Augustów |
Ag |
|
|
|
Augustów - obiekt oddany do użytku w roku 1899 ❋ GORŽD - Głownoje Obszczestwo Rossijskich Železnych Dorog / Główny Zarząd Rosyjskich Dróg Żelaznych
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019
|
Obiekt położony na wysokości 128 m n.p.m.
|
Strona powstała przy współpracy Jerzego Granowskiego z Katowic
|
![min 365 1.jpg min 365 1.jpg](miniatury/min 365 1.jpg) | Wizyta 1 - sierpień 2008.
Budynek stacji od strony peronów. Architektura specyficzna dla przedwojennego fragmentu tej linii - podobny budynek znajduje się w Kamiennej Nowej. |
![min 365 2.jpg min 365 2.jpg](miniatury/min 365 2.jpg) | Przy peronie 3 stoi pospieszny "Wigry" relacji Kraków Płaszów - Suwałki. Widok na północ - wyjazd w kierunku Suwałk. |
![min 365 3.jpg min 365 3.jpg](miniatury/min 365 3.jpg) | Ujęcie odwrotne - wyjazd w kierunku Sokółki. |
![min 365 4.jpg min 365 4.jpg](miniatury/min 365 4.jpg) | "Wigry" przyprowadziła białostocka SU 45 - 164. |
![min 365 5.jpg min 365 5.jpg](miniatury/min 365 5.jpg) | Na przełomie lutego i marca 2008 r. w Augustowie pojawiła się sygnalizacja świetlna. Wcześniej była to ostatnia stacja na linii Sokółka - Suwałki z działającą sygnalizacją kształtową. Psioczymy na PKP za całokształt, a tu proszę - nowe semaforki :) Ale jednak trochę szkoda... |
![min 365 6.jpg min 365 6.jpg](miniatury/min 365 6.jpg) | 8:12 - pospieszny "Wigry" rusza w ostatni etap swojej podróży. W Suwałkach zamelduje się za 35 minut. |
![min 365 7.jpg min 365 7.jpg](miniatury/min 365 7.jpg) | Wieża ciśnień (nadal w całkiem dobrym stanie) i kładka nad torami łącząca budynek stacji i ul. Turystyczną. Stamtąd jest już niedaleko nad brzeg Jeziora Białego. |
![min 365 8.jpg min 365 8.jpg](miniatury/min 365 8.jpg) | Budynek stacji od strony ul. Dworcowej. Ale nie polecam tej drogi dotarcia do centrum Augustowa - to prawie 3 km przez las. Lepiej skorzystać z miejskich autobusów jeżdżących ul. Turystyczną od strony osiedla Lipowiec. |
![min 365 9.jpg min 365 9.jpg](miniatury/min 365 9.jpg) | Wizyta 2 - lipiec 2019.
Po wejściu na kładeczkę nad torami wyrabiamy sobie ogólne pojęcie o augustowskim dworcu. Mam wrażenie że niestety - stacja podlaskiego kurortu robi się coraz bardziej zapyziała. |
![min 365 10.jpg min 365 10.jpg](miniatury/min 365 10.jpg) | Ujęcie na południe z peronu 3 - wyjazd w kierunku Sokółki. Po prawej patriotycznie udekorowany budynek stacji. |
![min 365 11.jpg min 365 11.jpg](miniatury/min 365 11.jpg) | Ponownie ujęcie w stronę Sokółki. |
![min 365 12.jpg min 365 12.jpg](miniatury/min 365 12.jpg) | Nie mam nic przeciwko patriotyczno - rocznicowym akcentom (wręcz przeciwnie), ale to tutaj wygląda jakoś tak pstrokato. Na dodatek budynek - pomimo pełni sezonu wakacyjnego - jest zamknięty. |
![min 365 13.jpg min 365 13.jpg](miniatury/min 365 13.jpg) | Ujęcie na północ - wyjazd w kierunku stacji Suwałki. Przed nami wszystko co najważniejsze z tej strony stacji - kładka i wieża cisnień. |
Jeszcze przez wiele lat po ostatniej wojnie z Białegostoku do Augustowa pociągiem można było dojechać tylko dookoła przez Ełk, Olecko i Suwałki. Wskutek powojennych zmian granic południowy odcinek linii Suwałki - Grodno (dokładnie fragment Chworościany - Grodno) znalazł się na terenie ZSRS. Sytuacja wróciła do normy dopiero w pod koniec roku 1963 wraz z zakończeniem budowy nowego, brakującego odcinka Kamienna Nowa - Sokółka. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Augustów ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Augustów ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Augustów ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Augustów ❋
Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
-
Białystok - Sokółka - Augustów ❋ You Tube
|
![min 365 34.jpg min 365 34.jpg](miniatury/min 365 34.jpg) |
Semaforek historyczny.
