Pyrzyce |
Pr MIASTO POWIATOWE WYKLUCZONE KOMUNIKACYJNIE |
|
|
|
|
Pyritz | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Perzyce | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1882 ❋ SCE - Stargard - Cüstriner Eisenbahn - Gesellschaft / Towarzystwo Kolei Żelaznej Stargardzko - Kostrzyńskiej
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2008
|
Obiekt położony na wysokości 38 m n.p.m. |
|
| Jeden czynny tor i reszta zarośnięta trawą. Całości obrazu dopełniają unieważnione semafory kształtowe - ponura sceneria. Widok na południowy zachód - wyjazdy w kierunkach do Gryfina, Godkowa i Głazowa. |
| Zamknięty na głucho budynek stacji. Rozległy teren i okoliczne krzaki stanowią teraz całkiem przyjemny azyl dla miejscowych lumpów. |
| A przecież całkiem niedawno było zupełnie inaczej. Stacja w Pyrzycach z trzema peronami, budynkiem dworcowym, wieloma torami postojowymi i przyległą infrastrukturą jeszcze w latach 80-tych prezentowała się nadzwyczaj okazale. Pociągi dalekobieżne co prawda stację tę omijały, jednak lokalne odjeżdżały stąd nie tylko do Stargardu Szczecińskiego i Myśliborza a także do dalekich stacji nad Odrą - do Gryfina, Siekierek a nawet Kostrzyna. |
| Regres polskiej kolei stację w Pyrzycach dotknął szczególnie dotkliwie. Do roku 1992 można było stąd wyjechać w czterech kierunkach. W ciągu następnych 12-tu lat ruch pasażerski został tu całkiem wygaszony i węzeł praktycznie przestał istnieć. Linia do Stargardu Szczecińskiego (aktualnie jedyna działająca) to teraz tylko linia towarowa, odcinek do Głazowa przez Lipiany co prawda też posiada status linii towarowej, ale wykorzystywany jest sporadycznie. Pozostałe - nie remontowane i zdewastowane technicznie wyjścia z Pyrzyc są już albo rozebrane (linia do Gryfina), albo nieczynne i przeznaczone do rozbiórki (linia do Godkowa). Na stacji całkiem nieźle zachowały się elementy sygnalizacji kształtowej - chociażby tarcza zaporowa. |
| |
|
Dwa powyższe zdjęcia to widok na północny wschód czyli wyjazd w kierunku Stargardu Szczecińskiego. Tuż za nieczynną nastawnią dysponującą "Pr" linię kolejową przecina dawna DK nr 3 z Zielonej Góry do Szczecina. Podobno realne jest przywrócenie zawieszonego w roku 2004 ruchu pasażerskiego do Stargardu Szczecińskiego. Patrząc na zabitą dechami nastawnię "Pr" chyba jednak nie za bardzo w to wierzę...
Mapa przedstawia praktyczną i całościową likwidację węzła kolejowego w Pyrzycach na początku XXI wieku.
●●● linia do Stargardu Szczecińskiego - istniejąca ale od roku 2014 nieczynna i raczej nieprzejezdna.
●●● linia do Myśliborza - jeszcze częściowo istniejąca ale zamknięta dla ruchu w roku 2014, kilka lat wcześniej zdemontowana na odcinku Głazów - Myślibórz.
●●● linie fizycznie zlikwidowane: do Płońska Pyrzyckiego - rok 1987, do Gryfina - rok 2009 i do Godkowa - rok 2014. Koniec ruchu na wymienionych liniach nastąpił o wiele wcześniej - odpowiednio w latach 1979, 1999 i 1992.
|
Jeszcze w latach 70-tych Pyrzyce były węzłem pięciokierunkowym. Obok wspomnianych wyżej szlaków kolejowych zaczynała się tutaj jeszcze jedna, dziś już zupełnie zapomniana linia do Płońska Pyrzyckiego o długości 19,2 km. Przed wojną (podobnie jak linia do Gryfina) była fragmentem dawnego systemu lokalnych połączeń kolejowych Pommersche Landesbahnen. |
Wszystkie linie wychodzące z Pyrzyc na zachód i południe oraz węzły w Głazowie i Myśliborzu "załatwiła" budowa drogi ekspresowej S3 z Gorzowa Wielkopolskiego do Szczecina. Dlaczego ? Teraz nie stawia się już wiaduktów nad nieczynną linią kolejową. Teraz po prostu się ją przerywa i buduje w tym miejscu nasyp pod drogę. To od pewnego czasu jest polską specjalnością - żeby wybudować nowy ciąg komunikacyjny trzeba inny - może tylko chwilowo niewykorzystywany z pełną premedytacją rozpieprzyć. Ku uciesze i za cichym przyzwoleniem Ministerstwa Infrastruktury, PKP PLK i sporej części miejscowych władz, które swoje lokalne linie kolejowe mają głęboko w dupie. Bo po nas chociażby potop. Kiedyś, w przyszłości być może koleje lokalne powrócą do łask. Wtedy na takiej nieużywanej linii można by wykarczować krzaki i załatać ubytki w torach. Ale tunelu pod dwujezdniową ekspresówką wykopać się nie da... W naszym pięknym kraju odbiera się miliardy złotych niedoinwestowanej od lat, walącej się kolei i przeznacza się je na inwestycje drogowe - styczeń roku 2011 świadczy to tylko o kompetencjach jaśnieministrów (nazwiska pajaców POminę - i tak wiadomo o kogo chodzi) podejmujących takie chore decyzje. |
|
Muzealny wagon spalinowy SN 61 - 183 jako pociąg specjalny (impreza klubowa) na stacji Pyrzyce. autor: I. Czepkowski (III-2001), źródło: Świat Kolei 11/2001. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 361: Stargard Szczeciński - Pyrzyce - Godków / Myślibórz - Kostrzyn. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 369: Gryfino - Chwarstnica - Pyrzyce / Banie. |
Ostatni pociąg pasażerski odjechał z dawnej stacji węzłowej w Pyrzycach 31 marca 2004 roku. Był to pociąg do Stargardu Szczecińskiego. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Pyrzyce ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Pyrzyce ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Pyrzyce ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Strecken Gryfino (Greifenhagen) - Pyrzyce (Pyritz) ❋
Eisenbahnen in Pommern
-
Strecken Stargard Szczeciński (Stargard) - Pyrzyce (Pyritz) - Myślibórz (Soldin) - Kostrzyn (Küstrin) ❋
Eisenbahnen in Pommern
-
Strecken Pyrzyce (Pyritz) - Godków (Jädickendorf) ❋
Eisenbahnen in Pommern
-
Strecken Pyrzyce (Pyritz) - Płońsko Pyrzyckie (Plönzig) ❋
Eisenbahnen in Pommern
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji PYRZYCE |
1954 |
---> PŁOŃSKO PYRZYCKIE |
1992 |
---> Trzcińsko Zdrój - GODKÓW |
1996 |
---> Chwarstnica - GRYFINO |
2000 |
---> Głazów - MYŚLIBÓRZ |
2004 |
---> STARGARD SZCZECIŃSKI |
|
|