Mittelherwigsdorf |
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1868 ❋ LZE - Löbau - Zittauer Eisenbahngesellschaft
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2023
|
Obiekt położony na wysokości 278 m n.p.m.
|
|
| Budynek dworca do którego nawet można podjechać samochodem forsując na koniec ciasny, klaustrofobiczny tunel pod torami kolejowymi. Jest tu w miarę utwardzony placyk, ale okolica do zachęcających nie należy. Może dlatego że budynek wygląda na opuszczony. |
| Zmiana kadru - z boku budynek wygląda tak samo plaskato i nieświeżo. Unijna tablica na froncie budynku w dziękczynnym, czołobitnym tonie (jak wszystkie unijne tablice tego typu) informuje o dofinansowaniu wymiany urządzeń stacyjnych w Mittelherwigsdorf przy okazji modernizacji przyległych szlaków kolejowych. Zakładam że dofinansowanie nie uwzględniało remontu samego budynku. Bo jeżeli tak to dotacja była niewielka. Taka na waciki. |
| Przenosimy się na bahnsteig 3 - ogóle spojrzenie na zachodnią, mniejszą połówkę stacji. Pojedyńczy tor ostrym łukiem w lewo kieruje się na zachód w stronę Großschönau i Varnsdorf. |
|
|
|
Ujęcie odwrotne. Mittelherwigsdorf to obecnie jedynie posterunek odgałęźny - tutaj z dwutorowej (ale tylko na krótkim odcinku) linii Zittau - Ebersbach (Sachs) odgałęzia się jednotorowa linia do Varnsdorf. Kiedyś była tu pełnoprawna stacja, ale jej historia skończyła się to w roku 2010. |
Właśnie tutaj, na tym fragmencie pogranicza czesko - niemieckiego zaczyna się przedziwna, pagórkowata kraina poprzecinana siecią kolejową tak pokręconą i skomplikowaną że do jej analizy przydaje się teoria grafów - proste spojrzenie na mapę nie od razu wystarcza do ogarnięcia całości. Mamy tu plątaninę linii czynnych, nieczynnych i takich które już dawno przeszły do historii. Mamy tu dawne stacje węzłowe położone na kompletnych zadupiach i miasta zupełnie pozbawione kolei (chociaż kiedyś ją posiadały). To wszystko poprzecinane równie pokręconą granicą czesko - niemiecką w miejscach pozornie przypadkowych i nieoczekiwanych. Tak to wygląda stąd aż do skalistych wzgórz Szwajcarii Czesko - Saksońskiej i niepozornego, zachodniego krańca Sudetów - ten górski łańcuch kończy się właśnie tutaj. Osią tego pomieszania z poplątaniem jest Kolej Południowołużycka - linia kolejowa historycznie w tej okolicy pierwsza. Zaczyna się ona właśnie tutaj - w Mittelherwigsdorf i przez Varnsdorf i Ebersbach (Sachs)w różnych wersjach oraz odnogach dochodzi aż do Pirny i Budziszyna. |
|
W obrębie posterunku odgałęźnego mamy 3 zwrotnice i 12 sygnalizatorów: 5 semaforów wjazdowych, 5 tarcz ostrzegawczych i 2 powtarzacze od strony Ebersbach. To wszystko jest obsługiwane przez 2 kontenery z automatyką + 2 szafy EOR + duży klimatyzator. Niby dużo ale w praktyce tak to właśnie wygląda. Całość jest sterowana z LCS w Zittau. Nad wszystkim góruje nieodzowny w takich okolicznościach maszt telekomunikacyjny GSM. |
|
Nieco dalej w miarę starannie zabezpieczona nastawnia. Jest już tylko zabytkiem, milczącym świadkiem pięknych czasów minionych - jej rola w tym miejscu dobiegła końca. Ujęcie na południowy wschód - wyjazd do Zittau. |
|
Ta sama nastawnia widziana z peronu 2 - ujęcie w tym samym kierunku. |
|
Odwracamy się w stronę przeciwną - to nadal bahnsteig 2. Ogólne spojrzenie na wschodnią, większą połówkę stacji. Tablica na peronie 1 uprzejmie informuje że aby dostać się do pociągu jadącego do Zittau lub Großschönau należy przejść na bahnsteig 3 korzystając ze wspomnianego już wcześniej tunelu. Tak ? Spróbujcie go na szybko znaleźć ! To wcale nie jest takie proste. |
|
Sytuacja ta wymaga krótkiego wyjaśnienia. Perony 1 i 2 wyglądają na lekko nieużywane i jest to fakt doświadczalny. Pociągi regionalne TLX2 i TL61 jadące z Zittau do Ebersbach i dalej do Drezna po prostu się tu nie zatrzymują (przynajmniej tak to wyglądało w roku 2023). Jedynym kolejowym połączeniem Mittelherwigsdorf ze światem są składy pod marką Trilex (grupa Regentalbahn) jeżdżące obecnie jako linia TL70 z Liberca i Zittau do Rybniště lub Seifhennersdorf. Ta druga relacja została uruchomiona w czerwcu 2023 roku. Poprzedziły ją wieloletnie, całkowicie niezrozumiałe dla obserwatora z sąsiedniego kraju kłótnie i - na koniec - pożar dworca w Seifhennersdorf. Podobno nieprzypadkowy... |
|
Dwutorowy fragment linii w stronę Ebersbach kończy się 5 i pół km stąd tuż przed stacją Oberoderwitz. |
|
A to właśnie jeden ze składów Trilex. Na torze przy peronie 3 zameldował się zestaw Siemens Desiro Classic 642 - 320 do Liberca. Z pociągu wysiadło 0 osób ale za to wsiadła jedna. Można jechać dalej :) |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Mittelherwigsdorf ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Strecke Libeec (Reichenberg) - Zittau - Oberoderwitz - Löbau ❋
Eisenbahnen in Sachsen
-
Strecke Mittelherwigsdorf - Varnsdorf (Warnsdorf) - Eibau ❋
Eisenbahnen in Sachsen
-
Bahnstrecke Zittau - Oberoderwitz - Herrnhut - Löbau ❋ www.wikipedia.de
-
Bahnstrecke Mittelherwigsdorf - Varnsdorf - Eibau ❋ www.wikipedia.de
-
Süd - Lausitzer Bahn ❋ www.wikipedia.de
|
| |
|