Koleje wąskotorowe na ziemiach polskich wybudowane w XIX wieku
lata 1853 - 1899

 
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe 1. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
  1. województwo:
    • śląskie
  2. oddanie do użytku pierwszego fragmentu linii:
    • rok 1853
  3. szerokość toru:
    • 785 mm
  4. największa łączna długość:
    • 233 km
  5. długość linii wykorzystywanych obecnie w ruchu pasażerskim:
    • 21 km
  6. niektóre zasadnicze odcinki:
    • Tarnowskie Góry - Bytom Karb - Chebzie - Nowy Bytom - Wirek
    • Bytom Karb - Rozbark - Siemianowice Śląskie - Bogucice - Janów
    • Bytom Karb - Biskupice Śląskie - Maciejów Śląski
    • Rozbark - Piekary Śląskie
    • Nowy Bytom - Zabrze Makoszowy - Maciejów Śląski
    • Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie
  7. normalnotorowe stacje styczne:
    • Bytom Karb
  8. obecny status linii:
    • ✅ rok 1994 - uruchomienie pociągów turystycznych
    • ➗ rok 2001 - zakończenie przewozów towarowych i likwidacja wielu odcinków sieci
  9. uwagi:
    • Sieć GKW jest najstarszym systemem wąskotorowym w Polsce i jednym z najstarszych na świecie.
    • Szerokość toru - 785 mm to jedyny taki przypadek wśród polskich kolei wąskotorowych.
    • W roku 1945 w skład Górnośląskiej KW włączono linię Gliwice Trynek - Racibórz.
    • Od roku 1994 pasażerskie pociągi turystyczne kursują na trasie Bytom Wąskotorowy - Tarnowskie Góry Wąskotorowe - Miasteczko Śląskie.

Bogatyńska Kolej Dojazdowa 2. Bogatyńska Kolej Dojazdowa
  1. województwo:
    • dolnośląskie
  2. oddanie do użytku pierwszego fragmentu linii:
    • rok 1884
  3. szerokość toru:
    • 750 mm
  4. największa łączna długość:
    • 16 km
  5. długość linii wykorzystywanych w ruchu pasażerskim:
    • 14 km
  6. zasadnicze odcinki:
    • Sieniawka - Bogatynia - Markocice
    • Bogatynia - Turoszów
  7. normalnotorowe stacje styczne:
    • Turoszów, Zittau (do roku 1945)
  8. obecny status linii:
    • ➗ rok 1961 - zawieszenie ruchu pasażerskiego
    • ❌ rok 1964 - likwidacja linii
  9. uwagi:
    • Siostrzaną połówką Bogatyńskiej KD jest funkcjonująca do dzisiaj słynna Schmalspurbahn Zittau - Kurort Oybin / Kurort Jonsdorf. Obie linie miały swój początek na wąskotorowej części stacji kolejowej w Zittau.
    • Odcinki graniczne Zittau Haltepunkt - Sieniawka oraz Markocice - Heřmanícé po II wojnie nie zostały uruchomione.

Opalenicka Kolej Dojazdowa 3. Opalenicka Kolej Dojazdowa
  1. województwo:
    • wielkopolskie
  2. oddanie do użytku pierwszego fragmentu linii:
    • rok 1886
  3. szerokość toru:
    • 750 mm
  4. największa łączna długość:
    • 81 km
  5. długość linii wykorzystywanych w ruchu pasażerskim:
    • 53 km
  6. zasadnicze odcinki:
    • Opalenica Wąskotorowa - Trzcianka Zachodnia - Lwówek
    • Nowy Tomyśl Wąskotorowy - Trzcianka Zachodnia - Duszniki Wielkopolskie
  7. normalnotorowe stacje styczne:
    • Opalenica, Nowy Tomyśl
  8. obecny status linii:
    • ➗ rok 1995 - zawieszenie ruchu pasażerskiego
    • ❌ rok 2006 - likwidacja ostatniego odcinka sieci
  9. uwagi:
    • Opalenicka KD to najstarszy system kolei wąskotorowych w Wielkopolsce.
    • Głównym aspektem działalności kolei był przewóz buraków cukrowych i wysłodków.

