentu Kolei Koszycko - Bogumińskiej czyli linii Bohumín - Český Těšín - Čadca znajdują się na stronach stacji Český Těšín oraz Mosty u Jablunkova.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ČESKÝ TĚŠÍN |
1945 |
---> CHAŁUPKI |
1967 |
---> Orlová - ČESKÝ TĚŠÍN |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ČESKÝ TĚŠÍN |
1992 |
---> CHAŁUPKI |
|
| |
|