Historia kolei na ziemiach polskich
lata 1910 - 1914

WPROWADZENIE
-----
Okres zaborów
1842 - 1849
1850 - 1859
1860 - 1869
1870 - 1879
1880 - 1889
1890 - 1899
1900 - 1909
1910 - 1914
I wojna światowa
-----
Dwudziestolecie
międzywojenne
1914 - 1918
1919 - 1929
1930 - 1939
II wojna światowa
-----
Polska Ludowa
-----
Czasy współczesne
mapa-polski-1910.jpg      Rok 1910
  1. luty:
    1. Toruń Północny - Czarnowo koło Torunia /28 km/
  2. marzec:
    1. Jasienica - Trzebież Szczeciński /9 km/
  3. maj:
    1. Choczewo - Garczegorze /26 km/
  4. lipiec:
    1. Wronki - Oborniki Wielkopolskie /32 km/
  5. sierpień:
    1. Żory - Pawłowice Śląskie /12 km/
    2. Wielichowo - Rakoniewice /8 km/ - linia wąskotorowa 1000 mm przebudowana w 1950 roku na 750 mm
  6. wrzesień:
    1. Brzeg - Wiązów /21 km/
    2. Lubin - Chocianów /28 km/
  7. październik:
    1. Przeworno - Otmuchów /32 km/
    2. Oława - Boreczek /25 km/
    3. Grabowno Wielkie - Bukowina Sycowska /15 km/
    4. Ostrzeszów - Grabów nad Prosną - Namysłaki /29 km/
    5. Samborowo - Dąbrówno - Turza Wielka /51 km/
    6. Wrzeście - Bargędzino /7 km/ - linia towarowa
  8. listopad:
    1. Odolanów - Międzybórz Sycowski - Bukowina Sycowska /26 km/
  9. grudzień:
    1. Zajączkowo Lubawskie - Nowe Miasto Lubawskie /12 km/
    2. Wysoka Kamieńska - Golczewo /11 km/
  10. ???:
    1. Ząbkowice Będzińskie - Piekło /4 km/
    2. Smólsk - Jerzmanowo - Boniewo /39 km/ - linia wąskotorowa 750 mm przebudowana w 1914 roku na 600 mm i ponownie w 1922 roku na 750 mm
    3. Krośniewice - Ostrowy /8 km/ - linia wąskotorowa 750 mm przebudowana w 1914 roku na 600 mm i ponownie w 1951 roku na 750 mm
    4. Krośniewice - Koryta /19 km/ - linia wąskotorowa 750 mm przebudowana w 1914 roku na 600 mm i ponownie w 1951 roku na 750 mm
E-2: Trzeci fragment Śmigielskiej KD.

J-2, J-3 i J-4: Piąty, szósty i siódmy fragment Krośniewickiej KD.




mapa-polski-1911.jpg      Rok 1911
  1. luty:
    1. Kielce - Włoszczowa - Koniecpol - Częstochowa Stradom - Herby Stare /139 km/
    2. Częstochowa Stradom - Herby Stare /likwidacja linii wąskotorowej/
  2. maj:
    1. Muszyna - Krynica /11 km/
  3. czerwiec:
    1. Pawłowice Śląskie - Jastrzębie Zdrój Moszczenica /10 km/
    2. Wehlau - Friedland /34 km/
  4. lipiec:
    1. Bartoszyce - Friedland /30 km/
  5. sierpień:
    1. Sławno - Postomino - Ustka /36 km/
  6. wrzesień:
    1. Ociąż - Kucharki /12 km/
  7. październik:
    1. Zielona Góra - Stypułów - Szprotawa /51 km/
    2. Mrągowo - Mikołajki - Orzysz /52 km/
    3. Kępno - Rychtal /28 km/
    4. Powidz - Anastazewo /10 km/ - linia wąskotorowa 600 mm przebudowana w 1955 roku na 750 mm
  8. grudzień:
    1. Nysa - Ścinawa Mała /21 km/
A-1: 26 lutego zakończono i oddano do użytku Kolej Kielecko-Herbską. Jest to ostatnie, zakrojone na taką skalę przedsięwzięcie kolejowe w Królestwie Polskim oraz szóste połączenie kolejowe z Niemcami (Prusami). Stacją graniczną stają się Heby Stare.

G-4: Drugi fragment Gnieźnieńskiej KD.



