Łupków |
Łk |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1872 ❋ EMGV - Első Magyar - Gácsországi Vasút / Pierwsza Węgiersko - Galicyjska Kolej Żelazna
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2024
|
Obiekt położony na wysokości 598 m n.p.m.
|
|
|
Uff - dojechaliśmy. Totalne zadupie. Ostatnie 3 km to wąska, wyboista droga szutrowa i błotnisty przejazd pod mostkiem kolejowym. Droga bez wylotu - dosłownie, o czym lojalnie ostrzega napotkany znak drogowy. Jesteśmy na kolejowym końcu Polski - Łupków to obecnie (czyli w granicach powojennych) najdalej na południe położona stacja PKP naszego kraju. Zwiedzanie czas zacząć. |
|
|
Budynek dworca (wybudowany w stylu galicyjskim) widziany z peronów - ujęcie od strony zachodniej. Pojęcie "perony" jest na tutejszej stacji nieco umowne, ponieważ zasadniczo funkcjonuje jeden - ten najbliżej budynku. Pozostałe dwa - ziemne - wtopiły się ze starości w podłoże. |
|
Peron 1 i pozostałe zabudowania stacyjne (domek niegdyś w gestii PKP Cargo) - ujęcie od strony zachodniej. |
|
Widok w kierunku wschodnim - wyjazd do Nowego Łupkowa i Zagórza. |
|
|
Budynek dworca widziany z peronów - ujęcie od strony wschodniej. |
|
Budynek dworca en face widziany z okolicy toru 4 czyli od strony południowej. Odnowiony kilkanaście lat temu obiekt znowu zaczyna - niestety - podupadać. W prawej przybudówce nastawnia dysponująca "Łk". W dniu kiedy tu z Bartkiem zawitaliśmy była zamknięta. Tak jak wszystko w okolicy. Chociaż Łupków to jedno z trzech istniejących (jeszcze) przejść kolejowych na Słowację (dwa pozostałe są w Zwardoniu i Muszynie) pociągów tu tyle co kot napłakał. A właściwie wcale. Składy towarowe obecnie tędy nie jeżdżą (chyba), składy pasażerskie SKPL (rok 2024) docierają tu tylko w letnie weekendy. Stacja jest pusta i bezludna. Dlatego jest tu tak fajnie i nastrojowo :) |
|
|
Dwa kolejne zdjęcia to wieża wodna stojąca na zachodnim skraju stacji. Budowla specyficzna z prostopadłościenną obudową zbiornika przypomina dawne wieże wiertnicze do wydobycia ropy naftowej. Borysławskie Zagłębie Naftowe - przedwojenne polskie centrum przemysłu naftowego i eksploatacji gazu ziemnego jest przecież całkiem niedaleko. Chociaż teraz to zagranica. |
|
Ujęcie na zachód - wyjazd w stronę granicy polsko - słowackiej i stacji Medzilaborce. Na pierwszym planie semafory wyjazdowe G, H i J. Po prawej nieczynna nastawnia wykonawcza "Łk2". |
|
Ostatnie dwa rozjazdy na zachodniej głowicy stacji a w głębi pomost rewizyjny Straży Granicznej. Minęło 17 lat od wejścia Polski i Słowacji do strefy Schengen a konstrukcja nadal straszy swoim wyglądem. Zapomniany element komunistycznego folkloru sprzed 40-tu lat. Nie wiem (albo wiem zbyt mało) po jakiego chuja to tutaj jeszcze stoi ? |
|
Pomost SG z bliska. Tabliczka przy schodkach ostrzega żeby wyżej nie włazić. Nie to nie. Zauważam - ku wielkiemu rozczarowaniu Bartka - że własności państwowej naruszać nie powinniśmy. Druga tabliczka ostrzega żeby nie iść torem w stronę tunelu łupkowskiego. To już spora przesada i ingerencja w wolność osobistą - tak jak my ją rozumiemy. Składu Pendolino albo pociągu pod specjalnym nadzorem (jak w powieści Bohumila Hrabala) w tym miejscu raczej się nie spodziewamy i zakaz ten oczywiście ignorujemy. |
|
Tunel łupkowski i wschodni (polski) wlot od strony stacji w Łupkowie. 416 m długości i przebogata historia. Obiekt powstawał bardzo opornie (trudne warunki geologiczne) w latach 1870 - 1876. Był wielokrotnie niszczony - po raz ostatni w czasie II wojny światowej w roku 1944. Po wojnie (w latach 1952 - 1974) a więc w czasach władzy ludowej i braterstwa między narodami był nieczynny i zabudowany ścianą z podkładów i desek. Tak na wszelki wypadek - przeciwko niedobitkom UPA, granicznej kontrabandzie i wrogom ustroju. |
|
Tunel powstał jako dwutorowy ponieważ projekt Pierwszej Węgiersko - Galicyjskiej Kolei Żelaznej czyli transkarpackiego połączenia Przemyśla i Lwowa via Zagórz, Humenné i Satoraljaujhely z Budapesztem nie przewidywał żadnych zwężeń po drodze. Dwa tory prowadziły tędy do końca I wojny światowej. Późniejszy upadek Monarchii Austro - Węgierskiej zmienił wszystko i kolej prowadząca doliną Osławicy (tu - PL) i Laborca (tam - SK) została zdegradowana do jednotorowej linii lokalnej, ale to już zupełnie inna historia warta odrębnego opracowania. Po częściowym remoncie tunelu w roku 2018 jego prześwit po stronie polskiej zmniejszył się do jednego toru. |
|
Tunel jest także krótszy od stanu początkowego - skurczył się o 50 m w wyniku pospiesznej (względy strategiczne) odbudowy przeprowadzonej po II wojnie w roku 1946. |
|
Co ciekawe - to niby tunel wododziałowy a wcale taki nie jest. Punkt maksymalnej wysokości granicznego odcinka Medzilaborce - Łupków (630 m n.p.m) nie znajduje się wewnątrz tunelu tylko w okolicy TO semafora wjazdowego K, a więc całkowicie po stronie polskiej. Tę górkę dość dobrze widać na zdjęciu. |
|
Wjazd na stację od strony zachodniej. Wzdłuż toru od tunelu aż tutaj stoją latarnie. Ciekawe czy świecą ?
Góry po prawej to już Bieszczady. Przełęcz Łupkowska to ich początek - po drugiej stronie mamy Beskid Niski. |
|
Zabudowania stacyjne wraz z wieżą ciśnień widziane od strony zachodniej. |
Łupków mapa topograficzna rok 1938
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ŁUPKÓW |
1945 |
---> MEDZILABORCE (linia zniszczona w wyniku II wojny światowej, odbudowana i zamknięta w roku 1952) |
2004 |
---> ZAGÓRZ |
2009 |
---> ZAGÓRZ (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego) |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ŁUPKÓW |
2005 |
---> ZAGÓRZ |
2010 |
---> ZAGÓRZ (ponowne wznowienie ruchu pasażerskiego - mniej lub bardziej cykliczny rozkład jazdy obowiązujący w sezonie wakacyjnym) |
2010 |
---> MEDZILABORCE (okazjonalny ruch pasażerski obowiązujący w sezonie wakacyjnym) |
|
Linki zewnętrzne
-
Stacja Łupków ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Łupków ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Łupków ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Tunel Łupkowski ❋ Polska-Org
-
Tunel pod Przełęczą Łupkowską ❋ prywatny serwis WWW
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Zagórz - Łupków znajdują się na stronie stacji Zagórz.
|
| |
|