Historia kolei na ziemiach polskich
lata 1870 - 1879

WPROWADZENIE
-----
Okres zaborów
1842 - 1849
1850 - 1859
1860 - 1869
1870 - 1879
1880 - 1889
1890 - 1899
1900 - 1909
1910 - 1914
I wojna światowa
-----
Dwudziestolecie
międzywojenne
1914 - 1918
1919 - 1929
1930 - 1939
II wojna światowa
-----
Polska Ludowa
-----
Czasy współczesne
mapa-polski-1870.jpg      Rok 1870
  1. marzec:
    1. Wrocław - Wrocław Nadodrze /4 km/
  2. czerwiec:
    1. Łaziska - Tychy /8 km/
    2. Frankfurt (Oder) - Rzepin - Zbąszyń - Poznań /177 km/
    3. Guben - Krosno Odrzańskie - Czerwieńsk - Sulechów - Zbąszyń /102 km/
  3. lipiec:
    1. Gdańsk - Sopot /11 km/
  4. wrzesień:
    1. Sopot - Reda - Lębork - Słupsk /109 km/
  5. grudzień:
    1. Trutnov - Kunčice nad Labem /32 km/
  6. ???
    1. Moskva - Smolensk /419 km/
B-2: 26 czerwca Poznań uzyskuje najkrótsze połączenie z Berlinem przez Frankfurt (Märkisch-Posener Eisenbahn).

F-1: Pozycja nie została naniesiona na mapę.



mapa-polski-1871.jpg      Rok 1871
  1. styczeń:
    1. Terespol - Brześć nad Bugiem /5 km/
    2. Piła - Złotów /32 km/
    3. Tczew - Starogard Gdański /25 km/
    4. Insterburg - Gerdauen /45 km/
    5. Ostrava - Frydek Mistek /22 km/
  2. luty:
    1. Cieszyn Zachodni - Čadca - Žilina /68 km/
  3. czerwiec:
    1. Chlumec nad Cidlinou - Ostromeř - Stara Paka - Martinice v Krkonošich - Kunčice nad Labem /74 km/
  4. sierpień:
    1. Złoczów - Tarnopol /64 km/
  5. wrzesień:
    1. Halle - Cottbus - Guben /211 km/
  6. październik:
    1. Lubin - Rudna Gwizdanów - Głogów - Nowa Sól - Zielona Góra - Czerwieńsk /106 km/
    2. Wrocław - Strzelin /37 km/
  7. listopad:
    1. Tarnopol - Borki Wielkie - Podwołoczyska /53 km/
    2. Ełk - Prostki /15 km/
    3. Oleśnica - Syców /25 km/
    4. Złotów - Chojnice /51 km/
    5. Toruń Wschodni - Kowalewo Pomorskie - Jabłonowo Pomorskie /55 km/
    6. Kunčice nad Labem - Vrchlabi /4 km/
  8. grudzień:
    1. Gerdauen - Korsze - Czerwonka /63 km/
    2. Żagań - Żary /13 km/
    3. Trutnov - Svoboda nad Upou /10 km/
  9. ???
    1. Brześć nad Bugiem - Baranowicze - Stołpce - Minsk - Orša - Smolensk /681 km/
    2. Kaišiadorys - Radiviliškis - Šiauliai - Liepaja /289 km/
A-1 i I-1: 2 lutego pierwsza linia kolejowa dociera do Brześcia nad Bugiem. Jest to przedłużenie Kolei Warszawsko-Terespolskiej. W tym samym roku w Brześciu następuje jej połączenie z linią do Baranowicz, Mińska, Smoleńska i Moskwy.

D-1 i G-1: 1 sierpnia pierwsza linia kolejowa dociera do Tarnopola, a 4 października do ówczesnej granicy austriacko - rosyjskiej (później polsko - sowieckiej) w Podwołoczyskach.