Wilanowska Kolej Wąskotorowa 4. Wilanowska Kolej Wąskotorowa
  1. województwo:
    • mazowieckie
  2. oddanie do użytku pierwszego fragmentu linii:
    • rok 1891
  3. szerokość toru:
    • 800 mm przebudowana w roku 1936 na 1000 mm
  4. największa łączna długość:
    • 25 km
  5. długość linii wykorzystywanych w ruchu pasażerskim:
    • 25 km
  6. zasadniczy odcinek:
    • Warszawa Belweder - Konstancin - Piaseczno Przemysłowe
  7. normalnotorowe stacje styczne:
    • Piaseczno Przemysłowe
  8. obecny status linii:
    • ❌ rok 1971 - likwidacja linii
  9. uwagi:
    • W roku 1896 trakcję konną zastąpiono lokomotywami parowymi.
    • Można uznać że jest to pierwsza na ziemiach polskich kolej wąskotorowa której zasadniczą funkcją były przewozy pasażerskie - w tym konkretnym przypadku dowóz mieszkańców Warszawy do podmiejskich miejscowości letniskowych.
    • W roku 1936 kolejka wilanowska została włączona w skład Grójeckiej KD.

Żnińska Kolej Powiatowa 5. Żnińska Kolej Powiatowa
  1. województwo:
    • kujawsko - pomorskie
  2. oddanie do użytku pierwszego fragmentu linii:
    • rok 1894
  3. szerokość toru:
    • 600 mm
  4. największa łączna długość:
    • 79 km
  5. długość linii wykorzystywanych w ruchu pasażerskim:
    • 41 km
  6. zasadnicze odcinki:
    • Żnin Wąskotorowy - Biskupin - Szelejewo
    • Biskupin - Rogowo - Ośno Wąskotorowe
    • Żnin Wąskotorowy - Obiecanowo
  7. normalnotorowe stacje styczne:
    • Żnin, Ośno
  8. obecny status linii:
    • ➗ rok 1962 - zawieszenie ruchu pasażerskiego
    • ✅ rok 1972 - uruchomienie pociągów turystycznych
  9. uwagi:
    • Od roku 1972 pasażerskie pociągi turystyczne kursują na trasie Żnin Wąskotorowy - Gąsawa.
    • ŻKP jest pierwszą (a tak to wynika z kontekstu historycznego) turystyczną kolejką wąskotorową w Polsce.

Wrocławska Kolej Dojazdowa 6. Wrocławska Kolej Dojazdowa
  1. województwo:
    • dolnośląskie
  2. oddanie do użytku pierwszego fragmentu linii:
    • rok 1894
  3. szerokość toru:
    • 750 mm
  4. największa łączna długość:
    • 103 km
  5. długość linii wykorzystywanych w ruchu pasażerskim:
    • 103 km
  6. zasadnicze odcinki:
    • Żmigród Wąskotorowy - Przedkowice - Milicz Wąskotorowy - Sulmierzyce
    • Wrocław Wąskotorowy - Trzebnica Gaj
    • Trzebnica Gaj - Prusice - Przedkowice
  7. normalnotorowe stacje styczne:
    • Żmigród, Milicz
  8. obecny status linii:
    • ➗ rok 1991 - zawieszenie ruchu pasażerskiego
    • ❌ rok 1995 - likwidacja ostatniego odcinka sieci Trzebnica Gaj - Prusice - Milicz Wąskotorowy
  9. uwagi:
    • Chociaż była to dolnośląska kolejka wąskotorowa to jedna z jej stacji końcowych - Sulmierzyce znajdowała się w Wielkopolsce.

