Tunel wybudowany jako jednotorowy na potrzeby linii wąskotorowej.
Linia kolejowa pierwotnie o rozstawie 760 mm, w latach 1951 - 1956 przekuta na 750 mm.
Jest to jedyny wąskotorowy tunel w Polsce.
W celu zabezpieczenia obiektu przed mrozem był on wyposażony we wrota zamykające wjazd do wnętrza.
W roku 1991 Przeworska Kolej Dojazdowa wraz z tunelem w Szklarach została wpisana do rejestru zabytków.
zmiany przynależności państwowej:
okres przed I wojną światową - stan na rok 1914
okres międzywojenny - stan na rok 1939
okres powojenny i czasy obecne
4 (28). Tunel w Ogorzelcu pod Przełęczą Kowarską
województwo:
dolnośląskie
typ obiektu:
górski wododziałowy
odcinek linii kolejowej:
Jelenia Góra - Kamienna Góra
pierwszy zarząd:
RGB - Riesengebirgsbahn / Karkonoska Kolej Górska
lata budowy:
1902 - 1905
długość:
1030 m
wysokość:
634 m n.p.m.
elektryfikacja:
✅ lata 1932 - 1945
❌ czasy obecne
uwagi:
Tunel wybudowany jako jednotorowy.
Odcinek Kowary - Ogorzelec był wykorzystywany w sporadycznym ruchu towarowym do roku 2000. Od tej pory obiekt jest nieczynny i pozbawiony konserwacji a tor kolejowy wewnątrz częściowo zdemontowano.
Jest to trzeci pod względem długości tunel kolejowy w powojennych granicach Polski.
zmiany przynależności państwowej:
okres przed I wojną światową - stan na rok 1914
okres międzywojenny - stan na rok 1939
okres powojenny i czasy obecne
5 (29). Tunel w Lewinie Kłodzkim pod Szubieniczną Górą
Od roku 2016 linia kolejowa Jelenia Góra - Lwówek Śląski jest nieczynna.
zmiany przynależności państwowej:
okres przed I wojną światową - stan na rok 1914
okres międzywojenny - stan na rok 1939
okres powojenny i czasy obecne
14 (38). Tunel linii średnicowej w Warszawie
województwo:
mazowieckie
typ obiektu:
miejski
odcinek linii kolejowej:
Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia
pierwszy zarząd:
PKP - Polskie Koleje Państwowe
lata budowy:
1923 - 1933 (komora południowa)
1946 - 1949 (komora północna)
długość:
1230 m (komora południowa)
1225 m (komora północna)
wysokość:
115 m n.p.m.
elektryfikacja:
✅ od roku 1936
uwagi:
Tunel wybudowany pierwotnie jako dwutorowy, jednak z planami rozbudowy do czterech torów.
Obiekt przeznaczony wyłącznie do prowadzenia ruchu pasażerskiego.
Po upadku Powstania Warszawskiego obiekt zniszczony przez Niemców w dwóch miejscach: pod skrzyżowaniem Alei Jerozolimskich z Nowym Światem (55 m) oraz pod Alejami Jerozolimskimi przy ulicy Smolnej (65 m).
Północną komorę tunelu wybudowano już po wojnie po całkowitym udrożnieniu komory południowej.
Zasadniczo w komorze południowej (starszej) odbywa się obecnie ruch podmiejski, natomiast w komorze północnej (nowszej) ruch dalekobieżny.