Pieniężno
Pn

Mehlsackprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
Wewnopierwsza powojenna polska nazwa stacji

 Pieniężno - obiekt oddany do użytku w roku 1884  ❋  KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2020   Obiekt położony na wysokości 84 m n.p.m. 

min 729 1.jpgSpojrzenie na stację z peronu 2 od strony północnej.
min 729 2.jpgPonownie peron 2 - po lewej peron 1 oraz budynek dworca. Przedwojenny był o niebo ładniejszy, ale nie przetrwał. Obecny jaki jest, każdy widzi.
min 729 3.jpgUjęcie odwrotne - koniec peronów 1 i 2. Widok w kierunku północnym - wyjazd do Braniewa. Po opuszczeniu stacji tor kolejowy ostrym łukiem o 90° w lewo skręca na zachód. To także dawny wyjazd (na wprost) do stacji Cynty - kiedyś (do czasów ostatniej wojny) główny kolejowy ciąg komunikacyjny w kierunku Królewca. Po wojnie o reaktywacji linii w tamtę stronę nie było już mowy, bo i po co ? Cynty to miasto które w XV wieku było współzałożycielem antykrzyżackiego Związku Pruskiego. Po ostatniej wojnie stało się sowiecką, zapuszczoną wiochą Kornievo położoną po drugiej stronie granicy, która przez następne pół wieku miała być bardzo szczelna i nieprzekraczalna.
min 729 4.jpgObecnie stacja w Pieniężnie to tylko posterunek bocznicowy i czynny jest tutaj tylko tor 1. Północne semafory wyjazdowe E, F i G są od dawna nieczynne i unieważnione a piętrowa nastawnia "Pn1" (stała po lewej) już nie istnieje.
min 729 5.jpgPrzenosimy się na południową stronę stacji. Tutaj od lat zasadniczym elementem wystroju najbliższej okolicy jest potężny elewator zbożowy firmy Elewarr. Oficjalna nazwa to Magazyn Pieniężno Oddziału Malbork Elewarr Sp.z o.o.
min 729 6.jpgUjęcie w kierunku południowym - wyjazd w stronę Ornety i Olsztyna. Po prawej jedyna istniejąca tu jeszcze na stacji nastawnia "Pn". Po tej stronie stacji (obecnie posterunku bocznicowego) zostały dwa czynne kształtowe semafory wyjazdowe B i C. A to coś przerzucone nad torami to kryty taśmociąg łączący elewator z dawnym młynem a obecnie obsługujący wagony towarowe przyjeżdżające do Elewarru. Natomiast młyn zmienił swoją funkcję - teraz jest w nim elegancki hotel.
min 729 7.jpgmap_1_pn.jpg
min 729 8.jpg
Dwa ostatnie zdjęcia to spojrzenie na stację z peronu 2 od strony południowej. Budynek dworca w części parterowej jest oczywiście zamknięty, zakratowany i nieczynny, ale trudno żeby w obecnej sytuacji ruchowej na linii Gutkowo - Braniewo było inaczej, prawda ? Natomiast piętro to obecnie mieszkanie / mieszkania prywatne.

Mapa przedstawia powojenną historię likwidacji węzła kolejowego w Pieniężnie.
●●● linia z Gutkowa do Braniewa - istniejąca i nieczynna w latach 2019 - 2023 z powodu remontu.
●●● linia zniszczona w wyniku II wojny światowej / zdemontowana i wywieziona w kawałkach do ZSRS / nigdy już nieodbudowana.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Pieniężno ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Pieniężno ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Pieniężno ❋  Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Braniewo - Orneta - Gutkowo znajdują się także na stronie stacji Orneta.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji PIENIĘŻNO
1945 ---> CYNTY (obecnie Kornievo - linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej)
2019 ---> Orneta - Dobre Miasto - GUTKOWO (nieokreślony czasowo remont linii)
2019 ---> BRANIEWO (nieokreślony czasowo remont linii)
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ORNETA
2023 ---> Orneta - Dobre Miasto - GUTKOWO (koniec czteroletniego remontu linii)
2023 ---> BRANIEWO (koniec czteroletniego remontu linii)
Semaforek krajoznawczy.

W okolicę mostu kolejowego nad Wałszą można dojechać samochodem. Jest to niewielki placyk obok małej zapory na rzece i elektrowni wodnej. Ale nie most jest tutaj najważniejszy bo z tego miejsca i tak niewiele go widać. Niesamowite wrażenie robi za to pięknie wyeksponowana, monumentalna bryła kościoła pod wezwaniem Świętych Apostołów Piotra i Pawła.
To już most. Niestety - przyroda robi swoje i obecnie (szczególnie latem) ciężko jest cokolwiek od dołu sfotografować. Trzy paraboliczne przęsła z jazdą górą, długość 160 m i wysokość nad lustrem rzeki Wałszy 28,5 m. To powoduje że - uwaga - obiekt jest drugim (pod względem wysokości) czynnym mostem kolejowym w Polsce ! Mniej więcej 9 pięter. Za chwilę zacznę się tam wspinać, ale łatwe to dla takiego emeryta jak ja z przyczyn zasadniczych nie będzie :)
Pierwszy most wybudowany w roku 1884 padł podczas działań wojennych - został zniszczony przez wycofujące się wojska niemieckie w lutym 1945 roku. Jego resztki do dzisiaj zalegają w dolince Wałszy. Nowy most (konstrukcyjnie bardzo podobny do poprzedniego) został uruchomiony już w "polskich" czasach w marcu 1951 roku. Dopiero wówczas stało się możliwe uruchomienie pociągów na całej trasie z Olsztyna do Braniewa. Przez pierwsze powojenne lata pociągi pasażerskie jeździły tylko w relacji Olsztyn Główny - Orneta.
Na koniec raz jeszcze kościół pod wezwaniem Świętych Apostołów Piotra i Pawła - tym razem widziany z poziomu mostu. Neogotycka budowla została wzniesiona w latach 1895 - 1897 na miejscu poprzedniej, gotyckiej świątyni pochodzącej z drugiej połowy XIV wieku. Zawsze był to kościół katolicki, chociaż w czasie reformacji znajdował się przez pewien czas w rękach protestantów. Największe wrażenie robi kilkakrotnie nadbudowywana (o kondygnację dzwonów oraz zwieńczenie) wieża. Całość liczy sobie 60 m wysokości ! To sprawia że kościół - położony w niewielkiej dolince - jest widoczny wiele kilometrów od Pieniężna. To niewątpliwie wizytówka miasta i jedna z najpiękniejszych świątyń na Warmii i Mazurach :)
ROZKŁAD JAZDY

Pieniężno

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Warmia | Województwo Warmińsko - Mazurskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 729 |

Liczba gości na stronie Pieniężno od 6 marca 2023: 734
Data i czas poprzedniego wejścia: 6 października 2024 / 01:24
Średnia wejść dziennie: 1.27

Wpis do bazy MySQL: 6 marca 2023
Ostatnia modyfikacja strony: 9 grudnia 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.019 sek