Siedem dziewcząt z Albatrosaaaaa, Tyś jedynaaaaa :)) Lokal bez takiej historii jak warszawska Ziemiańska, krakowski Wierzynek albo łódzka Tivoli. Nie ma nawet gwiazdki Michelina, a jest znany w całym kraju. Sławę na wieki zawdzięcza nieletniej (bo tylko 17-to letniej) lasce, która na imię miała Beata i gdzieś tu, w Albatrosie i na augustowskim deptaku kiedyś podobno bywała ;) |
![min 365 35.jpg min 365 35.jpg](miniatury/min 365 35.jpg) |
Semaforek krajoznawczy.
Przesmyk pomiędzy jeziorami Białym i Neckiem. Na pierwszym planie Jola i Bartek w kajaku celujący w przejście pod mostem kolejowym (odcinek Augustów - Suwałki), ciut dalej most drogowy (dawna DK nr 61). Miejsce pozornie niepozorne ale właśnie tędy przebiega szlak Kanału Augustowskiego. Więc skoro tu jesteśmy, to zapraszam na krótką wycieczkę jego najładniejszym, środkowym fragmentem (od Augustowa do granicy państwa) i spojrzeniem na kilka hydrotechnicznych budowli oraz widoczków. Proszę Państwa - przed nami fragmenty najdłuższego zabytku Polski :) |
| |
|
Kanał Augustowski
|
|
|
![min 365 14.jpg min 365 14.jpg](miniatury/min 365 14.jpg) |
![map_1_au.jpg map_1_au.jpg](mapki/map_1_au.jpg) |
![min 365 15.jpg min 365 15.jpg](miniatury/min 365 15.jpg) |
2 zdjęcia powyżej: śluza # 6 - Przewięź
Najniższa śluza kanału - niecały metr różnicy poziomów wody. Łączy jeziora Białe (niżej) i Studzieniczne (wyżej). Do dnia dzisiejszego zachowała się w oryginalnym stanie. Jest jedyną śluzą Kanału Augustowskiego którą przepłynąłem żaglówką :)
Mapa przedstawia przebieg Kanału Augustowskiego na całej jego długości - od Biebrzy do Niemna oraz pełny wykaz śluz na nim się znajdujących. |
![min 365 16.jpg min 365 16.jpg](miniatury/min 365 16.jpg) |
śluza # 8 - Gorczyca Kanał Augustowski jest kanałem wododziałowym, więc musi posiadać swój najwyższy punkt - granicę pomiędzy dorzeczami rzek które łączy. To miejsce jest właśnie tutaj. Górny poziom wody przed śluzą jest najwyższym odcinkiem kanału a jego drugi koniec to górne wrota śluzy Swoboda. Poziom wody w tym miejscu to (zależnie od źródła pisanego) od 126,6 do 127,0 m n.p.m. |
![min 365 17.jpg min 365 17.jpg](miniatury/min 365 17.jpg) |
Przeciwległe podejście do śluzy od strony jeziora Orle i 2,8 m niżej. |
![min 365 18.jpg min 365 18.jpg](miniatury/min 365 18.jpg) |
Jezioro Serwy w okolicach Suchej Rzeczki. Jest szczytowym magazynem wody dla Kanału Augustowskiego (najbliższe śluzy od tego miejsca prowadzą "w dół"). Gdyby nie to jezioro, przebieg kanału w okolicy musiałby wyglądać zupełnie inaczej. Jest on połączony z jeziorem uregulowanym strumieniem Serwianka i można nim przepłynąć kajakiem. |
![min 365 19.jpg min 365 19.jpg](miniatury/min 365 19.jpg) |
śluza # 9 - Paniewo Podejście do śluzy od strony jeziora Paniewo. |
![min 365 20.jpg min 365 20.jpg](miniatury/min 365 20.jpg) |
