Tunele kolejowe na ziemiach polskich wybudowane w XX wieku

 
Szklarska Poręba Dolna 1 (25). Tunel w Szklarskiej Porębie Dolnej
  1. województwo:
    • dolnośląskie
  2. typ obiektu:
    • górski dolinny
  3. odcinek linii kolejowej:
    • Jelenia Góra - Kořenov
  4. pierwszy zarząd:
    • KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
  5. lata budowy:
    • 1901 - 1902
  6. długość:
    • 145 m
  7. wysokość:
    • 584 m n.p.m.
  8. elektryfikacja:
    • ✅ lata 1922 - 1945 i ponownie od roku 1987
  9. uwagi:
    • Tunel wybudowany jako jednotorowy.
  10. zmiany przynależności państwowej:

    Cesarstwo Niemieckie    okres przed I wojną światową - stan na rok 1914   
    III Rzesza Niemiecka    okres międzywojenny - stan na rok 1939
    Polska    okres powojenny i czasy obecne

Harrachov 2 (26). Tunel w Harrachovie
  1. województwo:
    • dolnośląskie
  2. typ obiektu:
    • górski brzegowy - dolina rzeki Izera
  3. odcinek linii kolejowej:
    • Jelenia Góra - Kořenov
  4. pierwszy zarząd:
    • KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
  5. lata budowy:
    • 1900 - 1902
  6. długość:
    • 279 m
  7. wysokość:
    • 720 m n.p.m.
  8. elektryfikacja:
    • ✅ lata 1922 - 1945
    • ❌ czasy obecne
  9. uwagi:
    • Tunel wybudowany jako jednotorowy.
    • Do roku 1958 był to najwyżej położony tunel w powojennych granicach Polski.
    • Graniczny most nad Izerą jest odległy o 50 m od zachodniego portalu tunelu.
  10. zmiany przynależności państwowej:

    Cesarstwo Niemieckie    okres przed I wojną światową - stan na rok 1914   
    III Rzesza Niemiecka    okres międzywojenny - stan na rok 1939
    Polska    okres powojenny do roku 1958
    Czechsłowacja    lata 1958 - 1993
    Republika Czeska    czasy obecne

Szklary 3 (27). Tunel w Szklarach
  1. województwo:
    • podkarpackie
  2. typ obiektu:
    • górski wododziałowy
  3. odcinek linii kolejowej:
    • Przeworsk Wąskotorowy - Dynów
  4. pierwszy zarząd:
    • SLPD - Schmalspurige Localbahn Przeworsk - Dynow / Wąskotorowa Kolej Lokalna Przeworsk - Dynów
  5. lata budowy:
    • 1902 - 1904
  6. długość:
    • 602 m
  7. wysokość:
    • 323 m n.p.m.
  8. elektryfikacja:
  9. uwagi:
    • Tunel wybudowany jako jednotorowy na potrzeby linii wąskotorowej.
    • Linia kolejowa pierwotnie o rozstawie 760 mm, w latach 1951 - 1956 przekuta na 750 mm.
    • Jest to jedyny wąskotorowy tunel w Polsce.
    • W celu zabezpieczenia obiektu przed mrozem był on wyposażony we wrota zamykające wjazd do wnętrza.
    • W roku 1991 Przeworska Kolej Dojazdowa wraz z tunelem w Szklarach została wpisana do rejestru zabytków.
  10. zmiany przynależności państwowej:

    Cesarstwo Austriackie    okres przed I wojną światową - stan na rok 1914   
    Polska    okres międzywojenny - stan na rok 1939
    Polska    okres powojenny i czasy obecne

Przełęcz Kowarska 4 (28). Tunel w Ogorzelcu pod Przełęczą Kowarską
  1. województwo:
    • dolnośląskie
  2. typ obiektu:
    • górski wododziałowy
  3. odcinek linii kolejowej:
    • Jelenia Góra - Kamienna Góra
  4. pierwszy zarząd:
    • RGB - Riesengebirgsbahn / Karkonoska Kolej Górska
  5. lata budowy:
    • 1902 - 1905
  6. długość:
    • 1030 m
  7. wysokość:
    • 634 m n.p.m.
  8. elektryfikacja:
    • ✅ lata 1932 - 1945
    • ❌ czasy obecne
  9. uwagi:
    • Tunel wybudowany jako jednotorowy.
    • Odcinek Kowary - Ogorzelec był wykorzystywany w sporadycznym ruchu towarowym do roku 2000. Od tej pory obiekt jest nieczynny i pozbawiony konserwacji a tor kolejowy wewnątrz częściowo zdemontowano.
    • Jest to trzeci pod względem długości tunel kolejowy w powojennych granicach Polski.
  10. zmiany przynależności państwowej:

    Cesarstwo Niemieckie    okres przed I wojną światową - stan na rok 1914   
    III Rzesza Niemiecka    okres międzywojenny - stan na rok 1939
    Polska    okres powojenny i czasy obecne