Gryficka Kolej Dojazdowa 7. Gryficka Kolej Dojazdowa (inna nazwa - Nadmorska Kolej Wąskotorowa)
  1. województwo:
    • zachodniopomorskie
  2. oddanie do użytku pierwszego fragmentu linii:
    • rok 1895
  3. szerokość toru:
    • 1000 mm
  4. największa łączna długość:
    • 300 km
  5. długość linii wykorzystywanych w ruchu pasażerskim:
    • 254 km
  6. niektóre zasadnicze odcinki:
    • Gryfice Wąskotorowe - Tąpadły - Trzebiatów Wąskotorowy
    • Gryfice Wąskotorowe - Popiele - Trzęsacz - Niechorze - Trzebiatów Wąskotorowy
    • Tąpadły - Skrzydłowo - Gościno - Kołobrzeg Wąskotorowy
    • Popiele - Golczewo - Stepnica
  7. niektóre normalnotorowe stacje styczne:
    • Gryfice, Trzebiatów, Karlino
  8. obecny status linii:
    • ➗ rok 1995 - zakończenie przewozów towarowych i likwidacja wielu odcinków sieci
    • ✅ ruch pasażerski na Gryfickiej KD jest prowadzony w sposób ciągły
  9. uwagi:
    • Na początku lat 90-tych jednolitą sieć pomorskich wąskotorówek podzielono na Gryficką KD, Koszalińską KD i Stargardzką KD.
    • Od roku 1994 pasażerskie pociągi turystyczne kursują na trasie Gryfice Wąskotorowe - Niechorze - Pogorzelica Gryficka.
    • W latach 2011 - 2013 przeprowadzono gruntowną modernizację odcinka Trzęsacz - Pogorzelica Gryficka. Jest to pierwszy tak kompleksowo przeprowadzony remont na kolejach wąskotorowych w Polsce.

Stargardzka Kolej Dojazdowa 8. Stargardzka Kolej Dojazdowa
  1. województwo:
    • zachodniopomorskie
  2. oddanie do użytku pierwszego fragmentu linii:
    • rok 1895
  3. szerokość toru:
    • 1000 mm
  4. największa łączna długość:
    • 173 km
  5. długość linii wykorzystywanych w ruchu pasażerskim:
    • 155 km
  6. zasadnicze odcinki:
    • Stargard Szczeciński Wąskotorowy - Stara Dąbrowa - Dobra Nowogardzkie - Mieszewo - Łobez
    • Mieszewo - Resko Północne
    • Stara Dąbrowa - Trąbki - Ińsko - Drawsko Pomorskie Wąskotorowe
  7. normalnotorowe stacje styczne:
    • Stargard Szczeciński, Trąbki, Łobez
  8. obecny status linii:
    • ➗ rok 2001 - zakończenie przewozów pasażerskich i towarowych na ostatnim czynnym odcinku Stargard Szczeciński - Dobra Nowogardzkie
    • ❌ rok 2014 - likwidacja linii
  9. uwagi:
    • Na początku lat 90-tych jednolitą sieć pomorskich wąskotorówek podzielono na Gryficką KD, Koszalińską KD i Stargardzką KD.

Wyrzyska Kolej Powiatowa 9. Wyrzyska Kolej Powiatowa
  1. województwo:
    • wielkopolskie, kujawsko - pomorskie
  2. oddanie do użytku pierwszego fragmentu linii:
    • rok 1895
  3. szerokość toru:
    • 600 mm
  4. największa łączna długość:
    • 154 km
  5. długość linii wykorzystywanych w ruchu pasażerskim:
    • 99 km
  6. zasadnicze odcinki:
    • Białośliwie Wąskotorowe - Zakłady Przemysłowe - Czajcze - Wysoka
    • Czajcze - Łobżenica - Witosław
    • Zakłady Przemysłowe - Radzicz - Trzeciewnica - Nakło nad Notecią Wąskotorowe
  7. normalnotorowe stacje styczne:
    • Białośliwie, Nakło nad Notecią, Witosław
  8. obecny status linii:
    • ➗ rok 1992 - zakończenie rozkładowego ruchu pasażerskiego przez PKP
    • ➗ rok 1993 - zakończenie przewozów towarowych i likwidacja wschodniej połówki sieci
    • ✅ ruch pasażerski na Wyrzyskiej KP jest prowadzony w sposób okazjonalny
  9. uwagi:
    • Turystyczne przewozy pasażerskie odbywają się na trasie Białośliwie Wąskotorowe - Pobórka Wielka (6 km).
    • Odcinek kolejki dotąd istniejący to Białośliwie Wąskotorowe - Czajcze - Wysoka / Łobżenica.
    • W roku 1949 Wyrzyska KP i Bydgoska KP zostały połączone w jedną sieć pod nazwą Bydgoskie Koleje Dojazdowe.