Jedyna dwukomorowa śluza w Polsce i największa różnica poziomów wody na polskiej części Kanału Augustowskiego - prawie 6 i pół metra. Koszmarne warunki geologiczne w tym miejscu (przesiąkalność gruntu) sprawiły że śluza od chwili oddania jej do użytku w roku 1828 była gruntownie remontowana już czterokrotnie - ostatnie 2 razy polegały na jej zasypaniu i odbudowie od podstaw z zastosowaniem najnowszych (na ówczesne czasy) technologii. Obecnie (rok 2019) śluza jest całkowicie sprawna, czas śluzowania w jednym kierunku to prawie 40 minut (ale emocje nie do przecenienia), jednak grunt przy górnych wrotach na brzegu od strony karczmy Starożyn jest grząski. Woda znowu robi swoje... |
![min 365 21.jpg min 365 21.jpg](miniatury/min 365 21.jpg) |
Ponad 6 metrów niżej zaczyna się jezioro Krzywe. |
Gorące pozdrowienia dla bywalców dawnej studenckiej bazy turystycznej Politechniki Łódzkiej nad jeziorem Paniewo. Mój Boże - minęło 30 lat i u niektórych już nie tylko dorosłe dzieci ale i wnuki... Dawni klubowicze z Płazika, Kajaka, Ósemy, Żaka będą wiedzieć o czym piszę. Pozdrowienia także dla dawnej i obecnej obsady karczmy Starożyn. Oj - tam się imprezowało :) |
![min 365 22.jpg min 365 22.jpg](miniatury/min 365 22.jpg) |
śluza # 11 - Mikaszówka Podejście do śluzy od strony zachodniej. |
![min 365 23.jpg min 365 23.jpg](miniatury/min 365 23.jpg) |
Ujęcie odwrotne - awanport na tyle duży że zmieszczą się nie tylko kajaki. |
![min 365 24.jpg min 365 24.jpg](miniatury/min 365 24.jpg) |
Różnica poziomów wody na tej śluzie to niecałe 2 i pół metra. |
![min 365 25.jpg min 365 25.jpg](miniatury/min 365 25.jpg) |
Podejście do śluzy od strony wschodniej. |
![min 365 26.jpg min 365 26.jpg](miniatury/min 365 26.jpg) |
śluza # 14 - Kudrynki Podejście do śluzy od strony zachodniej. Za czasów komuny i leżącego nieopodal Związku Sowieckiego obiekt był ostatnią zachowaną w stanie "teoretycznie do użytku" śluzą Kanału Augustowskiego. Istniejącą ale nie działającą. Można było do niej dopłynąć, ale dalej był już zakaz ruchu. |
![min 365 27.jpg min 365 27.jpg](miniatury/min 365 27.jpg) |
Śluza była zamknięta na kłódkę - dosłownie, mocno zarośnięta i zabagniona. |
![min 365 28.jpg min 365 28.jpg](miniatury/min 365 28.jpg) |
Podejście do śluzy od strony wschodniej i niecałe 2,3 m niżej. |
![min 365 29.jpg min 365 29.jpg](miniatury/min 365 29.jpg) |
Kanał Augustowski w stronę granicy państwa. Teraz w miarę przejezdny (przepływny). W czasach PRL i ZSRS był zarośnięty niczym dopływy Amazonki. |
![min 365 30.jpg min 365 30.jpg](miniatury/min 365 30.jpg) |
śluza # 15 - Kurzyniec A tu już tak łatwo wejść się nie da. Sądziłem że można dojść do naszej krawędzi śluzy, ale byłem naiwny. Płotek co prawda tylko drewniany i dyskretny ale wszystko wokół przypomina że jesteśmy na granicy UE i cywilizacji zachodniej. I ani kroku dalej :( Dwie klasycystyczne kolumny mostu zwodzonego tkwiące na pierwszym planie to oryginały stojące do końca lat 90-tych na polskim brzegu śluzy. Obecne kolumny mostu odbudowanego (dwie nasze i dwie białoruskie) to oczywiście repliki. |
![min 365 31.jpg min 365 31.jpg](miniatury/min 365 31.jpg) |
