Orneta
Or logo_pr.gif f-pl.png

Wormdittprzedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Orneta - stacja oddana do użytku w roku 1884  ❋  KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2020   Obiekt położony na wysokości 70 m n.p.m. 

min 730 1.jpgParter budynku dworcowego jest zabezpieczony i zabity na sztywno przysłowiowymi "dechami", natomiast piętro to mieszkania prywatne - może służbowe. Budynek jest "na oko" zbyt mocno odległy od jedynego obecnie peronu stacji. I rzeczywiście tak jest. Pas terenu przypominający park (ten srebrny świerk wyrósł naprawdę pięknie) przylegający do budynku to pozostałość po nieistniejących od bardzo dawna peronach 1 i 2. Powód takiego stanu rzeczy opisany jest dalej.
min 730 2.jpgUjęcie na północ - na wprost wyjazd do Pieniężna i Braniewa oraz semafory wyjazdowe M i N. Do ostatniej wojny w tym samym kierunku stację opuszczała (w prawo na wschód) linia do Lidzbarka Warmińskiego.
min 730 3.jpgPoza linią drzew i zarośli dawny budynek dworca widziany z peronu 3. Tak zapewne kiedyś - przed częściowym demontażem stacji wyglądała peronowa numeracja.
min 730 4.jpgmap_14_ma.jpg
min 730 5.jpg
Dwa powyższe zdjęcia to ujęcia w kierunku południowym:
--> górne - sterty tłucznia wypakowane na placu ładunkowym czekają na postępujący bardzo ślamazarnie od strony Gutkowa remont linii. Po stronie prawej stacyjna wieża ciśnień. Orneta to przecież dawna pięciokierunkowa stacja węzłowa, chociaż do czasów dzisiejszych pamiątek po dawnej świetności zostało się niewiele.
--> wyjazd do Gutkowa i Olsztyna. Do czasów ostatniej wojny tym samym kierunku stację opuszczały (w prawo na zachód) linie do Morąga oraz do stacji Słobity. Ta druga linia była krótkim łącznikiem (29 km) do Ostbahnu w kierunku Bogaczewa i Elbląga. Obie te linie (z wyjątkiem mostków i przepustów) są już w terenie praktycznie niewidoczne.

Linia kolejowa łącząca Olsztyn i Braniewo wyjątkowo nie została po wojnie rozebrana i wywieziona do ZSRS bo - jak sądzę - z różnych względów była Rosjanom po prostu potrzebna. Względy wojskowe nie były tu najbardziej istotne, ważniejszy był sowiecki szaber tych terenów. Pozostałych linii wychodzących z Ornety po roku 1945 odbudowywać nie próbowano.

Mapa przedstawia powojenną likwidację węzła kolejowego w Ornecie.
●●● linia z Gutkowa do Braniewa - istniejąca i nieczynna w latach 2019 - 2023 z powodu remontu.
●●● linie do Morąga, Słobit i Lidzbarka Warmińskiego zniszczone w wyniku II wojny światowej / zdemontowane i wywiezione w kawałkach do ZSRS / nigdy już nieodbudowane.

min 730 6.jpgBudynek dworca widziany od strony południowej.
min 730 7.jpgDawny peron 1 (obok przejścia między peronami stoi nawet latarnia) i budynek dworca oraz dawny magazyn przypominający stodołę - całość widziana od strony północnej.
Najwyraźniej mamy w okolicy sporo fanatyków klubu sportowego ze stolicy - chyba że warszawscy kibice byli tu przejazdem. Budę tylko wymalowali, a przecież mogli spalić albo wysadzić w powietrze :/
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 503: Gutkowo - Orneta - Braniewo.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
a) tabela nr 501: Nidzica - Wielbark.
b) tabela nr 502: Ostróda - Morąg.
c) tabela nr 503: Gutkowo - Orneta - Braniewo.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Orneta ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Orneta ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Orneta ❋  Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Braniewo - Orneta - Gutkowo znajdują się także na stronie stacji Pieniężno.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ORNETA
1945 ---> SŁOBITY (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej)
1945 ---> MORĄG (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej)
1945 ---> LIDZBARK WARMIŃSKI (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej)
2019 ---> Dobre Miasto - GUTKOWO (nieokreślony czasowo remont linii)
2019 ---> Pieniężno - BRANIEWO (nieokreślony czasowo remont linii)
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ORNETA
2023 ---> Dobre Miasto - GUTKOWO (koniec czteroletniego remontu linii)
2023 ---> Pieniężno - BRANIEWO (koniec czteroletniego remontu linii)
  Październik 2021.

Linia kolejowa z Gutkowa przez Dobre Miasto, Ornetę i Pieniężno do Braniewa jest nieczynna od roku 2019 z powodu remontu. Ale już za chwileczkę, już za momencik pomkniemy zrewitalizowaną linią nr 221 co najmniej w tempie pociągów PKP IC. Prace prowadzone na trzech odcinkach trasy (przy współudziale środków unijnych) finalnie mają doprowadzić do tego, że pociągi z Olsztyna Głównego do Braniewa pojadą z prędkością 100 km/h. To plusy. A minusy ? Ofertą przewozową województwa warmińsko - mazurskiego po modernizacji linii ma być 5 (słownie - pięć) par pociągów regionalnych na dobę. Wariant optymistyczny zakłada że ponowne otwarcie linii nastąpi w roku 2023. Założymy się ?

Na razie plany modernizacji trasy nie wspominają o odcinku Pieniężno - Braniewo.

ROZKŁAD JAZDY

Orneta

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Warmia | Województwo Warmińsko - Mazurskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 730 |

Liczba gości na stronie Orneta od 26 lutego 2023: 468
Data i czas poprzedniego wejścia: 28 marca 2024 / 03:11
Średnia wejść dziennie: 1.18

Wpis do bazy MySQL: 26 lutego 2023
Ostatnia modyfikacja strony: 9 grudnia 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.023 sek