Jindřichovice pod Smrkem |
|
|
Heinersdorf (Tafelfichte) | Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku - przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2007
|
Obiekt położony na wysokości 390 m n.p.m. |
|
| Kolej połączyła Jindřichovice pod Smrkem ze światem (a dokładnie z Frýdlantem v Čechách) w sierpniu 1902 r. Stało się tak za sprawą prywatnego przedsięwzięcia pod nazwą Powiatowa Kolei Frýdlantu (Friedländer Bezirksbahn) o długości 23 km. 2 lata później linia została przedłużona do leżącego po drugiej stronie granicy, położonego 8 km dalej Mirska. Widok od zachodu od strony wjazdu z Novégo Města pod Smrkem. |
| Przez prawie 41 lat była to główna stacja graniczna tej linii. Stąd rozbudowany układ torowy (kiedyś było ich 5), lokomotywownia (jeszcze stoi) i dość pokaźny, wówczas zapewne bardzo reprezentacyjny budynek stacji. Tutaj kończyły bieg niemieckie pociągi jadące z Gryfowa Śląskiego, dalej ruch prowadziły koleje austriackie, a po roku 1918 czechosłowackie. W przeciwieństwie do innych, transgranicznych linii tej części Sudetów to połączenie miało jednak znaczenie wybitnie lokalne, dlatego ciężkie składy towarowe i pasażerskie pociągi dalekobieżne raczej się tu nie zapuszczały. Tak było do roku 1945... Widok na zachód - wyjazd do Novégo Města. |
| Koniec wojny zakończył także historię wschodniego fragmentu linii w kierunku Mirska. Powojenne zmiany polityczne i komunistyczna paranoja w strefach przygranicznych "tu" - w Czechosłowacji i "tam" - czyli teraz już w Polsce spowodowały że ruch kolejowy przez granicę nigdy nie został wznowiony. Zresztą graniczny odcinek do Pobiednej został przerwany jeszcze w 1945 r. (przez Czechów) i rozebrany niedługo później. Widok na wschód - dawny wyjazd w kierunku Pobiednej. Tor kończy się 200 m dalej pod lokalną drogą do Novégo Města. Stąd do granicy z Polską są niecałe 2 km. |
| Budynek stacji w całej okazałości - widok z krzaków po drugiej stronie torów. Świadectwo dawnej świetności... |
| ...oraz ten sam budynek od strony odwrotnej - podjazd do stacji. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Jindřichovice pod Smrkem ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Jindřichovice pod Smrkem ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii zaczynających się na stacji Jindřichovice pod Smrkem znajdują się na stronach:
- nieistniejąca już graniczna linia do Mirska --> strona stacji Mirsk.
- linia do Frýdlantu v Čechách --> strona stacji Frýdlant v Čechách.
|
| |
|