Suwałki
Sw

 Obiekt oddany do użytku w roku 1899  ❋  GORŽD - Głownoje Obszczestwo Rossijskich Železnych Dorog / Główny Zarząd Rosyjskich Dróg Żelaznych

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019   Obiekt położony na wysokości 169 m n.p.m. 

 Strona powstała przy współpracy Marka Wanata z Wrocławia
min 30 1.jpgWizyta 1 - wrzesień 2005.

Budynek dworca od strony miasta - tradycyjnie ul. Kolejowa :)
Pod koniec lat 80-tych budynek suwalskiego dworca został wyremontowany, prezentuje się teraz o wiele ładniej i jest pod nadzorem konserwatorskim, ale jak widać - nie jest to jakaś szczególnie okazała budowla. No cóż - kresowa stacja...
min 30 2.jpgPołożenie miasta i historia Suwalszczyzny sprawiły, że od początku swojego istnienia jest to jedyna w okolicy stacja czołowa. Powstała na peryferyjnej, okrężnej odnodze Kolei Warszawsko - Petersburskiej zwanej Koleją Zaniemeńską. Linia ta w jednym kierunku prowadziła przez Trakiszki i Alytus do stacji Orany (obecnie Varéna na terytorium Litwy), a w drugim przez Augustów do Grodna (obecnie Białoruś). Pierwszy pociąg przybył do Suwałk 11 grudnia 1897 roku właśnie z Grodna.
min 30 3.jpgOsobowy do Białegostoku - odjedzie o 13:52.
Widok na wschód - wspólny wyjazd w kierunku Trakiszek, Olecka i Augustowa.
min 30 4.jpgWizyta 2 - lipiec 2019.

Minęło 14 lat i teraz na trasie Suwałki - Białystok jeżdżą takie wynalazki. Na fotce dwuczłonowy spalinowy zespół trakcyjny SA 133 - 001 w barwach firmy Polregio (dawniej Przewozy Regionalne) i województwa podlaskiego.
min 30 5.jpgTen sam SZT oraz budynek stacji - ujęcie od strony wschodniej z peronu 3.
min 30 6.jpgPotrójny wyjazd ze stacji. W lewo kierunek Trakiszki, kraje nadbałtyckie i Finlandia. W prawo Augustów i Olecko. Po prawej nastawnia dysponująca "Sw". Sygnał S10 na semaforze wyjazdowym - szynobus do Białegostoku ruszy w drogę o 10:35. Czas jazdy to 2 godziny z małymi minutami.
min 30 7.jpgWidok na zachód - koniec torów. Na przedłużeniu ujęcia Centrum Handlowe Suwałki Plaza.
min 30 8.jpgBudynek stacji - widok od strony zachodniej.
min 30 9.jpg2 pociągi dalekobieżne (do Warszawy Zachodniej i Krakowa Głównego), sezonowe połączenie z Kownem, 4 szynobusy do Białegostoku i zupełny brak połączeń z Oleckiem i Ełkiem. Na razie jest to całość oferty pasażerskiej w Suwałkach. Jak na dawne guberniane miasto i stolicę północno - wschodniej Polski to niestety (przynajmniej w ruchu lokalnym) bardzo niewiele.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Suwałki ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Suwałki ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Suwałki ❋  Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii zaczynających się na stacji Suwałki znajdują się także na stronach:
  1. linia do Olecka --> strona stacji Olecko.
  2. Rail Baltica --> strony stacji Trakiszki i Šeštokai.
Przez długie lata tutejszy rozkład jazdy był prawie niezmienny. Oprócz kilku lokalnych połączeń w kierunku Trakiszek, Olecka i Sokółki były jeszcze dwa pospieszne - "Hańcza" i "Narew" do Warszawy Zachodniej, nocny osobowy do Łodzi Fabrycznej, a latem pojawiał się pospieszny "Wigry" do Krakowa Głównego i Gliwic. Po odzyskaniu niepodległości przez Litwę szlak w kierunku Trakiszek stał się trochę nieoczekiwanie szlakiem międzynarodowym (rok 1992) i zaczął jeździć tędy pospieszny "Balti" do Rygi i Tallina (z przesiadką w Šeštokai do składu szerokotorowego). Połączenie to najwyraźniej nie cieszyło się zainteresowaniem możliwym do akceptacji przez PKP i zostało zlikwidowane. Podobnie stało się z późniejszym bezpośrednim pociągiem Warszawa Zachodnia - Wilno (i pomyśleć że kiedyś była to wewnętrzna relacja PKP prowadząca dwukrotnie krótszą drogą przez Grodno...) korzystającym już z automatycznego systemu samoczynnej zmiany rozstawu kół na litewskim punkcie granicznym Mockava. System ten - SUW 2000 jest całkowicie polskiej konstrukcji i został tam zainstalowany i uruchomiony w roku 2000.
Obecnie komunikacja kolejowa z Polski do stolic państw bałtyckich przez przejście graniczne Trakiszki - Mockava praktycznie nie istnieje. Fakt ten trochę dziwi - dawna "pribałtika" to przecież także kraje UE, a od europejskiej sieci kolejowej są w zasadzie odcięte...
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SUWAŁKI
1999 ---> OLECKO
2010 ---> OLECKO (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego)
2012 ---> TRAKISZKI (likwidacja dwóch transgranicznych pociągów do Šeštokai, wcześniej - w roku 1995 - przestały jeździć pociągi w ruchu krajowym do Trakiszek)
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SUWAŁKI
2006 ---> OLECKO (sezonowy ruch pasażerski - TLK "Gryf" do Szczecina Głównego przez Ełk)
2016 ---> TRAKISZKI (zmieniający się co roku - co do koncepcji - ruch transgraniczny na Litwę)
Ruch pasażerski na linii Suwałki - Olecko został zlikwidowany 30 sierpnia 1999 roku. Powrócił jednak pod koniec roku 2006 za sprawą pociągu TLK do Szczecina Głównego przez Ełk, Gdynię Główną i Koszalin. Ruch towarowy na tej linii przez cały czas funkcjonuje bez przeszkód, chociaż jest niewielki.
ROZKŁAD JAZDY

Suwałki

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Podlasie | Województwo Podlaskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 30 |

Liczba gości na stronie Suwałki od 30 września 2006: 11370
Data i czas poprzedniego wejścia: 20 listopada 2024 / 14:19
Średnia wejść dziennie: 1.72

Wpis do bazy MySQL: 17 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 15 lipca 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.014 sek