Kołobrzeg
Kb logo_pkp.gif f-pl.png

Kolbergprzedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Kołobrzeg - stacja oddana do użytku w roku 1859  ❋  BStE - Berlin - Stettiner Eisenbahn - Gesellschaft / Towarzystwo Kolei Żelaznej Berlińsko - Szczecińskiej

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2001   Obiekt położony na wysokości 3 m n.p.m. 

min 57 1.jpgWizyta 1 - sierpień 2003

SM 42 kręcąca się tam i z powrotem po kołobrzeskiej stacji. Manewry - w sezonie letnim - szczególnie rano i wieczorem - pracy dla tych lokomotyw jest bardzo dużo.
min 57 2.jpgSkład (ten na wprost) który za chwilę zostanie odciągnięty na tory postojowe to pospieszny z Kielc i Lublina. Lekko po lewej stronie kadru pospieszny do Krakowa Płaszowa i Rzeszowa - odjedzie z Kołobrzegu wieczorem, trochę po 20:00.
min 57 3.jpgI jeszcze raz tory postojowe widziane od strony północnej. Dominują wagony sypialne :)
min 57 4.jpgWizyta 2 - lipiec 2022

Przejazd kolejowy na ulicy Myśliwskiej. Wjazd od strony Białogardu - na wprost początek torów postojowych kołobrzeskiego dworca. Idąc w prawo za 10 minut trafimy na plażę w ekskluzywnej, hotelowej (5 gwiazdek to norma) dzielnicy miasta.
min 57 5.jpgBudynek dworca w całej okazałości - ulica Dworcowa.
min 57 6.jpgPeron 1. Na torze 2 widzimy końcówkę (jedenasty wagon) składu IC 8306 "Malczewski" do Krakowa Głównego. Pociąg ten odjedzie z Kołobrzegu o 12:43.
min 57 7.jpgPeron 1 to także ślepo się kończący tor 4 zakończony świetlną TZ. Jest wykorzystywany przez lokalne składy Polregio jadące do Koszalina lub Białogardu. Tor 6 (prawy skrajny) obsługiwał natomiast dawny elewator zbożowy - to ten remontowany budynek po prawej. Była tu rampa z nieistniejącą już wiatą nad torem. Elewator jest od wielu lat przebudowywany na hotel. Czy megafony na peronie 1 będą od 22:00 do 6:00 wyciszone ?
min 57 8.jpgKładka nad torami we wschodniej części dworca. Wyjazdy do Koszalina (jeszcze w obrębie stacji lekko w lewo) i do Białogardu (po opuszczeniu stacji na wprost).
min 57 9.jpgPeron 1 - ujęcie odwrotne - widok od strony wschodniej. Po lewej wspomniany już dawny elewator zbożowy. Oryginalna lokalizacja - elewator na dworcu pasażerskim :)
min 57 10.jpgDochodzi 12:40. Za chwilę IC "Malczewski" ruszy w drogę do Krakowa Głównego. Przyjazd do celu przewidziany jest na 21:20, przed pociągiem więc niecałe 9 godzin jazdy. Taki czas przejazdu może się już podobać. Z przodu elektrowóz EP 07 - 1062 (PKP IC Zakład Zachodni w Poznaniu) a w planie bardzo atrakcyjna trasa przez zachodnią Polskę. Po drodze Piła Główna, Poznań Główny, Wrocław Główny, Opole Główne oraz Katowice. Pojedziemy siedząc grzecznie, podróż minie nam bezpiecznie :)
min 57 11.jpgPeron 2 - ujęcie od strony wschodniej. Wiata nad peronem została pięknie odnowiona.
min 57 12.jpgBudynek dworca (we fragmencie) widziany z peronu 2 od strony wschodniej. Wiaty peronowe skutecznie zasłaniają obiekt i nie pozwalają na bardziej obrazową fotkę, ale to tutejsza specyfika i trzeba się z nią pogodzić.
