Pieniężno |
Pn |
|
|
|
|
Mehlsack | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Wewno | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Pieniężno - obiekt oddany do użytku w roku 1884 ❋ KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2020
|
Obiekt położony na wysokości 84 m n.p.m. |
|
| Spojrzenie na stację z peronu 2 od strony północnej. |
| Ponownie peron 2 - po lewej peron 1 oraz budynek dworca. Przedwojenny był o niebo ładniejszy, ale nie przetrwał. Obecny jaki jest, każdy widzi. |
| Ujęcie odwrotne - koniec peronów 1 i 2. Widok w kierunku północnym - wyjazd do Braniewa. Po opuszczeniu stacji tor kolejowy ostrym łukiem o 90° w lewo skręca na zachód. To także dawny wyjazd (na wprost) do stacji Cynty - kiedyś (do czasów ostatniej wojny) główny kolejowy ciąg komunikacyjny w kierunku Królewca. Po wojnie o reaktywacji linii w tamtę stronę nie było już mowy, bo i po co ? Cynty to miasto które w XV wieku było współzałożycielem antykrzyżackiego Związku Pruskiego. Po ostatniej wojnie stało się sowiecką, zapuszczoną wiochą Kornievo położoną po drugiej stronie granicy, która przez następne pół wieku miała być bardzo szczelna i nieprzekraczalna. |
| Obecnie stacja w Pieniężnie to tylko posterunek bocznicowy i czynny jest tutaj tylko tor 1. Północne semafory wyjazdowe E, F i G są od dawna nieczynne i unieważnione a piętrowa nastawnia "Pn1" (stała po lewej) już nie istnieje. |
| Przenosimy się na południową stronę stacji. Tutaj od lat zasadniczym elementem wystroju najbliższej okolicy jest potężny elewator zbożowy firmy Elewarr. Oficjalna nazwa to Magazyn Pieniężno Oddziału Malbork Elewarr Sp.z o.o. |
| Ujęcie w kierunku południowym - wyjazd w stronę Ornety i Olsztyna. Po prawej jedyna istniejąca tu jeszcze na stacji nastawnia "Pn". Po tej stronie stacji (obecnie posterunku bocznicowego) zostały dwa czynne kształtowe semafory wyjazdowe B i C. A to coś przerzucone nad torami to kryty taśmociąg łączący elewator z dawnym młynem a obecnie obsługujący wagony towarowe przyjeżdżające do Elewarru. Natomiast młyn zmienił swoją funkcję - teraz jest w nim elegancki hotel. |
| |
|
Dwa ostatnie zdjęcia to spojrzenie na stację z peronu 2 od strony południowej. Budynek dworca w części parterowej jest oczywiście zamknięty, zakratowany i nieczynny, ale trudno żeby w obecnej sytuacji ruchowej na linii Gutkowo - Braniewo było inaczej, prawda ? Natomiast piętro to obecnie mieszkanie / mieszkania prywatne.
Mapa przedstawia powojenną historię likwidacji węzła kolejowego w Pieniężnie.
●●● linia z Gutkowa do Braniewa - istniejąca i nieczynna w latach 2019 - 2023 z powodu remontu.
●●● linia zniszczona w wyniku II wojny światowej / zdemontowana i wywieziona w kawałkach do ZSRS / nigdy już nieodbudowana.
|
Linki zewnętrzne
-
Stacja Pieniężno ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Pieniężno ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Pieniężno ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Braniewo - Orneta - Gutkowo znajdują się także na stronie stacji Orneta.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji PIENIĘŻNO |
1945 |
---> CYNTY (obecnie Kornievo - linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej) |
2019 |
---> Orneta - Dobre Miasto - GUTKOWO (nieokreślony czasowo remont linii) |
2019 |
---> BRANIEWO (nieokreślony czasowo remont linii) |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ORNETA |
2023 |
---> Orneta - Dobre Miasto - GUTKOWO (koniec czteroletniego remontu linii) |
2023 |
---> BRANIEWO (koniec czteroletniego remontu linii) |
|
|
Semaforek krajoznawczy.
W okolicę mostu kolejowego nad Wałszą można dojechać samochodem. Jest to niewielki placyk obok małej zapory na rzece i elektrowni wodnej. Ale nie most jest tutaj najważniejszy bo z tego miejsca i tak niewiele go widać. Niesamowite wrażenie robi za to pięknie wyeksponowana, monumentalna bryła kościoła pod wezwaniem Świętych Apostołów Piotra i Pawła. |
|
To już most. Niestety - przyroda robi swoje i obecnie (szczególnie latem) ciężko jest cokolwiek od dołu sfotografować. Trzy paraboliczne przęsła z jazdą górą, długość 160 m i wysokość nad lustrem rzeki Wałszy 28,5 m. To powoduje że - uwaga - obiekt jest drugim (pod względem wysokości) czynnym mostem kolejowym w Polsce !
Mniej więcej 9 pięter. Za chwilę zacznę się tam wspinać, ale łatwe to dla takiego emeryta jak ja z przyczyn zasadniczych nie będzie :) |
|
Pierwszy most wybudowany w roku 1884 padł podczas działań wojennych - został zniszczony przez wycofujące się wojska niemieckie w lutym 1945 roku. Jego resztki do dzisiaj zalegają w dolince Wałszy. Nowy most (konstrukcyjnie bardzo podobny do poprzedniego) został uruchomiony już w "polskich" czasach w marcu 1951 roku. Dopiero wówczas stało się możliwe uruchomienie pociągów na całej trasie z Olsztyna do Braniewa. Przez pierwsze powojenne lata pociągi pasażerskie jeździły tylko w relacji Olsztyn Główny - Orneta. |
|
Na koniec raz jeszcze kościół pod wezwaniem Świętych Apostołów Piotra i Pawła - tym razem widziany z poziomu mostu. Neogotycka budowla została wzniesiona w latach 1895 - 1897 na miejscu poprzedniej, gotyckiej świątyni pochodzącej z drugiej połowy XIV wieku. Zawsze był to kościół katolicki, chociaż w czasie reformacji znajdował się przez pewien czas w rękach protestantów. Największe wrażenie robi kilkakrotnie nadbudowywana (o kondygnację dzwonów oraz zwieńczenie) wieża. Całość liczy sobie 60 m wysokości ! To sprawia że kościół - położony w niewielkiej dolince - jest widoczny wiele kilometrów od Pieniężna. To niewątpliwie wizytówka miasta i jedna z najpiękniejszych świątyń na Warmii i Mazurach :) |
| |
|