Hrádek nad Nisou |
|
|
Grottau (Neiße) | Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku - przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Hrádek nad Nisou - obiekt oddany do użytku w roku 1859 ❋ SäStB - Königliche Sächsische Staatsbahnen / Královské Saské Státní Dráhy
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2012
|
Obiekt położony na wysokości 255 m n.p.m. |
|
| Odsłona 1 - lipiec 2000.
Czeska stacja graniczna na linii Liberec - Zittau. W drodze do Niemiec pociągi przejeżdżają (nie zatrzymując się) na odcinku 4 km przez terytorium Polski. Przed ostatnią wojną pomiędzy Hrádkiem a Zittau funkcjonował przystanek w Sieniawce (Rheinschönau). Obecnie z przyczyn geopolitycznych nie jest on używany. Widok na północny zachód w kierunku granic z Polską i Niemcami oraz stacji Zittau. |
| Odsłona 2 - sierpień 2012.
Zmieniło się niewiele - te same (dosłownie) latarnie i drabinka do wchodzenia na peronową wiatę. Przecież to stacja graniczna i w czasach komunizmu wejście tam było bardzo przydatne do sprawdzania dachów wagonów pod kątem ukrywających się uciekinierów z Czechosłowacji do NRD. |
| Widok na południowy wschód - wyjazd w kierunku Liberca. Po prawej wielkomiejska, wysokościowa zabudowa Hrádka. |
| Od 12 grudnia 2010 r. przewozy na linii Liberec - Hrádek nad Nisou - Zittau - Varnsdorf oraz na kilku sąsiednich liniach pogranicza polsko - czesko - niemieckiego prowadzi firma / spółka / koncern / konsorcjum (niepotrzebne skreślić) "Trilex - Vogtlandbahn". Nie wgryzając się w trochę nieczytelną strukturę firmy można stwierdzić że jest to (chyba) spółka - córka grupy przewozowej Regentalbahn AG. Żeby było śmiesznie, siedzibą firmy jest Hrádek, ale zarząd jest niemiecki :) Stąd też zaparkowane na stacji dwa spalinowe zestawy Siemens Desiro Classic Classic VT-47 i VT-22. Przy peronie skład VT-01 który przed chwilą przyjechał z Varnsdorf. Odjedzie do Liberca o 18:34. |
| Widok na północny zachód - wyjazd w kierunku Zittau. Następne 4 km linii przebiega tranzytem przez terytorium Polski. Odcinek ten nie ma fizycznego połączenia z torami PKP PLK a prędkość max. polskiego fragmentu linii to legendarne 30 km/godz. Chluby nam to nie przynosi... |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Hrádek nad Nisou ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Hrádek nad Nisou ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Popis trati 089 Liberec - Zittau - Varnsdorf - Rybniště ❋
Žel Page
-
Linia kolejowa Liberec - Zittau ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
|
| |
|