Mittelherwigsdorf

 Obiekt oddany do użytku w roku 1868  ❋  LZE - Löbau - Zittauer Eisenbahngesellschaft

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2023   Obiekt położony na wysokości 278 m n.p.m. 

min 1089 1.jpgBudynek dworca do którego nawet można podjechać samochodem forsując na koniec ciasny, klaustrofobiczny tunel pod torami kolejowymi. Jest tu w miarę utwardzony placyk, ale okolica do zachęcających nie należy. Może dlatego że budynek wygląda na opuszczony.
min 1089 2.jpgZmiana kadru - z boku budynek wygląda tak samo plaskato i nieświeżo. Unijna tablica na froncie budynku w dziękczynnym, czołobitnym tonie (jak wszystkie unijne tablice tego typu) informuje o dofinansowaniu wymiany urządzeń stacyjnych w Mittelherwigsdorf przy okazji modernizacji przyległych szlaków kolejowych. Zakładam że dofinansowanie nie uwzględniało remontu samego budynku. Bo jeżeli tak to dotacja była niewielka. Taka na waciki.
min 1089 3.jpgPrzenosimy się na bahnsteig 3 - ogóle spojrzenie na zachodnią, mniejszą połówkę stacji. Pojedyńczy tor ostrym łukiem w lewo kieruje się na zachód w stronę Großschönau i Varnsdorf.
Ujęcie odwrotne. Mittelherwigsdorf to obecnie jedynie posterunek odgałęźny - tutaj z dwutorowej (ale tylko na krótkim odcinku) linii Zittau - Ebersbach (Sachs) odgałęzia się jednotorowa linia do Varnsdorf. Kiedyś była tu pełnoprawna stacja, ale jej historia skończyła się to w roku 2010.
Właśnie tutaj, na tym fragmencie pogranicza czesko - niemieckiego zaczyna się przedziwna, pagórkowata kraina poprzecinana siecią kolejową tak pokręconą i skomplikowaną że do jej analizy przydaje się teoria grafów - proste spojrzenie na mapę nie od razu wystarcza do ogarnięcia całości. Mamy tu plątaninę linii czynnych, nieczynnych i takich które już dawno przeszły do historii. Mamy tu dawne stacje węzłowe położone na kompletnych zadupiach i miasta zupełnie pozbawione kolei (chociaż kiedyś ją posiadały). To wszystko poprzecinane równie pokręconą granicą czesko - niemiecką w miejscach pozornie przypadkowych i nieoczekiwanych. Tak to wygląda stąd aż do skalistych wzgórz Szwajcarii Czesko - Saksońskiej i niepozornego, zachodniego krańca Sudetów - ten górski łańcuch kończy się właśnie tutaj. Osią tego pomieszania z poplątaniem jest Kolej Południowołużycka - linia kolejowa historycznie w tej okolicy pierwsza. Zaczyna się ona właśnie tutaj - w Mittelherwigsdorf i przez Varnsdorf i Ebersbach (Sachs)w różnych wersjach oraz odnogach dochodzi aż do Pirny i Budziszyna.
W obrębie posterunku odgałęźnego mamy 3 zwrotnice i 12 sygnalizatorów: 5 semaforów wjazdowych, 5 tarcz ostrzegawczych i 2 powtarzacze od strony Ebersbach. To wszystko jest obsługiwane przez 2 kontenery z automatyką + 2 szafy EOR + duży klimatyzator. Niby dużo ale w praktyce tak to właśnie wygląda. Całość jest sterowana z LCS w Zittau. Nad wszystkim góruje nieodzowny w takich okolicznościach maszt telekomunikacyjny GSM.
Nieco dalej w miarę starannie zabezpieczona nastawnia. Jest już tylko zabytkiem, milczącym świadkiem pięknych czasów minionych - jej rola w tym miejscu dobiegła końca. Ujęcie na południowy wschód - wyjazd do Zittau.
Ta sama nastawnia widziana z peronu 2 - ujęcie w tym samym kierunku.
Odwracamy się w stronę przeciwną - to nadal bahnsteig 2. Ogólne spojrzenie na wschodnią, większą połówkę stacji. Tablica na peronie 1 uprzejmie informuje że aby dostać się do pociągu jadącego do Zittau lub Großschönau należy przejść na bahnsteig 3 korzystając ze wspomnianego już wcześniej tunelu. Tak ? Spróbujcie go na szybko znaleźć ! To wcale nie jest takie proste.
Sytuacja ta wymaga krótkiego wyjaśnienia. Perony 1 i 2 wyglądają na lekko nieużywane i jest to fakt doświadczalny. Pociągi regionalne TLX2 i TL61 jadące z Zittau do Ebersbach i dalej do Drezna po prostu się tu nie zatrzymują (przynajmniej tak to wyglądało w roku 2023). Jedynym kolejowym połączeniem Mittelherwigsdorf ze światem są składy pod marką Trilex (grupa Regentalbahn) jeżdżące obecnie jako linia TL70 z Liberca i Zittau do Rybniště lub Seifhennersdorf. Ta druga relacja została uruchomiona w czerwcu 2023 roku. Poprzedziły ją wieloletnie, całkowicie niezrozumiałe dla obserwatora z sąsiedniego kraju kłótnie i - na koniec - pożar dworca w Seifhennersdorf. Podobno nieprzypadkowy...

Dwutorowy fragment linii w stronę Ebersbach kończy się 5 i pół km stąd tuż przed stacją Oberoderwitz.
A to właśnie jeden ze składów Trilex. Na torze przy peronie 3 zameldował się zestaw Siemens Desiro Classic 642 - 320 do Liberca. Z pociągu wysiadło 0 osób ale za to wsiadła jedna. Można jechać dalej :)
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Mittelherwigsdorf ❋  Atlas Kolejowy Polski
  2. Strecke Libeec (Reichenberg) - Zittau - Oberoderwitz - Löbau ❋  Eisenbahnen in Sachsen
  3. Strecke Mittelherwigsdorf - Varnsdorf (Warnsdorf) - Eibau ❋  Eisenbahnen in Sachsen
  4. Bahnstrecke Zittau - Oberoderwitz - Herrnhut - Löbau ❋ www.wikipedia.de
  5. Bahnstrecke Mittelherwigsdorf - Varnsdorf - Eibau ❋ www.wikipedia.de
  6. Süd - Lausitzer Bahn ❋ www.wikipedia.de
ROZKŁAD JAZDY

Mittelherwigsdorf

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Zgorzelca | Land Sachsen | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 1089 |

Liczba gości na stronie Mittelherwigsdorf od 18 marca 2024: 426
Data i czas poprzedniego wejścia: 20 listopada 2024 / 22:09
Średnia wejść dziennie: 1.72

Wpis do bazy MySQL: 18 marca 2024
Ostatnia modyfikacja strony: 28 lipca 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.017 sek