mapa-polski-1912.jpg      Rok 1912
  1. maj:
    1. Nysa - Kałków Łąka - Vidnava /19 km/
  2. czerwiec:
    1. Drohobycz - Truskawiec Zdrój /11 km/
  3. lipiec:
    1. Toruń Północny - Unisław Pomorski /28 km/
  4. sierpień
    1. Gorzów Wielkopolski Zieleniec - Rudnica - Sulęcin /36 km/
  5. wrzesień:
    1. Gorzów Wielkopolski - Myślibórz /49 km/
  6. październik:
    1. Mogilno - Barcin /24 km/
    2. Czarnków - Jabłonowo Wielkopolskie /18 km/
  7. listopad:
    1. Jelcz Miłoszyce - Dobrzykowice Wrocławskie /11 km/
    2. Puszczykówko - Osowa Góra /5 km/
    3. Namysłów - Bukowa Śląska - Rychtal /14 km/
    4. Katowice Ligota - Tychy /11 km/
    5. Strzelce Opolskie - Fosowskie /22 km/
  8. ???:
    1. Anastazewo - Jabłonka Słupecka - Gosławice /30 km/ - linia wąskotorowa 750 mm przebudowana w 1915 roku na 600 mm i ponownie w 1955 roku na 750 mm
    2. Jabłonka Słupecka - Sławoszewek - Wilczyn /21 km/ - linia wąskotorowa 750 mm przebudowana w 1915 roku na 600 mm i ponownie w 1955 roku na 750 mm
    3. Częstochowa - Częstochowa Stradom /2 km/
H-1 i H-2: Trzeci i czwarty fragment Gnieźnieńskiej KD.



mapa-polski-1913.jpg      Rok 1913
  1. marzec:
    1. Rybnik - Sumina /13 km/
  2. maj:
    1. Kolsko - Sława Śląska /14 km/
    2. Dobra Nowogardzkie Północ - Dobra Nowogardzkie /2 km/
    3. Trzebiatów - Pogorzelica Gryficka /14 km/ - linia wąskotorowa 1000 mm
  3. czerwiec:
    1. Piła - Ujście - Jabłonowo Wielkopolskie /19 km/
    2. Trzebiatów - Mrzeżyno Gryfickie /11 km/ - linia wąskotorowa 1000 mm
  4. siepień:
    1. Tantow - Gartz (Oder) /7 km/
  5. październik:
    1. Grodziec Mały - Lipinka Głogowska - Sława Śląska /28 km/
    2. Wschowa - Lipinka Głogowska /19 km/
    3. Przewóz - Potok Lubuski /7 km/
    4. Węgliniec - Czerwona Woda /6 km/
    5. Ełk - Laski Małe - Zawady Tworki /22 km/ - linia wąskotorowa 1000 mm przebudowana w 1951 roku na 750 mm
    6. Laski Małe - Borzymy /13 km/ - linia wąskotorowa 1000 mm przebudowana w 1951 roku na 750 mm
  6. listopad:
    1. Krosno Odrzańskie - Strużka Janiszowice /17 km/
    2. Sława Wielkopolska - Olekszyn /18 km/
  7. grudzień:
    1. Gniezno Winiary - Dębnica Wielkopolska /9 km/
    2. Jastrzębie Zdrój Moszczenica - Wodzisław Śląski /21 km/
    3. Fosowskie - Dobrodzień /11 km/
    4. Kępno Słupskie - Komnino - Ustka /23 km/
    5. Komnino - Siecie /10 km/
    6. Bolesławiec - Modła /31 km/
  8. ???:
    1. Żelkowo - Siecie - Smołdzino /likwidacja linii wąskotorowej/
    2. Siecie - Smołdzino /4 km/
B-3 i C-2: Dziesiąty i jedenasty fragment Gryfickiej KD.

E-5 i E-6: Pierwszy i drugi fragment Ełckiej KD.


B-2: Pozycja nie została naniesiona na mapę.



mapa-polski-1914.jpg      Rok 1914
  1. maj:
    1. Dębnica Wielkopolska - Olekszyn /12 km/
    2. Lubsko - Strużka Janiszowice /21 km/
    3. Gdańsk Wrzeszcz - Kokoszki - Stara Piła /20 km/
    4. Gołków - Grójec - Jasieniec /30 km/ - linia wąskotorowa 1000 mm
  2. czerwiec:
    1. Marciszów - Kamienna Góra /2 km/
    2. Wałbrzych Szczawienko - Szczawno Zdrój - Boguszów Gorce Wschód - Mieroszów - Mezimesti /elektryfikacja linii/
    3. Jugowice - Walim /5 km/
  3. lipiec:
    1. Węgorzewo - Darkehmen - Gumbinnen /65 km/
    2. Čadca - Makov /26 km/
A-4: Czwarty fragment Grójeckiej KD.

B-2: 1 czerwca zostaje ukończona elektryfikacja pierwszego fragmentu Śląskich Kolei Górskich systemem 15 kV 16 2/3 Hz. Wszystkie linie należące do tej sieci będą później elektryfikowane takim samym systemem napięcia.

B-3: 25 czerwca w zostaje otwarta zelektryfikowana (system 1,1 kV DC) linia kolejowa z Jugowic do Walimia.

C-1: 1 lipca zostaje otwarta lokalna, mazurska linia z Węgorzewa przez Darkiejmy do Gąbina. Jest to ostatnie połączenie kolejowe zrealizowane w okresie rozbiorowym na terytorium Polski. 28 lipca rozpoczyna się I wojna światowa.



Lata 1900 - 1909 Jesteś na końcu prezentacji !
Strona główna | Mapa serwisu

Ostatnia modyfikacja strony: 12 lipca 2014 2004 - 2017
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.001 sek