Teoretycznie prosta jak strzała alejka na Białoruś. Po drodze tylko zwodzony mostek, dwie kontrole paszportowe i dwie celne. Ale jest to przejście graniczne wodne i funkcjonuje przede wszystkim wzdłuż osi śluzy a nie w jej poprzek. Praktycznie podczas naszej wizyty tutaj wszystko było zamknięte i nieczynne - zarówno wzdłuż jak i w poprzek (nie licząc wścibskich spojrzeń kamer które spoglądają na nas dosłownie z każdego drzewa :)
Oficjalnie: przejście graniczne Rudawka - Liesnaja jest czynne od 1 maja do 1 października w godzinach 8:00 - 18:00 czasu polskiego obsługując międzynarodowy ruch osobowy przy wykorzystaniu środków transportu wodnego znajdujących się na osobistym wyposażeniu (w tłumaczeniu na nasze - kajaków, pontonów i dmuchanych materacy) oraz mały ruch graniczny (okazjonalnie). |
![min swk ka 1.jpg min swk ka 1.jpg](miniatury/min swk ka 1.jpg) |
Polska krawędź śluzy Kurzyniec. źródło: Wikipedia |
![min 365 32.jpg min 365 32.jpg](miniatury/min 365 32.jpg) |
Spiętrzenie wody przed śluzą widziane z polskiego brzegu. Ale jeszcze przed rokiem 2007 miejsce to wyglądało diametralnie inaczej. Obiekt był zrujnowany, pozostałości po drewnianych wrotach dyndały tylko na brzegu sowieckim a Czarna Hańcza płynęła na przestrzał przez komorę śluzy. W miejscu obecnego zalewu była rozległa, zielona i niebezpiecznie grząska łąka. Odbudowanie śluzy spowodowało podniesienie się poziomu wody o prawie 3 metry i teraz ponownie przypomina to dumny obiekt Kanału Augustowskiego. |
![min 365 33.jpg min 365 33.jpg](miniatury/min 365 33.jpg) |
Patrząc na bliską a jednak niedostępną, czerwono - zieloną tablicę z napisem Białoruś marzę aby kiedyś można było bez żadnych wiz, pozwoleń, kontroli i innych dupereli zrobić sobie spacerek lub wsiąść na rower i pojechać w stronę Niemna do kolejnych śluz Kanału Augustowskiego. |
Niektóre szczegóły techniczne Kanału Augustowskiego:
- Lata budowy ---> 1824 - 1831 i 1833 - 1839. Przerwa w budowie kanału była spowodowana wybuchem Powstania Listopadowego
- Długość ---> 101,3 km (80,0 km na terytorium Polski, 3,40 km odcinek graniczny PL / BY i 17,9 km na terytorium Białorusi)
- Różnica poziomów wody: +15 m od ok. 112 m n.p.m. na początku kanału przy rzece Biebrzy (wieś Dębowo) do ok. 127 m n.p.m. w najwyższym odcinku kanału pomiędzy śluzami Swoboda i Gorczyca -42 m od najwyższego miejsca kanału do ok. 85 m n.p.m. w jego końcu - miejscu połączenia z rzeką Niemen (wieś Niemnowo)
- Ilość śluz ---> 18 (14 na terytorium Polski, 1 na granicy PL / BY i 3 na terytorium Białorusi)
|
Kilometraż liczony od połączenia z rzeką Biebrzą [km] |
Lata budowy |
Budowniczy |
Różnica poziomów [m] |
Ilość komór |
Wrota (obecnie) |
Kraj (obecnie) |
Dębowo |
0,4 |
1826 - 1827 |
ppor. inż. Michał Przyrembel |
2,07 Λ |
1 |
drewniane |
![PL PL](rysunki/m-pol.jpg) |
Sosnowo |
13,2 |
1835 - 1836 |
inż. Wojciech Korczakowski |
2,77 Λ |
1 |
metalowe |
![PL PL](rysunki/m-pol.jpg) |
Borki |
19,3 |
1835 - 1836 |
inż. Wojciech Korczakowski |
2,89 Λ |
1 |
metalowe |
![PL PL](rysunki/m-pol.jpg) |
Białobrzegi |
26,9 |
1825 - 1826 |
inż. Wojciech Korczakowski |
2,08 Λ |
1 |