Lewin Kłodzki 5 (29). Tunel w Lewinie Kłodzkim pod Szubieniczną Górą
  1. województwo:
    • dolnośląskie
  2. typ obiektu:
    • górski dolinny
  3. odcinek linii kolejowej:
    • Kłodzko Miasto - Kudowa Zdrój
  4. pierwszy zarząd:
    • KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
  5. lata budowy:
    • 1903 - 1904
  6. długość:
    • 80 m
  7. wysokość:
    • 458 m n.p.m.
  8. elektryfikacja:
  9. uwagi:
    • Tunel wybudowany jako jednotorowy.
  10. zmiany przynależności państwowej:

    Cesarstwo Niemieckie    okres przed I wojną światową - stan na rok 1914   
    III Rzesza Niemiecka    okres międzywojenny - stan na rok 1939
    Polska    okres powojenny i czasy obecne

Kulin Kłodzki 6 (30). Tunel w Kulinie Kłodzkim
  1. województwo:
    • dolnośląskie
  2. typ obiektu:
    • górski wododziałowy
  3. odcinek linii kolejowej:
    • Kłodzko Miasto - Kudowa Zdrój
  4. pierwszy zarząd:
    • KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
  5. lata budowy:
    • 1903 - 1905
  6. długość:
    • 577 m
  7. wysokość:
    • 635 m n.p.m.
  8. elektryfikacja:
  9. uwagi:
    • Tunel wybudowany jako jednotorowy.
    • Obiekt jest najwyżej położonym tunelem w obecnych granicach Polski.
  10. zmiany przynależności państwowej:

    Cesarstwo Niemieckie    okres przed I wojną światową - stan na rok 1914   
    III Rzesza Niemiecka    okres międzywojenny - stan na rok 1939
    Polska    okres powojenny i czasy obecne

Rozłucz 7 (31). Tunel w Rozłuczu
  1. województwo:
    • lwowskie
  2. typ obiektu:
    • górski wododziałowy
  3. odcinek linii kolejowej:
    • Sambor - Sianki
  4. pierwszy zarząd:
    • StB - Österreichische Staatsbahnen / C.K. Austriackie Koleje Państwowe
  5. rok ukończenia budowy:
    • 1905
  6. długość:
    • 215 m
  7. wysokość:
    • 620 m n.p.m.
  8. elektryfikacja:
    • ✅ od roku 1968
  9. uwagi:
    • Tunel wybudowany jako jednotorowy.
  10. zmiany przynależności państwowej:

    Cesarstwo Austriackie    okres przed I wojną światową - stan na rok 1914   
    Polska    okres międzywojenny - stan na rok 1939
    ZSRS    okres powojenny do roku 1991
    Ukraina    czasy obecne

Jawor 8 (32). Tunel w Jaworze
  1. województwo:
    • lwowskie
  2. typ obiektu:
    • górski brzegowy - zakole rzeki Stryj
  3. odcinek linii kolejowej:
    • Sambor - Sianki
  4. pierwszy zarząd:
    • StB - Österreichische Staatsbahnen / C.K. Austriackie Koleje Państwowe
  5. rok ukończenia budowy:
    • 1905
  6. długość:
    • 248 m
  7. wysokość:
    • 565 m n.p.m.
  8. elektryfikacja:
    • ✅ od roku 1968
  9. uwagi:
    • Tunel wybudowany jako jednotorowy.
  10. zmiany przynależności państwowej:

    Cesarstwo Austriackie    okres przed I wojną światową - stan na rok 1914   
    Polska    okres międzywojenny - stan na rok 1939
    ZSRS    okres powojenny do roku 1991
    Ukraina    czasy obecne

Turka 9 (33). Tunel w Turce
  1. województwo:
    • lwowskie
  2. typ obiektu:
    • górski dolinny
  3. odcinek linii kolejowej:
    • Sambor - Sianki
  4. pierwszy zarząd:
    • StB - Österreichische Staatsbahnen / C.K. Austriackie Koleje Państwowe
  5. rok ukończenia budowy:
    • 1905
  6. długość:
    • 580 m
  7. wysokość:
    • 580 m n.p.m.
  8. elektryfikacja:
    • ✅ od roku 1968
  9. uwagi:
    • Tunel wybudowany jako jednotorowy.
  10. zmiany przynależności państwowej:

    Cesarstwo Austriackie    okres przed I wojną światową - stan na rok 1914   
    Polska    okres międzywojenny - stan na rok 1939
    ZSRS    okres powojenny do roku 1991
    Ukraina    czasy obecne

Sokoliki 10 (34). Tunel w Sokolikach
  1. województwo:
    • lwowskie
  2. typ obiektu:
    • górski wododziałowy
  3. odcinek linii kolejowej:
    • Sambor - Sianki
  4. pierwszy zarząd:
    • StB - Österreichische Staatsbahnen / C.K. Austriackie Koleje Państwowe
  5. rok ukończenia budowy:
    • 1905
  6. długość:
    • 330 m
  7. wysokość:
    • 725 m n.p.m.
  8. elektryfikacja:
    • ✅ od roku 1968
  9. uwagi:
    • Tunel wybudowany jako jednotorowy.
  10. zmiany przynależności państwowej:

