Kostrzyn
Ko

Küstrin Neustadt Hauptbahnhofprzedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Obiekt oddany do użytku w roku 1857  ❋  KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2010   Obiekt położony na wysokości 21 m n.p.m. 

Königlich Preußische Ostbahn czyli Królewska Pruska Kolej Wschodnia. Niegdyś słynna magistrala o długości ponad 700 km łącząca Berlin z Królewcem. Dziś boczna linia leżąca na terytorium trzech państw - odcinki w każdym z nich pełnią lokalne, podrzędne role. Pozostała legenda...
min 463 1.jpgPoziom górny - Ostbahn czyli linia z Berlina do Tczewa.

Na torze 3a przy peronie 2 stoi szynobus SA 133 - 008 do Krzyża przez Gorzów Wielkopolski. Jego odjazd nastąpi o 9:00. Po prawej nastawnia wykonawcza "KoA2" i stojąca za jej plecami potężna wieża ciśnień.
min 463 2.jpgWidok na wschód - wyjazd w kierunku Gorzowa Wielkopolskiego. Kilkaset metrów dalej zaczyna się bardzo rozbudowana, towarowa część stacji zamknięta rządkiem widocznych w oddali semaforów kształtowych. Jeszcze przed grupą towarową odbija w lewo na północny wschód linia do Myśliborza. Obecnie jest ona czynna już tylko do stacji Barnówko jako bocznica do tamtejszej Naftobazy (Kopalnia Ropy Naftowej i Gazu Ziemnego - Dębno).
min 463 3.jpgPonownie peron 2 i szynobus do Krzyża - widok z peronu 1.
min 463 4.jpgUjęcie odwrotne - widok na zachód. Po lewej peron 1 (kiedyś odbywała się tam kontrola graniczna) i budynek stacji a tuż za nim wiadukt nad Magistralą Nadodrzańską. W tym miejscu te dwie linie kolejowe się krzyżują. Przypomnę (chociaż każdy MK w Polsce o tym doskonale wie) że Kostrzyn jest stacją dwupoziomową - jedną z dwóch w naszym kraju. Ta druga jest w Kępnie.
min 463 5.jpgJeszcze 4 lata temu także tutaj stały semafory kształtowe...
Ponownie widok na zachód - wyjazd w kierunku Küstrin Kietz i Berlina. Najpierw most nad Wartą, kilometr dalej most nad graniczną Odrą i wjeżdżamy na terytorium Bundesrepubliki.
Po lewej w krzakach ukryła się SU 42 - 532 z trzema "bonanzami". Prawdopodobnie jest to rezerwa na relację do Krzyża. Po prawej nastawnia wykonawcza "KoA3" - ostatnia po polskiej stronie Ostbahnu. Tuż przed nią w szlak do Küstrin Kietz wchodzi łącznik torowy z dolnej części stacji od strony północnej.
min 463 6.jpgNa tor 2a przy peronie 1 wjechał pociąg z Berlina Lichtenberg. Jest to spalinowy zespół trakcyjny VT 643.20 (Bombardier Talent) prywatnego przewoźnika - firmy Niederbarnimer Eisenbahn AG (NEB). Od 2006 r. takie urządzenia jeżdżą na trasie Berlin - Kostrzyn.
min 463 7.jpgSpojrzenie z wiaduktu na dolny poziom stacji - za chwilę zejdziemy tam na dłużej. Na tor 1 przy peronie 3 wjechał właśnie pociąg osobowy z Rzepina do Szczecina Głównego. Odjedzie stąd o 8:22.
min 463 8.jpgPoziom dolny - Magistrala Nadodrzańska czyli linia z Wrocławia do Szczecina.

Peron 4 - widok na południe - wyjazd w kierunku Rzepina. W oddali most nad Wartą. Kiedyś za mostem odbijała w lewo lokalna linia do Rudnicy (dalej Sulęcin i Gorzów Wielkopolski Zieleniec). Kilka lat temu została ona rozebrana.
min 463 9.jpgUjęcie odwrotne - wiadukt przed nami to oczywiście Ostbahn i górna część stacji. Po prawej peron 3 i budynek stacji.
min 463 10.jpgWidok na północ - wyjazd w kierunku Chojny i Szczecina. Jednostka EN 57 - 1369 stoi na "ślepym" torze 3. Tym fragmentem "Nadodrzanki" kursują teraz przede wszystkim takie składy pasażerskie. Jedyne dwa dalekobieżne pociągi na tej linii to obecnie (rok 2010) TLK Bielsko Biała Główna - Świnoujście (ta relacja jest tu obecna od wielu lat) i TLK Szklarska Poręba Górna - Szczecin Główny (czyli dawny "Wiking"). Rok wcześniej był tu jeszcze zestawiony z EZT pociąg osobowy z Wrocławia Głównego do Kamienia Pomorskiego, ale zmiany rozkładu jazdy nie przetrwał :)
min 463 11.jpgPonownie widok na północ. Po prawej dach wachlarzowej lokomotywowni, po lewej nastawnia wykonawcza "KoB12".
min 463 12.jpgWidok stacji od strony północnej - na pierwszym planie kładka dla pieszych i wspomniany już wcześniej wiadukt Ostbahnu. Po prawej na skarpie łącznik torowy w kierunku Küstrin Kietz.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 346: Gorzów Wielkopolski - Gorzów Wielkopolski Zieleniec - Kostrzyn.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 361: Stargard Szczeciński - Pyrzyce - Godków / Myślibórz - Kostrzyn.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Kostrzyn ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Kostrzyn ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. Stacja Kostrzyn ❋  www.ostbahn.eu
  4. Linia Rudnica - Kostrzyn ❋  Zbąszynek, Kolej i Ja
  5. Linia Rudnica - Sulęcin ❋  Zbąszynek, Kolej i Ja
  6. Linia Zielona Góra - Rzepin - Kostrzyn ❋  Zbąszynek, Kolej i Ja
  7. Linia Krzyż - Gorzów Wielkopolski - Kostrzyn ❋  Zbąszynek, Kolej i Ja
  8. Strecken Stargard Szczeciński (Stargard) - Pyrzyce (Pyritz) - Myślibórz (Soldin) - Kostrzyn (Küstrin) ❋  Eisenbahnen in Pommern
  9. Kostrzyn - zarys historii tutejszych tramwajów ❋  Verkehrswege Beiderseits von Oder und Neisse
  10. DB Regio Nordost na odcinku Küstrin Kietz - Kostrzyn ❋ You Tube
  11. Berlin Lichtenberg - Kostrzyn: Führerstandsmitfahrt ❋ You Tube
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Kostrzyn - Gorzów Wielkopolski - Krzyż (czyli zachodniego odcinka Ostbahnu) znajdują się także na stronie stacji Gorzów Wielkopolski.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KOSTRZYN
1992 ---> Rudnica - GORZÓW WIELKOPOLSKI ZIELENIEC
1999 ---> Dębno - MYŚLIBÓRZ
ROZKŁAD JAZDY

Kostrzyn

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Gorzowa Wielkopolskiego | Województwo Lubuskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 463 |

Liczba gości na stronie Kostrzyn od 1 lutego 2011: 8918
Data i czas poprzedniego wejścia: 21 listopada 2024 / 04:57
Średnia wejść dziennie: 1.77

Wpis do bazy MySQL: 1 lutego 2011
Ostatnia modyfikacja strony: 15 stycznia 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.017 sek