Historia kolei na ziemiach polskich
lata 1850 - 1859

WPROWADZENIE
-----
Okres zaborów
1842 - 1849
1850 - 1859
1860 - 1869
1870 - 1879
1880 - 1889
1890 - 1899
1900 - 1909
1910 - 1914
I wojna światowa
-----
Dwudziestolecie
międzywojenne
1914 - 1918
1919 - 1929
1930 - 1939
II wojna światowa
-----
Polska Ludowa
-----
Czasy współczesne
     Rok 1850
  • W roku 1850 na ziemiach polskich nie został oddany do użytku ani jeden odcinek linii kolejowej.



mapa-polski-1851.jpg      Rok 1851
  1. lipiec:
    1. Krzyż - Piła - Nakło nad Notecią - Bydgoszcz /145 km/
A-1: 27 lipca pierwsza linia kolejowa dociera do Bydgoszczy. Odcinek z Krzyża przez Piłę do Bydgoszczy to pierwszy odcinek Pruskiej Kolei Wschodniej (Preußische Ostbahn).



mapa-polski-1852.jpg      Rok 1852
  1. sierpień:
    1. Bydgoszcz - Laskowice Pomorskie - Tczew - Gdańsk /162 km/
  2. październik:
    1. Malbork - Elbląg - Braniewo /84 km/
  3. grudzień:
    1. Katowice - Katowice Ligota - Katowice Murcki /12 km/
A-1: 6 sierpnia Preußische Ostbahn dociera do Gdańska.



mapa-polski-1853.jpg      Rok 1853
  1. marzec:
    1. Świebodzice - Wałbrzych Szczawienko - Wałbrzych Miasto /13 km/
  2. sierpień:
    1. Braniewo - Kobbelbude - Königsberg /61 km/
A-1: 1 marca pierwsza linia kolejowa dociera do Wałbrzycha. Jest to pierwszy "górski" szlak kolejowy na ziemiach polskich.

B-1: 2 sierpnia Preußische Ostbahn dociera do Królewca. Nie są jeszcze gotowe mosty przez Wisłę i Nogat - odcinek z Tczewa do Malborka podróżni pokonują dyliżansami.


A-1: Odcinek Wałbrzych Szczawienko - Wałbrzych Miasto nie został naniesiony na mapę.



mapa-polski-1854.jpg      Rok 1854
  1. grudzień:
    1. Bogumin - Zebrzydowice - Czechowice Dziedzice /51 km/



mapa-polski-1855.jpg      Rok 1855
  1. styczeń:
    1. Racibórz - Pietrowice - Baborów - Głubczyce /38 km/
    2. Nędza - Sumina /17 km/
  2. listopad:
    1. Gliwice - Nowy Bytom - Ruda Chebzie /15 km/
    2. Świdnica - Dzierżoniów /18 km/
    3. Ostrava Svinov - Opava Vychod /29 km/
  3. grudzień:
    1. Czechowice Dziedzice - Bielsko Biała /11 km/
B-1: Pozycja nie została naniesiona na mapę.

C-1: 17 grudnia pierwsza linia kolejowa dociera do Bielska Białej.



mapa-polski-1856.jpg      Rok 1856
  1. luty:
    1. Czechowice Dziedzice - Oświęcim - Chrzanów - Trzebinia /47 km/
    2. Kraków - Kraków Płaszów - Tarnów - Dębica /110 km/
  2. kwiecień:
    1. Katowice Ligota - Mikołów - Orzesze /20 km/
  3. listopad:
    1. Sumina - Rydułtowy - Niedobczyce - Rybnik - Leszczyny - Orzesze /46 km/
    2. Wrocław - Rawicz - Leszno - Poznań /164 km/
  4. grudzień:
    1. Legnica - Jawor - Strzegom - Jaworzyna Śląska /47 km/
A-2: 20 lutego pierwsza linia kolejowa dociera do Tarnowa i Dębicy. Jest to początek realizacji Kolei Galicyjskiej Karola Ludwika (Galizische Carl Ludwig Bahn) z Krakowa do Lwowa.

C-1: Dzisiejsza nazwa stacji Niedobczyce to Rybnik Towarowy.



mapa-polski-1857.jpg      Rok 1857
  1. styczeń:
    1. Kraków Bieżanów - Wieliczka /5 km/
  2. luty:
    1. Tarnowskie Góry - Tworóg Brynek - Zawadzkie /35 km/
  3. październik:
    1. Frankfurt (Oder) - Küstrin Kietz - Kostrzyn - Gorzów Wielkopolski - Krzyż /137 km/
    2. Tczew - Malbork /18 km/
  4. grudzień:
    1. Leszno - Wschowa - Grodziec Mały /41 km/
C-1: 10 października zostaje uruchomiona zachodnia część Ostbahnu z Frankfurtu (Oder) do Krzyża. Przy tej okazji pierwsza linia kolejowa dociera do Gorzowa Wielkopolskiego.

C-2: 12 października zostają uruchomione przeprawy mostowe przez Wisłę w Tczewie (wówczas jedna z najdłuższych w Europie) i Nogat w Malborku. Elbląg i Królewiec uzyskują w ten sposób połączenie kolejowe z Berlinem.




mapa-polski-1858.jpg      Rok 1858
  1. styczeń:
    1. Opole - Fosowskie - Zawadzkie /41 km/
  2. maj:
    1. Głogów - Grodziec Mały /3 km/
  3. wrzesień:
    1. Podłęże - Niepołomice /5 km/
  4. listopad:
    1. Dzierżoniów - Piława Górna - Ząbkowice Śląskie /22 km/
    2. Dębica - Rzeszów /47 km/
  5. grudzień:
    1. Hradec Kralove - Jaromeř - Stara Paka - Železny Brod - Turnov /102 km/
D-2: 15 listopada pierwsza linia kolejowa dociera do Rzeszowa.



mapa-polski-1859.jpg      Rok 1859
  1. maj:
    1. Turnov - Liberec /36 km/
  2. czerwiec:
    1. Stargard Szczeciński - Runowo - Białogard - Koszalin /135 km/
    2. Białogard - Kołobrzeg /36 km/
    3. Mysłowice - Nowy Bieruń /18 km/
  3. sierpień:
    1. Ząbkowice Będzińskie - Sosnowiec - Katowice Szopienice /19 km/
  4. wrzesień:
    1. Ruda Chebzie - Bytom - Radzionków - Tarnowskie Góry /22 km/
  5. listopad:
    1. Rzeszów - Przeworsk /37 km/
  6. grudzień:
    1. Zittau - Liberec /27 km/
  7. ???
    1. Sankt Petersburg - Pskov - Rezekne - Daugavpils /550 km/
A-1: 1 maja pierwsza linia kolejowa dociera do Liberca. Jest to koniec realizacji bardzo trudnej technicznie kolei Süd-Norddeutsche Verbindungsbahn łączącej Liberec z Pardubicami.

B-1 i B-2: 1 czerwca pierwsze linie kolejowe docierają do Koszalina i Kołobrzegu. Białogard staje się stacją węzłową.

C-1: 24 sierpnia powstaje boczny, graniczny odcinek Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej z Dąbrowy Górniczej do Katowic. Jest to pierwsze połączenie kolejowe pomiędzy Prusami i Królestwem Polskim.


G-1: Pozycja nie została naniesiona na mapę.


Lata 1842 - 1849 Lata 1860 - 1869
Strona główna | Mapa serwisu

Ostatnia modyfikacja strony: 12 lipca 2014 2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0 sek