Frýdlant v Čechách
logo_cd.gif f-cz.png

Friedlandprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
(Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku)

 Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2012   Obiekt położony na wysokości 300 m n.p.m. 

Kopalnie węgla brunatnego w trójstyku PL/CZ/DECzescy politycy z zadowoleniem przyjęli decyzję Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (postanowienie wydała ponownie jednoosobowo pani wiceprezes Rosario Silva de Lapuerta z Hiszpanii) o nałożeniu na Polskę kar za niewstrzymanie wydobycia w kopalni Turów, chociaż niektórzy z nich twierdzą że jej wysokość - 500 000 EUR dziennie to zbyt mało.
Czeskie elity polityczne opanowały więc umiejętność strzelania innym w plecy do perfekcji, bo jak widać - historia się powtarza. Tak samo jak w roku 1919 gdy rząd Czechosłowacji próbował "wyzwalać" Śląsk Cieszyński aż po Skoczów i Bielsko Białą a później blokował dostawy broni dla polskiego wojska walczącego z bolszewikami. Tak samo jak w roku 1945 gdy inny rząd Czechosłowacji zajmował Ziemię Kłodzką i widział granicę swojego kraju na północ od Nysy, Prudnika i Raciborza.

Tylko wredny niegodziwiec może pomyśleć o tym że Polska z dnia na dzień wstrzyma wydobycie w kopalni, zastopuje pracę czwartej co do wielkości elektrowni Polsce i tym samym zrezygnuje z 7 % krajowego bilansu energetycznego. Tylko dureń może uwierzyć w to że polski rząd zlikwiduje kilkanaście tysięcy miejsc pracy w regionie który na ich nadmiar nie narzeka. I tylko pospolity głupek może zaaprobować fakt że przed nadchodzącą zimą pozbawieni będą ciepła mieszkańcy Bogatyni, Turoszowa i sąsiednich miejscowości.
Rząd Polski zapowiedział że nie ma mowy o zamknięciu kopalni Turów. Mam więc nadzieję że nie zapłaci na rzecz Komisji Europejskiej ani jednego eurocenta.

- Czescy politycy w czasie kampanii wyborczej w swoim kraju zachęcają TSUE do jeszcze większego, finansowego szantażu wobec Polski.
- Czeski Greenpeace, europejskie organizacje proekologiczne i wtórujący im użyteczni idioci w Polsce licytują się w eskalowania gróźb i pozbawionych realizmu żądań.
- Czescy oligarchowie z zadowoleniem oczekują na możliwość zwiększenia wydobycia w swoich kopalniach.
- Czeska komisarz Vera Jourova wtykająca z uporem maniaka swój nos w nie swoje sprawy. Przede wszystkim polskie.
Wystarczy. Tak postępuje przyjaciel ? Nie. Nawet premier Mateusz Morawiecki mówiąc o "czeskich przyjaciołach" w kontekście Turowa ma taką minę jakby sam nie wierzył w to, co mówi.

Na koniec nurtujące mnie od jakiegoś czasu pytanie. Czy Grupa Wyszehradzka nadal istnieje i czy ma ona obecnie rację bytu ? V4 miało być porozumieniem czterech państw Europy Środkowej związanych podobnymi doświadczeniami dziejowymi oraz wspólnotą idei i interesów na forum europejskim. Ja takiej wspólnoty pomiędzy Polską i Czechami obecnie nie widzę i oby to był tylko chwilowy, zły sen.

Kopalnia węgla brunatnego Vršany - północne CzechyČeští politici uvítali rozhodnutí Soudního Dvora Evropské Unie (rozhodnutí opět vydal místopředseda Rosario Silva de Lapuerta ze Španělska) uložit Polsku sankce za neudržení těžby v dole Turów, ačkoli někteří tvrdí, že její částka - 500 000 EUR denně je příliš málo.
Česká politická elita zvládla schopnost střílet ostatní do zad k dokonalosti, protože jak vidíte - historie se opakuje. Totéž jako v roce 1919, kdy se československá vláda pokusila "osvobodit" Těšínské Slezsko až po Skoczów a Bielsko Biała a později zablokovala dodávky zbraní polské armádě bojující proti bolševikům. Stejné jako v roce 1945, kdy jiná československá vláda obsadila Kladskou zemi a viděla hranici své země na sever od Nysy, Prudniku a Racibórze.

Jen ošklivý zlý člověk si může myslet, že Polsko zastaví těžbu v dole přes noc, zastaví práci čtvrté největší elektrárny v Polsku a vzdá se tak 7% národní energetické bilance. Jen blázen může věřit, že polská vláda zruší několik tisíc pracovních míst v regionu, který si nestěžuje na jejich přebytek. A jen obyčejný idiot může schválit skutečnost, že obyvatelé Bogatynie, Turoszowa a sousedních měst budou před nadcházející zimou zbaveni tepla.
Polská vláda oznámila, že o uzavření dolu Turów není řeč. Doufám tedy, že nezaplatí Evropské komisi ani cent.

- Čeští politici během volební kampaně ve své zemi vybízejí SDEU k ještě většímu finančnímu vydírání proti Polsku.
- Česká Greenpeace, evropské proenvironmentální organizace a užiteční idioti, kteří je doprovázejí v Polsku, soutěží o eskalaci hrozeb a požadavků postrádajících realismus.
- Čeští oligarchové jsou rádi, že vidí příležitost ke zvýšení produkce ve svých dolech.
- Česká komisařka Věra Jourová tvrdohlavě strkala nos do svých záležitostí. Hlavně polsky.
Dost. Tohle dělá přítel ? Ne. I premiér Mateusz Morawiecki, mluvící v kontextu Turowa o "českých přátelích", vypadá, jako by nevěřil tomu, co říká.

