Suwałki |
Sw |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1899 ❋ GORŽD - Głownoje Obszczestwo Rossijskich Železnych Dorog / Główny Zarząd Rosyjskich Dróg Żelaznych
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019
|
Obiekt położony na wysokości 169 m n.p.m.
|
Strona powstała przy współpracy Marka Wanata z Wrocławia
|
| Wizyta 1 - wrzesień 2005.
Budynek dworca od strony miasta - tradycyjnie ul. Kolejowa :) Pod koniec lat 80-tych budynek suwalskiego dworca został wyremontowany, prezentuje się teraz o wiele ładniej i jest pod nadzorem konserwatorskim, ale jak widać - nie jest to jakaś szczególnie okazała budowla. No cóż - kresowa stacja... |
| Położenie miasta i historia Suwalszczyzny sprawiły, że od początku swojego istnienia jest to jedyna w okolicy stacja czołowa. Powstała na peryferyjnej, okrężnej odnodze Kolei Warszawsko - Petersburskiej zwanej Koleją Zaniemeńską. Linia ta w jednym kierunku prowadziła przez Trakiszki i Alytus do stacji Orany (obecnie Varéna na terytorium Litwy), a w drugim przez Augustów do Grodna (obecnie Białoruś). Pierwszy pociąg przybył do Suwałk 11 grudnia 1897 roku właśnie z Grodna. |
| Osobowy do Białegostoku - odjedzie o 13:52. Widok na wschód - wspólny wyjazd w kierunku Trakiszek, Olecka i Augustowa. |
| Wizyta 2 - lipiec 2019.
Minęło 14 lat i teraz na trasie Suwałki - Białystok jeżdżą takie wynalazki. Na fotce dwuczłonowy spalinowy zespół trakcyjny SA 133 - 001 w barwach firmy Polregio (dawniej Przewozy Regionalne) i województwa podlaskiego. |
| Ten sam SZT oraz budynek stacji - ujęcie od strony wschodniej z peronu 3. |
| Potrójny wyjazd ze stacji. W lewo kierunek Trakiszki, kraje nadbałtyckie i Finlandia. W prawo Augustów i Olecko. Po prawej nastawnia dysponująca "Sw". Sygnał S10 na semaforze wyjazdowym - szynobus do Białegostoku ruszy w drogę o 10:35. Czas jazdy to 2 godziny z małymi minutami. |
| Widok na zachód - koniec torów. Na przedłużeniu ujęcia Centrum Handlowe Suwałki Plaza. |
| Budynek stacji - widok od strony zachodniej. |
| 2 pociągi dalekobieżne (do Warszawy Zachodniej i Krakowa Głównego), sezonowe połączenie z Kownem, 4 szynobusy do Białegostoku i zupełny brak połączeń z Oleckiem i Ełkiem. Na razie jest to całość oferty pasażerskiej w Suwałkach. Jak na dawne guberniane miasto i stolicę północno - wschodniej Polski to niestety (przynajmniej w ruchu lokalnym) bardzo niewiele. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Suwałki ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Suwałki ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Suwałki ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii zaczynających się na stacji Suwałki znajdują się także na stronach:
- linia do Olecka --> strona stacji Olecko.
- Rail Baltica --> strony stacji Trakiszki i Šeštokai.
|
Przez długie lata tutejszy rozkład jazdy był prawie niezmienny. Oprócz kilku lokalnych połączeń w kierunku Trakiszek, Olecka i Sokółki były jeszcze dwa pospieszne - "Hańcza" i "Narew" do Warszawy Zachodniej, nocny osobowy do Łodzi Fabrycznej, a latem pojawiał się pospieszny "Wigry" do Krakowa Głównego i Gliwic. Po odzyskaniu niepodległości przez Litwę szlak w kierunku Trakiszek stał się trochę nieoczekiwanie szlakiem międzynarodowym (rok 1992) i zaczął jeździć tędy pospieszny "Balti" do Rygi i Tallina (z przesiadką w Šeštokai do składu szerokotorowego). Połączenie to najwyraźniej nie cieszyło się zainteresowaniem możliwym do akceptacji przez PKP i zostało zlikwidowane. Podobnie stało się z późniejszym bezpośrednim pociągiem Warszawa Zachodnia - Wilno (i pomyśleć że kiedyś była to wewnętrzna relacja PKP prowadząca dwukrotnie krótszą drogą przez Grodno...) korzystającym już z automatycznego systemu samoczynnej zmiany rozstawu kół na litewskim punkcie granicznym Mockava. System ten - SUW 2000 jest całkowicie polskiej konstrukcji i został tam zainstalowany i uruchomiony w roku 2000. Obecnie komunikacja kolejowa z Polski do stolic państw bałtyckich przez przejście graniczne Trakiszki - Mockava praktycznie nie istnieje. Fakt ten trochę dziwi - dawna "pribałtika" to przecież także kraje UE, a od europejskiej sieci kolejowej są w zasadzie odcięte... |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SUWAŁKI |
1999 |
---> OLECKO |
2010 |
---> OLECKO (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego) |
2012 |
---> TRAKISZKI (likwidacja dwóch transgranicznych pociągów do Šeštokai, wcześniej - w roku 1995 - przestały jeździć pociągi w ruchu krajowym do Trakiszek) |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SUWAŁKI |
2006 |
---> OLECKO (sezonowy ruch pasażerski - TLK "Gryf" do Szczecina Głównego przez Ełk) |
2016 |
---> TRAKISZKI (zmieniający się co roku - co do koncepcji - ruch transgraniczny na Litwę) |
|
Ruch pasażerski na linii Suwałki - Olecko został zlikwidowany 30 sierpnia 1999 roku. Powrócił jednak pod koniec roku 2006 za sprawą pociągu TLK do Szczecina Głównego przez Ełk, Gdynię Główną i Koszalin. Ruch towarowy na tej linii przez cały czas funkcjonuje bez przeszkód, chociaż jest niewielki. |
| |
|