Mielno Koszalińskie |
|
|
Groß Möllen | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1905 ❋ KGG - Kleinbahn Güdenhagen - Groß Möllen / Kolej Lokalna Mścice - Mielno Koszalińskie
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2003
|
Obiekt położony na wysokości 4 m n.p.m. |
|
| Ujęcie na południowy wschód - koniec linii. Dalej mamy już zatokę Rügischer Bodden i wyspę Insel Vilm. |
| Odsłona 2 - 11 par pociągów dziennie - wakacje 2022.
Kierunek północ - koniec toru w Mielnie. Nie zawsze tak było, ale z przyczyn oczywistych śladu po linii tramwajowej do Unieścia już nie ma. To jednak czasy przedwojenne... |
| Widok na południe - wyjazd do Mścic i Koszalina. Budynek dworcowy w Mielnie jest obecnie własnością prywatną, sprywatyzowano także zasadniczą część peronu. To pamiątka po czasach jaśnie oświeconych kretynów którzy sądzili że pociągi w Mielnie to czas przeszły dokonany. A tu figa z makiem - nie wyszło.
Że ktoś chce mieszkać i wypoczywać w takim specyficznym miejscu na oczach setek pasażerów dziennie - przynajmniej latem - jest dla mnie trochę nieracjonalne. |
| Dla podróżnych zostało się niecałe 30 m nowego, dobudowanego peronu - w sam raz żeby zmieścił się przy nim taki jednoczłonowy SZT typu SA 103. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Mielno Koszalińskie ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Mielno Koszalińskie ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Mielno Koszalińskie ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Strecken Mścice (Güdenhagen) - Mielno Koszalińskie (Groß Möllen) ❋
Eisenbahnen in Pommern
-
Tramwaje w Mielnie ❋ Foto Polska
-
Tramwaje w Unieściu ❋ Polska-Org
|
Z punktu widzenia dociekliwego użytkownika kolei dzieje tej krótkiej linii (zaledwie 6 km) w ciągu ostatnich lat XX wieku były dość niezrozumiałe, a wręcz absurdalne. Odcinek Mścice - Mielno został zelektryfikowany w 1988 roku przy okazji elektryfikacji linii Koszalin - Kołobrzeg. W sezonie letnim kursowało na trasie Koszalin - Mielno do 7 par pociągów złożonych z EZT, czas przejazdu wynosił 23 minuty (autobus - ponad 40 minut), a relacja cieszyła się dużym powodzeniem. Jednak 6 lat później - jesienią 1994 roku przejazdy tą linią zlikwidowano. Efekt był taki, że latem przed Mielnem ciągnęły się wielokilometrowe korki samochodów i busów, a obok szosy nad zarośniętym krzakami torem kolejowym straszył rząd słupów po zdemontowanej, zniszczonej trakcji elektrycznej. Ktoś taką decyzję podjął - była to tylko głupota, brak zdrowego rozsądku czy też złośliwa, zła wola jakiegoś debila ? Odpowiedź moim zdaniem jest prosta. |
1* Komunikacja pasażerska na linii Mścice - Mielno Koszalińskie została zlikwidowana 1 października 1994 roku. Niedługo później zwinięto sieć trakcyjną. 2* Pociągi na trasę pomiędzy Koszalinem a Mielnem powróciły 19 lipca 2008 roku po czternastu latach przerwy. Autobusy szynowe na tej trasie mają kursować w sezonie letnim 16 razy dziennie w takcie mniej więcej 90-cio minutowym (zależnym od pory dnia). Czas przejazdu całej trasy - 15 km wynosi 18 minut. Odcinek Mścice - Mielno (6 km) został przejęty i wyremontowany przez lokalny samorząd, szynobus został użyczony przez Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski. Kolejny malutki krok w kierunku przywracania cywilizowanych warunków podróżowania koleją w naszym kraju został więc wykonany - brawo ! Nie potrafię tylko powstrzymać się od jednej złośliwości. W roku 1994 PKP likwidowało połączenie do Mielna tłumacząc to tym że 7 par pociągów (wówczas elektrycznych) nie mieści się na jednotorowym odcinku Koszalin - Mścice (duży ruch pociągów pospiesznych do Kołobrzegu - takie pieprzenie dla gawiedzi). Teraz zmieściło się na tym odcinku 16 dodatkowych par. Pytanie retoryczne - kto wówczas oszukiwał i robił z siebie idiotę ? |
|