F-1: 1 października pierwsza linia kolejowa dociera do Zielonej Góry.




mapa-polski-1872.jpg      Rok 1872
  1. marzec:
    1. Syców - Kępno /21 km/
  2. maj:
    1. Przemyśl - Chyrów /35 km/
    2. Poznań - Gniezno - Mogilno - Inowrocław - Bydgoszcz /152 km/
    3. Kępno - Wieruszów /9 km/
  3. czerwiec:
    1. Żary - Tuplice - Forst - Cottbus /59 km/
  4. lipiec:
    1. Chyrów - Krościenko /18 km/
  5. wrzesień:
    1. Strzelin - Henryków - Ziębice /21 km/
    2. Krościenko - Ustrzyki Dolne /8 km/
  6. październik:
    1. Gliwice - Zabrze Biskupice - Bytom /18 km/
    2. Chorzów Stary - Chorzów Miasto /4 km/
  7. listopad:
    1. Ustrzyki Dolne - Zagórz - Komańcza /70 km/
    2. Weißwasser - Bad Muskau /8 km/
  8. grudzień:
    1. Jabłonowo Pomorskie - Iława - Ostróda /65 km/
    2. Czerwonka - Olsztyn /31 km/
    3. Chyrów - Sambor - Drohobycz - Stryj /101 km/
    4. Drohobycz - Borysław /11 km/
    5. Komańcza - Łupków /14 km/
    6. Medzilaborce - Humenne - Satoraljaujhely /118 km/
  9. ???
    1. Olomouc - Milotice nad Opavou - Křnov - Opava Vychod /116 km/
    2. Nowa Wilejka - Mołodeczno - Olechnowicze - Minsk /185 km/
    3. Minsk - Bobrujsk - Homel /280 km/
    4. Podwołoczyska - Voločiska - Ploskiriv - Žmerinka /178 km/
B-1 i H-5: 13 maja zostaje uruchomiony pierwszy fragment Pierwszej Węgiersko-Galicyjskiej Kolei Żelaznej (Erste Ungarisch-Galizische Eisenbahn) mającej połączyć Przemyśl i Lwów z Budapesztem. 18 grudnia linia ta dociera do przyszłej granicy polsko - słowackiej w Łupkowie.

H-2: 1 grudnia pierwsza linia kolejowa dociera do Olsztyna.


I-3: Pozycja nie została naniesiona na mapę.



mapa-polski-1873.jpg      Rok 1873
  1. marzec:
    1. Inowrocław - Toruń /34 km/
  2. kwiecień:
    1. Starogard Gdański - Zblewo /15 km/
  3. czerwiec:
    1. Ziębice - Kamieniec Ząbkowicki - Bardo /27 km/
  4. sierpień:
    1. Chojnice - Czersk - Zblewo /57 km/
    2. Olsztyn - Ostróda /40 km/
    3. Toruń - Toruń Wschodni /4 km/
    4. Brody - Radziwiłłów /7 km/
  5. wrzesień:
    1. Głubczyce - Pietrowice Głubczyckie - Křnov /17 km/
  6. październik:
    1. Lwów - Stryj /75 km/
  7. listopad:
    1. Šumperk - Hanušovice - Dolni Lipka - Lichkov /51 km/
  8. listopad:
    1. Angermünde - Schwedt (Oder) /23 km/
  9. ???
    1. Białystok - Grajewo - Prostki /88 km/
    2. Białystok - Bielsk Podlaski - Czeremcha - Brześć nad Bugiem /130 km/
    3. Brześć nad Bugiem - Kowel /122 km/
    4. Kowel - Kiwierce - Równe - Zdołbunów - Mohylany /182 km/
    5. Mohylany - Šhepetovka - Kiev /329 km/
    6. Daugavpils - Panevežys - Radiviliškis /168 km/
I-1 i I-2: Uruchomienie Kolei Brzesko-Grajewskiej z Brześcia nad Bugiem przez Białystok do Prostek i połączenie z Pruską Koleją Wschodnią do Królewca. Stacją graniczną staje się Grajewo. Jest to trzecie połączenie kolejowe pomiędzy Prusami i Królestwem Polskim.