Bydgoska Kolej Powiatowa 10. Bydgoska Kolej Powiatowa
  1. województwo:
    • kujawsko - pomorskie
  2. oddanie do użytku pierwszego fragmentu linii:
    • rok 1895
  3. szerokość toru:
    • 600 mm
  4. największa łączna długość:
    • 129 km
  5. długość linii wykorzystywanych w ruchu pasażerskim:
    • 75 km
  6. zasadnicze odcinki:
    • Bydgoszcz Wąskotorowa - Smukała - Morzewiec - Koronowo Wąskotorowe
    • Smukała - Maksymilianowo Wąskotorowe - Gądecz
    • Morzewiec - Kasprowo - Trzeciewnica
    • Kasprowo - Wąwelno
  7. normalnotorowe stacje styczne:
    • Koronowo, Maksymilianowo
  8. obecny status linii:
    • ➗ rok 1991 - zakończenie przewozów pasażerskich na ostatnim czynnym odcinku Morzewiec - Nakło nad Notecią
    • ➗ rok 1994 - zakończenie przewozów towarowych
    • ❌ rok 2000 - likwidacja linii
  9. uwagi:
    • W roku 1949 Wyrzyska KP i Bydgoska KP zostały połączone w jedną sieć pod nazwą Bydgoskie Koleje Dojazdowe.
    • Kratownicowy most kolejki nad Brdą w okolicach Koronowa (120 m długości, 18 m nad lustrem wody) jest obecnie cząścią ścieżki rowerowej.

Gnieźnieńska Kolej Powiatowa 11. Gnieźnieńska Kolej Powiatowa (inna nazwa - Witkowska Kolej Powiatowa)
  1. województwo:
    • wielkopolskie
  2. oddanie do użytku pierwszego fragmentu linii:
    • rok 1897
  3. szerokość toru:
    • 600 mm przebudowana w 1957 roku na 750 mm
  4. największa łączna długość:
    • 72 km
  5. długość linii wykorzystywanych w ruchu pasażerskim:
    • 58 km
  6. zasadnicze odcinki:
    • Gniezno Wąskotorowe - Niechanowo - Powidz - Anastazewo
    • Niechanowo - Mielżyn
  7. normalnotorowe stacje styczne:
    • Gniezno
  8. obecny status linii:
    • ➗ rok 1989 - zakończenie przewozów pasażerskich na ostatnim czynnym odcinku Gniezno Wąskotorowe - Niechanowo - Powidz
    • ➗ rok 2008 - zakończenie przewozów towarowych i częściowy demontaż linii
    • ✅ rok 2019 - reaktywacja pasażerskiego ruchu turystycznego na odcinku Gniezno Wąskotorowe - Jelonek (4 km).
  9. uwagi:
    • W roku 1949 Gnieźnieńska KP i Wrzesińska KP zostały połączone w jedną sieć pod nazwą Wrzesińsko - Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa. Całość w roku 1959 weszła w skład Kujawskich KD, utworzonych razem z Sompolińską KD i Krśniewicką KD. Powstała w ten sposób najdłuższa sieć kolei wąskotorowych w Polsce o długości 615 km funkcjonująca na terenie trzech województw: wielkopolskiego, łódzkiego i kujawsko - pomorskiego.
    • Odcinek kolejki dotąd istniejący ale częściowo nieprzejezdny to Gniezno Wąskotorowe - Powidz.

