Rybina Gdańska |
|
|
Fischerbabke | Freie Stadt Danzig - terytorium wyłączone z Niemiec w listopadzie 1920 roku postanowieniem Traktatu Wersalskiego - przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1906 ❋ WKAG - Westpreußische Kleinbahnen AG / Żuławska Kolej Dojazdowa
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2011
|
Obiekt położony na wysokości 2 m n.p.m. |
|
Kolej wąskotorowa o prześwicie 750 mm. |
| Południowy kraniec stacji w Rybinie - widok w kierunku Stegny. Po stronie lewej, kilkadziesiąt metrów dalej zaczyna się prawie całkowicie zarośnięty peron - pasażerów wsiada tu i wysiada raczej niewielu. Po stronie prawej znajdowały się kiedyś tory wyładowcze i rampa towarowa. |
| Ujęcie odwrotne - tor w lewo to zamknięte na zamek żeberko ochronne mostu obrotowego nad Szkarpawą. Bartuś oczywiście próbował zwrotnicę przełożyć, jednak bez skutku :) |
| Pracownicy ŻKD są już na moście - trwają ostatnie przygotowania do przejazdu wieczornego składu z Prawego Brzegu Wisły do Nowego Dworu Gdańskiego Wąskotorowego. |
| Wszystkie łubki łączące styki szyn pomiędzy przęsłem obrotowym oraz lądem stałym (8 sztuk) są na swoim miejscu, wszystkie śruby skręcone - most jest gotowy. Teraz jeden z panów z ŻKD idzie "odbezpieczyć" opisane już powyżej żeberko ochronne na stacji w Rybinie. Widok na północ - kierunek morze, Stegna i inne pobliskie kurorty. |
| Ujęcie odwrotne - kierunek Nowy Dwór Gdański. Po lewej mostowa "narzędziówka" zaadaptowana ze starego wagonu towarowego. |
| O 19:27 pociąg znad morza powolutku wjeżdża na most. |
| Dzisiaj jest to skład zestawiony z dwóch "letniaków" typu Btxhpi prowadzonych przez wagon spalinowy MBxd2 - 212. |
| Bartuś w pomarańczowej kamizelce podaje sygnał D8, Jola strzela zdjęcia do ewentualnego backupu a pan z ŻKD czujnym okiem kontroluje całość odcinka drogowego. Komisyjnie stwierdzamy obecność sygnału końca pociągu na ostatnim wagonie, można więc zaczynać składanie mostu - na dzisiaj jeżeli chodzi o pociągi to już wszystko. |
| Najpierw wjazd od strony północnej zamykany jest na łańcuch - np. po to żeby ktoś "po kielichu" idący tędy nocą nie wpadł do Szkarpawy :) |
| Później należy rozkręcić torowisko i przygotować taki długi kluczyk. |
| Niecały kwadrans po przejeździe pociągu dzielna, dwuosobowa ekipa ŻKD zaczyna składać most... |
| ...który coraz bardziej ustawia się równolegle do nurtu rzeki. |
| Po kolejnych 10-ciu minutach obrotowe przęsło parkuje w położeniu spoczynkowym na dwóch ślizgowych elementach na południowym brzegu Szkarpawy. |
| Krótki rzut oka na drogowego sąsiada - obydwa mosty zwodzone w Rybinie (bo właśnie tutaj od Szkarpawy oddziela się Wisła Królewiecka) są zasadniczo opuszczone. Podnosi się je tylko w określonych godzinach kilka razy dziennie. |
| A most kolejowy ponownie uruchomi się jutro około godziny 8:00 rano. Dobranoc :) |
Niektóre szczegóły techniczne obrotowego mostu kolejowego w Rybinie:
- Długość całkowita ---> 51,2 m
- Długość przęsła obrotowego ---> 43,4 m
- Wysokość przęsła obrotowego ---> 2 m
- Prześwit pod zamkniętym mostem ---> 3,5 m
- Napęd ręczny poprzez układ zębatek umożliwia obrócenie mostu przez 2 - 3 osoby
Most wybudowała w 1905 roku firma Stahlwerke Dortmund AG. Konstrukcja została zniszczona w 1945 roku i odbudowana 3 lata później.
|
Linki zewnętrzne
-
Mijanka Rybina Gdańska ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Mijanka Rybina Gdańska ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Rybina - most obrotowy - kolejowy (Szkarpawa) ❋
Pomorski Szlak Żeglarski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących Żuławskiej Kolei Dojazdowej znajdują się na stronie stacji Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy.
|
|