Kołobrzeg |
Kb |
|
|
|
|
Kolberg | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1859 ❋ BStE - Berlin - Stettiner Eisenbahn - Gesellschaft / Towarzystwo Kolei Żelaznej Berlińsko - Szczecińskiej
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2001
|
Obiekt położony na wysokości 3 m n.p.m. |
|
| Wizyta 1 - sierpień 2003
SM 42 kręcąca się tam i z powrotem po kołobrzeskiej stacji. Manewry - w sezonie letnim - szczególnie rano i wieczorem - pracy dla tych lokomotyw jest bardzo dużo. |
| Skład (ten na wprost) który za chwilę zostanie odciągnięty na tory postojowe to pospieszny z Kielc i Lublina. Lekko po lewej stronie kadru pospieszny do Krakowa Płaszowa i Rzeszowa - odjedzie z Kołobrzegu wieczorem, trochę po 20:00. |
| I jeszcze raz tory postojowe widziane od strony północnej. Dominują wagony sypialne :) |
| Wizyta 2 - lipiec 2022
Przejazd kolejowy na ulicy Myśliwskiej. Wjazd od strony Białogardu - na wprost początek torów postojowych kołobrzeskiego dworca. Idąc w prawo za 10 minut trafimy na plażę w ekskluzywnej, hotelowej (5 gwiazdek to norma) dzielnicy miasta. |
| Budynek dworca w całej okazałości - ulica Dworcowa. |
| Peron 1. Na torze 2 widzimy końcówkę (jedenasty wagon) składu IC 8306 "Malczewski" do Krakowa Głównego. Pociąg ten odjedzie z Kołobrzegu o 12:43. |
| Peron 1 to także ślepo się kończący tor 4 zakończony świetlną TZ. Jest wykorzystywany przez lokalne składy Polregio jadące do Koszalina lub Białogardu. Tor 6 (prawy skrajny) obsługiwał natomiast dawny elewator zbożowy - to ten remontowany budynek po prawej. Była tu rampa z nieistniejącą już wiatą nad torem. Elewator jest od wielu lat przebudowywany na hotel. Czy megafony na peronie 1 będą od 22:00 do 6:00 wyciszone ? |
| Kładka nad torami we wschodniej części dworca. Wyjazdy do Koszalina (jeszcze w obrębie stacji lekko w lewo) i do Białogardu (po opuszczeniu stacji na wprost). |
| Peron 1 - ujęcie odwrotne - widok od strony wschodniej. Po lewej wspomniany już dawny elewator zbożowy. Oryginalna lokalizacja - elewator na dworcu pasażerskim :) |
| Dochodzi 12:40. Za chwilę IC "Malczewski" ruszy w drogę do Krakowa Głównego. Przyjazd do celu przewidziany jest na 21:20, przed pociągiem więc niecałe 9 godzin jazdy. Taki czas przejazdu może się już podobać. Z przodu elektrowóz EP 07 - 1062 (PKP IC Zakład Zachodni w Poznaniu) a w planie bardzo atrakcyjna trasa przez zachodnią Polskę. Po drodze Piła Główna, Poznań Główny, Wrocław Główny, Opole Główne oraz Katowice. Pojedziemy siedząc grzecznie, podróż minie nam bezpiecznie :) |
| Peron 2 - ujęcie od strony wschodniej. Wiata nad peronem została pięknie odnowiona. |
| Budynek dworca (we fragmencie) widziany z peronu 2 od strony wschodniej. Wiaty peronowe skutecznie zasłaniają obiekt i nie pozwalają na bardziej obrazową fotkę, ale to tutejsza specyfika i trzeba się z nią pogodzić. |
| Peron 2 i tory 1 oraz 2 - ujęcie od strony zachodniej. |
| Przechodzimy przejściem podziemnym (są także windy) ponownie na peron 1. Widok w kierunku zachodnim - punkt postojowy dla lokomotyw PKP IC oraz (w lewo) wyjazd do Trzebiatowa. |
| Po lewej nastawnia dysponująca "Kb". Kiedyś była nastawnią wykonawczą "Kb2" - dawno temu (jeszcze pod koniec XX stulecia) nastawnia dysponująca "Kb" znajdowała się w połowie długości peronu 2. |
| Jest 12:55. Prawie punktualnie na tor 3 (peron 2) wjeżdża skład Polregio "Pomerania" ze Szczecina Głównego. Jest nim trójczłonowy SZT typu SA 136 - 005 produkcji bydgoskiej PESY. |
| Kilka minut później na stacji (na torze 1 przy peronie 2) pojawia się IC 1851 "Posejdon" z Warszawy Zachodniej. Jak przystało na skład IC opóźnienie nie przekracza kwadransa :/ To gorzka konstatacja, ale punktualność kursowania składów dalekobieżnych latem roku 2022 w naszym kraju jest bardzo daleka od oczekiwań. |
| IC "Posejdon" przyprowadził elektrowóz EU 160 - 028 "Griffin" (produkcja NEWAG S.A. Nowy Sącz). Za chwilę zaczną się skomplikowane manewry lokomotyw. |
| EU 160 - 028 parkuje w okolicy nastawni dysponującej "Kb". |
| Jednocześnie do składu "Posejdona" podjeżdża trzyosiowy spalinowóz z napędem wiązarowym 401 Da - 335. Podobno najbardziej znana lokomotywka tego typu w kraju z uwagi na pracę w Kołobrzegu. Właśnie tutaj 401 Da - 335 świadczy usługi manewrowe. Została wyprodukowana w Chrzanowie w 1976 roku. Jak zdecydowana większość tych lokomotyw pracowała dla potrzeb przemysłu - konkretnie dla Huty Cynku w Miasteczku Śląskim. W roku 2010 (będąc w fatalnym stanie technicznym) została przejęta przez firmę NKN Usługi Kolejowe ze Szczecina. |
| Spalinowóz 401 Da - 335 wypycha "Posejdona" na tory postojowe PKP IC znajdujące się we wschodniej części stacji. |
| Przejazd przez bardzo ruchliwe skrzyżowanie ulic Jagiellońskiej i Solnej - wyjazd do Trzebiatowa. Jeszcze przed mostem nad Parsętą kończy się sieć trakcyjna. |
| |
|
Dwa powyższe zdjęcia to dwa ujęcia z tego samego miejsca: przecięcie ulicy Solnej z bocznicą prowadzącą do kołobrzeskiego portu. * górne - początkowy odcinek bocznicy przecina Park Teatralny do ulicy Zdrojowej i Ronda WOŚP (niekumatych odsyłam do Owsiaka :). * dolne - wprowadzenie toru z portu w obręb stacji Kołobrzeg. Port w Kołobrzegu jest jedynym średniej wielkości portem morskim naszego kraju który nadal posiada czynne połączenie torowe z siecią PKP, chociaż prowadzi ono ulicami miasta i jest mocno kłopotliwe w użytkowaniu - tory do portów w Ustce (ten na lewym brzeg Słupi) i Helu są raczej nieczynne. A szkoda bo teraz (awaryjny wywóz zboża z Ukrainy) by się przydały. Mapka przedstawia pokręcony układ bocznic portowych w Kołobrzegu.