I-3, I-4 i I-5: Uruchomienie Kolei Brzesko-Kijowskiej. Pierwsza linia kolejowa dociera do Kowla, Równego i przyszłej granicy polsko - sowieckiej w Mohylanach. Dalej linia ta prowadzi do Kijowa.




mapa-polski-1874.jpg      Rok 1874
  1. styczeń:
    1. Hradec Kralove - Tynište nad Orlici - Doudleby nad Orlici - Letohrad - Lichkov /83 km/
  2. marzec:
    1. Kamieniec Ząbkowicki - Ząbkowice Śląskie /10 km/
  3. maj:
    1. Rzepin - Czerwieńsk /57 km/
    2. Łupków - Medzilaborce /10 km/
  4. czerwiec:
    1. Węgliniec - Bielawa Dolna - Horka /23 km/
  5. lipiec:
    1. Wrocław - Ścinawa - Rudna Gwizdanów /77 km/
  6. wrzesień:
    1. Bardo - Kłodzko /9 km/
  7. listopad:
    1. Usti nad Orlici - Letohrad /14 km/
  8. grudzień:
    1. Kamieniec Ząbkowicki - Otmuchów - Goświnowice /29 km/
  9. ???
    1. Radziwiłłów - Kamienica Wołyńska - Zdołbunów /94 km/
C-2: 30 maja zostaje otwarty tunel w Łupkowie. Tym samym Pierwsza Węgiersko-Galicyjska Kolej Żelazna z Przemyśla do Satoraljaujhely staje się pierwszym transkarpackim połączeniem kolejowym.

F-1: 21 września pierwsza linia kolejowa dociera do Kłodzka.




mapa-polski-1875.jpg      Rok 1875
  1. styczeń:
    1. Stryj - Dolina - Stanisławów /108 km/
    2. Rzepin - Kostrzyn /32 km/
  2. maj:
    1. Miłkowice - Rokitki - Żagań - Bieniów - Jasień /93 km/
  3. czerwiec:
    1. Oleśnica - Grabowno Wielkie - Milicz - Krotoszyn - Jarocin - Września - Gniezno /106 km/
    2. Pogegen - Heydekrug - Memel /86 km/
  4. lipiec:
    1. Görlitz - Hagenwerder - Zawidów - Frydlant - Raspenava - Liberec /59 km/
    2. Choceň - Tynište nad Orlici - Nachod - Mezimesti - Broumov /102 km/
  5. sierpień:
    1. Kłodzko - Bystrzyca Kłodzka /19 km/
  6. wrzesień:
    1. Bystrzyca Kłodzka - Międzylesie /17 km/
  7. październik:
    1. Międzylesie - Lichkov /9 km/
    2. Hagenwerder - Krzewina Zgorzelecka - Zittau /24 km/
    3. Tilsit - Pogegen /6 km/
  8. listopad:
    1. Nysa - Nowy Świętów - Głuchołazy /18 km/
  9. grudzień:
    1. Głuchołazy - Jindřichov ve Slezsku - Třemešna ve Slezsku - Křnov /38 km/
    2. Poznań - Jarocin - Pleszew - Ostrów Wielkopolski - Ostrzeszów - Kępno - Kluczbork /200 km/
G-1: 15 października zostaje otwarte drugie transsudeckie połączenie kolejowe. Jest to linia z Kłodzka do Letohradu. Stacją graniczną staje się Międzylesie.



mapa-polski-1876.jpg      Rok 1876
  1. luty:
    1. Vaclavice - Starkoč /3 km/
  2. maj:
    1. Ducherow - Usedom - Świnoujście /38 km/
  3. czerwiec:
    1. Nysa - Goświnowice /9 km/
    2. Nowy Świętów - Prudnik /16 km/
  4. sierpień:
    1. Prudnik - Racławice Śląskie - Głubczyce /29 km/
    2. Tarnów - Stróże - Nowy Sącz - Muszyna - Plaveč - Prešov /205 km/
  5. wrzesień:
    1. Malbork - Prabuty - Iława /69 km/
  6. październik:
    1. Iława - Zajączkowo Lubawskie - Montowo /25 km/
  7. listopad:
    1. Kostrzyn - Godków - Chojna /45 km/
    2. Racławice Śląskie - Kędzierzyn Koźle /34 km/
  8. ???
    1. Łuków - Dęblin /62 km/
B-1: 15 maja pierwsza linia kolejowa wjeżdża na wyspę Uznam i dociera do Świnoujścia.

