Munina |
Mn |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1884 ❋ CLB - k.k. privilegierte Galizische Carl Ludwig Bahn / C.K. Uprzywilejowana Kolej Galicyjska Karola Ludwika
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2024
|
Obiekt położony na wysokości 203 m n.p.m.
|
|
| Dojeżdżając samochodem (lub rowerem) do stacji w Muninie właśnie ten obiekt jako pierwszy wpada w oczy - właściwy budynek dworca do ostatniej chwili chowa się za drzewami. Wieża wodna stoi po lewej stronie obecnego, niewielkiego parkingu i jest bardzo charakterystyczną wizytówką tutejszej stacji. |
| Jedyny peron (wyspowy) znajduje się pomiędzy torami głównymi zasadniczymi 1 i 2. Od strony budynku dworca i parkingu jest dostępny przejściem na poziomie torów. To trochę emocjonujące ponieważ pociągi dalekobieżne raczej tu nie zwalniają i margines błędu (zagapienia się) jest niewielki. Na peronie znajdują się dwie niewielkie wiaty dla podróżnych. |
| Peron jest w stanie takim jak widać - przypomina dno wyschniętego stulecie temu jeziora i za płotek już nie wchodzimy - jest tam jeszcze bardziej nierówno. Lokalne składy pasażerskie mieszczą się przy nieogrodzonym fragmencie peronu od strony wschodniej. Ujęcie w kierunku zachodnim - wyjazd do Przeworska i Rzeszowa Głównego. |
| Na torze 5 w okolicy nastawni wykonawczej "Mn1" przystanął elektrowóz Gama Marathon 111Ed - 004 w patriotycznych, biało - czerwonych barwach. Lokomotywa mimo że elektryczna jest wyposażona w spalinowy moduł dojazdowy, dzięki czemu może przejechać dystans około 100 km bez potrzeby zasilania z sieci trakcyjnej. A więc (jakby co) dojedzie stąd linią 101 nawet do Werchraty, ale na powrót trzeba już będzie lokomotywę dotankować albo ją tu dopchać :) Elektrowóz należy do poolu taborowego Rail Capital Partners. |
|
|
|
Wieża wodna, przydworcowy parking i budynek (zamknięty w stanie dobrym) widziane z peronu od strony zachodniej. |
|
Część peronu przeznaczona do użytkowania przez pasażerów - ujęcie w kierunku wschodnim. |
|
Widok w kierunku wschodnim: na wprost dwutorowy, zelektryfikowany wyjazd do Przemyśla Głównego oraz w lewo jednotorowy, niezelektryfikowany do Lubaczowa i Werchraty (przed II wojną prowadzący nawet nieco dalej - do Rawy Ruskiej i Sokala). Lekko po prawej widzimy nastawnię dysponująca "Mn" a po lewej domek kolejowy. Kotłownia ? Obiekt na stacyjne WC jest nieco za duży i stoi trochę za daleko... |
|
Znane już obiekty stacyjne widziane z peronu od strony wschodniej. |
|
Wieża ciśnień - tak widzą ją pasażerowie z okien przejeżdżających tędy pociągów. |
|
Budynek dworca - ujęcie od strony wschodniej. Ciekawostka - międzytorze pomiędzy torami 6 i 8 kiedyś było podobno (tak po staropolsku) przeznaczone i przystosowane do wsiadania / wysiadania podróżnych do składów kierujących się na linię do Horyńca Zdroju i Werchraty. Jednak żadnych ułatwień terenowych typu peron ziemny w tym miejscu nie zauważyłem. |
|
Torem 2 przejeżdża z pełną prędkością IC 3602 "Siemiradzki" relacji Przemyśl Główny - Wrocław Główny. Z przodu elektrowóz EP 09 - 039 (PKP IC Zakład Centralny w Warszawie). |
|
Widok w kierunku wschodnim: na wprost dwutorowy, zelektryfikowany wyjazd do Przemyśla Głównego oraz w lewo jednotorowy, niezelektryfikowany do Lubaczowa i Werchraty (przed II wojną prowadzący nawet nieco dalej - do Rawy Ruskiej i Sokala). Lekko po prawej widzimy nastawnię dysponująca "Mn" a po lewej domek kolejowy. Kotłownia ? Obiekt na stacyjne WC jest nieco za duży i stoi trochę za daleko... |
|
Znane już obiekty stacyjne widziane z peronu od strony wschodniej. |
|
Kilka minut później na ten sam tor wjeżdża ze strony przeciwnej autobus szynowy Polregio SA 135 - 011 w podkarpackich kolorkach (produkcja PESA Bydgoszcz) relacji Przeworsk - Lubaczów. Wyjazd na linię do Werchraty możliwy jest tylko z torów parzystych czyli tych położonych pomiędzy peronem a budynkiem dworca - tak do dziś wygląda układ torowy tutejszej stacji. Dlatego pociągi (także dalekobieżne - zdarzają się takie do Zamościa) jadące od strony Przeworska i skręcające do Lubaczowa muszą przejechać przez Muninę "pod prąd". |
|
Szynobus Polregio do Lubaczowa rusza w dalszą trasę - za chwilę skręci w lewo. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Munina ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Munina ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Munina ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Munina ❋
Strona MK z Podkarpacia
|
| |
|