Historia kolei na ziemiach polskich
lata 1860 - 1869

WPROWADZENIE
-----
Okres zaborów
1842 - 1849
1850 - 1859
1860 - 1869
1870 - 1879
1880 - 1889
1890 - 1899
1900 - 1909
1910 - 1914
I wojna światowa
-----
Dwudziestolecie
międzywojenne
1914 - 1918
1919 - 1929
1930 - 1939
II wojna światowa
-----
Polska Ludowa
-----
Czasy współczesne
mapa-polski-1860.jpg      Rok 1860
  1. czerwiec:
    1. Königsberg - Insterburg - Stallupönen /142 km/
  2. sierpień:
    1. Chorzów Batory - Chorzów Miasto /3 km/
    2. Stallupönen - Eydtkuhnen /11 km/
  3. listopad:
    1. Przeworsk - Jarosław - Przemyśl /50 km/
B-2: 15 sierpnia Ostbahn osiąga ówczesną granicę prusko - rosyjską w Ejdkunach.

C-1: 4 listopada pierwsza linia kolejowa dociera do Przemyśla.




mapa-polski-1861.jpg      Rok 1861
  1. październik:
    1. Bydgoszcz - Toruń /50 km/
  2. listopad:
    1. Przemyśl - Gródek Jagielloński - Lwów /98 km/
  3. grudzień:
    1. Łowicz - Kutno /45 km/
  4. ???
    1. Daugavpils - Riga /224 km/
    2. Daugavpils - Turmont - Wilno - Landwarów - Grodno /314 km/
    3. Landwarów - Kaunas - Virbalis - Eydtkuhnen /209 km/
A-1: 24 października pierwsza linia kolejowa dociera do Torunia.

B-1: 4 listopada zostaje otwarty ostatni - piąty fragment Kolei Galicyjskiej Karola Ludwika. Pierwsza linia kolejowa dociera do Lwowa.

D-2: Kolej Warszawsko-Petersburska (Petierburgo-Warszawskaja Żeleznaja Doroga) przekracza przyszłą granicę polsko - łotewską w Turmoncie. Pierwsza linia kolejowa dociera najpierw do Wilna, a później do Grodna.

D-3: Odgałęzienie (stacją węzłową staje się Landwarów obok Wilna) Kolei Warszawsko-Petersburskiej przekracza przyszłą granicę polsko - litewską w Zawiasach i dociera do Kowna, a następnie do granicy prusko - rosyjskiej (później niemiecko - litewskiej) w Ejdkunach. Powstaje tu pierwszy styk torów o szerokości 1435 mm (Prusy) i 1524 mm (Rosja). Zarazem jest to pierwsza stacja przeładunku towarów z terenu Rosji na zachód Europy.


D-1: Pozycja nie została naniesiona na mapę.



mapa-polski-1862.jpg      Rok 1862
  1. grudzień:
    1. Kutno - Włocławek - Aleksandrów Kujawski - Toruń /109 km/
    2. Grodno - Białystok - Warszawa Wileńska /234 km/
A-1: 4 grudnia zostaje uruchomiona Kolej Warszawsko-Bydgoska z Kutna do Torunia. Stacją graniczną staje się Aleksandrów Kujawski. Jest to drugie połączenie kolejowe pomiędzy Prusami i Królestwem Polskim.

A-2: 16 grudnia druga linia kolejowa (pierwsza od strony wschodniej) dociera do Warszawy. Jest to koniec realizacji Kolei Warszawsko-Petersburskiej. Przy tej okazji pierwsza linia kolejowa dociera do Białegostoku.




mapa-polski-1863.jpg      Rok 1863
  1. marzec:
    1. Szczecin Gumieńce - Grambow - Pasewalk /37 km/
    2. Oświęcim - Nowy Bieruń /4 km/



     Rok 1864
  • W roku 1864 na ziemiach polskich nie został oddany do użytku ani jeden odcinek linii kolejowej.



mapa-polski-1865.jpg      Rok 1865
  1. czerwiec:
    1. Insterburg - Tilsit /54 km/
  2. sierpień:
    1. Orzesze Jaśkowice - Łaziska /10 km/
  3. wrzesień:
    1. Zgorzelec Ujazd - Mikułowa - Lubań Śląski - Gryfów Śląski - Rybnica /65 km/
    2. Lubań Śląski - Węgliniec /22 km/
    3. Königsberg - Pillau /47 km/
  4. listopad:
    1. Praha - Mlada Boleslav - Turnov /104 km/
C-1 i C-2: 20 września zostaje uruchomiony pierwszy fragment Śląskiej Kolei Górskiej (Schlesische Gebirgsbahn) mającej połączyć Görlitz z Jelenią Górą, Wałbrzychem i Kłodzkiem.