Konečně otázka, která mě trápí už nějakou dobu. Existuje Visegrádská Skupina stále a má důvod ? V4 měla být dohodou čtyř středoevropských zemí souvisejících s podobnými historickými zkušenostmi a komunitou myšlenek a zájmů na evropském fóru. Nevidím nyní takovou komunitu mezi Polskem a Českou republikou a může to být jen dočasný, zlý sen.
Strona zawiera także opis dawnej wąskotorowej stacji Frýdlant v Čechách úzkokolejná.
min 32 1.jpgOdsłona 1 - lipiec 2002.

Frýdlant v Čechách to stacja na dość ruchliwej trasie z Liberca do przejścia granicznego z Polską w Černousach. Co prawda komunikacja pasażerska na drugą stronę granicy - do Zawidowa nie funkcjonuje (po wojnie nie była wznowiona i raczej nie należy spodziewać się tutaj rewolucyjnych zmian ze strony PKP), ale pociągi towarowe w stronę Polski odjeżdżają stąd regularnie.
Widok na zachód - w kierunku wyjazdów do Zawidowa i Jindřichovic pod Smrkem.
min 32 2.jpgPonadto jest to dobry punkt startowy do wypadów w Góry Izerskie. Prowadzą tam dwie lokalne linie kolejowe - oczywiście działające, ale u naszych południowych sąsiadów to normalne.
Pierwsza z nich prowadzi do Jindřichovic pod Smrkem (dawna Friedländer Bezirksbahn). Przed wojną można było nią dojechać aż do Mirska i Gryfowa Śląskiego - po wojnie tory przez granicę w kierunku Pobiednej zostały rozebrane. Natomiast druga, zaczynająca się 6 kilometrów stąd - w Raspenavie dociera do stacyjki Bílý Potok u stóp Gór Izerskich. Z niej można już zaczynać wędrówkę po Izerach...
min 32 3.jpgOdsłona 2 - sierpień 2012.

Widok na wschód - łuk w prawo oraz wyjazd w kierunku Raspenavy i Liberca.
min 32 4.jpgBudynek stacji - widok od strony wschodniej...
min 32 5.jpg...oraz zachodniej. To ostatnia stacja węzłowa przed granicą czesko - polską, ale spodziewanego natłoku pociągów towarowych tu nie widać. Za plecami mamy wyjazdy w kierunku Zawidowa i Jindřichovic pod Smrkem - linie rozgałęziają się kilometr dalej. Ten drugi szlak wykonuje zakręt o 180° i okrąża miasto od północy.
min 32 6.jpgSzynobus 840 014 - 5 z Liberca do granicznej stacji Černousy. W bardziej cywilizowanych warunkach pojechałby dalej - do Zawidowa a może nawet do Zgorzelca. Ale przypomnę że komunikacja pasażerska na drugą stronę granicy nie funkcjonuje i funkcjonować nie będzie - bo nie.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Frýdlant v Čechách ❋  Atlas Kolejowy Polski
  2. Popis trati 037 Liberec - Raspenava - Frýdlant v Čechách - Černousy ❋  Žel Page
  3. Popis trati 039 Frýdlant v Čechách - Jindřichovice pod Smrkem ❋  Žel Page
ROZKŁAD JAZDY

Frýdlant v Čechách

tablica odjazdów
tablica przyjazdów


Frýdlant v Čechách úzkokolejná
logo_dlz.giff-cz.png

Kolej wąskotorowa o prześwicie 750 mm.
min 32 7.jpgA to zapomniana ciekawostka - wąskotorowa część stacji Frýdlant v Čechách. Do początku 1976 r. odjeżdżały stąd pociągi (na ogół spalinowóz T-47 + pojedyńczy wagon osobowy) do stacji Heřmanice położonej tuż przy granicy z Polską. Przed ostatnią wojną była to wąskotorowa linia będąca fragmentem większej całości wiodącej przez Bogatynię do Zittau. 13 stycznia 1976 r. zachowany czeski odcinek wąskotorowy Frýdlant - Heřmanice zakończył działalność.
min 32 8.jpgWąskotorowy fragment stacji - widok na zachód - dawny wyjazd w kierunku Heřmanic. Po drodze nastepowała jeszcze zmiana czoła pociągu na stacji Dětřichov. Cała ta krótka i niepozorna (pozornie) linia z uwagi na lokalne ukształtowanie terenu była dość mocno pokręcona. Do czasów obecnych pozostało zarośnięte drzewami starotorze - warto się nim przejść.
Linki zewnętrzne
  1. Úzkorozchodka Frýdlant v Čechách - Heřmanice (zrušená) ❋ Stránky Přátel Železnic
  2. Frýdlant - Heřmanice - {Reichenau (Bogatynia) - Zittau} ❋ Pardubický Spolek Historie Železniční Dopravy
Linki do informacji i zdjęć dotyczących nieistniejącej już linii wąskotorowej Zittau - Bogatynia - Turoszów / Heřmanice - Frýdlant v Čechách znajdują się także na stronie stacji Bogatynia.
Strona główna | Okolice Zgorzelca | Liberecký Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 32 |

Liczba gości na stronie Frýdlant v Čechách od 30 września 2006: 6699
Data i czas poprzedniego wejścia: 25 stycznia 2022 / 08:23
Średnia wejść dziennie: 1.2

Wpis do bazy MySQL: 6 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 17 marca 2020
2004 - 2022
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.129 sek