Jindřichovice pod Smrkem
logo_cd.gif f-cz.png

Heinersdorf (Tafelfichte)przedwojenna niemiecka nazwa stacji
(Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku)

 Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2007   Obiekt położony na wysokości 390 m n.p.m. 

Kopalnie węgla brunatnego w trójstyku PL/CZ/DECzescy politycy z zadowoleniem przyjęli decyzję Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (postanowienie wydała ponownie jednoosobowo pani wiceprezes Rosario Silva de Lapuerta z Hiszpanii) o nałożeniu na Polskę kar za niewstrzymanie wydobycia w kopalni Turów, chociaż niektórzy z nich twierdzą że jej wysokość - 500 000 EUR dziennie to zbyt mało.
Czeskie elity polityczne opanowały więc umiejętność strzelania innym w plecy do perfekcji, bo jak widać - historia się powtarza. Tak samo jak w roku 1919 gdy rząd Czechosłowacji próbował "wyzwalać" Śląsk Cieszyński aż po Skoczów i Bielsko Białą a później blokował dostawy broni dla polskiego wojska walczącego z bolszewikami. Tak samo jak w roku 1945 gdy inny rząd Czechosłowacji zajmował Ziemię Kłodzką i widział granicę swojego kraju na północ od Nysy, Prudnika i Raciborza.

Tylko wredny niegodziwiec może pomyśleć o tym że Polska z dnia na dzień wstrzyma wydobycie w kopalni, zastopuje pracę czwartej co do wielkości elektrowni Polsce i tym samym zrezygnuje z 7 % krajowego bilansu energetycznego. Tylko dureń może uwierzyć w to że polski rząd zlikwiduje kilkanaście tysięcy miejsc pracy w regionie który na ich nadmiar nie narzeka. I tylko pospolity głupek może zaaprobować fakt że przed nadchodzącą zimą pozbawieni będą ciepła mieszkańcy Bogatyni, Turoszowa i sąsiednich miejscowości.
Rząd Polski zapowiedział że nie ma mowy o zamknięciu kopalni Turów. Mam więc nadzieję że nie zapłaci na rzecz Komisji Europejskiej ani jednego eurocenta.

- Czescy politycy w czasie kampanii wyborczej w swoim kraju zachęcają TSUE do jeszcze większego, finansowego szantażu wobec Polski.
- Czeski Greenpeace, europejskie organizacje proekologiczne i wtórujący im użyteczni idioci w Polsce licytują się w eskalowania gróźb i pozbawionych realizmu żądań.
- Czescy oligarchowie z zadowoleniem oczekują na możliwość zwiększenia wydobycia w swoich kopalniach.
- Czeska komisarz Vera Jourova wtykająca z uporem maniaka swój nos w nie swoje sprawy. Przede wszystkim polskie.
Wystarczy. Tak postępuje przyjaciel ? Nie. Nawet premier Mateusz Morawiecki mówiąc o "czeskich przyjaciołach" w kontekście Turowa ma taką minę jakby sam nie wierzył w to, co mówi.

Na koniec nurtujące mnie od jakiegoś czasu pytanie. Czy Grupa Wyszehradzka nadal istnieje i czy ma ona obecnie rację bytu ? V4 miało być porozumieniem czterech państw Europy Środkowej związanych podobnymi doświadczeniami dziejowymi oraz wspólnotą idei i interesów na forum europejskim. Ja takiej wspólnoty pomiędzy Polską i Czechami obecnie nie widzę i oby to był tylko chwilowy, zły sen.

Kopalnia węgla brunatnego Vršany - północne CzechyČeští politici uvítali rozhodnutí Soudního Dvora Evropské Unie (rozhodnutí opět vydal místopředseda Rosario Silva de Lapuerta ze Španělska) uložit Polsku sankce za neudržení těžby v dole Turów, ačkoli někteří tvrdí, že její částka - 500 000 EUR denně je příliš málo.
Česká politická elita zvládla schopnost střílet ostatní do zad k dokonalosti, protože jak vidíte - historie se opakuje. Totéž jako v roce 1919, kdy se československá vláda pokusila "osvobodit" Těšínské Slezsko až po Skoczów a Bielsko Biała a později zablokovala dodávky zbraní polské armádě bojující proti bolševikům. Stejné jako v roce 1945, kdy jiná československá vláda obsadila Kladskou zemi a viděla hranici své země na sever od Nysy, Prudniku a Racibórze.

