Frýdlant v Čechách |
|
|
Friedland | Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku - przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1875 ❋ SNDVB - Süd - Norddeutche Verbindungsbahn / Jihoseveroněmecká Spojovací Dráha
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2012
|
Obiekt położony na wysokości 300 m n.p.m. |
|
Strona zawiera także opis dawnej wąskotorowej stacji Frýdlant v Čechách úzkokolejná. |
| Wizyta 1 - lipiec 2002.
Frýdlant v Čechách to stacja na dość ruchliwej trasie z Liberca do przejścia granicznego z Polską w Černousach. Co prawda komunikacja pasażerska na drugą stronę granicy - do Zawidowa nie funkcjonuje (po wojnie nie była wznowiona i raczej nie należy spodziewać się tutaj rewolucyjnych zmian ze strony PKP), ale pociągi towarowe w stronę Polski odjeżdżają stąd regularnie. Widok na zachód - w kierunku wyjazdów do Zawidowa i Jindřichovic pod Smrkem. |
| Ponadto jest to dobry punkt startowy do wypadów w Góry Izerskie. Prowadzą tam dwie lokalne linie kolejowe - oczywiście działające, ale u naszych południowych sąsiadów to normalne. Pierwsza z nich prowadzi do Jindřichovic pod Smrkem (dawna Friedländer Bezirksbahn). Przed wojną można było nią dojechać aż do Mirska i Gryfowa Śląskiego - po wojnie tory przez granicę w kierunku Pobiednej zostały rozebrane. Natomiast druga, zaczynająca się 6 kilometrów stąd - w Raspenavie dociera do stacyjki Bílý Potok u stóp Gór Izerskich. Z niej można już zaczynać wędrówkę po Izerach...
|
| Wizyta 2 - sierpień 2012.
Widok na wschód - łuk w prawo oraz wyjazd w kierunku Raspenavy i Liberca. |
| Budynek stacji - widok od strony wschodniej... |
| ...oraz zachodniej. To ostatnia stacja węzłowa przed granicą czesko - polską, ale spodziewanego natłoku pociągów towarowych tu nie widać. Za plecami mamy wyjazdy w kierunku Zawidowa i Jindřichovic pod Smrkem - linie rozgałęziają się kilometr dalej. Ten drugi szlak wykonuje zakręt o 180° i okrąża miasto od północy. |
| Szynobus 840 014 - 5 z Liberca do granicznej stacji Černousy. W bardziej cywilizowanych warunkach pojechałby dalej - do Zawidowa a może nawet do Zgorzelca. Ale przypomnę że komunikacja pasażerska na drugą stronę granicy nie funkcjonuje i funkcjonować nie będzie - bo nie. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Frýdlant v Čechách ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Popis trati 037 Liberec - Raspenava - Frýdlant v Čechách - Jindřichovice pod Smrkem / Černousy ❋
Žel Page
|
| |
|
Frýdlant v Čechách úzkokolejná
|
|
|
Kolej wąskotorowa o prześwicie 750 mm. |
| A to zapomniana ciekawostka - wąskotorowa część stacji Frýdlant v Čechách. Do początku 1976 r. odjeżdżały stąd pociągi (na ogół spalinowóz T-47 + pojedyńczy wagon osobowy) do stacji Heřmanice położonej tuż przy granicy z Polską. Przed ostatnią wojną była to wąskotorowa linia będąca fragmentem większej całości wiodącej przez Bogatynię do Zittau. 13 stycznia 1976 r. zachowany czeski odcinek wąskotorowy Frýdlant - Heřmanice zakończył działalność. |
| Wąskotorowy fragment stacji - widok na zachód - dawny wyjazd w kierunku Heřmanic. Po drodze nastepowała jeszcze zmiana czoła pociągu na stacji Dětřichov. Cała ta krótka i niepozorna (pozornie) linia z uwagi na lokalne ukształtowanie terenu była dość mocno pokręcona. Do czasów obecnych pozostało zarośnięte drzewami starotorze - warto się nim przejść. |
Linki zewnętrzne
-
Úzkorozchodka Frýdlant v Čechách - Heřmanice (zrušená) ❋ Stránky Přátel Železnic
-
Frýdlant - Heřmanice - {Reichenau (Bogatynia) - Zittau} ❋ Pardubický Spolek Historie Železniční Dopravy
Linki do informacji i zdjęć dotyczących nieistniejącej już linii wąskotorowej Zittau - Bogatynia - Turoszów / Heřmanice - Frýdlant v Čechách znajdują się także na stronie stacji Bogatynia.
|
|