Koszalińska Kolej Dojazdowa 12. Koszalińska Kolej Dojazdowa
  1. województwo:
    • zachodniopomorskie
  2. oddanie do użytku pierwszego fragmentu linii:
    • rok 1897
  3. szerokość toru:
    • 750 mm odbudowana w latach 1948 - 1952 jako 1000 mm
  4. największa łączna długość:
    • 180 km
  5. długość linii wykorzystywanych w ruchu pasażerskim:
    • 92 km
  6. zasadnicze odcinki:
    • Koszalin Wąskotorowy - Świetlino - Bobolice Wąskotorowe
    • Świetlino - Białogard Wąskotorowy
  7. normalnotorowe stacje styczne:
    • Koszalin, Białogard, Bobolice (do roku 1945)
  8. obecny status linii:
    • ➗ rok 1984 - początek demontażu fragmentów sieci
    • ➗ rok 2001 - zakończenie przewozów pasażerskich na ostatnim czynnym odcinku Koszalin Wąskotorowy - Manowo
    • ✅ rok 2016 - reaktywacja pasażerskiego ruchu turystycznego na odcinku Koszalin Wąskotorowy - Manowo - Rosnowo (20 km)
  9. uwagi:
    • Koszalińska KP w roku 1945 przestała istnieć - torowiska i tabor został zrabowany przez Armię Sowiecką i wywieziony do ZSRS. Częściowa odbudowa linii i jej włączenie do systemu Pomorskich KD nastąpiło w latach 1948 - 1952.
    • Na początku lat 90-tych jednolitą sieć pomorskich wąskotorówek podzielono na Gryficką KD, Koszalińską KD i Stargardzką KD.
    • W roku 2000 odcinek kolejki Koszalin Wąskotorowy - Świetlino został wpisany do rejestru zabytków. Odcinek ten istnieje ale jest częściowo nieprzejezdny.

Święciańska Kolej Wąskotorowa 13. Święciańska Kolej Wąskotorowa
  1. województwo:
    • wileńskie
  2. oddanie do użytku pierwszego fragmentu linii:
    • rok 1897
  3. szerokość toru:
    • 750 mm
  4. największa łączna długość:
    • 84 km
  5. długość linii wykorzystywanych w ruchu pasażerskim:
    • 72 km
  6. zasadnicze odcinki:
    • Nowe Święciany Wąskotorowe - Kołtyniany
    • Nowe Święciany Wąskotorowe - Święciany - Łyntupy Wąskotorowe - Narocz
  7. normalnotorowe stacje styczne:
    • Nowe Święciany, Łyntupy
  8. obecny status linii:
    • ❌ likwidacja linii po roku 1945 - w miarę dokładna data nieznana
  9. uwagi:
    • Po roku 1944 linia znalazła się na terytorium ZSRS.

Bieszczadzka Kolej Leśna 14. Bieszczadzka Kolej Leśna
  1. województwo:
    • podkarpackie
  2. oddanie do użytku pierwszego fragmentu linii:
    • rok 1898
  3. szerokość toru:
    • 760 mm przebudowana w latach II wojny światowej na 750 mm
  4. największa łączna długość:
    • 75 km
  5. długość linii wykorzystywanych w ruchu pasażerskim:
    • 63 km
  6. zasadnicze odcinki:
    • Nowy Łupków - Smolnik - Cisna - Wetlina
    • Rzepedź - Smolnik
  7. normalnotorowe stacje styczne:
    • Nowy Łupków
  8. obecny status linii:
    • ➗ rok 1991 - zawieszenie rozkładowych przewozów pasażerskich przez PKP
    • ➗ rok 1994 - wyłączenie kolejki z eksploatacji i groźba jej fizycznej likwidacji
    • ✅ rok 1999 - reaktywacja pasażerskiego ruchu turystycznego na odcinku Smolnik - Majdan - Przysłup (33 km)
  9. uwagi:
    • W roku 1992 część układu komunikacyjnego, infrastruktury i taboru kolejki została wpisana do rejestru zabytków.
    • Jest to najwyżej położona linia wąskotorowa w obecnych granicach Polski.

Wrzesińska Kolej Powiatowa 15. Wrzesińska Kolej Powiatowa
  1. województwo:
    • wielkopolskie
  2. oddanie do użytku pierwszego fragmentu linii:
    • rok 1898
  3. szerokość toru:
    • 600 mm przebudowana w 1957 roku na 750 mm
  4. największa łączna długość:
    • 41 km
  5. długość linii wykorzystywanych w ruchu pasażerskim:
    • 24 km
  6. zasadnicze odcinki:
    • Września Wąskotorowa - Pyzdry
    • Września Wąskotorowa - Kleparz
  7. normalnotorowe stacje styczne:
    • Września
  8. obecny status linii:
    • ➗ rok 1976 - zakończenie przewozów pasażerskich
    • ❌ rok 1984 - likwidacja linii
  9. uwagi:
    • W roku 1949 Gnieźnieńska KP i Wrzesińska KP zostały połączone w jedną sieć pod nazwą Wrzesińsko - Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa. Całość w roku 1959 weszła w skład Kujawskich Kolei Dojazdowych.

