Gorlice |
G MIASTO POWIATOWE WYKLUCZONE KOMUNIKACYJNIE |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1885 ❋ GT - k.k. Galizische Transwersalbahn / C.K. Galicyjska Kolej Transwersalna
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2009
|
Obiekt położony na wysokości 286 m n.p.m.
|
|
| Główna nitka Kolei Transwersalnej (a dokładnie jej fragment ze Stróż do Jasła) ominęła Gorlice 5 km na północ od miasta. Jednak szybko zyskało ono połączenie z tą podgórską magistralą łącznikiem do stacji Gorlice Zagórzany o długości 4 km. Stąd też architektura budynku dworca nie odbiega od innych, położonych na tej linii. |
| Krótki odcinek do Gorlic został zelektryfikowany w 1988 r. razem z linią Stróże - Jasło. Wówczas miało to jeszcze sens bo w naszym kraju jeździły pociągi. Ostatni EZT odjechał stąd wraz z końcem rozkładu jazdy na rok 2006. Od tej pory panuje pozorna cisza przerywana od czasu do czasu staraniami lokalnych władz o fizyczną likwidację toru kolejowego i przerobienie linii na ulicę. W Gorlicach chyba kolei nie lubią... Widok na południe w kierunku końca linii. Jesteśmy prawie w centrum miasta. |
| Budynek stacji kolejowej - chociaż od kilku lat nieczynny prezentuje się jeszcze nienajgorzej. Na piętrze są mieszkania, parter jest częściowo zagospodarowany jako sklepy. Ponadto po jego drugiej stronie znajduje się dworzec PKS. |
| Widok na północ - wyjazd w kierunku węzłowej stacji Gorlice Zagórzany. |
Gorlice mapa topograficzna rok 1934
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 132: Gorlice Zagórzany - Gorlice.
b) tabela nr 134: Zagórz - Łupków. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Gorlice ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Gorlice ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Gorlice ❋
Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
|
Ostatni pociąg pasażerski trasę Gorlice - Gorlice Zagórzany przejechał 10 grudnia 2006 roku. Od tej pory nieustanne propozycje aby pociągi ze Stróż dojeżdżały właśnie tutaj a nie do Biecza (skoro dalej do Jasła nie mogą bo to już inne województwo) spełzają na niczym. Biecz generuje o wiele mniejszą liczbę pasażerów, ale nie to jest główną przeszkodą. Miejscowe władze (mam na myśli władze Gorlic) naprawdę nie lubią kolei. |
|