min 57 13.jpgPeron 2 i tory 1 oraz 2 - ujęcie od strony zachodniej.
min 57 14.jpgPrzechodzimy przejściem podziemnym (są także windy) ponownie na peron 1. Widok w kierunku zachodnim - punkt postojowy dla lokomotyw PKP IC oraz (w lewo) wyjazd do Trzebiatowa.
min 57 15.jpgPo lewej nastawnia dysponująca "Kb". Kiedyś była nastawnią wykonawczą "Kb2" - dawno temu (jeszcze pod koniec XX stulecia) nastawnia dysponująca "Kb" znajdowała się w połowie długości peronu 2.
min 57 16.jpgJest 12:55. Prawie punktualnie na tor 3 (peron 2) wjeżdża skład Polregio "Pomerania" ze Szczecina Głównego. Jest nim trójczłonowy SZT typu SA 136 - 005 produkcji bydgoskiej PESY.
min 57 17.jpgKilka minut później na stacji (na torze 1 przy peronie 2) pojawia się IC 1851 "Posejdon" z Warszawy Zachodniej. Jak przystało na skład IC opóźnienie nie przekracza kwadransa :/ To gorzka konstatacja, ale punktualność kursowania składów dalekobieżnych latem roku 2022 w naszym kraju jest bardzo daleka od oczekiwań.
min 57 18.jpgIC "Posejdon" przyprowadził elektrowóz EU 160 - 028 "Griffin" (produkcja NEWAG S.A. Nowy Sącz). Za chwilę zaczną się skomplikowane manewry lokomotyw.
min 57 19.jpgEU 160 - 028 parkuje w okolicy nastawni dysponującej "Kb".
min 57 20.jpgJednocześnie do składu "Posejdona" podjeżdża trzyosiowy spalinowóz z napędem wiązarowym 401 Da - 335. Podobno najbardziej znana lokomotywka tego typu w kraju z uwagi na pracę w Kołobrzegu. Właśnie tutaj 401 Da - 335 świadczy usługi manewrowe. Została wyprodukowana w Chrzanowie w 1976 roku. Jak zdecydowana większość tych lokomotyw pracowała dla potrzeb przemysłu - konkretnie dla Huty Cynku w Miasteczku Śląskim. W roku 2010 (będąc w fatalnym stanie technicznym) została przejęta przez firmę NKN Usługi Kolejowe ze Szczecina.
min 57 21.jpgSpalinowóz 401 Da - 335 wypycha "Posejdona" na tory postojowe PKP IC znajdujące się we wschodniej części stacji.
min 57 22.jpgPrzejazd przez bardzo ruchliwe skrzyżowanie ulic Jagiellońskiej i Solnej - wyjazd do Trzebiatowa. Jeszcze przed mostem nad Parsętą kończy się sieć trakcyjna.
min 57 23.jpgmap_1_ke.jpg
min 57 24.jpg
Dwa powyższe zdjęcia to dwa ujęcia z tego samego miejsca: przecięcie ulicy Solnej z bocznicą prowadzącą do kołobrzeskiego portu.
* górne - początkowy odcinek bocznicy przecina Park Teatralny do ulicy Zdrojowej i Ronda WOŚP (niekumatych odsyłam do Owsiaka :).
* dolne - wprowadzenie toru z portu w obręb stacji Kołobrzeg.
Port w Kołobrzegu jest jedynym średniej wielkości portem morskim naszego kraju który nadal posiada czynne połączenie torowe z siecią PKP, chociaż prowadzi ono ulicami miasta i jest mocno kłopotliwe w użytkowaniu - tory do portów w Ustce (ten na lewym brzeg Słupi) i Helu są raczej nieczynne. A szkoda bo teraz (awaryjny wywóz zboża z Ukrainy) by się przydały. Mapka przedstawia pokręcony układ bocznic portowych w Kołobrzegu.
min 57 25.jpgSemaforek zabytkowo - krajoznawczy.

