Varnsdorf |
|
|
Warnsdorf | Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku - przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1872 ❋ SLB - Süd - Lausitzer Bahn / Jižní Lužická Dráha
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2023
|
Obiekt położony na wysokości 340 m n.p.m. |
|
| Ujęcie z okolicy przydworcowego parkingu na nástupiště 2. Nieco dalej za peronem dawna lokomotywownia - obecnie jest to budynek prywatny odgrodzony dyskretnym płotkiem od stacji. Widok w kierunku wschodnim. |
| Peron 2 - ujęcie od strony zachodniej. Na torze 3 zaparkował wagon motorowy serii 810 o numerze 549 - 6. Sądząc po świecących na biało reflektorkach motoraček niebawem podjedzie do peronu 2 jako osobní vlak do Rybniště. Na wprost wyjazd do Großschönau i Zittau. Granica czesko - niemiecka przebiega tuż za ostatnim rozjazdem stacji zaraz za widocznym w oddali mostkiem. Semafor wjazdowy do Varnsdorf od strony wschodniej jest więc położony na terytorium Niemiec. TO tym bardziej. |
| Ogólne spojrzenie na stację z końca peronu 2 od strony wschodniej. Wygląda ona teraz zupełnie inaczej niż jeszcze 5 lat temu, ale o tym później. |
| Jedna ze zmian jaka nastąpiła po przebudowie stacji kolejowej w roku 2018 to poprzesuwanie peronów: pierwszego w kierunku zachodnim, drugiego w kierunku wschodnim. Wcześniej nie było tu także dwóch sygnalizatorów drogowskazowych których plecy widzimy na zdjęciu powyżej. |
| Ujęcie w kierunku zachodnim. W lewo wyjazd do Rybniště, na wprost dawna Kolej Górnołużycka czyli wyjazd do Ebarsbach (Sachs) przez Seifhennersdorf. Jeszcze na początku roku 2023 linia w tym kierunku była czynna tylko do przygranicznego przystanku Varnsdorf Pivovar Kocour (jako miłośnik kotów skrótowo nazywałem ten obiekt Pivovar Kocur :) Tam też dojeżdżały niektóre składy Trilex z Liberca. Latem roku 2023 po wieloletnich perturbacjach pociągi pasażerskie ruszyły 5 km w głąb Niemiec do Seifhennersdorf. Konstrukcja przerzucona nad torami nie jest kładką dla pieszych. |
| Nástupiště 1. Niestety - obskurne magazyny po prawej stronie tego peronu zostały w stanie nienaruszonym. |
| Ujęcie odwrotne - niewielki fragment budynku dworca widziany z nástupiště 1. Pod koniec roku 2020 rozebrano część centralną wraz ze skrzydłem wschodnim - obejrzymy sobie to miejsce za chwilę. |
| Wyburzenie 2/3 dworca kolejowego i późniejsza budowa parkingu na miejscu zwolnionym po rozbiórce osiągnęła swój finał w roku 2022. Sam obiekt otrzymał nowe okna i elewację w miejscu przylegającym do jego rozebranej części. Dodajmy że przed przebudową dworzec ČD w Varnsdorf był jednym z najbardziej zaniedbanych, ponurym niczym ciężkie więzienie obiektem kolejowym w Czechach. |
|
|
Decyzję o radykalnym zmniejszeniu budynku dworca podjęto dlatego że pierwotnie był on znacznie przewymiarowany w stosunku do bieżących potrzeb ČD. W przeszłości budynek służył nie tylko pracownikom kolei, ale także służbom celnym. Ostatecznie jest to stacja graniczna, chociaż obecnie w strefie Schengen jest to raczej bez znaczenia.
Od pierwszego spojrzenia z lekka nieokreślonego miejsca peronu 2 na tę nową, elegancką elewację i komin sterczący nad budynkiem całość skojarzyła mi się z elektrownią Battersea znaną z kładki albumu "Animals" zespołu Pink Floyd. Skala może nie ta, ale gdyby bardziej starannie poszukać odpowiedniego kadru i dodać jeszcze trzy kominy (albo przynajmniej jeden) byłoby w sam raz :) |
|
Dworzec od strony miasta. Oprócz parkingu (którego wcześniejszy brak powodował szereg niedogodności) zlokalizowano tu także niewielką, zazielenioną strefę odpoczynku z ławkami. Miejsce ładne ale oby nie zamieniło się w punkt spotkań miejscowych lumpów. |
Linki zewnętrzne
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Mittelherwigsdorf - Varnsdorf - Seifhennersdorf znajdują się także na stronie stacji Mittelherwigsdorf.
|
|