metalowe |
![PL PL](rysunki/m-pol.jpg) |
Augustów |
32,5 |
1825 - 1826 |
por. inż. Konstanty Jodko |
2,44 Λ |
1 |
metalowe |
![PL PL](rysunki/m-pol.jpg) |
Przewięź |
43,6 |
1826 - 1827 |
ppłk. inż. August Szulc |
0,86 Λ |
1 |
drewniane |
![PL PL](rysunki/m-pol.jpg) |
Swoboda |
47,4 |
1826 - 1827 |
ppłk. inż. Jan Paweł Lelewel |
1,70 Λ |
1 |
metalowe |
![PL PL](rysunki/m-pol.jpg) |
Gorczyca |
57,0 |
1828 |
inż. Jerzy Arnold |
2,81 V |
1 |
drewniane |
![PL PL](rysunki/m-pol.jpg) |
Paniewo |
61,0 |
1826 - 1828 |
mjr. inż. Michał Horain |
6,29 V |
2 |
drewniane |
![PL PL](rysunki/m-pol.jpg) |
Perkuć |
63,0 |
1827 - 1828 |
inż. Julian Piędzicki |
2,91 V |
1 |
drewniane |
![PL PL](rysunki/m-pol.jpg) |
Mikaszówka |
69,1 |
1828 |
inż. Wojciech Korczakowski |
2,44 V |
1 |
drewniane |
![PL PL](rysunki/m-pol.jpg) |
Sosnówek |
71,2 |
1828 |
por. inż. Konstanty Jodko |
2,98 V |
1 |
drewniane |
![PL PL](rysunki/m-pol.jpg) |
Tartak |
74,4 |
1837 - 1838 |
inż. Jakub Szeffer |
1,72 V |
1 |
drewniane |
![PL PL](rysunki/m-pol.jpg) |
Kudrynki |
77,4 |
1828 - 1829 |
inż. Edward Tadeusz Bieliński mjr. inż. Michał Horain |
2,27 V |
1 |
drewniane |
![PL PL](rysunki/m-pol.jpg) |
Kurzyniec |
81,8 |
1828 - 1829 |
por. inż. Konstanty Jodko ppor. inż. Franciszek Wielhorski |
2,98 V |
1 |
drewniane |
![BY BY](rysunki/m-blr.jpg) |
Wołkuszek |
85,0 |
1829 |
inż. Wojciech Korczakowski |
4,33 V |
1 |
drewniane |
![BY BY](rysunki/m-blr.jpg) |
Dąbrówka |
91,5 |
1829 |
inż. Jerzy Arnold |
3,04 V |
1 |
drewniane |
![BY BY](rysunki/m-blr.jpg) |
Niemnowo |
101,2 |
1828 - 1830 |
ppłk. inż. Jan Paweł Lelewel |
9,81 V |
4 |
drewniane |
![BY BY](rysunki/m-blr.jpg) |
- Śluza Niemnowo pierwotnie była śluzą trójkomorową, jednak podczas rekonstrukcji przeprowadzonej w latach 2004 - 2006 dobudowano czwartą, dolną komorę z uwagi na przesunięcie się koryta rzeki Niemen w końcowym punkcie kanału - wieś Niemnowo (obecnie Białoruś)
- Na 14 śluz znajdujących się w obecnych granicach Polski 9 posiada oryginalną konstrukcję XIX-wieczną
- Na polskiej części kanału dopuszczalna jest żegluga statków z napędem i barek o długości do 24 m, szerokości do 3,5 m i maksymalnym zanurzeniu do 1 m
W roku 1968 polska część kanału została uznana za pomnik historii. Od roku 2008 cały obiekt jest wspólnym, polsko - białoruskim kandydatem do wpisania na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
|
Wybrane linki zewnętrzne dotyczące Kanału Augustowskiego
-
Kanał Augustowski ❋ www.Suwalszczyzna.pl
-
Kanał Augustowski ❋ Augustów - oficjalny serwis miejski
-
Kanał Augustowski ❋ Piotr Celiński - zdjęcia z różnych stron świata
|
Życie pisze nieraz scenariusze zupełnie nieprawdopodobne. Oglądając to miejsce 2 lata temu z kawałkiem nie można było późniejszych wydarzeń przewidzieć, bo funkcjonowała tu granica z nieco innym, ale teoretycznie cywilizowanym światem. Teraz (luty 2022) jest tu de facto linia frontu. Wtedy było tam państwo określane mianem miękkiej dyktatury. Teraz jest tam państwo bandyckie rządzone przez kołchozowego głupka. |
|