Miejska zabudowa Kołobrzegu to prawie w całości replika ponieważ podczas działań wojennych w 1945 roku 95% miasta zostało zniszczone. Bazylika pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny wybudowana w XIV wieku w stylu gotyckim stanowiła ważny punkt obrony miasta i została zburzona przez ostrzał artylerii sowieckiej podczas walk o Kołobrzeg. Po II wojnie ruiny kościoła początkowo zamierzono rozebrać, jednak w roku 1957 przekazano je kościołowi katolickiemu i rozpoczęto odbudowę. W roku 1972 kościół Mariacki ustanowiono konkatedrą diecezji koszalińsko - kołobrzeskiej a 10 czerwca 1986 roku papież Jan Paweł II podniósł świątynię do godności bazyliki mniejszej.
min 57 26.jpgSkrzyżowanie ulic Jana Frankowskiego i Dworcowej nieopodal brzegu Parsęty. Budynek łaźni miejskiej wybudowany w kształcie barbakanu pochodzi z początku XX stulecia i w roli tej (czyli łaźni) funkcjonował do lat 70-tych. Obecnie - po remoncie - mieści się tutaj Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia.
min 57 27.jpgMuzeum Oręża Polskiego i kącik poświęcony polskim znakom granicznym - zasadniczo powojennym. Tutaj można obok nich zachowywać się trochę swobodniej niż na prawdziwej granicy naszej ojczyzny - a przede wszystkim na jej odcinkach położonych na północy i wschodzie :)
min 57 28.jpgFragment portu jachtowego w Kołobrzegu.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Kołobrzeg ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Kołobrzeg ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Kołobrzeg ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Kołobrzeg ❋  Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
  5. Kilka dni wśród 'kociołków' ❋  Świat na szynach
  6. Strecken Kołobrzeg (Kolberg) - Koszalin (Köslin) ❋  Eisenbahnen in Pommern
  7. Strecken Goleniów (Gollnow) - Trzebiatów (Treptow) - Kołobrzeg (Kolberg) ❋  Eisenbahnen in Pommern
  8. Claytonem do Kołobrzegu, 26-IX-2009 ❋  Kolejowa Strona MK z Podkarpacia
  9. Pirat 2010 ❋ Kraina Żywych Maszyn
ROZKŁAD JAZDY

Kołobrzeg

tablica odjazdów
tablica przyjazdów


Port Kołobrzeg
logo_dlz.giff-pl.png

min 57 29.jpgKażdy MK w Polsce wie że zasadniczy tor kolejowy w kołobrzeskim porcie kończy się na nabrzeżu przed wejściem do bosmanatu portu :)
min 57 30.jpgDo tego miejsca położonego tuż obok latarni morskiej można dojechać specjalnymi pociągami pasażerskimi na ogół kilka razy w roku. Niestety - eventy te są mi znane tylko z filmów :/
min 57 31.jpgJeden z rozjazdów typu "tramwajowego" na nabrzeżu. Drążek do przestawiania iglic jest odpowiednio większy ?
min 57 32.jpgOgólna sjesta i wakacyjna beztroska - tutaj się wypoczywa i wydaje pieniądze :))
min 57 33.jpgUlica Towarowa - ujęcie w kierunku północnym czyli latarnia morska, koniec toru, bosmanat, molo i morze.
min 57 34.jpgUlica Towarowa - ujęcie w kierunku południowo - wschodnim czyli wyjazd do stacji Kołobrzeg.
Skład towarowy na ulicach Kołobrzegu.

źródło nieznane - serwis nie posiada praw autorskich do tej grafiki.

Linki zewnętrzne
  1. Kołobrzeg - bocznice portowe ❋ Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Pociąg "PIRAT" - widok z lokomotywy - Kołobrzeg 2016 część 1 ❋ You Tube
  3. Pociąg "PIRAT" - widok z lokomotywy - Kołobrzeg 2016 część 2 ❋ You Tube
  4. Pociąg "PIRAT" 2016 ❋ You Tube
  5. Pociągiem po ulicach miasta: SU42-536 "PIRAT" do Portu Kołobrzeg ❋ You Tube
  6. Gdzie tory spotykają morze: "PIRAT" w Porcie Kołobrzeg 2021 ❋ You Tube
Strona główna | Pomorze Środkowe | Województwo Zachodniopomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 57 |

Liczba gości na stronie Kołobrzeg od 30 września 2006: 11377
Data i czas poprzedniego wejścia: 28 marca 2024 / 09:35
Średnia wejść dziennie: 1.79

Wpis do bazy MySQL: 19 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 8 marca 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.075 sek