D-1: Pozycja nie została naniesiona na mapę.



mapa-polski-1866.jpg      Rok 1866
  1. czerwiec:
    1. Koluszki - Łódź Fabryczna /27 km/
  2. sierpień:
    1. Rybnica - Jelenia Góra /11 km/
  3. wrzesień:
    1. Königsberg - Preußisch Eylau - Bartoszyce /56 km/
    2. Lwów - Chodorów - Halicz - Stanisławów - Chryplin - Kołomyja - Śniatyn - Cernauti /267 km/
    3. Berlin - Cottbus /115 km/
  4. październik:
    1. Warszawa Wschodnia - Mińsk Mazowiecki - Siedlce /88 km/
  5. grudzień:
    1. Siedlce - Łuków /27 km/
  6. ???
    1. Daugavpils - Polock - Vitebsk /277 km/
A-1: 1 czerwca zostaje otwarta Kolej Fabryczno-Łódzka. Pierwsza linia kolejowa dociera do Łodzi.

B-1: 20 sierpnia pierwsza linia kolejowa dociera do Jeleniej Góry.

C-1: Poczatek realizacji Pruskiej Kolei Wschodniej (Ostpreußische Südbahn) mającej połączyć Królewiec z Kętrzynem i Ełkiem.

C-2: 1 września zostaje otwarty pierwszy fragment Kolei Żelaznej Lwów-Czerniowce-Jassy (Lemberg-Czernowitz-Jassy Eisenbahn). Linia kolejowa osiąga w okolicach Śniatyna przyszłą granicę polsko - rumuńską. Przy tej okazji pierwsza linia kolejowa dociera do Stanisławowa.

D-1 i E-1: Początek realizacji Kolei Warszawsko-Terespolskiej (Warszawsko-Terespolskaja Żeleznaja Doroga). 9 października pierwsza linia kolejowa dociera do Siedlec, a 1 grudnia do Łukowa.




mapa-polski-1867.jpg      Rok 1867
  1. sierpień:
    1. Jelenia Góra - Marciszów - Sędzisław - Wałbrzych Fabryczny /51 km/
  2. wrzesień:
    1. Łuków - Biała Podlaska - Terespol /89 km/
  3. październik:
    1. Berlin - Küstrin Kietz /82 km/
    2. Gdańsk - Gdańsk Nowy Port /7 km/
  4. listopad:
    1. Bartoszyce - Korsze - Kętrzyn /45 km/
  5. grudzień
    1. Cottbus - Horka - Görlitz /93 km/
  6. ???
    1. Aleksandrów Kujawski - Ciechocinek /7 km/



mapa-polski-1868.jpg      Rok 1868
  1. maj:
    1. Wałbrzych Fabryczny - Wałbrzych Miasto /5 km/
    2. Wrocław - Wrocław Nadodrze - Oleśnica /27 km/
  2. sierpień:
    1. Jaromeř - Starkoč - Trutnov - Kralovec /60 km/
  3. listopad:
    1. Oleśnica - Namysłów - Kluczbork - Fosowskie /101 km/
    2. Bytom - Chorzów Stary - Siemianowice Śląskie - Katowice Szopienice /22 km/
    3. Katowice Murcki - Tychy - Pszczyna - Czechowice Dziedzice /37 km/
  4. grudzień:
    1. Kętrzyn - Giżycko - Ełk /77 km/
  5. ???
    1. Chorzów Stary - Bytom Zachodni - Piekary Śląskie Szarlej /11 km/
D-1: 8 grudnia pierwsza linia kolejowa dociera do Ełku. Jest to koniec realizacji Pruskiej Kolei Wschodniej z Królewca.

E-1: Pozycja nie została naniesiona na mapę.



mapa-polski-1869.jpg      Rok 1869
  1. maj:
    1. Bogumin - Orłowa - Karwina - Cieszyn Zachodni /31 km/
  2. lipiec:
    1. Koszalin - Sławno - Słupsk /67 km/
    2. Lwów - Krasne - Złoczów /75 km/
    3. Krasne - Brody /42 km/
    4. Piekary Śląskie Szarlej - Radzionków /5 km/
  3. październik:
    1. Cernauti - Radauti - Suceava /90 km/
  4. grudzień:
    1. Sędzisław - Kamienna Góra - Lubawka - Kralovec /25 km/
    2. Legnica - Lubin /21 km/
    3. Suceava - Roman /103 km/
A-1: 5 maja pierwsza linia kolejowa dociera do Cieszyna. Jest to początek realizacji Kolei Koszycko-Bogumińskiej (Privilegierte Kaschau-Oderberger Bahn).

B-1: 1 lipca pierwsza linia kolejowa dociera do Słupska.

D-1: 29 grudnia zostaje otwarte pierwsze transsudeckie połączenie kolejowe. Odcinek z Sędzisławia przez Kamienną Górę do Trutnova łączy pruską Śląską Kolej Górską i austriackie Süd-Norddeutsche Verbindungsbahn. Stacją graniczną staje się Lubawka.


A-1: Dzisiejsza nazwa stacji Cieszyn Zachodni to Česky Těšin.

B-4 i D-3: Pozycje nie zostały naniesione na mapę.



Lata 1850 - 1859 Lata 1870 - 1879
Strona główna | Mapa serwisu

Ostatnia modyfikacja strony: 12 lipca 2014 2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.001 sek