Historia kolei na ziemiach polskich
lata 1842 - 1849

WPROWADZENIE
-----
Okres zaborów
1842 - 1849
1850 - 1859
1860 - 1869
1870 - 1879
1880 - 1889
1890 - 1899
1900 - 1909
1910 - 1914
I wojna światowa
-----
Dwudziestolecie
międzywojenne
1914 - 1918
1919 - 1929
1930 - 1939
II wojna światowa
-----
Polska Ludowa
-----
Czasy współczesne
mapa-polski-1842.jpg      Rok 1842
  1. maj:
    1. Wrocław - Oława /27 km/
  2. sierpień:
    1. Oława - Brzeg /15 km/
  3. październik:
    1. Berlin - Frankfurt (Oder) /81 km/
A-1: 22 maja zostaje otwarta pierwsza linia kolejowa na ziemiach polskich. Łączy ona Wrocław z Oławą. Jeszcze w tym samym roku zostaje przedłużona do Brzegu.



mapa-polski-1843.jpg      Rok 1843
  1. maj:
    1. Brzeg - Opole /38 km/
  2. sierpień:
    1. Berlin - Angermünde - Tantow - Szczecin /134 km/
  3. październik:
    1. Wrocław - Jaworzyna Śląska - Świebodzice /58 km/
A-1: 28 maja pierwsza linia kolejowa dociera do Opola. Jest to początek realizacji Kolei Górnośląskiej (Oberschlesische Eisenbahn) z Wrocławia do Mysłowic.

B-1: 16 sierpnia pierwsza linia kolejowa dociera do Szczecina. Jest to bezpośrednie połączenie z Berlinem (Berlin-Stettiner Eisenbahn).




mapa-polski-1844.jpg      Rok 1844
  1. lipiec:
    1. Jaworzyna Śląska - Świdnica /10 km/
  2. październik:
    1. Wrocław - Malczyce - Legnica /63 km/
A-1: 21 lipca zostaje otwarty pierwszy odcinek przyszłej Magistrali Podsudeckiej do Świdnicy. Jaworzyna Śląska staje się pierwszym węzłem kolejowym na ziemiach polskich.

B-1: 19 października pierwsza linia kolejowa dociera do Legnicy. Jest to pierwszy etap realizacji Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej (Niederschlesisch-Märkische Eisenbahn).




mapa-polski-1845.jpg      Rok 1845
  1. czerwiec:
    1. Warszawa - Grodzisk Mazowiecki /30 km/
  2. październik:
    1. Legnica - Chojnów - Bolesławiec /46 km/
    2. Grodzisk Mazowiecki - Skierniewice /36 km/
  3. listopad:
    1. Skierniewice - Łowicz /22 km/
    2. Opole - Gogolin - Kędzierzyn Koźle - Gliwice - Ruda Chebzie - Świętochłowice /100 km/
A-1: 15 czerwca zostaje otwarty podmiejski fragment przyszłej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej (Warszawsko-Wienskaja Żeleznaja Doroga). Odcinek ten łączy Warszawę z Grodziskiem Mazowieckim.

C-2: 2 listopada pierwsza linia kolejowa wjeżdża na teren przemysłowego Górnego Śląska i dociera do Gliwic.




mapa-polski-1846.jpg      Rok 1846
  1. styczeń:
    1. Kędzierzyn Koźle - Nędza - Racibórz /32 km/
  2. maj:
    1. Szczecin - Szczecin Dąbie - Stargard Szczeciński /35 km/
  3. wrzesień:
    1. Bolesławiec - Węgliniec - Jankowa Żagańska - Żary - Jasień - Lubsko - Guben - Frankfurt (Oder) /166 km/
  4. październik:
    1. Świętochłowice - Katowice - Mysłowice /18 km/
    2. Skierniewice - Koluszki - Piotrków Trybunalski /78 km/
  5. listopad:
    1. Jankowa Żagańska - Żagań - Szprotawa - Głogów /72 km/
    2. Węgliniec - Pieńsk /20 km/
  6. grudzień:
    1. Piotrków Trybunalski - Radomsko - Częstochowa /85 km/
C-1: 1 września Wrocław uzyskuje połączenie kolejowe z Berlinem (Kolej Dolnośląsko-Marchijska).

D-1: 3 października pierwsza linia kolejowa dociera do Katowic oraz w pobliże ówczesnej granicy prusko - austriackiej w Mysłowicach. Jest to koniec realizacji Kolei Górnośląskiej.

D-2 i F-1: 13 października Kolej Warszawsko-Wiedeńska dociera do Piotrkowa Trybunalskiego a 2 miesiące później (13 grudnia) do Częstochowy.

E-1: 1 października pierwsza linia kolejowa dociera do Głogowa. Jest to Dolnośląska Kolej Boczna (Niederschlesische Zweigbahn).




mapa-polski-1847.jpg      Rok 1847
  1. maj:
    1. Racibórz - Chałupki /20 km/
    2. Wien - Přerov - Ostrava - Bogumin /276 km/
  2. lipiec:
    1. Brzeg - Lipowa Śląska - Grodków Śląski - Pakosławice /38 km/
  3. sierpień:
    1. Stargard Szczeciński - Choszczno - Dobiegniew /67 km/
  4. wrzesień:
    1. Pieńsk - Zgorzelec Ujazd - Görlitz - Löbau - Dresden /114 km/
  5. październik:
    1. Mysłowice - Szczakowa - Trzebinia - Kraków /67 km/
  6. grudzień:
    1. Częstochowa - Zawiercie - Ząbkowice Będzińskie /63 km/
A-2 i E-1: 14 października pierwsza linia kolejowa dociera do Krakowa - jest to końcowy frgment Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda (Privilegierte Kaiser-Ferdinands-Nordbahn) na razie częściowo przebiegający przez terytorium Prus.



mapa-polski-1848.jpg      Rok 1848
  1. kwiecień:
    1. Ząbkowice Będzińskie - Maczki - Szczakowa /16 km/
  2. czerwiec:
    1. Dobiegniew - Krzyż /23 km/
    2. Löbau - Zittau /34 km/
  3. lipiec:
    1. Krzyż - Wronki - Szamotuły /50 km/
  4. sierpień:
    1. Szamotuły - Poznań /33 km/
  5. wrzesień:
    1. Chałupki - Bogumin /3 km/
  6. listopad:
    1. Pakosławice - Nysa /9 km/
A-1: 1 kwietnia Kolej Warszawsko-Wiedeńska osiąga granicę Królestwa Polskiego na stacji w Maczkach.

D-1: 10 sierpnia pierwsza linia kolejowa dociera do Poznania.




     Rok 1849
  • W roku 1849 na ziemiach polskich nie został oddany do użytku ani jeden odcinek linii kolejowej.


Jesteś na początku prezentacji ! Lata 1850 - 1859
Strona główna | Mapa serwisu

Ostatnia modyfikacja strony: 12 lipca 2014 2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.001 sek