Kętrzyńska Kolej Dojazdowa 16. Kętrzyńska Kolej Dojazdowa
  1. województwo:
    • warmińsko - mazurskie
  2. oddanie do użytku pierwszego fragmentu linii:
    • rok 1898
  3. szerokość toru:
    • 750 mm
  4. największa łączna długość po II wojnie światowej:
    • 52 km
  5. długość linii wykorzystywanych w ruchu pasażerskim:
    • 52 km
  6. zasadnicze odcinki po II wojnie światowej:
    • Kętrzyn Wąskotorowy - Sławkowo - Mrągowo Wąskotorowe
    • Sławkowo - Ryn
  7. normalnotorowe stacje styczne:
    • Kętrzyn, Mrągowo
  8. obecny status linii:
    • ➗ rok 1971 - zakończenie przewozów pasażerskich i towarowych
    • ❌ rok 1973 - likwidacja linii
  9. uwagi:
    • Kętrzyńska KD w roku 1945 przestała istnieć - torowiska i tabor został zrabowany przez Armię Sowiecką i wywieziony do ZSRS. Reaktywacja południowej części linii nastąpiła w latach 1948 - 1949. Część północna w kierunku Barcian nie została odbudowana.
    • Głównym towarowym klientem kolejki w czasach PRL była cukrownia w Kętrzynie.

Grójecka Kolej Dojazdowa 17. Grójecka Kolej Dojazdowa (inna nazwa - Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa)
  1. województwo:
    • mazowieckie
  2. oddanie do użytku pierwszego fragmentu linii:
    • rok 1898
  3. szerokość toru:
    • 1000 mm
  4. największa łączna długość:
    • 118 km
  5. długość linii wykorzystywanych w ruchu pasażerskim:
    • 101 km
  6. zasadnicze odcinki:
    • Warszawa Mokotów - Piaseczno
    • Piaseczno Miasto - Góra Kalwaria Wąskotorowa
    • Piaseczno Miasto - Grójec - Nowe Miasto nad Pilicą
  7. normalnotorowe stacje styczne:
    • Piaseczno Przemysłowe
  8. obecny status linii:
    • ➗ rok 1991 - zakończenie przewozów pasażerskich na ostatnim czynnym odcinku Piaseczno Miasto - Grójec
    • ➗ rok 1996 - likwidacja przewozów towarowych
    • ✅ rok 2002 - reaktywacja pasażerskiego ruchu turystycznego na odcinku Piaseczno Miasto - Tarczyn Wąskotorowy (14 km).
  9. uwagi:
    • W 2001 roku linia została przekazana przez PKP Starostwu Powiatowemu w Piasecznie.
    • Odcinek kolejki dotąd istniejący ale częściowo nieprzejezdny to Piaseczno Miasto - Grójec.