D-2: 18 sierpnia zostaje otwarta Kolej Preszowsko-Tarnowska (Eperjes-Tarnower Bahn) Jest to drugie transkarpackie połączenie kolejowe. Stacją graniczną staje się Muszyna. Przy tej okazji pierwsza linia kolejowa dociera do Nowego Sącza.




mapa-polski-1877.jpg      Rok 1877
  1. maj:
    1. Chojna - Szczecin /54 km/
    2. Montowo - Działdowo /36 km/
    3. Wałbrzych Szczawienko - Szczawno Zdrój - Boguszów Gorce Wschód - Mieroszów - Mezimesti /35 km/
  2. sierpień:
    1. Mława - Ciechanów - Nasielsk - Modlin - Warszawa Praga - Pilawa - Dęblin - Puławy - Lublin - Rejowiec - Chełm - Luboml - Kowel /457 km/
  3. wrzesień:
    1. Działdowo - Mława /17 km/
  4. listopad:
    1. Runowo - Drawsko Pomorskie /22 km/
    2. Chojnice - Człuchów /15 km/
  5. grudzień:
    1. Drawsko Pomorskie - Złocieniec - Czaplinek /29 km/
  6. ???
    1. Warszawa Główna - Warszawa Gdańska - Warszawa Praga - Warszawa Wschodnia /15 km/
A-3: 15 maja zostaje otwarte trzecie transsudeckie połączenie kolejowe. Jest to linia z Wałbrzycha Szczawienka przez Kuźnice Świdnickie do Mezimesti. Stacją graniczną staje się Mieroszów.

B-1 i F-1: 17 sierpnia zostaje otwarta Kolej Nadwiślańska (Priwislinskaja Żeleznaja Doroga). Jest to jeden z najważniejszych szlaków kolejowych w ówczesnym Królestwie Polskim:
• dzięki niemu Warszawa uzyskuje najkrótsze połączenie kolejowe z Gdańskiem. W Mławie która staje się stacją graniczną Kolej Nadwiślańska łączy się z Koleją Malborsko-Mławską (Marienburg-Mlawaer Eisenbahn).
• jest to czwarte połączenie kolejowe pomiędzy Prusami i Królestwem Polskim.
• ponadto pierwsza linia kolejowa dociera do Chełma i Lublina.
• niejako "przy okazji" zostaje uruchomione połączenie torowe (most przez Wisłę) lewo i prawobrzeżnej części Warszawy. Powstaje warszawski węzeł kolejowy z wyjściami w pięciu kierunkach - cztery 1520 mm (Mława, Białystok, Siedlce i Lublin) oraz jedno 1435 mm (Skierniewice). Tak to będzie wyglądać aż do 1902 roku.




mapa-polski-1878.jpg      Rok 1878
  1. styczeń:
    1. Człuchów - Czarne /31 km/
  2. maj:
    1. Czarne - Szczecinek - Czaplinek /53 km/
  3. sierpień:
    1. Bielsko Biała - Żywiec /21 km/
  4. październik:
    1. Opole - Strzelce Opolskie /29 km/
    2. Szczecinek - Słosinko - Miastko - Korzybie - Słupsk - Ustka /121 km/
  5. listopad:
    1. Korzybie - Sławno - Darłowo /35 km/
    2. Szczecinek - Grzmiąca - Białogard /63 km/
    3. Jabłonowo Pomorskie - Mełno - Grudziądz /30 km/
    4. Insterburg - Darkehmen - Gołdap /54 km/
E-3: 15 listopada pierwsza linia kolejowa dociera do Grudziądza.



mapa-polski-1879.jpg      Rok 1879
  1. maj:
    1. Poznań - Oborniki - Rogoźno - Piła - Szczecinek /166 km/
    2. Strzelce Opolskie - Toszek /17 km/
  2. lipiec:
    1. Gołdap - Olecko - Ełk /65 km/
  3. sierpień:
    1. Toszek - Pyskowice /10 km/
  4. październik:
    1. Kłodzko - Ścinawka Średnia - Nowa Ruda /21 km/
  5. listopad:
    1. Grudziądz - Laskowice Pomorskie /22 km/
    2. Železny Brod - Tanvald /17 km/


Lata 1860 - 1869 Lata 1880 - 1889
Strona główna | Mapa serwisu

Ostatnia modyfikacja strony: 12 lipca 2014 2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.001 sek