|
| Semaforek zabytkowo - krajoznawczy.
Miejska zabudowa Kołobrzegu to prawie w całości replika ponieważ podczas działań wojennych w 1945 roku 95% miasta zostało zniszczone. Bazylika pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny wybudowana w XIV wieku w stylu gotyckim stanowiła ważny punkt obrony miasta i została zburzona przez ostrzał artylerii sowieckiej podczas walk o Kołobrzeg. Po II wojnie ruiny kościoła początkowo zamierzono rozebrać, jednak w roku 1957 przekazano je kościołowi katolickiemu i rozpoczęto odbudowę. W roku 1972 kościół Mariacki ustanowiono konkatedrą diecezji koszalińsko - kołobrzeskiej a 10 czerwca 1986 roku papież Jan Paweł II podniósł świątynię do godności bazyliki mniejszej. |
| Skrzyżowanie ulic Jana Frankowskiego i Dworcowej nieopodal brzegu Parsęty. Budynek łaźni miejskiej wybudowany w kształcie barbakanu pochodzi z początku XX stulecia i w roli tej (czyli łaźni) funkcjonował do lat 70-tych. Obecnie - po remoncie - mieści się tutaj Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia. |
| Muzeum Oręża Polskiego i kącik poświęcony polskim znakom granicznym - zasadniczo powojennym. Tutaj można obok nich zachowywać się trochę swobodniej niż na prawdziwej granicy naszej ojczyzny - a przede wszystkim na jej odcinkach położonych na północy i wschodzie :) |
| Fragment portu jachtowego w Kołobrzegu. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Kołobrzeg ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Kołobrzeg ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Kołobrzeg ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Kołobrzeg ❋
Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
-
Kilka dni wśród 'kociołków' ❋
Świat na szynach
-
Strecken Kołobrzeg (Kolberg) - Koszalin (Köslin) ❋
Eisenbahnen in Pommern
-
Strecken Goleniów (Gollnow) - Trzebiatów (Treptow) - Kołobrzeg (Kolberg) ❋
Eisenbahnen in Pommern
-
Claytonem do Kołobrzegu, 26-IX-2009 ❋
Kolejowa Strona MK z Podkarpacia
-
Pirat 2010 ❋ Kraina Żywych Maszyn
|
| |
|
Port Kołobrzeg
|
|
|
| Każdy MK w Polsce wie że zasadniczy tor kolejowy w kołobrzeskim porcie kończy się na nabrzeżu przed wejściem do bosmanatu portu :) |
| Do tego miejsca położonego tuż obok latarni morskiej można dojechać specjalnymi pociągami pasażerskimi na ogół kilka razy w roku. Niestety - eventy te są mi znane tylko z filmów :/ |
| Jeden z rozjazdów typu "tramwajowego" na nabrzeżu. Drążek do przestawiania iglic jest odpowiednio większy ? |
| Ogólna sjesta i wakacyjna beztroska - tutaj się wypoczywa i wydaje pieniądze :)) |
| Ulica Towarowa - ujęcie w kierunku północnym czyli latarnia morska, koniec toru, bosmanat, molo i morze. |
| Ulica Towarowa - ujęcie w kierunku południowo - wschodnim czyli wyjazd do stacji Kołobrzeg. |
|
Skład towarowy na ulicach Kołobrzegu. źródło nieznane - serwis nie posiada praw autorskich do tej grafiki. |
Linki zewnętrzne
-
Kołobrzeg - bocznice portowe ❋ Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Pociąg "PIRAT" - widok z lokomotywy - Kołobrzeg 2016 część 1 ❋ You Tube
-
Pociąg "PIRAT" - widok z lokomotywy - Kołobrzeg 2016 część 2 ❋ You Tube
-
Pociąg "PIRAT" 2016 ❋ You Tube
-
Pociągiem po ulicach miasta: SU42-536 "PIRAT" do Portu Kołobrzeg ❋ You Tube
-
Gdzie tory spotykają morze: "PIRAT" w Porcie Kołobrzeg 2021 ❋ You Tube
|
|