Żuławska Kolej Dojazdowa 18. Żuławska Kolej Dojazdowa
  1. województwo:
    • pomorskie
  2. oddanie do użytku pierwszego fragmentu linii:
    • rok 1898
  3. szerokość toru:
    • 750 mm
  4. największa łączna długość:
    • 276 km
  5. długość linii wykorzystywanych w ruchu pasażerskim:
    • 147 km
  6. zasadnicze odcinki:
    • Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy - Stegna Gdańska - Prawy Brzeg Wisły / Sztutowo
    • Lisewo Wąskotorowe - Malbork Kałdowo - Lipinka Gdańska - Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy
    • Lisewo Wąskotorowe - Lichnowy - Jeziernik - Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy
    • Lichnowy - Nowy Staw Wąskotorowy - Lipinka Gdańska
  7. normalnotorowe stacje styczne:
    • Malbork Kałdowo, Nowy Staw, Nowy Dwór Gdański
  8. obecny status linii:
    • ➗ rok 1988 - początek demontażu fragmentów sieci
    • ➗ rok 1996 - zakończenie przewozów towarowych i rozkładowych pasażerskich
    • ✅ rok 2003 - reaktywacja pasażerskiego ruchu turystycznego na odcinku Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy - Stegna Gdańska - Prawy Brzeg Wisły / Sztutowo (30 km)
    • ✅ rok 2012 - udrożnienie odcinka Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy - Nowy Dwór Gdański Cmentarz (1 km)
  9. uwagi:
    • Pierwsza kolejka wąskotorowa o trakcji konnej powstała na prawym brzegu Wisły w roku 1886 na potrzeby cukrowni w Nowym Stawie.
    • Na skutek zalania Żuław przez wycofujących się Niemców po zakończeniu II wojny światowej pod wodą znalazła się ponad połowa sieci Żuławskiej KD.
    • Od roku 1905 istniała przeprawa promowa na Wiśle łącząca Gdańską KD i Żuławską KD - historyczne punkty bazowe to Prawy Brzeg Wisły i Lewy Brzeg Wisły. Z uwagi na katastrofalny stan techniczny promu "Świbno" (przed II wojną "Schiewenhorst II") w roku 1956 została ona zlikwidowana.
    • W Rybinie Gdańskiej nad Szkarpawą znajduje się jedyny na polskiej sieci kolejowej most obrotowy.
    • Od roku 2006 operatorem kolejki jest Stowarzyszenie Żuławskiej Kolei Dojazdowej.

Kolej wąskotorowa Gliwice - Rudy - Racibórz 19. Kolej wąskotorowa Gliwice - Rudy - Racibórz
  1. województwo:
    • śląskie
  2. oddanie do użytku pierwszego fragmentu linii:
    • rok 1899
  3. szerokość toru:
    • 785 mm
  4. największa łączna długość:
    • 51 km
  5. długość linii wykorzystywanych w ruchu pasażerskim:
    • 43 km
  6. zasadniczy odcinkek:
    • Gliwice Wąskotorowe - Rudy - Markowice Raciborskie Wąskotorowe
  7. normalnotorowe stacje styczne:
    • Markowice Raciborskie
  8. obecny status linii:
    • ➗ rok 1991 - zakończenie przewozów pasażerskich na ostatnim czynnym odcinku Gliwice Trynek - Rudy
    • ❌ rok 2002 - likwidacja odcinka Gliwice Trynek - Stanice
    • ✅ rok 2005 - reaktywacja pasażerskiego ruchu turystycznego na odcinku Stanice - Rudy (4 km).
  9. uwagi:
    • W roku 1945 linię włączono w skład Górnośląskich KW.
    • W roku 1993 odcinek Gliwice - Rudy został wpisany do rejestru zabytków. Nie zakończyło to jednak dewastacji linii.
    • Z całej trasy obecnie jest czynny odcinek Stanice - Rudy - Rybnik Stodoły (7 km).

Radzymińska Kolej Dojazdowa 20. Radzymińska Kolej Dojazdowa (inna nazwa - Marecka Kolej Wąskotorowa)
  1. województwo:
    • mazowieckie
  2. oddanie do użytku pierwszego fragmentu linii:
    • rok 1899
  3. szerokość toru:
    • 800 mm przebudowana w roku 1951 na 750 mm
  4. największa łączna długość:
    • 21 km
  5. długość linii wykorzystywanych w ruchu pasażerskim:
    • 21 km
  6. zasadniczy odcinek:
    • Warszawa Stalowa - Radzymin
  7. normalnotorowe stacje styczne:
    • Warszawa Targowa
  8. obecny status linii:
    • ❌ rok 1974 - zakończenie rozkładowych przewozów pasażerskich i likwidacja linii
  9. uwagi:
    • W roku 1943 powstało połączenie Jabłonowskiej KW i Radzymińskiej KD (odcinek Warszawa Most - Warszawa Stalowa). Połączenie istniało do roku 1949.
    • W roku 1949 w związku z budową trasy WZ przeniesiono początkową stację kolejki w okolice dworca normalnotorowego Warszawa Wileńska. Stacja otrzymała nazwę Warszawa Targowa.
Jesteś na początku prezentacji ! Lata 1900 - 1914
Strona główna | Koleje wąskotorowe w Polsce - wstęp | Mapa serwisu

Ostatnia modyfikacja strony: 8 maja 2023 2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.424 sek