    Cesarstwo Austriackie    okres przed I wojną światową - stan na rok 1914   
    Polska    okres międzywojenny - stan na rok 1939
    ZSRS    okres powojenny do roku 1991
    Ukraina    czasy obecne

Pilchowice I 11 (35). Tunel w Pilchowicach pod górą Czyżyk
  1. województwo:
    • dolnośląskie
  2. typ obiektu:
    • górski brzegowy - zakole rzeki Bóbr (obecnie Jezioro Pilchowickie)
  3. odcinek linii kolejowej:
    • Jelenia Góra - Lwówek Śląski
  4. pierwszy zarząd:
    • KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
  5. lata budowy:
    • 1906 - 1909
  6. długość:
    • 187 m
  7. wysokość:
    • 287 m n.p.m.
  8. elektryfikacja:
  9. uwagi:
    • Tunel wybudowany jako jednotorowy.
    • Od roku 2016 linia kolejowa Jelenia Góra - Lwówek Śląski jest nieczynna.
  10. zmiany przynależności państwowej:

    Cesarstwo Niemieckie    okres przed I wojną światową - stan na rok 1914   
    III Rzesza Niemiecka    okres międzywojenny - stan na rok 1939
    Polska    okres powojenny i czasy obecne

Pilchowice II 12 (36). Tunel w Pilchowicach pod górą Dwory
  1. województwo:
    • dolnośląskie
  2. typ obiektu:
    • górski dolinny
  3. odcinek linii kolejowej:
    • Jelenia Góra - Lwówek Śląski
  4. pierwszy zarząd:
    • KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
  5. lata budowy:
    • 1908 - 1909
  6. długość:
    • 153 m
  7. wysokość:
    • 252 m n.p.m.
  8. elektryfikacja:
  9. uwagi:
    • Tunel wybudowany jako jednotorowy.
    • Od roku 2016 linia kolejowa Jelenia Góra - Lwówek Śląski jest nieczynna.
  10. zmiany przynależności państwowej:

    Cesarstwo Niemieckie    okres przed I wojną światową - stan na rok 1914   
    III Rzesza Niemiecka    okres międzywojenny - stan na rok 1939
    Polska    okres powojenny i czasy obecne

Wleń 13 (37). Tunel we Wleniu
  1. województwo:
    • dolnośląskie
  2. typ obiektu:
    • górski dolinny
  3. odcinek linii kolejowej:
    • Jelenia Góra - Lwówek Śląski
  4. pierwszy zarząd:
    • KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
  5. lata budowy:
    • 1906 - 1909
  6. długość:
    • 320 m
  7. wysokość:
    • 232 m n.p.m.
  8. elektryfikacja:
  9. uwagi:
    • Tunel wybudowany jako jednotorowy.
    • Od roku 2016 linia kolejowa Jelenia Góra - Lwówek Śląski jest nieczynna.
  10. zmiany przynależności państwowej:

    Cesarstwo Niemieckie    okres przed I wojną światową - stan na rok 1914   
    III Rzesza Niemiecka    okres międzywojenny - stan na rok 1939
    Polska    okres powojenny i czasy obecne

Warszawa 14 (38). Tunel linii średnicowej w Warszawie
  1. województwo:
    • mazowieckie
  2. typ obiektu:
    • miejski
  3. odcinek linii kolejowej:
    • Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia
  4. pierwszy zarząd:
    • PKP - Polskie Koleje Państwowe
  5. lata budowy:
    • 1923 - 1933 (komora południowa)
    • 1946 - 1949 (komora północna)
  6. długość:
    • 1230 m (komora południowa)
    • 1225 m (komora północna)
  7. wysokość:
    • 115 m n.p.m.
  8. elektryfikacja:
    • ✅ od roku 1936
  9. uwagi:
    • Tunel wybudowany pierwotnie jako dwutorowy, jednak z planami rozbudowy do czterech torów.
    • Obiekt przeznaczony wyłącznie do prowadzenia ruchu pasażerskiego.
    • Po upadku Powstania Warszawskiego obiekt zniszczony przez Niemców w dwóch miejscach: pod skrzyżowaniem Alei Jerozolimskich z Nowym Światem (55 m) oraz pod Alejami Jerozolimskimi przy ulicy Smolnej (65 m).
    • Północną komorę tunelu wybudowano już po wojnie po całkowitym udrożnieniu komory południowej.
    • Zasadniczo w komorze południowej (starszej) odbywa się obecnie ruch podmiejski, natomiast w komorze północnej (nowszej) ruch dalekobieżny.
  10. zmiany przynależności państwowej:

    Polska    okres międzywojenny - stan na rok 1939   
    Polska    okres powojenny i czasy obecne
Wiek XIX Jesteś na końcu prezentacji !
Strona główna | Tunele kolejowe w Polsce - wstęp | Mapa serwisu

Ostatnia modyfikacja strony: 8 maja 2023 2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.417 sek