Jen ošklivý zlý člověk si může myslet, že Polsko zastaví těžbu v dole přes noc, zastaví práci čtvrté největší elektrárny v Polsku a vzdá se tak 7% národní energetické bilance. Jen blázen může věřit, že polská vláda zruší několik tisíc pracovních míst v regionu, který si nestěžuje na jejich přebytek. A jen obyčejný idiot může schválit skutečnost, že obyvatelé Bogatynie, Turoszowa a sousedních měst budou před nadcházející zimou zbaveni tepla.
Polská vláda oznámila, že o uzavření dolu Turów není řeč. Doufám tedy, že nezaplatí Evropské komisi ani cent.

- Čeští politici během volební kampaně ve své zemi vybízejí SDEU k ještě většímu finančnímu vydírání proti Polsku.
- Česká Greenpeace, evropské proenvironmentální organizace a užiteční idioti, kteří je doprovázejí v Polsku, soutěží o eskalaci hrozeb a požadavků postrádajících realismus.
- Čeští oligarchové jsou rádi, že vidí příležitost ke zvýšení produkce ve svých dolech.
- Česká komisařka Věra Jourová tvrdohlavě strkala nos do svých záležitostí. Hlavně polsky.
Dost. Tohle dělá přítel ? Ne. I premiér Mateusz Morawiecki, mluvící v kontextu Turowa o "českých přátelích", vypadá, jako by nevěřil tomu, co říká.

Konečně otázka, která mě trápí už nějakou dobu. Existuje Visegrádská Skupina stále a má důvod ? V4 měla být dohodou čtyř středoevropských zemí souvisejících s podobnými historickými zkušenostmi a komunitou myšlenek a zájmů na evropském fóru. Nevidím nyní takovou komunitu mezi Polskem a Českou republikou a může to být jen dočasný, zlý sen.
min 271 1.jpgKolej połączyła Jindřichovice pod Smrkem ze światem (a dokładnie z Frýdlantem v Čechách) w sierpniu 1902 r. Stało się tak za sprawą prywatnego przedsięwzięcia pod nazwą Powiatowa Kolei Frýdlantu (Friedländer Bezirksbahn) o długości 23 km. 2 lata później linia została przedłużona do leżącego po drugiej stronie granicy, położonego 8 km dalej Mirska.
Widok od zachodu od strony wjazdu z Novégo Města pod Smrkem.
min 271 2.jpgPrzez prawie 41 lat była to główna stacja graniczna tej linii. Stąd rozbudowany układ torowy (kiedyś było ich 5), lokomotywownia (jeszcze stoi) i dość pokaźny, wówczas zapewne bardzo reprezentacyjny budynek stacji. Tutaj kończyły bieg niemieckie pociągi jadące z Gryfowa Śląskiego, dalej ruch prowadziły koleje austriackie, a po roku 1918 czechosłowackie. W przeciwieństwie do innych, transgranicznych linii tej części Sudetów to połączenie miało jednak znaczenie wybitnie lokalne, dlatego ciężkie składy towarowe i pasażerskie pociągi dalekobieżne raczej się tu nie zapuszczały. Tak było do roku 1945...
Widok na zachód - wyjazd do Novégo Města.
min 271 3.jpgKoniec wojny zakończył także historię wschodniego fragmentu linii w kierunku Mirska. Powojenne zmiany polityczne i komunistyczna paranoja w strefach przygranicznych "tu" - w Czechosłowacji i "tam" - czyli teraz już w Polsce spowodowały że ruch kolejowy przez granicę nigdy nie został wznowiony. Zresztą graniczny odcinek do Pobiednej został przerwany jeszcze w 1945 r. (przez Czechów) i rozebrany niedługo później.
Widok na wschód - dawny wyjazd w kierunku Pobiednej. Tor kończy się 200 m dalej pod lokalną drogą do Novégo Města. Stąd do granicy z Polską są niecałe 2 km.
min 271 4.jpgBudynek stacji w całej okazałości - widok z krzaków po drugiej stronie torów. Świadectwo dawnej świetności...
min 271 5.jpg...oraz ten sam budynek od strony odwrotnej - podjazd do stacji.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Jindřichovice pod Smrkem ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Jindřichovice pod Smrkem ❋  Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii zaczynających się na stacji Jindřichovice pod Smrkem znajdują się na stronach:
  1. nieistniejąca już graniczna linia do Mirska --> strona stacji Mirsk.
  2. linia do Frýdlantu v Čechách --> strona stacji Frýdlant v Čechách.
ROZKŁAD JAZDY

Jindřichovice pod Smrkem

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Jeleniej Góry | Liberecký Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 271 |

Liczba gości na stronie Jindřichovice pod Smrkem od 30 stycznia 2008: 4578
Data i czas poprzedniego wejścia: 27 stycznia 2022 / 19:56
Średnia wejść dziennie: 0.9

Wpis do bazy MySQL: 30 stycznia 2008
Ostatnia modyfikacja strony: 22 grudnia 2021
2004 - 2022
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.007 sek